Vervangen componenten oude buizen versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ssander
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 22:26

Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door ssander »

Beste ls,

Ik ben bezig met het opknappen van een oude buizenversterker.
Nu heb ik me laten vertellen dat het erg verstandig is de condensatoren te vervangen.
Klopt dit en is het ook verstandig nog andere componenten te vervangen?

Sander
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door TubeHead »

Klopt helemaal. Condensatoren gaan er als eerste aan. :)

Andere dingen... euhm.. Potmeters ! Die willen na een tijdje ook kraken etc.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door b_force »

Bij mij gaan altijd de potmeters er als eerste aan :lol:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door Miniwatt »

Check de weerstanden: die zijn ook vaak verlopen.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door guido »

Even op gloeidraad.nl navragen. Met een beetje geluk kennen ze het type en krijg je specifiek te horen wat moet controleren/vervangen. Idd verlopen weerstanden, geven sommige condensatoren sluiting (in het ergste geval gaat je uitgangstrafo eraan) en raken elco's defect (brom).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door RobertD »

Zet hier eens een foto neer van je versterker, wellicht zijn er hier ook forumleden die het apparaat kennen.
Heb je de versterker kunnen testen? Wat zijn daarbij je bevindingen?
ssander
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 22:26

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door ssander »

Thanxx voor jullie reactie.

Een afbeelding van de versterker is te vinden op: http://www.radiodatabase.nl/toestellen/ ... /HF302.htm
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door mischa72 »

Hallo Sander,

Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Multitones, alle condensatoren (uiteraard ook de elco´s :D ) vervangen. De rest heb ik laten zitten. De weerstanden bleken nog allemaal binnen hun tolerantie te zitten, ook na warmstoken. Je zou ook nog kunnen controleren of de kontakten in de voetjes nog allemaal goed zijn. Door de jaren kan hier wel wat veroudering optreden.

Leuk versterkertjes trouwens. In een ver verleden heb ik een setje HF309 gehad.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 21 mar 2010, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door RobertD »

Heb je bij deze versterker ook de bijbehorende luidsprekers?

Dit is een heel leuk concept van Philips met een transformatorloze uitgang, maar de speakers moeten een impedantie hebben van 800 Ohm. Normale luidsprekers zijn 4 of 8 Ohm, die kun je in combinatie met deze versterker niet gebruiken. Of je moet er weer een impedantietrafo tussen plaatsen die 800 op 8 Ohm is.

Bij dit soort versterkers is het zeker van belang om de uitgangscondensator te testen of preventief te vervangen. Bij een lekke condensator heb je de halve voedingsspanning op de speaker staan :!:

Ik heb eventueel nog een tweede exemplaar voor je, wanneer je naar stereo wilt. Dit zijn mono versterkers.
ssander
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 22:26

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door ssander »

Wederom bedankt voor jullie reactie...

Ik heb alle weerstanden na gemeten en inderdaad bleken er 2 behoorlijk te zijn verlopen.

Een tijdje geleden heb ik 2 tweeters en 2 bass luidsprekers van 800 Ohm gekocht, maar wil er tevens een uitgangstrafo aanhangen om normale luidsprekers te kunnen gebruiken.

Hoe kan ik eigenlijk zien wanneer ik (bipolaire) condensatoren moet gebruiken?

@Robertd ik heb nog een tweede mono blok thuis liggen, maar wat zou je er eventueel voor willen hebben?
@Robertd heb je nog suggesties voor een impedantietrafo?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door RobertD »

ssander schreef:
@Robertd ik heb nog een tweede mono blok thuis liggen, maar wat zou je er eventueel voor willen hebben?
@Robertd heb je nog suggesties voor een impedantietrafo?
Voor 25 euro plus verzendkosten is het kastje van jou.
Ik zou zo 1, 2, 3 geen impedantie trafo weten, maar ik geloof dat je ook van die 100V trafo's kunt gebruiken. Die zijn alleen niet erg HiFi...

Wanneer je een echte 800 Ohm set hebt moet je daar gewoon een mooi kastje voor maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door ray5150 »

eerst maar eens die manual op de ZBA server zetten:
HF302.pdf
(628.05 KiB) 61 keer gedownload
Voorzover ik kan zien zitten er geen bipolaire in, alleen elektrolytische. zie de Wiki voor het verschil in schemasymbolen.
180px-Elco's.jpg
180px-Elco's.jpg (3.01 KiB) 801 keer bekeken
ssander
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 22:26

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door ssander »

Beste Robert,

Excuus voor de late reactie, ben een tijdje offline geweest.
Zou het toch wel fijn vinden om het monoblok van je over te kopen voor 25 eurie.
Zullen we anders via de email iets afspreken?

sanderveltman -at- gmail.com

Groeten,
Sander

mod: mail adres minder leesbaar gemaakt
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door ray5150 »

zet nou niet je email hier zo neer, voor je het weet word je overspoeld met viagra aanbiedingen.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Vervangen componenten oude buizen versterker

Bericht door sjons »

Via PB is dat idd beter te regelen... :-)
Plaats reactie