Voeding "kratradio"

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
MechanicalAnimal

Voeding "kratradio"

Bericht door MechanicalAnimal »

Broeders!

Op zolder aangetroffen: autoradio en 13cm speakers.

Dat wordt dus een "Ghettoblaster"

Maar nu eerst even het electronica-vraagstuk:

Ik kies niet voor een conventionele "accuvoeding met lader"-opzet maar wil de Kratradio direct op 220 kunnen zetten vanwege inpandig gebruik. De autoradio trekt max 10A (navraag bij inbouwcentrum leert dat zo'n 8A zeker gehaald wordt) dus ik zoek een inbouwvoeding die 220 omzet.

Wie heeft een goedkoper of beter alternatief dan de door mij gevonden Meanwell-voeding: *click*

Ik durf de gok voor 5 Ampere niet te nemen want hij moet niet na een paar maanden de geest geven.

Wie heeft een goede tip, alternatief en/of advies voor me? :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Voeding "kratradio"

Bericht door b_force »

Er zijn ook goedkopere MEanwell varianten hoor!
Welke versterker ga je gebruiken?
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Een 150w voeding voor 2 13cm speakers lijkt me redelijk fanatiek :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een TA2024 is dan voldoende. Die kun je voeden met een Meanwell van 10 euro.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Onder de 15 euro en gratis verzending vanuit china :)
MechanicalAnimal

Gentlemen!

even voor de duidelijkheid :wink: .

ik maak geen systeem waar ik een TA2024 oid voor nodig heb.

Ik wil een AUTORADIO via een VOEDING voorzien van 12 volt bij max 10A. Die voeding moet dus 220 omvormen naar 12VDC.

De AUTORADIO stuurt daarop natuurlijk met de daarin reeds aanwezige versterker de speakers aan.

Ik zoek dus een voeding die 12VDC en 10A levert om die autoradio aan de praat te krijgen :D
MechanicalAnimal

b_force schreef:
Welke versterker ga je gebruiken?
de autoradio :mrgreen:
MrCaBLeGuY schreef:
Een 150w voeding voor 2 13cm speakers lijkt me redelijk fanatiek :)
die voeding is om de autoradio aan te sturen, de autoradio stuurt daarna de speakers aan met zo'n 2x17 watt RMS.

ik kom uit op die 150 watter omdat ik een voeding nodig heb die 12VDC bij 10A levert. Dat zijn dus voedingen die automatisch een hoog wattage leveren.
b_force schreef:
Een TA2024 is dan voldoende. Die kun je voeden met een Meanwell van 10 euro.
Een TA2024 heb ik niet nodig want het gehele AUDIO-gedeelte wordt gevormd door de autoradio :mrgreen: .
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef:
Broeders!

Op zolder aangetroffen: autoradio en 13cm speakers.

Dat wordt dus een "Ghettoblaster"

Maar nu eerst even het electronica-vraagstuk:

Ik kies niet voor een conventionele "accuvoeding met lader"-opzet maar wil de Kratradio direct op 220 kunnen zetten vanwege inpandig gebruik. De autoradio trekt max 10A (navraag bij inbouwcentrum leert dat zo'n 8A zeker gehaald wordt) dus ik zoek een inbouwvoeding die 220 omzet.

Wie heeft een goedkoper of beter alternatief dan de door mij gevonden Meanwell-voeding: *click*

Ik durf de gok voor 5 Ampere niet te nemen want hij moet niet na een paar maanden de geest geven.

Wie heeft een goede tip, alternatief en/of advies voor me? :D
Je kunt hem beter op 13,5 - 14 V zetten dus zoiets: http://www.deweerd-emst.nl/catalog/vast ... -1851.html

Te kust en te keur overal te koop. Maar voor die 13 cm speakertjes wat overdone. Een goedkoper 5A exemplaar voldoet denk ook prima als het alleen om de versterker in de radio gaat.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die schakelende voedingen zijn altijd wel iets te regelen in spanning, dus dan kom je ook eventueel aan die waarde.
Zo'n voeding als Pjotr is inderdaad ook bruikbaar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Omlaag gaat wel maar omhoog is beperkt anders wordt het tricky met betrouwbaarheid, zeker met dat Chinese spul. Er is trouwens een Meanwell van 13,8 V in het lijstje van Display maar die is aanmerkelijk duurder.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Meanwell trekt het hoe dan ook.
De lachen nog bij 1,33 keer het gespecificeerde vermogen :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Meanwell trekt het hoe dan ook.
De lachen nog bij 1,33 keer het gespecificeerde vermogen :P
Het gaat niet om het vermogen maar om de fly-back spanning die op de schakeltor komt te staan. Die wordt evenredig hoger als je de uitgangsspanning op schroeft. Ga je over de maximum breakdownspanning heen, tja einde verhaal.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En natuurlijk komt deze conservatieveling nu vragen wat er mis is met het gebruik van een trafo+brugcel+elco?
(natuurlijk is het wel de kunst een passende trafo te vinden, deze heeft waarschijnlijk net een iets te hoge spanning.
Ik vraag mij af wat dat voor autoradio is en wat daar voor eindversterker daar in zit?

