3 weg met 3 gesloten klankkasten?
Moderator: Beheerdersteam
3 weg met 3 gesloten klankkasten?
Hallo
Voor mijn afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (Product Design) wil ik een 3 weg speaker bouwen met 3 gesloten klankkasten, voor laag (grote woofer), midden (middelgrote woofer) en hoog (tweeter) met een scheidingsfilter. Ik wil mijn speaker zo simpel mogelijk houden, de klankkasten zijn van dikwandig glas (!), met voor laag +- 10 liter, midden +- 8 liter, hoog nog geen 1 liter.
Mijn vraag aan jullie of hier ooit "mooi" geluid uit gaat komen, d.w.z. het hoeft niet high end te zijn maar mag wel iets verder gaan als de standaard geluidsboxen, ze moeten er in ieder gaval niet onder zitten. Mijn budget ligt rond de 200 euro voor 4 woofers, 2 tweeters en 2(?) filters. Verder weet ik er niet heel erg veel van dus alle informatie is welkom.
Bedankt alvast!
Groet, Jasper
Voor mijn afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (Product Design) wil ik een 3 weg speaker bouwen met 3 gesloten klankkasten, voor laag (grote woofer), midden (middelgrote woofer) en hoog (tweeter) met een scheidingsfilter. Ik wil mijn speaker zo simpel mogelijk houden, de klankkasten zijn van dikwandig glas (!), met voor laag +- 10 liter, midden +- 8 liter, hoog nog geen 1 liter.
Mijn vraag aan jullie of hier ooit "mooi" geluid uit gaat komen, d.w.z. het hoeft niet high end te zijn maar mag wel iets verder gaan als de standaard geluidsboxen, ze moeten er in ieder gaval niet onder zitten. Mijn budget ligt rond de 200 euro voor 4 woofers, 2 tweeters en 2(?) filters. Verder weet ik er niet heel erg veel van dus alle informatie is welkom.
Bedankt alvast!
Groet, Jasper
- jantje-secuur
Re: 3 weg met 3 gesloten klankkasten?
Hoi Jasper,Jasperhku schreef:Hallo
Bedankt alvast!
Groet, Jasper
Je loopt tegen een aantal dingen aan qua kwaliteit met de opzet hoe je het nu vertelt.
1) Je budget is niet erg ruim - zo niet krap te noemen.
2) Filtering voor een drieweg is geen kattenpis als je een mooi geluid eruit wilt toveren.
3) Je literverdeling is voor een speakerdesigner niet "logisch". Ik snap dat je het vanuit de productdesignkant moet bekijken, maar 10 liter voor het laag is erg weinig terwijl 8 liter juist veels te royaal is voor een mid.
4) Glas is enorm hard en zwaar. Opzich is het gebruik als kastwand hiervan goed vanwege de inertheid maar al je geluidgolven kaatsen KEI-HARD terug en je wilt (neem ik aan) geen dempingsmateriaal erinstoppen waardoor je geluid toch erg gekleurd wordt.
Ik weet niet hoe simpel je het wilt houden, maar qua geluid zou je een leap forward kunnen maken door een open baffle te maken. Dit is gewoon een plank (glasplaat in jouw geval) met de speakers erin. Hierdoor pak je de voordelen van de stijfheid en het gewicht van het gewicht terwijl je de nadelen irrelevant maakt.
De filtering wordt wel weer lastiger, dat wel. Beter kun je dan weer het laag in een gesloten kast doen en daarboven een open baffle.
Maar wat is precies je idee?
Tja het budget is wat ik er meest idealiter aan kwijt wil zijn, 400 euro moet ook kunnen maar dan zal ik op andere gebieden consessies moeten doen.
Ik gebruik nu vazen als speakerkasten en wil dat graag zo houden, ik zou op zoek kunnen gaan naar grotere vazen probleem is dat ze dan vaak ook dunwandiger zijn waardoor ze kwetsbaarder worden (bij hogere volumes)..
Meer dan 1 gesloten speakerkast moet er zeker wel in zitten aangezien dat voor mij het ontwerp krachtiger maakt.
Waar ik ook aan zat te denken is een 5.1 systeem, met een grote sub (grote brede vaas) met 5 satalieten maar ik ben bang dat ik het project dan nog meer op kosten jaag.
Ik heb snel even een tekeningetje gemaakt van hoe ik het voor me zag...
Ik gebruik nu vazen als speakerkasten en wil dat graag zo houden, ik zou op zoek kunnen gaan naar grotere vazen probleem is dat ze dan vaak ook dunwandiger zijn waardoor ze kwetsbaarder worden (bij hogere volumes)..
Meer dan 1 gesloten speakerkast moet er zeker wel in zitten aangezien dat voor mij het ontwerp krachtiger maakt.
