Filter voor Seas iDunn

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Filter voor Seas iDunn

Bericht door dre »

in plaats van clarity cap sa zou ik dan esa inzetten.
maar dat kan ook als je naar een jaartje weer eens wat wilt verbeteren :wink:
satefan

Bericht door satefan »

Goedemaandagmorgen allemaal, net de componenten voor t filter besteld. Dit is t geworden:

2 x ClarityCap ESA range 2.70 uF (ESA2u7J630V)
2 x Mox 5 Watt 10.0 Ω (M5W10.0R)
2 x Mox 5 Watt 1.00 Ω (M5W1.00R)
2 x ClarityCap PX 10.0 uF (PX10uJ250V)
2 x 0.70 mm Wire Coil 0.39 mH (N1018m0.39)
2 x ClarityCap ESA range 15.0 uF (ESA15uJ630V)
2 x 1.40 mm Wire Coil 2.20 mH (N1314m2.20)

Voor de tweeter de ClarityCap ESA range genomen en de kernspoel vervangen door een luchtspoel. Uiteindelijke prijsverschil kwam neer op 30 euri of zo. Daar kan men geen buil aan vallen.

Vandaag op 'houtjacht'!

Stefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

GOED BEZIG!!!

succes!
satefan

Bericht door satefan »

He Wouter, bedankt...het begint al aardig te kriebelen! Kom maar eens luisteren als er 'muziek' in zit ;-)
satefan

Bericht door satefan »

Vandaag zijn de componenten voor t filter binnengekomen...ik denk dat ik maar n liter extra voor de kast reken...wat n apparaten zijn t!

Een maat van me is meubelmaker en over 4 weken heeft ie tijd om mn kasten te maken, tot die tijd ga ik 'prototype' kasten van mdf maken...

IK KAN NIET WACHTEN!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Maandag a.s. ga ik ook aan de slag met MDF en de zaagtafel op de school waar ik werk - in Lelystad
Als je zin hebt om langs te komen zaag ik het MDF met plezier voor je.

Succes i.i.g.
satefan

Bericht door satefan »

hallo Wouter,

dat is wat je noemt een "offer you can't refuse"!, wanneer maandag ga je dit doen? Overdag ben ik onder de panne in Huizen waar ik werk.

groeten,

Stefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

PB :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zo, vanavond heb ik kennis gemaakt met satefan en de Idunn. Was met beide erg aangenaam :lol:

Wat na meting bleek was dat er een probleempje wat met het hoog, die piekte 6dB op 2200 Hz. Dit kwam doordat de 2 condensatoren van het 18dB filter van plekje gewisseld waren, dus die hebben we even gecorrigeerd.

Het geluid was een stuk aangenamer begreep ik, wat niet moeilijk voor te stellen is.
In de meting van dichtbij valt op hoe mooi de overgang is tussen de units. Ook valt op dat het hoog on-ax oploopt en dat er vrij weinig bafflestepcorrectie is.

Bij het luisteren viel op dat het hoog erg nadrukkelijk was, al was het wel heel mooi. Het laag bleef achter, diepe bassen waren er wel maar het gaf geen body. De vergelijking met de L18 moniteren, met praktisch gelijk seas materiaal, was zo gemaakt. In potentie zie ik de Idunn als de betere, maar met deze afstemming nog niet.

Het hoog mag een tikje rustiger, door aanpassing van de spanningsdeler of door een spoeltje met een weerstand (shelving heet dat toch?)

Voordat naar de BSC gekeken gaat worden is het slim om de baspijp in te korten. Een eventueel nieuw set kasten mag een paar litertjes kleiner, indien het nog allemaal te (i)Dunn klinkt :P

Bij het vergelijken viel op dat de Idunn minder gekleurd lijkt in het middengebied, en dat de speaker grootser klinkt. Het geluid is minder compact, en dat zal niet alleen aan de afstemming liggen. Ik verwacht dat de tweeter een duit in het zakje doet met z'n waveguide, het klinkt erg schoon. Zeker een 2-weg om tot de max te finetunen...

wordt vast wel vervolgd :wink:
seas idunn.JPG
seas idunn2.JPG
ajhorn idunn 1.JPG
Bovenstaande grafieken zijn 16, 18 en 20 liter met respectievelijk 13, 14 en 16 cm poortlengte.

Heb net even op de site van seas gekeken naar de Idunn en heb nog wat tips:
De inhoud moet worden gevuld met 250 gram, dat zijn dus 2 zakken visaton wol per box (er kan nog meer bij, er kan nog meer bij :wink: )
Verder is de poort 16 cm incl. de 'flare'. De laatste 2 cm zie ik als verdwenen, aangezien daar de diameter enorm oploopt. Seas heeft zelf dus lopen luisteren naar een box met hogere afstemming en meer demping. Onze conclusie was zo gek nog niet :D
satefan

Bericht door satefan »

Hallo Wouter et all,

Vanuit mijn kant was ook de kennismaking met Wouter en zijn meetapparatuur bijzonder plezierig. Wouter, bedankt voor de ondersteuning en kennismaking!

Bij binnenkomst direct de idunns op de standaard geplaatst, microfoon ervoor en nog voor Wouter op t scherm keek zei hij al, terwijl het testsignaal mijn concentratie-vermogen op de proef stelde, 'hier klopt iets niet'! Dit werd direct bevestigt door de grafiek zoals Wouter reeds vertelde. Het 'corpus delicti' gelijk opengemaakt en na 2 tellen zag Wouter het probleem. Twee condensatoren verwisseld. En dat met zo'n eenvouding filterontwerp. Ach, 'lesson learned' zeggen we dan maar.

