Audio zelfbouwers en hun auto + een half uurtje rommelen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

Audio zelfbouwers en hun auto + een half uurtje rommelen

Bericht door MichaelB »

Mooi weer, auto net gewassen, van binnen schoon gemaakt, radio aan *idee* :mrgreen:

Ik ga de audio in m'n auto eens opmeten!
De auto is een Peugeot 607 Executive met een af fabriek JBL installatie (6 speakers en 2 subs).

Microfoon op oorhoogte op de bestuurdersstoel. De MobilePre aangesloten via de audio ingang in het dashboard kastje.

Eerst een meting met alles op 0.
Auto - Standaard instellingen.png
Dat is dus allerminst goed...
Stukje meer treble erin, naar +7
Auto - Treble +7.png
Dat is al een iets beter, maar nog steeds niet goed, alhoewel het toch echt lekker klinkt.
Normaal luister ik met de fader naar voren, aangezien dat het meest natuurlijk klinkt.
Eerst met de fader 100% naar voren (op de achterbank hebben ze pech gehad! :twisted: )
Auto - Fader 100% voor.png
Oef, dat is echt slecht! Blijkbaar zitten de subs via de achterspeakers geschakeld. Logisch! :?

Dan maar de fader op 70% naar voren
Auto - Fader 70% voor.png
Kijk! Dat is al iets beter.

Sterker nog: beter wordt het niet. Loudness haalt niets uit, behalve dan dat het laag 6dB opgetild wordt vanaf 40Hz tot 120Hz en het totale gebied tussen 400-2000Hz gaat golven. Aan het hoog wordt niets gedaan.

Wat levert dit op aan verbetering tijdens het rijden? 0,0! :lol:
Het was gewoon nieuwsgierigheid van mijn zijde.

Vreemd is wel dat het echt lekker klinkt. Je zou zeker niet zeggen dat het hoog zo afwezig is als je zit te luisteren. Ik vermoed dat als je dit recht zou trekken, je gek wordt van het hoog. Zal er wel iets mee te maken hebben dat je er middenin zit en in een soort van audio cocon zit.

Dat was um =D>
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Audio zelfbouwers en hun auto + een half uurtje rommelen

Bericht door Bertje »

Kijk, dat doe ik nou al jaren (vooral bij anderen), afstellen/meten/afstellen en het gaat er vrijwel altijd een stuk beter van klinken. En veel af-fabriek (dure optie-audiopakketten) klinken niet naar wat ze kosten helaas.
Rob.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Hoe bedoel je eigenlijk dat je subs op de achter speaker zitten? Is dat geen apart kanaal?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

MrCaBLeGuY schreef:
Hoe bedoel je eigenlijk dat je subs op de achter speaker zitten? Is dat geen apart kanaal?
Nou, als ik de fader 100% naar voren zet, dan zie je dat het laag ook voor een groot deel vertrekt, met name rond de 100Hz.
Het lijkt daarom wel dat het grootste deel van het sub signaal van de speakers in de achterdeuren komt (ofzo).
Plaats reactie