Lampucera
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Lampucera
Voor 2010 had ik op het programma om de lampucera in een fraai kastje te bouwen. Welnu, the time has come! Ik heb de afgelopen weken wat avondjes gesprokkeld om de kast af te krijgen voor de luisterdag en voordat mijn hééle grote bouwproject van start gaat haha.
Had in mijn hoofd dat het trafootje van de pb voor de buizentrap ook de HK-dac zou voorzien van sap, maar dat doet ie dus niet
Te weinig ruimte dus in het bovenste deel van de behuizing waar het voedingsgedeelte komt te zitten.....Dan maar wat meer proppen dus.... Of iemand moet nog een heel klein trafootje weten voor de HKdac....
Enfin, een fotootje zegt meer dan 1000 woorden zegmaar....
groetjes
jan
Had in mijn hoofd dat het trafootje van de pb voor de buizentrap ook de HK-dac zou voorzien van sap, maar dat doet ie dus niet
Enfin, een fotootje zegt meer dan 1000 woorden zegmaar....
groetjes
jan
Re: Lampucera
In principe zou je met een klein trafootje van een volt of 7 en 7VA al meer dan voldoende power moeten hebben. Omdat je het analoge deel niet gebruikt, hoef je het ook niet te voeden.Wowly schreef:Of iemand moet nog een heel klein trafootje weten voor de HKdac....
Groeten,
Mischa
Re: Lampucera
Hey Jan,
Met een goeie afvlakking en een low-drop regelaar moet dat te doen zijn. Als je maar op die 5V uitkomt. Hoeveel Ampère kan die uitgang leveren? Is die 6,3V/6,3VA of haal je 2 begrippen door elkaar (V en VA) ?
Welke trafo pas je toe? Ik vermoed dat het wel gaat lukken.
Groeten,
Mischa
Met een goeie afvlakking en een low-drop regelaar moet dat te doen zijn. Als je maar op die 5V uitkomt. Hoeveel Ampère kan die uitgang leveren? Is die 6,3V/6,3VA of haal je 2 begrippen door elkaar (V en VA) ?
Welke trafo pas je toe? Ik vermoed dat het wel gaat lukken.
Groeten,
Mischa
Re: Lampucera
Het gaat over deze trafo. Hier staat dat het een 6,3V 1,5A aftakking is
Moet hier dan afvlakking voor komen? Ik heb toch die voeding van de HKdac daarvoor?
Moet hier dan afvlakking voor komen? Ik heb toch die voeding van de HKdac daarvoor?
Re: Lampucera
Wowly schreef:met zo'n regelaartje?: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=465819
Ik zou liever deze pakken. Deze verwerkt (lees soldeert) zich wat gemakkelijker dan het exemplaar dat je zelf aangeeft. Als je deze voorziet van een klein koellichaampje, krijg je hem in elk geval goed gekoeld. Op zich zal het wel meevallen, want de standaard regelaar op de dac-voeding kan maximaal 1A aan. Je zult dan wel nog moeten gelijkrichten en afvlakken, maar gezien het feit dat je ruimte tekort komt, kun je het beste zo compact mogelijk bouwen. Dat lukt als je niet de dac-voeding gebruikt waarvan je 2/3 niet in gebruik hebt.
Je kunt het ook eerst met de regelaar van de dac proberen, maar ik weet niet zeker of je voldoende ingangsspanning hebt. De regelaars die daarop zitten willen minimaal 3V spanningsverschil hebben tussen in- en uitgang. Dit is gewoon een kwestie van proberen. Aansluiten, geen 5V op de uitgang, andere oplossing kiezen.
Edit: Net nog even naar de specs van de trafo gekeken, de 6,3V is 1,5A als je beide wikkelingen parallel zet, dus parallel aan de gloeispanning. Kijk even hoeveel stroom je buisjes trekken, anders kan het alsnog te krap zijn.
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Lampucera
Gelukkig heb ik er niet zoveel verstand van maar d'r fluistert in mijn achterhoofd een klein stemmetje dat zegt dat je bij een dac erg veel aandacht moet besteden aan dat 5V deel... Of vergis ik mij en was dat het 12V deel?