Met chirurgische precisie hebben we via het gat waar de woofer zit een 'bypass' gedaan en na wat tegenslag (de tweeters deden nog even niet mee, ik moet leren om lekker dik te solderen zodat alles netjes vast blijft zitten) werkte alles goed en zoals je kan zien klopt het frequentie-verloop nu netjes.

Volgende stappen zijn dus meer vulling in de kasten duwen en de baspijp 3 cm in korten, eens kijken of het laag dan wat meer body krijgt.

Wouter, wederom bedankt. Wellicht dat we volgende keer meer tijd hebben om te luisteren en hoeft er minder gecorrigeerd te worden.

Wordt vervolgt.

Stefan
satefan

Bericht door satefan »

Gisteravond stond weer in het teken van het luisten naar de idunn met nu goed werkend filter. Gezien het late tijdstip de avond ervoor en de werkzaamheden overdag was dat nog niet echt gelukt. De ega was de deur uit dus kon er in alle rust geluisterd worden ;-)

Het is duidelijk te horen dat het fitler nu goed werkt. Er zit veel meer rust in de muziek en de overgang van woofer naar tweeter klopt nu, wat uiteraard niet vreemd is nu de bult van 6db op 2000hz weggepoetst is.

Zoals Wouter voorstelde heb ik de baspoort ingekort, met 2.5 cm. Ik heb voor de ingreep even wat nummers beluisterd met wat goed laag en dezelfde nummers na de ingreep. Er lijkt zowaar wat winst behaald te zijn en t zou me niet verbazen als de afstemming van de kast nu 'klopt'.

Het totale geluidsbeeld is stappen vooruit gegaan en met de kortere pijp is er een beter fundament in het laag, lijkt me leuk om dit eens met de meetaparatuur te bekijken.

Kortom, de idunn bevalt me tot nu toe erg goed.

Satefan
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Heb je ook foto's van de huidige kast?

Verhouding e.d. maten van de kast is die origineel?

Heb vanavond zitten luisteren naar mijn enkele in combinatie met mijn bestaande speaker.

Welke demping materialen heb je gebruikt, naast loodbitumen ?

Hans
satefan

Bericht door satefan »

Hallo allen,

op verzoek van Hannesie de foto van mn idunn(s). Zoals aangegeven is dit t prototype en begin ik volgende week denk ik aan de definitieve kasten.

Groeten,

Satefan
Bijlagen
De idunn van Satefan
De idunn van Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

satefan schreef:
Zoals aangegeven is dit t prototype en begin ik volgende week denk ik aan de definitieve kasten.
En dan netto 18 liter, met wat meer dempmateriaal?

De gulden snede wellicht, bracing meer zoals de DD8mkII?
http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII.html

Veel succes!
satefan

Bericht door satefan »

Grappig, ik zat er inderdaad aan te denken om wat versteviging aan te brengen en tussen de tweeter en de woofer is de meest logische plek. Naar 18 liter lijkt me mooi. Ik ga eea eens op tekening zetten.

Zou ook leuk zijn om vast na te denken over de ingreep aan t filter om t hoog iets te temmen...

grusse,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Vanmorgen ben ik begonnen met wat zaken op papier te zetten voor kast 2.0. Het uitgangspunt is om de standaard 20 liter te verlagen tot 18 liter om zo wat meer 'punch' in t laag te krijgen zoals wouter en ondergetekende gesimuleerd hebben in ATB.

Tijdens het rekenen me de inhoud bekroop met het gevoel dat de standaardtekening van Seas mischien niet klopt, of ik ben zelf vergeten hoe je inhoud berekent. Dit zou goed kunnen gezien mijn fysieke en mentale toestand na n feestje.

De idunn zou standaard 20 liter moeten zijn maar als ik H*B*D doe (51*21*24,5 - dit zijn de netto maten, dus 19mm er af voor de wanddikte van t hout) kom ik op 26 liter (toch)? 6 liters teveel.

Mischien dat ik iets stoms over het hoofd zie, wellicht kan iemand me even helpen?

vriendelijke groet,

Satefan
Bijlagen
idunn_construction.JPG
sjons

Bericht door sjons »

Inhoud van de basreflexpijp en luidsprekers moet daar nog vanaf...
SARK

Bericht door SARK »

satefan schreef:
Tijdens het rekenen me de inhoud bekroop met het gevoel dat de standaardtekening van Seas mischien niet klopt, of ik ben zelf vergeten hoe je inhoud berekent. Dit zou goed kunnen gezien mijn fysieke en mentale toestand na n feestje.

De idunn zou standaard 20 liter moeten zijn maar als ik H*B*D doe (51*21*24,5 - dit zijn de netto maten, dus 19mm er af voor de wanddikte van t hout) kom ik op 26 liter (toch)? 6 liters teveel.
Ik kom toch echt op 20 liter :-s

Het doosje wordt inwendig (53 - 1,9 - 1,9 = )49,2 cm x (26,5 - 1,9 - 1,9 = )22,7 cm x (23 - 1,9 - 1,9 = )19,2 cm = 20482 cm³ (20 liter), als daar de poort vanaf wordt gehaald moet daar nog een litertje vanaf: Diameter 9,6 cm Lengte 16 cm Volume 1017 cm³. Om echt te mierenneuken zou je ook het volume van de basunit er af moeten halen maar ik denk dat 19,465 liter een mooi resultaat is :wink:
satefan

Bericht door satefan »

Ha, mistery ontrafeld. Vergeten de wanddikte * 2 te doen :-)

Satefan
SARK

Bericht door SARK »

satefan schreef:
Dit zou goed kunnen gezien mijn fysieke en mentale toestand na n feestje.
:twisted:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”