3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door SARK »

indoubt schreef:
Hoe komen jullie aan de specs voor de LMC 16? Die data vindt je namelijk zelfs in het visaton archief niet meer terug.

edit: zou een unit uit 2007 moeten zijn maar ik kan hem op de hele visaton site niet terugvinden
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

Hier alle gegevens van alle chassis.
Zo in Boxsim te zetten!
Bijlagen
conrad-serie-11-07-2008.zip
(541.06 KiB) 38 keer gedownload
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Je moet natuurlijk wel ergens een scheidingslijn trekken tussen wat nog design verantwoordelijk is en geluid technisch. Die DTC 80 tweeter (je kan dan beter de 8 ohm nemen, http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310649 ) is klanktechnisch niet slecht, helemaal niet voor dat geld maar zou liever voor die andere gaan. Ik heb in mijn eerste projectje ooit die DTC 80 gebruikt, niet slecht maar niet geweldig.

Het is echt zonde dat je niet 3 maanden eerder begonnen ben, het had beter geweest om het design te bedenken om eerst een solide set speakers heen. Dat lijkt me een betere volgorde. Bij een auto begint men ook niet aan de behuizing en het interieur om er vervolgens met veel compromissen een slecht onderstel eronder te plaatsen die maar moet voldoen aan hoe de ontwerper het bedacht heeft. Kun je dat af studeren niet gewoon een jaartje uit stellen ? :P
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

tja liever was ik ook eerder begonnen of had ik langer, als ik het afstuderen een jaar uitstel wordt die speaker wel heel erg duur (jaar extra schoolgeld).

Ik wil ook liever voor een betere tweeter gaan dus heb nu dit op conrad uitgezocht, lijkt het iets?

Visaton LMC 13 voor het laag
Visaton MR 130 voor het midden
Visaton DT 94

Het punt is dat ik ontwerp/vormgeving boven klank verkies, en jullie klank boven ontwerp, vandaar dat ik ben begonnen bij de behuizing.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

Wie kan er eens mee verder knutselen, ik heb de 13HE, MR130 en sc10n ff snel in boxsim gezet.
Vierkante baffles natuurlijk, ronde kan niet.
De dt94 tweeter heb ik wel eens gehad, ik heb hem nooit lekker klinkend gekregen, kan aan mij liggen maar ik plaats de sc10n ver boven hem.

Filter ben ik mee gestopt, iemand die meer tijd heeft nu ?
wordt een beetje spagetti bij mij, heb nog geen 3-weg filter ontworpen namelijk :oops:

zie bijlage.

Is TWEE woofertjes geen idee?? koop een extra vaas, dan heb je in elk geval goede output in het laag.
wat denk je daarvan ?
Bijlagen
4 liter project.rar
Boxsim bestand met filter....
(25.83 KiB) 34 keer gedownload
Speakerhku2.jpg
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

ja dat kan, maar wordt het filter dan niet lastiger?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

nee. zelfs eenvoudiger.
ook je impedantie is beter dan. 4 units van 8 ohm maken weer 8 ohm.
basspeakers parallel, maakt 4 ohm, idem voor mid en hoog, waardoor je ze in serie kunt zetten. 2x4 wordt weer 8.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

sc10n gaat echt niet lukken aangezien die voor inbouw 84mm is en mijn vaas 85mm (plus dat ie taps toe loopt..) dus voor de tweeter moet nog iets anders verzonnen worden..

welke weerstand moet ik nou hebben? de lage op 4 ohm (2x per kant) en de mid en hoog op 8 ohm?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

We hadden toch al geschikte tweeters gevonden?
Ik begrijp er niks meer van hoor, we gaan lekker zo van het een naar het ander.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Je zou Ronkel een PM kunnen sturen, die is goed met Boxsim (heeft voor mij ooit een 3 weg filter ontworpen met visaton drivers). De response is een beetje grillig nu. En het wordt een beetje duur met een 5mh spoel, dat moet wel iets voordeliger kunnen denk ik :)
Bijlagen
filterbart.png
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

wauw bedankt voor de snelle antwoorden, echter die SC10n is niet mogelijk, kunnen de eerder door b_force genoemde Visa tweeters ook ingevoerd worden in Boxsim (neem aan dat je met dat programma filters maakt)?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

In feite kun je alles invoeren in boxsim, maar het biedt geen garantie voor een goed filter.
Met de visaton drivers is dat iets minder, maar het probleem hou je.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

oké even niet op gelet...

bijvoorbeeld, de XT25SC-90/04 is natuurlijk ook een lief mooi tweetertje....65 mm...
Iemand zin om die eens te importen in boxsim??
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7745

Ik zal eens verder prutsen met 2x laag, en 1 mid en nader te bepalen tweeter...