Waar ik ook aan zat te denken is een 5.1 systeem, met een grote sub (grote brede vaas) met 5 satalieten maar ik ben bang dat ik het project dan nog meer op kosten jaag.
Laat eens zienJasperhku schreef:Ik gebruik nu vazen als speakerkasten en wil dat graag zo houden
Je maakt het jezelf niet gemakkelijk, vooral vanwege dat er een filter zal moeten worden ontwikkeld want je komt hier niot zomaar met een standaard weg. Een drieweg is ook al niet zo makkelijk te ontwikkelen en je eisen i.v.m de volumes passen ook niet zo lekker.
Als laag unit zou je kunnen kijken naar een Tangband W8-740
De unit is relatief goedkoop en kan in behoorlijk kleine behuizingen. Bovendien heeft ie een gat nodig van 182 mm hetgeen overeenkomt met jouw vaas zoals opgegegeven. De unit heeft een behoorlijk grote X-max en kan ook goed inb gesloten behuizingen gebruikt worden. Enig nadeel (voor jouw dan) is de niet zo sexy design achtige looks.
De unit vindt je o.a. hier voor circa zes tientjes: http://www.juoiga.nl/
Je middenkamer is waarschijnlijk te groot. Misschien kun je er een omgekeerde vaas in de binnenkant inzetten om:
- het volume te reduceren
- bij de juiste vorm van de binnenste vaas de backwave te minimaliseren.
Je zou dan eventueel een ring van twaron angelhair als demping kunnen toepassen. Misschien kun je twaron in het concept terug laten komen en dan eventueel een MSD-08 woofer gebruiken (heeft een gele aramide (kevlar) conus net als twaron angel hair demping. De MDS-08 heeft welliswaar een kleinere uitslag maar is nog iets voordeliger en lukt waarschijnlijk in een 10 L gesloten ook nog wel.
Verwacht geen afgrond diep laag met units van 19 cm maar enige bas kun je nog wel krijgen
edit: voor een glazen pot heeft de tangband W5-1611 ook wel een mooie achterkant
Als laag unit zou je kunnen kijken naar een Tangband W8-740
De unit is relatief goedkoop en kan in behoorlijk kleine behuizingen. Bovendien heeft ie een gat nodig van 182 mm hetgeen overeenkomt met jouw vaas zoals opgegegeven. De unit heeft een behoorlijk grote X-max en kan ook goed inb gesloten behuizingen gebruikt worden. Enig nadeel (voor jouw dan) is de niet zo sexy design achtige looks.
De unit vindt je o.a. hier voor circa zes tientjes: http://www.juoiga.nl/
Je middenkamer is waarschijnlijk te groot. Misschien kun je er een omgekeerde vaas in de binnenkant inzetten om:
- het volume te reduceren
- bij de juiste vorm van de binnenste vaas de backwave te minimaliseren.
Je zou dan eventueel een ring van twaron angelhair als demping kunnen toepassen. Misschien kun je twaron in het concept terug laten komen en dan eventueel een MSD-08 woofer gebruiken (heeft een gele aramide (kevlar) conus net als twaron angel hair demping. De MDS-08 heeft welliswaar een kleinere uitslag maar is nog iets voordeliger en lukt waarschijnlijk in een 10 L gesloten ook nog wel.
Verwacht geen afgrond diep laag met units van 19 cm maar enige bas kun je nog wel krijgen
edit: voor een glazen pot heeft de tangband W5-1611 ook wel een mooie achterkant
Het niet toepassen van demping kon wel eens een groot probleem worden. Hier is maar 1 oplossing voor: een dome-middentoner inzetten en de scheiding naar de woofer zo laag mogelijk leggen.
Als je hier acceptabel geluid uit wilt hebben (niet met meerdere zeer storende resonanties) dan moet je wel investeren in betere units...
Als je hier acceptabel geluid uit wilt hebben (niet met meerdere zeer storende resonanties) dan moet je wel investeren in betere units...
In het kader van vorm en functie, die houten plaat aan de voorzijde zou ik juist helemaal weglaten als het mogelijk is. Als je de speakers in de vazen monteert en op die manier zo min mogelijk frontoppervlak creeert is is dat gunstig voor het afstraalgedrag, met name voor het mid kon dat wel eens goed uitpakken.Jasperhku schreef:Tja het budget is wat ik er meest idealiter aan kwijt wil zijn, 400 euro moet ook kunnen maar dan zal ik op andere gebieden consessies moeten doen.
Op hifi.nl zag ik deze speaker: De inhoud van de vaas voor het laag is wat weinig, maar als je het geheel aanstuurt met een ipod of PC kun je e.e.a. wel makkelijk corrigeren met een equalizer. De passieve filtering voor het geheel blijft lastig, om een goed filter te kunnen ontwerpen zul je toch de units gemonteerd in hun vazen moeten opmeten. Reken dan ook op zo'n 50 tot 100 euro aan filtercomponenten.