Re: Lampucera
De voeding van de dac die zit er toch al in bovenin, eronder in het lagere plateau zit de eigenlijk DAC, zo heb ik de voedin gescheiden van het digtale deel. Dus ik wilde de voeding van de dac wel gebruiken
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Lampucera
De DAC chip en de SP/DIF CS8416 gebruiken de 5V en die is volgens de berichten die ik, heb erg gevoelig voor een schone voeding.
Vandaar dat Leeuwarden en ik de speciale voeding nu hebben die juist dat aan pakt.
Ik heb hem nu gebalanceerd uit en heb dus eigenlijk de 12 volt ook niet meer nodig voor de LM4562
Vandaar dat Leeuwarden en ik de speciale voeding nu hebben die juist dat aan pakt.
Ik heb hem nu gebalanceerd uit en heb dus eigenlijk de 12 volt ook niet meer nodig voor de LM4562
Re: Lampucera
psies, die 5v is voor de DAC zelf, niet de opamp erachter die de 12 v nodig heeft, hiervoor gebruikt ik de buizenstage van de lampucera
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Lampucera
Kijk, en dit is nu de reden geweest waarom ik destijds gevraagd heb een deelbare print te maken. Nu zit je nog altijd met een veel te grote print, omdat je weer 2/3 niet gebruikt als je een buizenuitgang hebt.Leeuwarden schreef:Dan loont het de moeite om daar aandacht aan te besteden dus...
Het is natuurlijk wel mogelijk om de schakeling op een stuk gaatjesprint op te bouwen.
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Lampucera
He he, ben eens aan het kijken hoe complex het schema is, misschien dat er een nieuwe print voor puur de dac-voeding gemaakt kan worden.Leeuwarden schreef:Ach... Je kan niet alles hebben want dan had ik alles al
Groeten,
Mischa
Re: Lampucera
Ik ga nu de gehele dac gebruiken zodat ik kan switchen tussen de lampucera en de HKdac met Lm chip erin.
Ander vraagje; die heater, maakt het uit hoeveel Ampere hij nodig heeft, en ik de trafo van audiomaniacs kan gebruiken in de 6,3 V naar 0,75 of 1,5 A zetten. welke is het beste?
Groetjes
jan
Ander vraagje; die heater, maakt het uit hoeveel Ampere hij nodig heeft, en ik de trafo van audiomaniacs kan gebruiken in de 6,3 V naar 0,75 of 1,5 A zetten. welke is het beste?
Groetjes
jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Lampucera
Daarvoor moet je even in de datasheet van je buisjes kijken. Als het goed is wordt dat daar vermeld.
Re: Lampucera
Ik vind dit, http://en.wikipedia.org/wiki/6N1P maar word hier niet erg veel wijzer van.....(buizennoob!)
Re: Lampucera
Whoeps, ik vind hier http://www.svetlana-tubes.com/pdf/6n1p.pdf dat er 600 mA mag worden gezet, ik kan niet lager dan 750 mA?
Re: Lampucera
Jan, de buisjes trekken ca 600mA. Je geeft een spanning en er wordt een stroom afgenomen (tenminste in dit geval). Geen enkel probleem dus, als de spanning maar klopt. Al is je voeding 10A, dan nog trekken je buisjes maar 600mA per stuk.Wowly schreef:Whoeps, ik vind hier http://www.svetlana-tubes.com/pdf/6n1p.pdf dat er 600 mA mag worden gezet, ik kan niet lager dan 750 mA?
Groeten,
Mischa
Re: Lampucera
Goedenavond allemaal,
Ik wil een lampizator output gaan maken voor mijn Opus DAC. Deze gebruikt een WM8741 DAC-chip.
Ik heb even contact gehad met Lukasz en hij raadde 6H6P buizen in SRPP aan.
Nu heb ik een schema gemaakt (voor het grootste gedeelte van josh gestolen) en vraag ik me af of het zo goed is.
Dus als jullie even tijd hebben zouden jullie er dan even naar willen kijken? Alvast bedankt!
Ik wil een lampizator output gaan maken voor mijn Opus DAC. Deze gebruikt een WM8741 DAC-chip.
Ik heb even contact gehad met Lukasz en hij raadde 6H6P buizen in SRPP aan.
Nu heb ik een schema gemaakt (voor het grootste gedeelte van josh gestolen) en vraag ik me af of het zo goed is.
Dus als jullie even tijd hebben zouden jullie er dan even naar willen kijken? Alvast bedankt!
