Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
vraagje: zou kastontwerp ook 1:1 geschikt zijn voor de FE103-Sigma 100 mm (4") full-range driver van Fostex?
Ik heb er nog 2 liggen.
T/S Parameters - Fostex FE103E
Fs 79.5 Hz
Vas 6.9 L
Qts 0.36
Qes 0.40
Qms 2.87
Re 7.45 Ohms
Le n/a
SPL 89 dB
Ik heb er nog 2 liggen.
T/S Parameters - Fostex FE103E
Fs 79.5 Hz
Vas 6.9 L
Qts 0.36
Qes 0.40
Qms 2.87
Re 7.45 Ohms
Le n/a
SPL 89 dB
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Ik denk dat deze kast wel echt ontworpen is voor de Alpair 5's, de Fostex 103E verschilt toch nog wel erg qua eigenschappen.
Waarom neem je niet het design van Tony (humblehifi) als in de Solo 103
Zie: link Of de Zigmahornets van t-linespeakers.org (die zijn wel 1,5 meter hoog) maar wat ik heb gelezen schijnt dat wel erg mooi te zijn. Zie o.a.
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fo ... mahornets/ Of Google even verder op Zigmahornet.
Waarom neem je niet het design van Tony (humblehifi) als in de Solo 103
Zie: link Of de Zigmahornets van t-linespeakers.org (die zijn wel 1,5 meter hoog) maar wat ik heb gelezen schijnt dat wel erg mooi te zijn. Zie o.a.
http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fo ... mahornets/ Of Google even verder op Zigmahornet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
alleen van wege t formaat al niet lijkt me zo.. en ook compleet andere parametersÀadjo schreef:vraagje: zou kastontwerp ook 1:1 geschikt zijn voor de FE103-Sigma 100 mm (4") full-range driver van Fostex?
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Bedankt voor jullie nuttige commentaar.
Gelukkig heb ik al een paartje van deze Cornu-spiral horn look alikes boven mijn buro aan de PC hangen.
Gelukkig heb ik al een paartje van deze Cornu-spiral horn look alikes boven mijn buro aan de PC hangen.
- Bijlagen
-
- ddiy2005.jpg (11.66 KiB) 976 keer bekeken
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
vandaag kwam eindelijk mijn klasse T versterkertje aan voor deze speakertjes.
Een Tripath TA2020, 2x25W.
Het is moeilijk om samen te vatten wat ik hoor.
In een enkel woord: verbazend
Ik was al een klein beetje fan van breedbandertjes, na Ed's demo in Breda nog meer, en nu helemaal verkocht.
Dit is werkelijk een openbaring !
Sjonge jonge, wat klinken deze lekker !!
De onvervalste ruimtelijkheid en detail die enkel een breedbander kan geven.
Ik sta vooral te kijken van de lekkere bass en het hoge volume dat deze dingetjes nog produceren. Nice job henkjan !
Dit is een blijvertje !
Nu nog combineren met de minidsp en een subje, en je hebt een unbeatable systeem voor bij de pc!

Normaal ging ik deze middag het gras maaien
Een Tripath TA2020, 2x25W.
Het is moeilijk om samen te vatten wat ik hoor.
In een enkel woord: verbazend
Ik was al een klein beetje fan van breedbandertjes, na Ed's demo in Breda nog meer, en nu helemaal verkocht.
Dit is werkelijk een openbaring !
Sjonge jonge, wat klinken deze lekker !!
De onvervalste ruimtelijkheid en detail die enkel een breedbander kan geven.
Ik sta vooral te kijken van de lekkere bass en het hoge volume dat deze dingetjes nog produceren. Nice job henkjan !
Dit is een blijvertje !
Nu nog combineren met de minidsp en een subje, en je hebt een unbeatable systeem voor bij de pc!
Normaal ging ik deze middag het gras maaien
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Dat gras staat er morgen ook nog wel 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
graag gedaanxbake schreef:... Nice job henkjan !
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Leuk ontwerp maar hoe zit dat met de getallen van de sonofil matten?
