Leuk, leuk, leuk.Pmh123 schreef:
Als ik 22 mei kom, gaan jullie een top EL84 versterker meemaken !
Ombouw Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik ben vanavond van de bank gevallen! wat een verschil!
Eerst heb ik de spanningen aan gepast, naar beneden getrokken met een 600 ohm weerstand voor de eerste elko. een nette spanning van 305V en 295V (heb een nieuw schema aan het begin gezet)
Omdat ik nogal aan het rommelen ben geweest, vandaag alle weerstanden vervangen door Kiwame weerstanden, de ontkoppel condensatoren over de kathodeweerstanden van de ecc83 buizen vervangen door dikke siemens C's.
Kathode weerstanden van de EL84 buizen naar 560 ohm opgekrikt zodat de ruststroom nu ongeveer 25mA is. Omdat ik toch aan het bestellen was gelijk 4 220uF Black Gate C's voor over deze weerstanden.
Omdat ik nu weet waar ik op moet letten alles wat netter opgezet.
Stekker erin .... Trijntje Oosterhuis opgezet... WOW niet te geloven!
Ik dacht dat ik alles er al wel uit had gehaald maar wat klinkt dit mooi.
Het geheel is meer in ballans, heerlijk rustig, warme bassen (meer dan voorheen maar niet te veel) Ik ga er nu met mijn vingers afblijven
1 ding ga ik ooit nog wel eens doen, en dat is het verzetten van de volumeknop, tussen de twee stuurbuisjes in. dan kan ik daar mijn Alps wel inbouwen. alleen dan zit ik met een gat in mijn kast. Als iemand eens een mooi zwart dopje tegenkomt in een rommeldoos, welke ik in dat gat van 8mm zou kunnen duwen dan hou ik me aanbevolen.
Eerst heb ik de spanningen aan gepast, naar beneden getrokken met een 600 ohm weerstand voor de eerste elko. een nette spanning van 305V en 295V (heb een nieuw schema aan het begin gezet)
Omdat ik nogal aan het rommelen ben geweest, vandaag alle weerstanden vervangen door Kiwame weerstanden, de ontkoppel condensatoren over de kathodeweerstanden van de ecc83 buizen vervangen door dikke siemens C's.
Kathode weerstanden van de EL84 buizen naar 560 ohm opgekrikt zodat de ruststroom nu ongeveer 25mA is. Omdat ik toch aan het bestellen was gelijk 4 220uF Black Gate C's voor over deze weerstanden.
Omdat ik nu weet waar ik op moet letten alles wat netter opgezet.
Stekker erin .... Trijntje Oosterhuis opgezet... WOW niet te geloven!
Ik dacht dat ik alles er al wel uit had gehaald maar wat klinkt dit mooi.
Het geheel is meer in ballans, heerlijk rustig, warme bassen (meer dan voorheen maar niet te veel) Ik ga er nu met mijn vingers afblijven
1 ding ga ik ooit nog wel eens doen, en dat is het verzetten van de volumeknop, tussen de twee stuurbuisjes in. dan kan ik daar mijn Alps wel inbouwen. alleen dan zit ik met een gat in mijn kast. Als iemand eens een mooi zwart dopje tegenkomt in een rommeldoos, welke ik in dat gat van 8mm zou kunnen duwen dan hou ik me aanbevolen.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik las je verslag en ook dat, als er nu eens, enz.
Ik heb van een Quad 405 II hier 2 dopjes liggen van de achterzijde waar ik zelf even de cinch aansluiting heb gemaakt in de daar aanwezige gaten, dopje er uit en cinch erin. Even gemeten en ja hoor 8 mm
.
Moet ik ze mee nemen naar Breda?
Hans
Ik heb van een Quad 405 II hier 2 dopjes liggen van de achterzijde waar ik zelf even de cinch aansluiting heb gemaakt in de daar aanwezige gaten, dopje er uit en cinch erin. Even gemeten en ja hoor 8 mm
Moet ik ze mee nemen naar Breda?