Garantie voor een goed filter heb je toch pas na meten en corrigeren etc.
daarom denk ik dat het wijs is, om een zo eenvoudig mogelijk filter te maken, vooral het mid-hoog moet dan netjes zijn.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

toch nieuwsgierig, dus heb hem erin gezet...
Kijkt iemand er eens naar?

Volgens mij begint het ergens op te lijken. laagspoel is nu kleiner etc.
Jammer dat die vifa tweeter pas zo laat mag meedoen... :D

Filteronderdelen komen nu samen op 87 euro.

duurste zijn de spoelen voor het laag, logisch ook. Maar daar zou ik neit op bezuinigen.
(dikke 1.4mm corobar spoel gepakt)
Bijlagen
4 liter kastje.JPG
4 liter kastje.rar
(27.15 KiB) 40 keer gedownload
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

en een eerder genoemde seas tweeter? wat is er eigelijk erg aan dat die pas zo laat mee doet, en is 87 voor 2 filters?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

hoi, ik ga niet nog een tweeter erin zetten uiteraard.
Wat is er mis met de Vifa tweeter?
Kost niks, ziet er super uit, en presteert ook nog bovengemiddeld. (loopt ook erg ver door)
87€ is voor twee filters.
kan goedkoper, kwaliteit gaat achteruit.
Kan veel duurder, kwaliteit gaat vooruit, maar niet evenredig met je extra investering.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

Ik vind die LMC13 nogal een rare keuze.
Ding heeft ook maar 3,2mm xmax.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

bartsegers schreef:
hoi, ik ga niet nog een tweeter erin zetten uiteraard.
Nee dat snap ik en top dat je die andere al er in hebt gezet, dat werkt verhelderend.. begin er nu iets meer van te snappen, 87 voor twee filters is zeker goed te doen. wat is er alleen nadelig aan 3,2 mm xmax (waar staat het uberhaupt voor?)?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

b_force schreef:
Ik vind die LMC13 nogal een rare keuze.
Ding heeft ook maar 3,2mm xmax.
Wel alternatief is er dan?

Welke geluidsniveaus zal er worden geluisterd...?
De xmax is een eigenschap van een speaker, de eigenschap in hoeverre de conus kan uitslaan.
3,2mm is niet veel, maar wellicht is de vervorming niet heel groot als je erboven gaat zitten.
Jasperhku
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 12:43

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door Jasperhku »

en dat betekent dat je geluidsdruk niet groot is?

ik vind het belangerijker dat het goed klinkt dan dat hij hard kan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

nou de xmax zegt nog niks over de vervorming.
Die is van zulk soort Visatons meestal al vrij hoog.
Buiten xmax wordt het alleen heel snel nog veel beroerder.

Aan 6,5inch woofers zijn alternatieven zat.
Volgens mij is er al eens geweest, nmlk die Tangband.

Maar ik vraag me sowieso af iets zinnigs te krijgen in twee weken zonder degelijke kennis.
(is twee weken voor een afstudeer project sowieso niet een beetje kort/laat beginnen? :roll: )
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

volgens mij werd de 8" tangband hier genoemd, maar die past niet.

de pot is toch 19cm excl wanddikte?

wie heeft deze als eens gesimuleerd in een klein gesloten 4 liter kastje?

W6-1139SG

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... er=264-832
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

We hebben het juist de hele tijd gehad over die W6....
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door bartsegers »

:mrgreen: :oops:

Pfoe, zal wel de tijdslimiet zijn dat ik het over het hoofd heb gezien.
Wat is nu wijsheid hier?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?

Bericht door b_force »

bartsegers schreef:
Wat is nu wijsheid hier?
Een paar maanden langer er voor uittrekken
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”