Misschien kun je qua kosten nog wat winnen door 2e hands units te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld nog een Visaton W170S midbas liggen waar ik niks mee doe, die kun je wel overnemen voor een zacht prijsje. In combinatie met wat boost in het laag met behulp van een equalizer doet deze het nog best aardig in een kastje van 10 liter.
de tangband W5-1611 ziet er goed uit als middentoner, als ik even een rekensommetje maak dan kom ik uit op 4x 60 voor de laag en midden, en 2x 40 (?) voor tweeters plus 100 voor de filters is 420?
ik heb nog even de vazen goed bekeken en de grote vaas is 4L, de midden vaas is 2L en de kleine is 1/3L
misschien maakt dit het een en ander lastiger of minder lastig?
maargoed even een kleine opsomming:
- geen frontplaat (dus bevestiging in het midden?)
- voor het laag een tangband W8-740
- voor het midden een dome -speaker of de tangband W5-1611
- voor het hoog een (merk/type?) speaker
en op basis van metingen een filter samenstellen? hoe stel ik die samen en nog belangerijker: hoe doe ik de metingen? hoe lang duurt dat en is er iemand die me daarbij kan helpen?
ik heb een deadline en die is ong. over 2 weken.
ik heb ook nog een foto van de vazen mee gestuurd
ik heb nog even de vazen goed bekeken en de grote vaas is 4L, de midden vaas is 2L en de kleine is 1/3L
misschien maakt dit het een en ander lastiger of minder lastig?
maargoed even een kleine opsomming:
- geen frontplaat (dus bevestiging in het midden?)
- voor het laag een tangband W8-740
- voor het midden een dome -speaker of de tangband W5-1611
- voor het hoog een (merk/type?) speaker
en op basis van metingen een filter samenstellen? hoe stel ik die samen en nog belangerijker: hoe doe ik de metingen? hoe lang duurt dat en is er iemand die me daarbij kan helpen?
ik heb een deadline en die is ong. over 2 weken.
ik heb ook nog een foto van de vazen mee gestuurd
Ik vind jou grappigJasperhku schreef:ik heb een deadline en die is ong. over 2 weken.
oh en waarom dan?
duurt het aanleveren van de woofers/metingen doen zo lang dan?
de behuizing is in een dag gemaakt..
- MrCaBLeGuY
Ik schijn laatst een snelheids record gebroken te hebben in dit topic. En dat was het nabouwen van een bestaand ontwerp.Jasperhku schreef:oh en waarom dan?
Jij begint een ontwerp van scratch, de mensen hier die een dan wel nieuw ontwerp dan wel een bestaand ontwerp bouwen zijn weken tot maanden bezig met 1 set.
Vooropgesteld lijkt het me best mogelijk je huidige idee in 1 dag te maken, 3 keer speaker mooi frezen, aan de achterzijde een ondiepe dunne ronde frees maken waar de vazen in verzonken kunnen worden en mooi gekit (met een of andere mega lijm). Speakertjes erin schroeven met mooie schroefjes en klaar. Dat gaat je lukken binnen 2 weken!
Als er ook geluid uit moet komen dan is er sprake van het hooi en vork verhaal. Even wat er nog meer moet gebeuren:
- aan je driver moeten 2 kabeltjes komen, hoe komen die uit de vazen ? (misschien een mooi verticale vrees waardoor je de kabel kan laten lopen naar beneden?
- je wilt een 3 weg in een onmogelijke behuizing, daarvoor moet je een filter ontwerpen, een klein 3 weg filter (wat trouwens bij een budget filter zo een 70 a 80 euro gaat kosten voor dus nog 120 over voor 6 drivers). Laten we voor het gemak zeggen dat je filter uit 4 condensators, 4 spoelen en wat weerstanden bestaat moet deze gemaakt worden, en gezien het een design project is zul je dit op een af andere manier mooi in je design moeten verwerken.
- De vazen voor je tweeter & mid zijn uitsluitend voor het mooi, je vaas voor de mid is veel te groot qua volume dus je zou het beste een middentoner kunnen nemen die al in een eigen afgesloten ruimte zit bijvoorbeeld een gesloten dome of een gesloten basket.
- je een woofer moet gaan vinden die goed gaat spelen in een gesloten behuizing van 10 liter zonder enige vorm van demping (en je filtering daar op aan moet passen).
- nog tig andere dingen die ik nu vergeet
Als er ook nog serieus mooi geluid uit moet komen:
- Serieuze denktijd over de behuizing en wat voor invloed de vaas heeft op het geluid van de woofer en hoe dit goed zou kunnen klinken (er vanuitgaand dat je mid neemt met een gesloten behuizing en je daar niet over na hoeft te denken)
- Een serieus filter ontwerp, gebaseerd op betrouwbare metingen van de gebruikte drivers (een 3-weg filter ontwerpen voor een zeer specifiek design is geen kant en klare oplossing maar vereist veel kennis en veel geduld).
