Vifa Vertigo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door hannesie »

Lekker plaatjes kijken :)

Als ik het goed zie, dan is het hoog juist wat minder geworden (rendement) 87dB?

Is dat het effect van de luisterruimte?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Ja, het hoog zit nu op 87,5dB. Het midden (de bovenste woofer) op 89dB. Met de onderste woofer erbij wordt het ietsje meer dan 90dB voor het middengebied beneden 1000Hz. Voor vergelijken met de originele vertigo moesten we de versterker 2dB zachter zetten (de vifa heeft dus ca 2dB hoger rendement).

Het is niet het effect van de luisterruimte, ik vond het eerlijk gezegd bij mij thuis ook teveel hoog. Ik denk dat het JeroenGRT bij hem thuis pas goed op viel dat het eigenlijk wat teveel was, in vergelijk met zijn originele vertigo.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door hannesie »

Bedankt !!!

Zo worden we steeds wijzer :mrgreen:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Gisteren de Vifa's van de spuiter opgehaald, ik ben zeer onder de indruk van het uiteindelijke resultaat :D
Heb er lang over nagedacht hoe ik ze wilde afwerken, maar het is toch hoogglans zwart geworden.
Vindt het er gewoon zeer strak uitzien, enige nadeel is dat je er echt alles op ziet.
Filter is nog bij jeroen_d , wordt nog e.a. aan gewijzigd o.a. andere 3,9mH kernspoel IXQ en een 1,4mm 0.56mH luchtspoel .
Bijlagen
vifavertigo_01.jpg
vifavertigo_02.jpg
vifavertigo_03.jpg
vifavertigo_04.jpg
vifavertigo_05.jpg
vifavertigo_06.jpg
vifavertigo_07.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

zeer fraai!! 8)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Thnx! :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door hannesie »

Black Beauty's :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Ziet er mooi uit! Ik denk dat ik morgen de nieuwe filters klaar heb, dan zal ik daar ook een foto van plaatsen. Het schema is nog verder vereenvoudigd.
Bijlagen
Filter nogmaals gewijzigd.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

de te verwachten veranderingen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Iets meer middengebied en wat afgetopt hoog.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Vertigo

Bericht door MechanicalAnimal »

Sodeju!, Mooi spuitwerk zeg, klasse hoor.

heel veel plezier ermee gewenst :mrgreen:
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Spekkie99 »

Net even de hele tread schuin doorgelezen (plaatjes kijken) maar mooi project en het resultaat ziet er super uit.
Kun je een indicatie geven van wat het gaat kosten om deze speaker te maken (of zit er copyright op) ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Wat mij betreft geen copyright voor het filter, zolang het niet commercieel gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Ronald_1 »

Erg mooie luidsprekers om te zien, Jeroen. Ben erg benieuwd hoe ze klinken! :)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik ben ook erg tevreden over het spuitwerk! Kosten zullen mede afhankelijk zijn welke componenten gebruikt worden, en of je de drivers nieuw of tweedehands koopt. Hieronder een globaal kostenplaatje:

4 x Vifa PL18 360 euro
2 x Vifa XT300 100 euro
25mm MDF 80 euro
Diversen (dempingsmateriaal, baspoort, luidsprekerbekabeling, poolklemmen, etc) 150 euro
Filters +/- 100 euro (niet helemaal zeker)

totaal ongeveer 800 euro excl spuiten.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ben ook erg benieuwd wat het gewijzigde filter nog gaat brengen :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Hierbij het beloofde plaatje.
Bijlagen
filter met nieuwe spoelen.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Henkjan »

bij wie zit er nu een gat onder de matras? :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Heel handig en werkt netjes, dat spul. :lol:
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Spekkie99 »

JeroenGRT schreef:
Ik ben ook erg tevreden over het spuitwerk! Kosten zullen mede afhankelijk zijn welke componenten gebruikt worden, en of je de drivers nieuw of tweedehands koopt. Hieronder een globaal kostenplaatje:

4 x Vifa PL18 360 euro
2 x Vifa XT300 100 euro
25mm MDF 80 euro
Diversen (dempingsmateriaal, baspoort, luidsprekerbekabeling, poolklemmen, etc) 150 euro
Filters +/- 100 euro (niet helemaal zeker)

totaal ongeveer 800 euro excl spuiten.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Ben ook erg benieuwd wat het gewijzigde filter nog gaat brengen :mrgreen:
Dat is een mooi prijsje, zeker als je dat afzet tegen commerciele speakers!
Ben zeer benieuwd naar de effecten van de laastst filteraanpassingen!
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vifa Vertigo

Bericht door TubeHead »

Zeer mooi spuitwerk !! Mag ik zo associaal zijn om te vragen hoe duur het spuiten was ? :oops:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Vertigo

Bericht door MechanicalAnimal »

jeroen_d schreef:
Hierbij het beloofde plaatje.
Hoi Jeroen,

Kleine zijdelingse vraag mbt de tie-wraps. Ik gebruik die kabelbinders vaak zat om bv. snoeren etc van communicatie-sets op motoren vast te zetten maar vind ze nogal gauw de geest geven (a.k.a breken), zelf zonder dat ze UV-licht te verduren krijgen waardoor de weekmakers verdampen.

Mijn vraag aan jou: wat is jouw ervaring hiermee bij het gebruik van tie-wrips in filters en geniet deze methode de voorkeur boven het verlijmen van de onderdelen?

Ik ben benieuwd :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Is jouw probleem niet dat ze nogal veel te verduren hebben door het getril van de motor?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Vifa Vertigo

Bericht door MechanicalAnimal »

jeroen_d schreef:
Is jouw probleem niet dat ze nogal veel te verduren hebben door het getril van de motor?
Dat valt op zich wel mee, de kabelbinders die alleen pluggen vasthouden en vrij van de motor bewegen drogen ook uit en knappen. Ik ben het zeker met je eens dat het een zwaardere toepassing betreft mede door invloed van weer etc.

Rest de vraag of jij ook wel eens geknapte tie-wraps aantreft en of tie-wraps jouw voorkeur geniet boven het verlijmen van de onderdelen, dat vind ik zeker intressant te horen namelijk.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Vifa Vertigo

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ben je er al uit hoe dicht ze in de buurt komen van de ScanSpeak variant of dat het wellicht zelfs mooier klinkt? Prijsverschil is nogal groot en uit een van je vorige berichten begreep ik dat zo angstvallig dicht bij elkaar in de buurt kwamen.
Gesloten