De IDUNN ++ (zijn klaar)
Moderator: Beheerdersteam
De IDUNN ++ (zijn klaar)
Er was eens, een start van de bouw van een ander ontwerp als de fabriek bedoeld heeft.
Er was eens een demonstratie bij de AVMN in oktober 2009 van Bruno Putzeys van Hypex die bij de demo gebruik maakte van de Grimm LS1 luidspreker. Bij deze demo viel het mij op hoe precies en gedetailleerd het geluid over kwam met de informatie, de tweeter is speciaal gekozen voor het afstraal gedrag, het zou niet zo erg smal zijn zodat de luisterplaats minder kritisch word.
Bij het zoeken naar deze tweeter kwam ik uit bij de Seas 27TBCD/GB-DXT deze werd in de Grimm LS1gebruikt.
Waarom deze keuze?
Mijn zus heeft een paar oude BNS boxen die van ellende uit elkaar vallen, (schuimrandjes e.d.) zodat de vraag bij mij kwam, kan jij niet eens iets voor mij maken.
Gezien het feit dat mijn zus vaak luistert terwijl zij ook aan het werk is, is een strikte sweetspot geen item, het mag wat breder afstralen.
Bij het zoeken naar een partner voor deze tweeter zat ik eerst te denken aan de Davis 17 KLVA die ook een breed afstraal gedrag heeft en mogelijk een goed totaal beeld geeft.
Ook qua rendement geen ongelukkige keuze, zij het dat de unit toch wel prijzig is.
Een budget wat mij een beetje binnen de perken houd is vaak wel goed om te komen tot goede oplossing zeker als je voldoende geld wilt overhouden voor de afwerking.
Bij de spec’s van de tweeter en het rendement, ging ook even kijken bij wat Grimm had gebruikt, daar stuitte ik ook op de nieuwe units met geweven polypropylene conus die in informatie over de frequentiegedrag ook een mooie aansluiting zouden geven voor de tweeter.
Mij leek de 18 cm het best bij de tweeter te passen, en wat schets mij verbazing, bij het zoeken naar de tweeter kom ik bij een Amerikaan en de Seas site, die een set heeft (de Idunn)met dezelfde combinatie!!!, zelfs met een bestand om te gebruiken met de Hypex AS2.100 en een filtervoorstel voor passieve componenten.
Ik heb nu dus een kastje gemaakt afwijkend van wat de Seas mensen in gedachten hadden om een al wat langer bij mij een idee uit te werken. Ik wil graag een effect horen of zien, (Nog beter via metingen) om mijn idee ook werkbaar te krijgen. Tevens heb ik nog een stel passieve woofers 21cm (Seas SP21R) liggen die eventueel gebruikt kunnen worden in plaats van de BR die de mensen van Seas voorstellen.
Eerst even wat foto's wat ik nu heb
Er was eens een demonstratie bij de AVMN in oktober 2009 van Bruno Putzeys van Hypex die bij de demo gebruik maakte van de Grimm LS1 luidspreker. Bij deze demo viel het mij op hoe precies en gedetailleerd het geluid over kwam met de informatie, de tweeter is speciaal gekozen voor het afstraal gedrag, het zou niet zo erg smal zijn zodat de luisterplaats minder kritisch word.
Bij het zoeken naar deze tweeter kwam ik uit bij de Seas 27TBCD/GB-DXT deze werd in de Grimm LS1gebruikt.
Waarom deze keuze?
Mijn zus heeft een paar oude BNS boxen die van ellende uit elkaar vallen, (schuimrandjes e.d.) zodat de vraag bij mij kwam, kan jij niet eens iets voor mij maken.
Gezien het feit dat mijn zus vaak luistert terwijl zij ook aan het werk is, is een strikte sweetspot geen item, het mag wat breder afstralen.
Bij het zoeken naar een partner voor deze tweeter zat ik eerst te denken aan de Davis 17 KLVA die ook een breed afstraal gedrag heeft en mogelijk een goed totaal beeld geeft.
Ook qua rendement geen ongelukkige keuze, zij het dat de unit toch wel prijzig is.
Een budget wat mij een beetje binnen de perken houd is vaak wel goed om te komen tot goede oplossing zeker als je voldoende geld wilt overhouden voor de afwerking.
Bij de spec’s van de tweeter en het rendement, ging ook even kijken bij wat Grimm had gebruikt, daar stuitte ik ook op de nieuwe units met geweven polypropylene conus die in informatie over de frequentiegedrag ook een mooie aansluiting zouden geven voor de tweeter.
Mij leek de 18 cm het best bij de tweeter te passen, en wat schets mij verbazing, bij het zoeken naar de tweeter kom ik bij een Amerikaan en de Seas site, die een set heeft (de Idunn)met dezelfde combinatie!!!, zelfs met een bestand om te gebruiken met de Hypex AS2.100 en een filtervoorstel voor passieve componenten.