Ik zal eens even zoeken of er een compact bestaand 3 weg ontwerp is dat voordelig is en waarbij 10 liter genoeg is voor de woofer.
Oh en PS. De metingen worden niet aangeleverd, die mag je zelf doen. Of je meld je bij Tony van humblehifi en laat hem een ontwerp voor je maken. Je budget van 200 euro moet je alleen even vertienvoudigen, dan heb je denk ik al een linker of rechter speaker
Edit: Ik vind je idee wel erg leuk een baffle met 3 vazen aan de achterkant, origineel. De foto die je post kan ik niet heel goed beoordelen maar die grote vaas (de kritieke in dit geval) lijkt me een vrij standaard vaas, de expert hier moeten maar even aangeven of dit wel een succes gaat worden. Hij lijkt mij wat aan de dunne kant.
Even wat woofers die in 10 liter gesloten zouden kunnen spelen:
1
HiVi research W5 Tuning 80hz gesloten (ook mooi afgewerkt aan achterzijde pluspunt voor design. Speelt eventueel een stuk lager in 10 liter als je een basspoort van dit type zou kunnen toepassen tuning freq gaat dan naar 46hz).
2
Tangband W5-1374SB moet ook kunnen in 10 liter gesloten, speaker conus is doorzichtig, leuk in samenspraak met het glazen design aan de achterzijde. Kan ook goed met diezelfde baspoort van hierboven.
En nog even wat opties als budget echt moeizaam is:
Visaton uitloop model
Peerless SDS-134-THP wel een goede voordelige kandidaat, helaas niet compleet rond (ivm design).
Deze Hifi Research is ook erg mooi en zou zelfs beter in de vaas van 8 liter kunnen (met of zonder, liever met) en dan kun je een kleinere vaas nemen voor het midden.
Even qua kosten, als we uit gaan van de eerste genoemde woofer met deze gesloten midrange en deze tweeter zit je op 215.25 voor de drivers (van elk 2).
In dit geval gekozen voor de Hivi research omdat die er van de achterkant mooi afgewerkt uitzien, de midrange en de tweeter omdat ze mooi bij elkaar passen (en de achterkanten gelijk zijn en ook mooi overeen stemmen met de woofer).
Wat wel erg zonde is dat de tweeter & de middentoner een vrij hoog rendement hebben, dit zou eigenlijk veel mooier samen gaan met een wat grotere woofer die vooral wat lager kan, maar dit wordt beperkt door de max van 10 liter aan behuizing die je momenteel voor ogen hebt.
Anyway, in dit voorbeeld 215 voor de speakers, hou rekening met zo 80 a 100 euro voor de filters, en nog 20 euro aan terminals en speakerdraad. Zit je totaal op 330/340 euro. Maar dan moet je wel iemand vinden die of aan de hand van de fabrieksspecificaties of een meting een filter voor je wil ontwerpen.
Tip Hier kun je een filter laten ontwerpen voor 40 dollar, geef uiteraard wel aan hoe je kast er uit gaan zien! En of dat binnen 1 week lukt zou ik je niet durven zeggen (je hebt toch ook wel een weekje nodig het filter te solderen en mooi te verwerken in je behuizing).
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op ma 10 mei 2010, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ookSARK schreef:Ik vind jou grappigJasperhku schreef:ik heb een deadline en die is ong. over 2 weken.
Twee weken is al kort om te bouwen maar misschien heb je wel fulltime tijd. Gezien de beperkte tijd is een constructie met een lucht en drukdichte afdichting tussen luidspreker en vaas te problematisch/uitdagend en moet je je eerste idee van baffle (plank) maar in ere houden. Je schroeft nu eenmaal makkelijker een luidspreker unit op een houten plaat (tenzij de luidspreker precies past en je hem zou kunnen lijmen).
Geef nog eens de exacte binnendiameters van de vazen op.
Een filter ontwikkelen in die tijd is vrijwel ondoenlijk voor een drieweg.
Het enige wat je eventueel zou kunnen doen is enkele heel stevige shortcuts nemen die zeker de kwaliteit van het geluid van de luidspreker gaan beperken en waarschijnlijk in niet geringe mate.
De 4 liter van de grootste vaas is veel te weinig. De enige unit die hier misschien nog wat mee kan is de Tangband W8-740 maar zelfs dan zijn er stevige beperkingen. Ook voor deze unit is dat te weinig maar die kan hier misschien nog wat mee. De MDS-08 valt af.
