Vervangen componenten oude buizen versterker
Moderator: Beheerdersteam
Vervangen componenten oude buizen versterker
Beste ls,
Ik ben bezig met het opknappen van een oude buizenversterker.
Nu heb ik me laten vertellen dat het erg verstandig is de condensatoren te vervangen.
Klopt dit en is het ook verstandig nog andere componenten te vervangen?
Sander
Ik ben bezig met het opknappen van een oude buizenversterker.
Nu heb ik me laten vertellen dat het erg verstandig is de condensatoren te vervangen.
Klopt dit en is het ook verstandig nog andere componenten te vervangen?
Sander
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Klopt helemaal. Condensatoren gaan er als eerste aan. 
Andere dingen... euhm.. Potmeters ! Die willen na een tijdje ook kraken etc.
Andere dingen... euhm.. Potmeters ! Die willen na een tijdje ook kraken etc.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Bij mij gaan altijd de potmeters er als eerste aan 
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Check de weerstanden: die zijn ook vaak verlopen.
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Even op gloeidraad.nl navragen. Met een beetje geluk kennen ze het type en krijg je specifiek te horen wat moet controleren/vervangen. Idd verlopen weerstanden, geven sommige condensatoren sluiting (in het ergste geval gaat je uitgangstrafo eraan) en raken elco's defect (brom).
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Zet hier eens een foto neer van je versterker, wellicht zijn er hier ook forumleden die het apparaat kennen.
Heb je de versterker kunnen testen? Wat zijn daarbij je bevindingen?
Heb je de versterker kunnen testen? Wat zijn daarbij je bevindingen?
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Thanxx voor jullie reactie.
Een afbeelding van de versterker is te vinden op: http://www.radiodatabase.nl/toestellen/ ... /HF302.htm
Een afbeelding van de versterker is te vinden op: http://www.radiodatabase.nl/toestellen/ ... /HF302.htm
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Hallo Sander,
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Multitones, alle condensatoren (uiteraard ook de elco´s
) vervangen. De rest heb ik laten zitten. De weerstanden bleken nog allemaal binnen hun tolerantie te zitten, ook na warmstoken. Je zou ook nog kunnen controleren of de kontakten in de voetjes nog allemaal goed zijn. Door de jaren kan hier wel wat veroudering optreden.
Leuk versterkertjes trouwens. In een ver verleden heb ik een setje HF309 gehad.
Groeten,
Mischa
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn Multitones, alle condensatoren (uiteraard ook de elco´s
Leuk versterkertjes trouwens. In een ver verleden heb ik een setje HF309 gehad.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 21 mar 2010, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Heb je bij deze versterker ook de bijbehorende luidsprekers?
Dit is een heel leuk concept van Philips met een transformatorloze uitgang, maar de speakers moeten een impedantie hebben van 800 Ohm. Normale luidsprekers zijn 4 of 8 Ohm, die kun je in combinatie met deze versterker niet gebruiken. Of je moet er weer een impedantietrafo tussen plaatsen die 800 op 8 Ohm is.
Bij dit soort versterkers is het zeker van belang om de uitgangscondensator te testen of preventief te vervangen. Bij een lekke condensator heb je de halve voedingsspanning op de speaker staan
Ik heb eventueel nog een tweede exemplaar voor je, wanneer je naar stereo wilt. Dit zijn mono versterkers.
Dit is een heel leuk concept van Philips met een transformatorloze uitgang, maar de speakers moeten een impedantie hebben van 800 Ohm. Normale luidsprekers zijn 4 of 8 Ohm, die kun je in combinatie met deze versterker niet gebruiken. Of je moet er weer een impedantietrafo tussen plaatsen die 800 op 8 Ohm is.
Bij dit soort versterkers is het zeker van belang om de uitgangscondensator te testen of preventief te vervangen. Bij een lekke condensator heb je de halve voedingsspanning op de speaker staan
Ik heb eventueel nog een tweede exemplaar voor je, wanneer je naar stereo wilt. Dit zijn mono versterkers.
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Wederom bedankt voor jullie reactie...
Ik heb alle weerstanden na gemeten en inderdaad bleken er 2 behoorlijk te zijn verlopen.
Een tijdje geleden heb ik 2 tweeters en 2 bass luidsprekers van 800 Ohm gekocht, maar wil er tevens een uitgangstrafo aanhangen om normale luidsprekers te kunnen gebruiken.
Hoe kan ik eigenlijk zien wanneer ik (bipolaire) condensatoren moet gebruiken?
@Robertd ik heb nog een tweede mono blok thuis liggen, maar wat zou je er eventueel voor willen hebben?
@Robertd heb je nog suggesties voor een impedantietrafo?
Ik heb alle weerstanden na gemeten en inderdaad bleken er 2 behoorlijk te zijn verlopen.
Een tijdje geleden heb ik 2 tweeters en 2 bass luidsprekers van 800 Ohm gekocht, maar wil er tevens een uitgangstrafo aanhangen om normale luidsprekers te kunnen gebruiken.
Hoe kan ik eigenlijk zien wanneer ik (bipolaire) condensatoren moet gebruiken?
@Robertd ik heb nog een tweede mono blok thuis liggen, maar wat zou je er eventueel voor willen hebben?
@Robertd heb je nog suggesties voor een impedantietrafo?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Voor 25 euro plus verzendkosten is het kastje van jou.ssander schreef:@Robertd ik heb nog een tweede mono blok thuis liggen, maar wat zou je er eventueel voor willen hebben?
@Robertd heb je nog suggesties voor een impedantietrafo?
Ik zou zo 1, 2, 3 geen impedantie trafo weten, maar ik geloof dat je ook van die 100V trafo's kunt gebruiken. Die zijn alleen niet erg HiFi...
Wanneer je een echte 800 Ohm set hebt moet je daar gewoon een mooi kastje voor maken.
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
eerst maar eens die manual op de ZBA server zetten:
Voorzover ik kan zien zitten er geen bipolaire in, alleen elektrolytische. zie de Wiki voor het verschil in schemasymbolen.
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
Beste Robert,
Excuus voor de late reactie, ben een tijdje offline geweest.
Zou het toch wel fijn vinden om het monoblok van je over te kopen voor 25 eurie.
Zullen we anders via de email iets afspreken?
sanderveltman -at- gmail.com
Groeten,
Sander
mod: mail adres minder leesbaar gemaakt
Excuus voor de late reactie, ben een tijdje offline geweest.
Zou het toch wel fijn vinden om het monoblok van je over te kopen voor 25 eurie.
Zullen we anders via de email iets afspreken?
sanderveltman -at- gmail.com
Groeten,
Sander
mod: mail adres minder leesbaar gemaakt
Re: Vervangen componenten oude buizen versterker
zet nou niet je email hier zo neer, voor je het weet word je overspoeld met viagra aanbiedingen.

