Passief Filter - Herontwerp?
Moderator: Beheerdersteam
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
Passief Filter - Herontwerp?
Hallouw audio vriendjies vanuit zonnige Zuid Afrika!
Ik had deze forum door Humble Homemade Hi-fi geontdek.
Ik heeft een probleem. Een week of wat terug had ik een stel prachitge luidsprekers gekoopt als een "upgrade" over mijn ouwde set B&W P6 torings.
De B&Ws is verzenden naar de Kaap de Goede Hoop en ik zit hier met een stel ls's die ik niet kan naar luistert. De tweeters zijn erg skril.
Fabrikaat is SONOR Audio en die model is de "Altair". Een kleine vloerstaander met een 1" Vifa koepel tweeter en een 6.5" Vifa mid/bas element. Kabinet is heel sterk gebauw met goede tegniek. Weeg rondom 25 kg per kas. De stel is 4 jaar ouwd en dus tweedehands.
Een vriend an mij had voorgestel ik die X-Os herontwerp. Kan dat wel?
Ik had deze forum door Humble Homemade Hi-fi geontdek.
Ik heeft een probleem. Een week of wat terug had ik een stel prachitge luidsprekers gekoopt als een "upgrade" over mijn ouwde set B&W P6 torings.
De B&Ws is verzenden naar de Kaap de Goede Hoop en ik zit hier met een stel ls's die ik niet kan naar luistert. De tweeters zijn erg skril.
Fabrikaat is SONOR Audio en die model is de "Altair". Een kleine vloerstaander met een 1" Vifa koepel tweeter en een 6.5" Vifa mid/bas element. Kabinet is heel sterk gebauw met goede tegniek. Weeg rondom 25 kg per kas. De stel is 4 jaar ouwd en dus tweedehands.
Een vriend an mij had voorgestel ik die X-Os herontwerp. Kan dat wel?
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
De stel.
Versterker: Valve Audio Exclame 100 hybrid
CD: Marantz CD-65DX
Analoog: Technics SP-10 mkII / Rega RB300 / Dynavector Karat 17D3 / EAR 834P met Mullard buizen.
Versterker: Valve Audio Exclame 100 hybrid
CD: Marantz CD-65DX
Analoog: Technics SP-10 mkII / Rega RB300 / Dynavector Karat 17D3 / EAR 834P met Mullard buizen.
Laatst gewijzigd door deltavektor op zo 02 nov 2008, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
welkom hier in het kille .nl
XO aanpassen kan uiteraard, maar dan moet je wel wat meer info verschaffen. op z'n minst zouden we dan graag weten hoe het huidige filter er uit ziet, en ook welke Vifa's het exact zijn. met een beetje mazzel valt er dan al wat goeds te adviseren. het mooiste zou uiteraard zijn als je kan gaan meten
XO aanpassen kan uiteraard, maar dan moet je wel wat meer info verschaffen. op z'n minst zouden we dan graag weten hoe het huidige filter er uit ziet, en ook welke Vifa's het exact zijn. met een beetje mazzel valt er dan al wat goeds te adviseren. het mooiste zou uiteraard zijn als je kan gaan meten
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
Welkom op dit forum deltavektor!!
De P6 is een speaker met een soft klinkend hoog. Waarschijnlijk heel anders afgestemd dan je nieuwe speaker.
Je zou een verzwakker voor de tweeter kunnen zetten. Dus bv een 12, 15 of 18 ohm weerstand direct parallel aan de tweeter en de weerstand van 2.7 ohm wat hoger maken. 3,3ohm of 3,9ohm. Misschien dat dat het geluid voor jou de goede richting in helpt.
Jouw speaker ziet er trouwens veel simpeler uit, minder mooi gebouwd dan wat ik op de website van SONOR zie. http://www.sonoraudio.com/altair.htm
Of doet jouw foto hem te kort?
De P6 is een speaker met een soft klinkend hoog. Waarschijnlijk heel anders afgestemd dan je nieuwe speaker.
Je zou een verzwakker voor de tweeter kunnen zetten. Dus bv een 12, 15 of 18 ohm weerstand direct parallel aan de tweeter en de weerstand van 2.7 ohm wat hoger maken. 3,3ohm of 3,9ohm. Misschien dat dat het geluid voor jou de goede richting in helpt.
Jouw speaker ziet er trouwens veel simpeler uit, minder mooi gebouwd dan wat ik op de website van SONOR zie. http://www.sonoraudio.com/altair.htm
Of doet jouw foto hem te kort?