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Dat heb ik gelezen op een ander forum waar Henkjan een antwoordje geplaatst heeft op dezelfde vraag.
Zo'n pak sonofil bestaat uit 2 matten.
Elke box heeft exact 1 mat nodig.
De getallen zijn delen van 16.
Je deelt de mat dus in stukjes van 16..
Zo'n pak sonofil bestaat uit 2 matten.
Elke box heeft exact 1 mat nodig.
De getallen zijn delen van 16.
Je deelt de mat dus in stukjes van 16..
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
ok.. ik ken dat sonofil spul niet vandaar de vraag. En verder is het geen idee om een t-amp gewoon in een van de boxen in te bouwen? dat lijkt mij handig als je ze toch bij je monitor neer zet. Ik heb een t-amp van lepai die het prima doet. die kan zo ingebouwd worden.
En wat kost een breedbandertje die hiervoor geschikt is ongeveer?
Of kan z'n kast ook uitgevoerd worden als 2 weg systeem?
Ik heb hier 2 kastjes staan die nog bij clearsound in leeuwarden zijn verkocht. Nu zijn het opknappers. Ze zien er niet uit maar als deze kasten zo goed zijn wil ik deze eventueel ook gaan maken. En dat icm een sub erbij. Heb ik voor mijn pc boven ook een lekker stukje geluid.
En wat kost een breedbandertje die hiervoor geschikt is ongeveer?
Of kan z'n kast ook uitgevoerd worden als 2 weg systeem?
Ik heb hier 2 kastjes staan die nog bij clearsound in leeuwarden zijn verkocht. Nu zijn het opknappers. Ze zien er niet uit maar als deze kasten zo goed zijn wil ik deze eventueel ook gaan maken. En dat icm een sub erbij. Heb ik voor mijn pc boven ook een lekker stukje geluid.
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
De kastjes zijn, voor zover ik weet, specifiek ontworpen voor de Markaudio Alpair 5.nxs77 schreef:ok.. ik ken dat sonofil spul niet vandaar de vraag. En verder is het geen idee om een t-amp gewoon in een van de boxen in te bouwen? dat lijkt mij handig als je ze toch bij je monitor neer zet. Ik heb een t-amp van lepai die het prima doet. die kan zo ingebouwd worden.
En wat kost een breedbandertje die hiervoor geschikt is ongeveer?
Of kan z'n kast ook uitgevoerd worden als 2 weg systeem?
Ik heb hier 2 kastjes staan die nog bij clearsound in leeuwarden zijn verkocht. Nu zijn het opknappers. Ze zien er niet uit maar als deze kasten zo goed zijn wil ik deze eventueel ook gaan maken. En dat icm een sub erbij. Heb ik voor mijn pc boven ook een lekker stukje geluid.
Je kan de versterkertjes eventueel inbouwen, maar ik wil een apart bakje maken met T-amp, voeding en DSP.
De alpair 5 kost 110€ voor een paartje.
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Ok... 110 euro voor een paartje. da's voor mij best prijzig!!
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Je krijgt er ook veel voor terug.
Scanspeak maakt ook erg mooie breedbandige drivertjes. In breda hoorde ik de 10F, verbazingwekkend goed!
Maar misschien kan henkjan hier zijn licht even over laten schijnen
Scanspeak maakt ook erg mooie breedbandige drivertjes. In breda hoorde ik de 10F, verbazingwekkend goed!
Maar misschien kan henkjan hier zijn licht even over laten schijnen
Laatst gewijzigd door BertDB op do 27 mei 2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Ze zijn ook juist ontwikkeld om zonder sub te spelen, dus daar een sub aan toevoegen is een misser. Dan kun je voor een betere belastbaarheid en minder kleuring beter een andere kast om dezelfde unit kunnen gooien. Dit is een mooi fullrange ontwerp met een delicate driver, en dan valt de prijs best mee. (voor een paartje + subwoofer + (actieve)filtering ben je snel hetzelfde kwijt)
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Ik heb nu zelf z'n kastje inelkaar gelijmt. En er zit nu een Celestion breedbandertje van een surround speakertje in en dat klinkt ook niet gek. Kastje nummer 2 ga ik ook nog maken.