Om een filter voor het laag te kunnen maken zou je kunnen overwegen actief te gaan voor de bas. Een Mivoc AM-80 module kost circa 79€ en heeft versterking en een actief filter. Als je de onderste vaas iets hoger zet zou je een kastje kunnen maken waar de Mivoc inpast. Als ik me niet vergis is de mivoc 26 CM hoog.
De W5-1611 is een breedbander en kan in principe bijna zonder tweeter. Wel heeft deze unit een eigen filter nodig. Er is een filter te vinden op internet maar dat hoort eigenlijk bij een bepaalde kast. Ook is de twee liter te klein. Je zou kunnen overwegen om deze open baffle te maken (zonder vaas) maar daar worden je filter problemen waarschijnlijk niet minder van. Bovendien wordt de vorm en breedte van de baffle dan van groot belang en zonder meten kom je dan waarschijnlijk niet ver.
Als alternatief kun je de kleinere W4/657D nemen. Deze kan gesloten mogelijk wel in twee liter en is goedkoper, ongeveer de helft. Ondanks dat deze beter speelt indien gecrossed wordt op circa 3Khz kan deze ook hoog doorlopen. Enige nadeel is een resonantie op circa 7Khz
De tweeter is hier het minst problematisch. Aangezien de W5-1611 zo hoog kan spelen kun je de tweeter 1 orde af-filteren met een condensator boven de 10 Khz. Misschien niet ideaal maar het is niet anders. Een tweeter heeft (meestal) geen volume nodig. Een goedkope tangband, vifa of Hivi doet hier prima dienst.
Is het vaas idee het belangrijkst voor je of is het geluid ook belangrijk?
Kosten schatting:
Mivoc AM-80: 80€
Tangband W8-740: 56€
Tangband W4-657D: 30€
Tweeter (TB 28/847SE ?) 18€
Filteronderdelen schatting wegens geen flauw idee Circa 40€
Ook dan zit ik al snel aan 224 euro per kant
- MrCaBLeGuY
edit: post naar 1 post
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op ma 10 mei 2010, 21:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Ja, het staat er zo even tussendoorSARK schreef:Ik vind jou grappigJasperhku schreef:ik heb een deadline en die is ong. over 2 weken.
Filteren en goed laten klinken van de set doe je niet zo even...
Maar misschien kun je een standaard 2.1 setje slopen:
http://www.logitech.com/nl-nl/speakers_ ... evices/236
De woofer verstoppen in de hoek, een paar (defecte) woofers en tweeters voor de bovenste en onderste vaas voor de sier, ergens scoren 2e hands, en de middentoner van de 2.1 set gebruiken...
... of 2 van die setjes kopen en de woofers in de vaas bouwen
Is het misschien ook een idee om met een fullrange driver en 1 vaas te werken. Eventueel een ripole sub als ondersteuning?
Wat ook zou kunnen is de mid en hoog van de Klang & Ton Cer-al 4.1 ontwerp te nemen
Dat is een Tangband W4-657D met een tangband 25-1719 tweeter.
Het filter zou je dan kunnen overnemen. Mogelijk werkt dat in jouw kast niet perfect maar ala.
Filterelementen kosten dan circa 20€ per kant zoals:
der Frequenzweiche (auf Holz aufzubauen):
- 1,8 mH Luftspule / 1,4 mm
- 0,33 mH Luftspule / 0,7 mm
- 8,2 uF Elko, glatt
- 8,2 uF MKP-Kondensator
- 2,2 Ohm MOX10-Widerstand (rot-rot-gold)
- 3,3 Ohm MOX10-Widerstand (orange-orange-gold)
Alleen de 1,4 mm luchtspoel misschien vervangen door een 1mm luchtspoel i.v.m. prijs.
Kosten schatting:
Tweeter (TB 25-1719s) 24€
Filteronderdelen Circa 20€
Ook dan zit ik al snel aan 210 euro per kant
je hebt dan nog geen demping, geen terminals en geen bekabeling etc.
edit: ik zie dat je in minder dan een minuut na mij hebt gepost en ik denk dat je deze post dus nog niet hebt gelezen. De optie om een bestaand ontwerp te nemen voor mid en hoog is erg aantrekkelijk. Zeker als je de bas actief aanstuurt met een separate subversterker zoals de AM-80. In mijn optiek geeft je dat de beste kansen om op korte termijn een luisterbaar geheel te hebben waar je in de toekomst aan kunt finetunen zonder al te veel geld te hebben weggegooid. Blijft wel mijn bescheiden mening enook ik heb de wijsheid niet in pacht
Dat is een Tangband W4-657D met een tangband 25-1719 tweeter.
Het filter zou je dan kunnen overnemen. Mogelijk werkt dat in jouw kast niet perfect maar ala.
