Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

=D>
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Àadjo »

vraagje: zou kastontwerp ook 1:1 geschikt zijn voor de FE103-Sigma 100 mm (4") full-range driver van Fostex?
Ik heb er nog 2 liggen.

T/S Parameters - Fostex FE103E
Fs 79.5 Hz
Vas 6.9 L
Qts 0.36
Qes 0.40
Qms 2.87
Re 7.45 Ohms
Le n/a
SPL 89 dB
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik denk dat deze kast wel echt ontworpen is voor de Alpair 5's, de Fostex 103E verschilt toch nog wel erg qua eigenschappen.

Waarom neem je niet het design van Tony (humblehifi) als in de Solo 103

Zie: link
image002.jpg
image002.jpg (6.62 KiB) 1024 keer bekeken
Of de Zigmahornets van t-linespeakers.org (die zijn wel 1,5 meter hoog) maar wat ik heb gelezen schijnt dat wel erg mooi te zijn. Zie o.a.

http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fo ... mahornets/
normal_Fostex-FE-103E-Zigmahornets.jpg
normal_Fostex-FE-103E-Zigmahornets.jpg (18.29 KiB) 1024 keer bekeken
Of Google even verder op Zigmahornet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Àadjo schreef:
vraagje: zou kastontwerp ook 1:1 geschikt zijn voor de FE103-Sigma 100 mm (4") full-range driver van Fostex?
alleen van wege t formaat al niet lijkt me zo.. en ook compleet andere parameters
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Àadjo »

Bedankt voor jullie nuttige commentaar.
Gelukkig heb ik al een paartje van deze Cornu-spiral horn look alikes boven mijn buro aan de PC hangen.
Bijlagen
ddiy2005.jpg
ddiy2005.jpg (11.66 KiB) 976 keer bekeken
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

vandaag kwam eindelijk mijn klasse T versterkertje aan voor deze speakertjes.
Een Tripath TA2020, 2x25W.

Het is moeilijk om samen te vatten wat ik hoor.
In een enkel woord: verbazend :shock:
Ik was al een klein beetje fan van breedbandertjes, na Ed's demo in Breda nog meer, en nu helemaal verkocht.
Dit is werkelijk een openbaring ! :lol:
Sjonge jonge, wat klinken deze lekker !!
De onvervalste ruimtelijkheid en detail die enkel een breedbander kan geven.
Ik sta vooral te kijken van de lekkere bass en het hoge volume dat deze dingetjes nog produceren. Nice job henkjan !

Dit is een blijvertje ! =D>
Nu nog combineren met de minidsp en een subje, en je hebt een unbeatable systeem voor bij de pc! :shock: :D

Normaal ging ik deze middag het gras maaien :-$
Bijlagen
MK3_6801.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door hannesie »

Dat gras staat er morgen ook nog wel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

xbake schreef:
... Nice job henkjan !
graag gedaan :dank:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door nxs77 »

Leuk ontwerp maar hoe zit dat met de getallen van de sonofil matten?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

Dat heb ik gelezen op een ander forum waar Henkjan een antwoordje geplaatst heeft op dezelfde vraag.
Zo'n pak sonofil bestaat uit 2 matten.
Elke box heeft exact 1 mat nodig.
De getallen zijn delen van 16.
Je deelt de mat dus in stukjes van 16.. :)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door nxs77 »

ok.. ik ken dat sonofil spul niet vandaar de vraag. En verder is het geen idee om een t-amp gewoon in een van de boxen in te bouwen? dat lijkt mij handig als je ze toch bij je monitor neer zet. Ik heb een t-amp van lepai die het prima doet. die kan zo ingebouwd worden.

En wat kost een breedbandertje die hiervoor geschikt is ongeveer?
Of kan z'n kast ook uitgevoerd worden als 2 weg systeem?
Ik heb hier 2 kastjes staan die nog bij clearsound in leeuwarden zijn verkocht. Nu zijn het opknappers. Ze zien er niet uit maar als deze kasten zo goed zijn wil ik deze eventueel ook gaan maken. En dat icm een sub erbij. Heb ik voor mijn pc boven ook een lekker stukje geluid.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

nxs77 schreef:
ok.. ik ken dat sonofil spul niet vandaar de vraag. En verder is het geen idee om een t-amp gewoon in een van de boxen in te bouwen? dat lijkt mij handig als je ze toch bij je monitor neer zet. Ik heb een t-amp van lepai die het prima doet. die kan zo ingebouwd worden.