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
Dank uw Jeroen!jeroen_d schreef:Welkom op dit forum deltavektor!!
De P6 is een speaker met een soft klinkend hoog. Waarschijnlijk heel anders afgestemd dan je nieuwe speaker.
Je zou een verzwakker voor de tweeter kunnen zetten. Dus bv een 12, 15 of 18 ohm weerstand direct parallel aan de tweeter en de weerstand van 2.7 ohm wat hoger maken. 3,3ohm of 3,9ohm. Misschien dat dat het geluid voor jou de goede richting in helpt.
Jouw speaker ziet er trouwens veel simpeler uit, minder mooi gebouwd dan wat ik op de website van SONOR zie. http://www.sonoraudio.com/altair.htm
Of doet jouw foto hem te kort?
Mijn Altairs zijn de ouwde shape. De neuwes is voorwaar een prachtstuk!
Ik had een weerstand of paar voor de tweeter geprobeert - geen luk.
Richard - excuses maar wat bedoelt jij met je opmerking? Veel complex? Kan dan maklijker wel uitsien?
Dit lijkt me een aangepast derde-orde filter met allerlei ingebouwde correctienetwerkjes, dat maakt de hoeveelheid onderdelen in het filter erg groot. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, als het maar goed klinkt.
Een simpel eerste-orde-filter heeft meestal alleen maar een condensator voor de tweeter en een spoel voor de woofer; maar twee onderdelen. Dat kan ook goed klinken, mits de luidsprekerunits buiten het werkingsgebied geen vreemde geluiden maken.
Ik denk dat Vifa over het algemeen wel erg bruikbare luidsprekerunits bouwt die geen moeilijke filtering nodig heeft, maar ik ben niet bekend met deze specifieke modellen.
Een simpel eerste-orde-filter heeft meestal alleen maar een condensator voor de tweeter en een spoel voor de woofer; maar twee onderdelen. Dat kan ook goed klinken, mits de luidsprekerunits buiten het werkingsgebied geen vreemde geluiden maken.
Ik denk dat Vifa over het algemeen wel erg bruikbare luidsprekerunits bouwt die geen moeilijke filtering nodig heeft, maar ik ben niet bekend met deze specifieke modellen.
De keuze voor het filter is niet zo vreemd. De woofer breekt vanaf 3kHz behoorlijk op, dat zal zeker hoorbaar zijn bij een eerste orde filter. Verder heeft de woofer een resonantie op 1000Hz, wellicht dat de notch daarvoor bedoeld is. Kan ik niet bepalen omdat de componentwaarden ontbreken.
Het laagdoorlaatfilter dat dan voor de woofer staat leidt in veel gevallen tot een wat complexer filter ook voor de tweeter, voor een correcte akoestische aansluiting. De tweeter heeft een resonantiefrequentie bij 1000Hz, kan dus niet te laag gefilterd worden zeker niet met eerste orde.
Eigenlijk is eerste orde gewoon niet mogelijk met deze drivercombinatie, zonder de zuiverheid van het geluid teveel geweld aan te doen.
Het laagdoorlaatfilter dat dan voor de woofer staat leidt in veel gevallen tot een wat complexer filter ook voor de tweeter, voor een correcte akoestische aansluiting. De tweeter heeft een resonantiefrequentie bij 1000Hz, kan dus niet te laag gefilterd worden zeker niet met eerste orde.
Eigenlijk is eerste orde gewoon niet mogelijk met deze drivercombinatie, zonder de zuiverheid van het geluid teveel geweld aan te doen.
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
Niet te snel de handoek in de ring gooien hoordeltavektor schreef:Jonge jonge... dese poespas bezorgt mij veel verdriet. Ik denk dat ik maar liefs de set moet verkopen. De geldjies nomen waarmee ik een leuke stel bookshelfs mee kunt kopen. Minder vedriet zo nie waar?
Probeer eerst eens het voorstel van jeroen_d, dat kan je de kop niet kosten aan Afrikaanse euro's
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika
Jammer om te meld maar ik ga wel de handoek in de ring gooien. Ik heef nie de resources om de set te herstellen. Dan verkocht ik eerder maar de set en kreeg een funktionele set.SARK schreef:Niet te snel de handoek in de ring gooien hoor![]()
Probeer eerst eens het voorstel van jeroen_d, dat kan je de kop niet kosten aan Afrikaanse euro's
Dank voor de raad.
Tot ziens...
DV
-
deltavektor
- Berichten: 8
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 11:15
- Locatie: Lijdenburg, Zuid Afrika