Filterelementen kosten dan circa 20€ per kant zoals:
der Frequenzweiche (auf Holz aufzubauen):
- 1,8 mH Luftspule / 1,4 mm
- 0,33 mH Luftspule / 0,7 mm
- 8,2 uF Elko, glatt
- 8,2 uF MKP-Kondensator
- 2,2 Ohm MOX10-Widerstand (rot-rot-gold)
- 3,3 Ohm MOX10-Widerstand (orange-orange-gold)
Alleen de 1,4 mm luchtspoel misschien vervangen door een 1mm luchtspoel i.v.m. prijs.
Kosten schatting:
Tweeter (TB 25-1719s) 24€
Filteronderdelen Circa 20€
Ook dan zit ik al snel aan 210 euro per kant
je hebt dan nog geen demping, geen terminals en geen bekabeling etc.
edit: ik zie dat je in minder dan een minuut na mij hebt gepost en ik denk dat je deze post dus nog niet hebt gelezen. De optie om een bestaand ontwerp te nemen voor mid en hoog is erg aantrekkelijk. Zeker als je de bas actief aanstuurt met een separate subversterker zoals de AM-80. In mijn optiek geeft je dat de beste kansen om op korte termijn een luisterbaar geheel te hebben waar je in de toekomst aan kunt finetunen zonder al te veel geld te hebben weggegooid. Blijft wel mijn bescheiden mening en
Laatst gewijzigd door indoubt op di 11 mei 2010, 7:32, 2 keer totaal gewijzigd.
bedankt voor jullie reacties,
omdat ik niet weet hoe lang het bouwen van een filter duurt en wat voor een metingen er nodig zijn kan ik die tijd niet inschatten, ik kan wel inschatten hoe lang ik over de bouw van de kasten doe want ik loop al 4 jaar in hout en metaal werkplaatsen rond en ken die machines van binnen en buiten, zodoende maak ik me over de bouw geen zorgen, ook heb ik fulltime tijd, omdat ik studeer en elke dag aan mijn projecten werk (waaronder deze) eerder over het ontwerp en over de leveringstijd van de speakers, ik heb mezelf 2 weken deadline gegeven maar de daadwerkelijke deadline is 9 juni. Hiernaast lopen nog 4 projecten waar ik mee wil afstuderen dus ik wil deze gewoon over 2 weken af hebben, dat er daarna nog een filter gemaakt moet worden is oké (als 2 weken daar voldoende voor zijn). 200 euro per kant is veel voor me maar zou kunnen, is er iemand op dit forum die mij kan helpen met de filters?
ik zal morgen een nieuwe tekeningetje posten van hoe ik het ontwerp nu voor me zie. ik wil wel heel graag bij een drieweg blijven en de vazen zijn juist de kracht van mijn ontwerp, dat het daardoor lastig word zie ik juist als uitdaging!
omdat ik niet weet hoe lang het bouwen van een filter duurt en wat voor een metingen er nodig zijn kan ik die tijd niet inschatten, ik kan wel inschatten hoe lang ik over de bouw van de kasten doe want ik loop al 4 jaar in hout en metaal werkplaatsen rond en ken die machines van binnen en buiten, zodoende maak ik me over de bouw geen zorgen, ook heb ik fulltime tijd, omdat ik studeer en elke dag aan mijn projecten werk (waaronder deze) eerder over het ontwerp en over de leveringstijd van de speakers, ik heb mezelf 2 weken deadline gegeven maar de daadwerkelijke deadline is 9 juni. Hiernaast lopen nog 4 projecten waar ik mee wil afstuderen dus ik wil deze gewoon over 2 weken af hebben, dat er daarna nog een filter gemaakt moet worden is oké (als 2 weken daar voldoende voor zijn). 200 euro per kant is veel voor me maar zou kunnen, is er iemand op dit forum die mij kan helpen met de filters?
ik zal morgen een nieuwe tekeningetje posten van hoe ik het ontwerp nu voor me zie. ik wil wel heel graag bij een drieweg blijven en de vazen zijn juist de kracht van mijn ontwerp, dat het daardoor lastig word zie ik juist als uitdaging!
- MrCaBLeGuY
In principe is de beredenering verkeerd om, je maakt een ontwerp op basis van bepaalde speakers en wat je er mee wil bereiken. In jouw geval maak je een ontwerp op basis van uitsluitend esthetische oogpunten leidraad voor wat het moet worden.
Mijn vragen zijn:
1. Kan die onderste vaas echt niet groter (richting 15 a 20 liter).
2. Wat is het doel van je project (wat ga je doen met de luidsprekers en wie gaat er naar luisteren en wat verwachte diegene ervan?)
Mijn vragen zijn:
1. Kan die onderste vaas echt niet groter (richting 15 a 20 liter).
2. Wat is het doel van je project (wat ga je doen met de luidsprekers en wie gaat er naar luisteren en wat verwachte diegene ervan?)