En wat kost een breedbandertje die hiervoor geschikt is ongeveer?
Of kan z'n kast ook uitgevoerd worden als 2 weg systeem?
Ik heb hier 2 kastjes staan die nog bij clearsound in leeuwarden zijn verkocht. Nu zijn het opknappers. Ze zien er niet uit maar als deze kasten zo goed zijn wil ik deze eventueel ook gaan maken. En dat icm een sub erbij. Heb ik voor mijn pc boven ook een lekker stukje geluid.
De kastjes zijn, voor zover ik weet, specifiek ontworpen voor de Markaudio Alpair 5.
Je kan de versterkertjes eventueel inbouwen, maar ik wil een apart bakje maken met T-amp, voeding en DSP.
De alpair 5 kost 110€ voor een paartje.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door nxs77 »

Ok... 110 euro voor een paartje. da's voor mij best prijzig!!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

Je krijgt er ook veel voor terug.
Scanspeak maakt ook erg mooie breedbandige drivertjes. In breda hoorde ik de 10F, verbazingwekkend goed!
Maar misschien kan henkjan hier zijn licht even over laten schijnen :wink:
Laatst gewijzigd door BertDB op do 27 mei 2010, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door wouter »

Ze zijn ook juist ontwikkeld om zonder sub te spelen, dus daar een sub aan toevoegen is een misser. Dan kun je voor een betere belastbaarheid en minder kleuring beter een andere kast om dezelfde unit kunnen gooien. Dit is een mooi fullrange ontwerp met een delicate driver, en dan valt de prijs best mee. (voor een paartje + subwoofer + (actieve)filtering ben je snel hetzelfde kwijt)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door nxs77 »

Ik heb nu zelf z'n kastje inelkaar gelijmt. En er zit nu een Celestion breedbandertje van een surround speakertje in en dat klinkt ook niet gek. Kastje nummer 2 ga ik ook nog maken.
In combinatie met de sub(2x phillips isobarisch in 4e bandpass) klinkt het compleet. Mooi voor bij de pc en dat met een ta2020 ampje en een sony actieve filter voor de sub.

Maar wat is nou eigelijk de eigenschap van de alpair 5 dat deze het zo goed doet in z'n kastje?
Ik ken de speaker niet vandaar. Hoe is de ophanging van de conus? stug of juist niet? Ik weet dat deze geen spider heeft.
De celestion speakertje heeft een vrij softe ophanging. Hij beweegt makkelijker dan de meeste andere drivers.
Bijlagen
Het speakertje
Het speakertje
De lepai ta2020 t-ampje + Sony filter
De lepai ta2020 t-ampje + Sony filter
kradav
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 10:09

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door kradav »

Ik ben ze inmiddels ook aan het maken, hout is gezaagd :)
Er staat nergens een filter vermeld ... is er geen filter nodig ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

in principe is geen filter nodig, hooguit een sperkringgetje om t hoog naar smaak aan te passen (zie t artikel)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door TubeHead »

En wat nou als je de driver in de zeikant maakt ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door sietse »

TubeHead schreef:
En wat nou als je de driver in de zeikant maakt ?
Dat zou zelfs ikke niet doen :!:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door TubeHead »

Vind jammer dat ze zo diep zijn. Anders kon je ze mooi vlak langs de muur plaatsen.
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Ik heb nog nooit een luidspreker gebouwd maar wil het graag eens doen, en dit lijkt mij een prima project voor een beginner als mijzelf.
De ontwerptekening heb ik bekeken, maar de constructie van het gedeelte waar de luidsprekerunit moet komen wordt mij niet helemaal duidelijk. Heeft iemand nog foto's van het bouwproces van zijn/haar exemplaar, of misschien een scan van het oorspronkelijke artikel waarnaar verwezen wordt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

je bedoelt daar waar de Alpair5 is gemonteerd? daar zit een verstevigingsplankje achter (en dan afgerond waar t gat voor de Alpair5 zit) omdat met 12mm hout en de 6mm infreesdiepte er wel erg weinig "vlees" overbleef voor de schroeven.
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Oh, nu snap ik het. En de binnenkant van dat verstevigingsplankje wordt afgerond met een radius 10 mm, althans de zij- en onderkant, want aan de bovenkant is daar geen ruimte voor.
Hoort er verder nog een notch filter o.i.d. bij?

Kan iemand me nog een houthandel/zagerij aanraden in de regio's Den Bosch of Arnhem/Nijmegen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

notch filter naar smaak, is alleen om evt de hoge tonen ietwat te dempen. dit maakt de response vlak onder 15 graden:
desktop TL - filter.png
desktop TL - filter.png (1.94 KiB) 579 keer bekeken
voor near-field luisteren (als PC speakers bv) imho prima, voor bij gebruik als gewone luidsprekers is dit wat te veel gedempt en zou ik wat experimenteren met de waarde van de weerstand, bv 10ohm of lager.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”