Hans
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 03 mei 2010, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Geweldig!!!hannesie schreef:
Moet ik ze mee nemen naar Breda?
Hans
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Zelfs daar is geen ruimte voorPA4URK schreef:En anders maak je er een hoofdtelefoonaansluiting van
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik heb ze in mijn sleutelbos gestopt, daar was voldoende ruimte, herinner mij er maar aanPmh123 schreef:Zelfs daar is geen ruimte voorgewoon stom gekozen van me.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Nog even een foto van binnenwerk op eerst pagina erbij gezet, en hiermee is het project afgerond. 
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik vind dat je versterker heel netjes geworden is Martin. De binnenkant ziet er mooi en overzichtelijk uit! Succes er mee en veel luisterplezier. Op naar het volgende project
Groeten Rein, PA4URK.
Groeten Rein, PA4URK.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Als je dan weet dat ik hier ook nog een Bocama in de kast heb staan, ooit geruild voor en 28k8 baud Modem.
Geen slechte ruil geweest, nu na jaren meer waard dan dat modem wat waarschijnlijk al gerecycled is.

Geen slechte ruil geweest, nu na jaren meer waard dan dat modem wat waarschijnlijk al gerecycled is.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik wou dat ik zulke deals kon maken
Ik zoek me rot naar een betaalbare bak die ik wil gebruiken samen met een paar oude speakers.
Zo wil ik een nostalgisch geheel maken, just for the fun.
Ik zoek me rot naar een betaalbare bak die ik wil gebruiken samen met een paar oude speakers.
Zo wil ik een nostalgisch geheel maken, just for the fun.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
heb je nog een modem liggen danb_force schreef:Ik wou dat ik zulke deals kon maken![]()
![]()
is er geen kringloop winkel bij jou in de buurt dan?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Mjah een kringloop waar ze enkel kleding hebben, en veel serviceHenkjan schreef:heb je nog een modem liggen danb_force schreef:Ik wou dat ik zulke deals kon maken![]()
![]()
![]()
is er geen kringloop winkel bij jou in de buurt dan?
Die in Delft is ook niks.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Veertien dagen geleden stond er een werkelijk schitterend wijnrood buizenversterkertje met Bocama trafo's op Marktplaats voor een hééééél scherpe prijs. Maar ja, wie het eerst komt, die het eerst maalt om maar met de woorden van de oude Confucius te sprekenIk wou dat ik zulke deals kon maken
Ik zoek me rot naar een betaalbare bak die ik wil gebruiken samen met een paar oude speakers.
Zo wil ik een nostalgisch geheel maken, just for the fun.
Bij ons is een kringloopwinkel die regelmatig heel leuke spullen in ons interessegebied heeft staan, buizenversterkers heb ik echter nog niet kunnen ontdekken.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
En een MatZwarte komt daar niet te staanPA4URK schreef:Veertien dagen geleden stond er een werkelijk schitterend wijnrood buizenversterkertje met Bocama trafo's op Marktplaats....... .
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Wacht maar tot je handen weer beginnen te jeuken! Zo is het bij mij ook gegaan en van dit virus kom je NOOIT meer af 
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik snap nog niet helemaal, wat ik voor klasse versterker heb gemaakt.
Is dit nu klasse AB of door de ruststroom van 21mA toch klasse A?
Is dit nu klasse AB of door de ruststroom van 21mA toch klasse A?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Zo'n balansversterker is bijna altijd klasse AB.
De ruststroominstelling is een klasse A instelling. Tot een bepaald niveau speelt jouw versterker in klasse A. Daarboven gaat hij over in klasse B, dat heet klasse AB.
De ruststroominstelling is een klasse A instelling. Tot een bepaald niveau speelt jouw versterker in klasse A. Daarboven gaat hij over in klasse B, dat heet klasse AB.