Zo'n Tangband W8-740 heb ik met zo'n Mivoc AM-80 in een subje verwerkt in 2007. Hier is het topic:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... w=previous
Dan heb je een idee
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... w=previous
Dan heb je een idee
@MrCaBLeGuY
Vraag 1
Dat kan in theorie wel maar het probleem is (bij de vazen die ik tot nu toe heb gevonden) dat hoe groter ze worden hoe dunwandiger ze worden, en dat vetrouw ik, met name met lage tonen niet.
Vraag 2
Tja, mensen met veel geld? wat is je potentiële doelgroep als je een product maakt? Iemand die hem mooi vind, het gaat in princiepe om het ontwerp, maar je kan geen speaker verkopen voor veel met creative boxen er in. Dus er word wel degelijk beter geluid uit komen, nog maals het hoeft niet top of the bill te zijn maar er moet beter geluid uit komen als de standaard speaker die je bij een stereotoren koopt..
Ik ben geen perfectionist en ik snap dat als je componenten koopt voor 400 euro in totaal dat je daar alles uit wil halen, en dat wil ik ook maar ik wil wel dit schooljaar nog afstuderen..
Vraag 1
Dat kan in theorie wel maar het probleem is (bij de vazen die ik tot nu toe heb gevonden) dat hoe groter ze worden hoe dunwandiger ze worden, en dat vetrouw ik, met name met lage tonen niet.
Vraag 2
Tja, mensen met veel geld? wat is je potentiële doelgroep als je een product maakt? Iemand die hem mooi vind, het gaat in princiepe om het ontwerp, maar je kan geen speaker verkopen voor veel met creative boxen er in. Dus er word wel degelijk beter geluid uit komen, nog maals het hoeft niet top of the bill te zijn maar er moet beter geluid uit komen als de standaard speaker die je bij een stereotoren koopt..
Ik ben geen perfectionist en ik snap dat als je componenten koopt voor 400 euro in totaal dat je daar alles uit wil halen, en dat wil ik ook maar ik wil wel dit schooljaar nog afstuderen..
- MrCaBLeGuY
Hmmz je school houding is gelijk als de mijne, ik begon ook alles veel te laat
Alhoewel dit wel een projectje was waar je beter een maandje of 2 terug aan had kunnen beginnen.
Ik begrijp de doelstelling nog niet helemaal, je wilt het gebruiken als afstudeer project. Maar lees ook dat je het product als prototype op 'de markt' wil zetten. Het geld is het probleem niet, voor die 400 euro kun je speakers maken waar elke menig farbrieksspeaker (tot zelfs veel duurdere modellen) u tegen moet zeggen en voor mag buigen. Het probleem zit hem in je ontwerp en meer vervelender de tijd.
Ik gun je absoluut een kans van slagen als het sec een afstudeer project is en je leraren, profs, college gevers van een design opleiding moet overtuigen. Maar je kunt niet verwachten dat je binnen 2 weken een proto type van een verkoopbare 3 weg design speaker 'luisterklaar' heb staan. Dus hoop niet dat je afstudeer project ook inhoudt dat je een productie lijn moet starten en minimaal 30 x je eigen product verkoopt
Als je zoiets als productie ontwerp zou willen zul je glas moeten laten maken speciaal voor dat doel en kun je niet met standaard bloem vazen aan de gang (denk ik).
Ik heb in mijn eerste zelfbouw project een Hivi Research F5 gebruikt (zelfde als die woofer ongeveer maar dan een gele conus). Was meer dan aangenaam verrast, zaten in een 8 liter kast met een kleine baspoort (die BR-45) en presteren heel fatsoenlijk en een zeer mooi laag voor zo een kleine speaker. Maar dat kastje was wel 22mm MDF met 4mm bitumen erop en dempingsmateriaal er in.
Zou je als 10 liter de max is de onderste vaas kunnen vullen met schapenwol of geelgoud heel fijn engelen haar (kleur op de foto is niet representatief, het is een kleur die mooi past bij natuurhout). Of is dit esthetisch niet de bedoeling?
Verder als je die 10 liter vaas gaat gebruiken en je wil een beetje fatsoenlijke lage tonen zou je toch gebruik moeten maken van een baspoort. Ik zie dat de diameter van die vaas 19cm is. De achterzijde van die W5 woofer (wat in de kast komt) heeft een diameter van 11,5cm en dat omhulsel van de magneet is 9,9cm. Dat komt 8,9 cm - de dikte van je baffle (voorkant waar de speakers in gaan) in de vaas. Omdat die vaas bol afloopt zou je hem kunnen plaatsen aan de bovenkant van de vaas en daaronder ruimte overhouden voor een baspoort. Dan wordt deze baspijp die wel mooi geschikt voor de speaker is wat te groot denk ik om nog samen in met de speaker in de vaas te passen. Wat wellicht beter zou passen is deze. Voor een tuning freq van 46.85 Hz zou je die dan moeten inkorten tot een lengte van 7cm. Die buitenring is 4,5cm en zou dus wel samen met die woofer in de vaas terecht kunnen komen.