Zelf ga ik uit van het principe dat zo'n ding bij normaal klus / bouwput / thuis gebruik niet meer dan een paar Ampere zal trekken.
Je gaat hem toch niet vanaf dag 1 altijd helemaal vol open zetten?
Arno

Bericht door Arno »

Misschien moet ik mijn ghettoblaster maar meenemen naar Breda, dan kunnen we dat theoretische gedeelte achter ons laten en horen hoe dat klinkt, een autoradio op een piepklein 5A voedinkie.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MrCaBLeGuY schreef:
Onder de 15 euro en gratis verzending vanuit china :)
begrijp ik dat nou goed dat dit alleen een bordje is, dat je er dus nog een sjip bij moet kopen (sorry voor de OT mechanischbeest)
sjons

Bericht door sjons »

Henkjan schreef:
begrijp ik dat nou goed dat dit alleen een bordje is, dat je er dus nog een sjip bij moet kopen (sorry voor de OT mechanischbeest)
Nope, sjip zit er al op, enige wat daarbij moet is een voeding van 12volt en een paar ampere...

/edit: foto toegevoegd.
Bijlagen
Dat zwarte dingetje in het midden is de versterkerchip
Dat zwarte dingetje in het midden is de versterkerchip
MechanicalAnimal

Heren,

Dank jullie wel voor de bijdragen.

Ik ga voor de veilige optie en dat is een 12V 10A voeding van Meanwell en wel de S150-12.

Redenen zijn het relatief prijsgunstige voordeel dat deze voeding heeft en ik niet 100% zeker ben óf een 5A meanwell (of laptop/TFT-scherm adapter) voldoende "oomph" zal blijven geven.
Ray geeft nog de optie van een Elco-klusproject maar ik zoek liever iets in de "Plug&Play"sectie.
Een PV-voeding kost zo'n 25,- (zelfde als 'n 5A meanwell) dus met een meerprijs van 10 euro zit ik safe.
Een lokaal inbouwcentrum zegt mij dat er zeker meer dan 5A getrokken kan worden, ik heb te weinig kennis om hier zelf iets zinnigs over te zeggen.

't is nog ff wachten op me bovenfrees en dan gaan we eens flink aan de slag, gaat me dat goed af dan wordt het tijd voor een paar hele grote vloerstaanders :-$ :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

MechanicalAnimal schreef:
Ik ga voor de veilige optie en dat is een 12V 10A voeding van Meanwell en wel de S150-12.

......
Een lokaal inbouwcentrum zegt mij dat er zeker meer dan 5A getrokken kan worden, ik heb te weinig kennis om hier zelf iets zinnigs over te zeggen.
Jawel, bij een stevige belasting met flinke luidsprekers op de uitgang kan een versterker bij zo'n lage spanning (12V) forse stromen trekken. Het vermogen moet immers ergens vandaan komen. Maar bij zo'n paar 13 cm luidsprekertjes staan de konusjes waarschijnlijk al flink buiten hun X-max te klapperen wanneer de versterker 5A trekt. Afhankelijk van de gebruikte speakertjes zouden zelfs de spreekspoeltjes al kunnen doorbranden. Vandaar dat je die 10A nooit gaat benutten... waarschijnlijk ook niet als je rechterhand zich niet door je ogen en oren wilt laten vertellen dat het welletjes is. :)
MechanicalAnimal

Dank je wel Marp.

jij bewoordt nu net die practische vertaalslag die ik niet kan maken. Ik zie 10A op de radio staan dus ik weet alleen zeker dat 10A getrokken kan worden. Dat daarbij mijn 13cm's allang naar de eeuwige x-max-velden vertrekken is voor mij niet intepreteerbaar.

Ik ga op de ZBAmeeting van de 22ste even Arno zijn Ghettoblaster bekijken, die kan mij een 5A-voeding laten horen. Hierna volgt mijn beslissing tussen 5 en 10 A.

Al met al iedereen bedankt voor de reacties! :D
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”