In combinatie met de sub(2x phillips isobarisch in 4e bandpass) klinkt het compleet. Mooi voor bij de pc en dat met een ta2020 ampje en een sony actieve filter voor de sub.
Maar wat is nou eigelijk de eigenschap van de alpair 5 dat deze het zo goed doet in z'n kastje?
Ik ken de speaker niet vandaar. Hoe is de ophanging van de conus? stug of juist niet? Ik weet dat deze geen spider heeft.
De celestion speakertje heeft een vrij softe ophanging. Hij beweegt makkelijker dan de meeste andere drivers.
In combinatie met de sub(2x phillips isobarisch in 4e bandpass) klinkt het compleet. Mooi voor bij de pc en dat met een ta2020 ampje en een sony actieve filter voor de sub.
Maar wat is nou eigelijk de eigenschap van de alpair 5 dat deze het zo goed doet in z'n kastje?
Ik ken de speaker niet vandaar. Hoe is de ophanging van de conus? stug of juist niet? Ik weet dat deze geen spider heeft.
De celestion speakertje heeft een vrij softe ophanging. Hij beweegt makkelijker dan de meeste andere drivers.
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Ik ben ze inmiddels ook aan het maken, hout is gezaagd
Er staat nergens een filter vermeld ... is er geen filter nodig ?
Er staat nergens een filter vermeld ... is er geen filter nodig ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
in principe is geen filter nodig, hooguit een sperkringgetje om t hoog naar smaak aan te passen (zie t artikel)
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
En wat nou als je de driver in de zeikant maakt ?
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Dat zou zelfs ikke niet doenTubeHead schreef:En wat nou als je de driver in de zeikant maakt ?
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Vind jammer dat ze zo diep zijn. Anders kon je ze mooi vlak langs de muur plaatsen.
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Ik heb nog nooit een luidspreker gebouwd maar wil het graag eens doen, en dit lijkt mij een prima project voor een beginner als mijzelf.
De ontwerptekening heb ik bekeken, maar de constructie van het gedeelte waar de luidsprekerunit moet komen wordt mij niet helemaal duidelijk. Heeft iemand nog foto's van het bouwproces van zijn/haar exemplaar, of misschien een scan van het oorspronkelijke artikel waarnaar verwezen wordt?
De ontwerptekening heb ik bekeken, maar de constructie van het gedeelte waar de luidsprekerunit moet komen wordt mij niet helemaal duidelijk. Heeft iemand nog foto's van het bouwproces van zijn/haar exemplaar, of misschien een scan van het oorspronkelijke artikel waarnaar verwezen wordt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
je bedoelt daar waar de Alpair5 is gemonteerd? daar zit een verstevigingsplankje achter (en dan afgerond waar t gat voor de Alpair5 zit) omdat met 12mm hout en de 6mm infreesdiepte er wel erg weinig "vlees" overbleef voor de schroeven.
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
Oh, nu snap ik het. En de binnenkant van dat verstevigingsplankje wordt afgerond met een radius 10 mm, althans de zij- en onderkant, want aan de bovenkant is daar geen ruimte voor.
Hoort er verder nog een notch filter o.i.d. bij?
Kan iemand me nog een houthandel/zagerij aanraden in de regio's Den Bosch of Arnhem/Nijmegen?
Hoort er verder nog een notch filter o.i.d. bij?
Kan iemand me nog een houthandel/zagerij aanraden in de regio's Den Bosch of Arnhem/Nijmegen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008
notch filter naar smaak, is alleen om evt de hoge tonen ietwat te dempen. dit maakt de response vlak onder 15 graden:
voor near-field luisteren (als PC speakers bv) imho prima, voor bij gebruik als gewone luidsprekers is dit wat te veel gedempt en zou ik wat experimenteren met de waarde van de weerstand, bv 10ohm of lager.