Design probleem > tweeter & midrange zitten mooi in het midden, woofer kan niet gecentreerd achter in de vaas zitten omdat die baspoort erbij moet. Uiteraard kun je ze zo dicht mogelijk op elkaar plaatsen en de 2 dan centreren in de vaas. Ziet er nog steeds mooi uit denk ik.
Ik begrijp de doelstelling nog niet helemaal, je wilt het gebruiken als afstudeer project. Maar lees ook dat je het product als prototype op 'de markt' wil zetten. Het geld is het probleem niet, voor die 400 euro kun je speakers maken waar elke menig farbrieksspeaker (tot zelfs veel duurdere modellen) u tegen moet zeggen en voor mag buigen. Het probleem zit hem in je ontwerp en meer vervelender de tijd.
Ik gun je absoluut een kans van slagen als het sec een afstudeer project is en je leraren, profs, college gevers van een design opleiding moet overtuigen. Maar je kunt niet verwachten dat je binnen 2 weken een proto type van een verkoopbare 3 weg design speaker 'luisterklaar' heb staan. Dus hoop niet dat je afstudeer project ook inhoudt dat je een productie lijn moet starten en minimaal 30 x je eigen product verkoopt
Ik heb in mijn eerste zelfbouw project een Hivi Research F5 gebruikt (zelfde als die woofer ongeveer maar dan een gele conus). Was meer dan aangenaam verrast, zaten in een 8 liter kast met een kleine baspoort (die BR-45) en presteren heel fatsoenlijk en een zeer mooi laag voor zo een kleine speaker. Maar dat kastje was wel 22mm MDF met 4mm bitumen erop en dempingsmateriaal er in.
Zou je als 10 liter de max is de onderste vaas kunnen vullen met schapenwol of geelgoud heel fijn engelen haar (kleur op de foto is niet representatief, het is een kleur die mooi past bij natuurhout). Of is dit esthetisch niet de bedoeling?
Verder als je die 10 liter vaas gaat gebruiken en je wil een beetje fatsoenlijke lage tonen zou je toch gebruik moeten maken van een baspoort. Ik zie dat de diameter van die vaas 19cm is. De achterzijde van die W5 woofer (wat in de kast komt) heeft een diameter van 11,5cm en dat omhulsel van de magneet is 9,9cm. Dat komt 8,9 cm - de dikte van je baffle (voorkant waar de speakers in gaan) in de vaas. Omdat die vaas bol afloopt zou je hem kunnen plaatsen aan de bovenkant van de vaas en daaronder ruimte overhouden voor een baspoort. Dan wordt deze baspijp die wel mooi geschikt voor de speaker is wat te groot denk ik om nog samen in met de speaker in de vaas te passen. Wat wellicht beter zou passen is deze. Voor een tuning freq van 46.85 Hz zou je die dan moeten inkorten tot een lengte van 7cm. Die buitenring is 4,5cm en zou dus wel samen met die woofer in de vaas terecht kunnen komen.
Design probleem > tweeter & midrange zitten mooi in het midden, woofer kan niet gecentreerd achter in de vaas zitten omdat die baspoort erbij moet. Uiteraard kun je ze zo dicht mogelijk op elkaar plaatsen en de 2 dan centreren in de vaas. Ziet er nog steeds mooi uit denk ik.
MrCaBLeGuY,
Er is een aantal post geleden een correctie gekomen op de volumes, de bas is nu 4 liter
Er is een aantal post geleden een correctie gekomen op de volumes, de bas is nu 4 liter
- MrCaBLeGuY
4 liter ?
Zet er dan maar gewoon bloemen in
4 liter is echt te weinig, 7 liter zou nog kunnen met die W5 en dan de baspoort naar 10.74 cm of 8 liter om 9cm. Bij 4 liter geef ik het op. Dan inderdaad open baffle of dipool (zoals b_force hieronder voorsteld).
Zet er dan maar gewoon bloemen in
4 liter is echt te weinig, 7 liter zou nog kunnen met die W5 en dan de baspoort naar 10.74 cm of 8 liter om 9cm. Bij 4 liter geef ik het op. Dan inderdaad open baffle of dipool (zoals b_force hieronder voorsteld).
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op di 11 mei 2010, 1:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
4 liter, daar kun je inderdaad niet veel mee.
Kun je hem nog beter openmaken van achteren en er een dipool/open baffle van maken
(dat is serieus nog niet eens zo'n gek idee met dit
)
Kun je hem nog beter openmaken van achteren en er een dipool/open baffle van maken
(dat is serieus nog niet eens zo'n gek idee met dit