Ik heb nu dus een kastje gemaakt afwijkend van wat de Seas mensen in gedachten hadden om een al wat langer bij mij een idee uit te werken. Ik wil graag een effect horen of zien, (Nog beter via metingen) om mijn idee ook werkbaar te krijgen. Tevens heb ik nog een stel passieve woofers 21cm (Seas SP21R) liggen die eventueel gebruikt kunnen worden in plaats van de BR die de mensen van Seas voorstellen.
Eerst even wat foto's wat ik nu heb
- Bijlagen
-
- info_h1499_27tbcd_gb-dxt.pdf
- (105.13 KiB) 92 keer gedownload
-
- h1571-08_u18rnx_p_datasheet.pdf
- (92.89 KiB) 98 keer gedownload
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 30 mei 2011, 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten??
De stand van zaken nu.
Ik heb nu dit boxje met het standaard filter draaien en het valt mij niet tegen in eerste instantie.
Nu gevuld met heel lichte vulling van Visaton wol, had ik nog liggen.
Ik wil echter experimenteren met deze kast om op een eenvoudige wijze het effect van parallelle wanden te elimineren.
De kast heeft een zijwand die demontabel is en kan dus voor het experimenteren of wijzigingen gebruikt worden. hij lijkt behoorlijk luchtdicht met speciale schroeven van IKEA
Ik wil nu een aantal delen van een PVC pijp tegen de wanden zetten en deels achter de ronde panelen dempen met wol en/of Angelhair.
Doel: met behoud van volume een "snel" systeem ontwikkelen zonder de effecten van parallelle wanden. de houders voor de panelen zijn gelijktijdig bracing
De PVC pijpen moet ik nog zagen, en dan monteren.
Zie bijgevoegde tekening, ik ben er nog steeds geen ster in Arno.
Ik heb nu dit boxje met het standaard filter draaien en het valt mij niet tegen in eerste instantie.
Nu gevuld met heel lichte vulling van Visaton wol, had ik nog liggen.
Ik wil echter experimenteren met deze kast om op een eenvoudige wijze het effect van parallelle wanden te elimineren.
De kast heeft een zijwand die demontabel is en kan dus voor het experimenteren of wijzigingen gebruikt worden. hij lijkt behoorlijk luchtdicht met speciale schroeven van IKEA
Ik wil nu een aantal delen van een PVC pijp tegen de wanden zetten en deels achter de ronde panelen dempen met wol en/of Angelhair.
Doel: met behoud van volume een "snel" systeem ontwikkelen zonder de effecten van parallelle wanden. de houders voor de panelen zijn gelijktijdig bracing
De PVC pijpen moet ik nog zagen, en dan monteren.
Zie bijgevoegde tekening, ik ben er nog steeds geen ster in Arno.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb al ontzettend lang niet gepost op het forum, maar ik kon het niet laten om hier toch wat over te zeggen. Wat een elegante oplossing voor staande golven! Ik denk dat het veel potentieel heeft.
Er zijn denk ik 2 dingen waar je op moet letten.
1
De diameter van de gebruikte pvc buizen in relatie tot de afstand tussen de 2 parallelle wanden waartussen je ze monteert. Wanden die verder bij elkaar vandaan staan hebben grotere pvc buizen nodig. De achterwand is hierin een bijzonder geval omdat je op de voorwand van de box geen pvc buis kan monteren. De PVC buis op de achterwand moet het dus in zijn eentje doen en moet 2 keer zo groot zijn als anders het geval zou zijn.
Wat je hier in principe doet is de wand waartegen je pvc buizen monteert minder scherp definieren. Een golf moet om goed weerkaatst te worden een scherp gedefinieerde wand hebben. Zo'n wand geeft hem bij weerkaatsing namelijk een onvervormde reflectie. Een wand met onregelmatigheden (zoals eierdozen, pvc buizen, houten golfjes, houten punten) zal een vervormde reflectie opleveren. Met vervormd bedoel ik dat de reflectie van de golf is uitgesmeerd over een bepaalde periode. De grootte van deze periode is afhankelijk van de grootte van de verstoringen op de wand (straal van de pvc-buis). Deze afstand vertaalt zich via de snelheid van geluid namelijk in een tijdsverschil tussen verschillende delen van de gereflecteerde golf.
Als de onregelmatigheden op een wand relatief klein zijn ten opzichte van de afstand naar de tegenoverstaande wand (en dus de halve golflengte die daar tussen past), word de wand waargenomen als een plat vlak. (Nederland vanuit een vliegtuig). Als de onregelmatigheden relatief groot zijn, wordt het niet meer als plat vlak waargenomen. (NYC vanuit de helicopter)
Waarom praat ik nou over reflecties? Een staande golf kan alleen storend worden als hij voldoende energie kan opslaan, de manier waarop een staande golf energie op slaat is een optelsom van de energie in een serie reflecties (die in fase zijn met elkaar) van de originele golf.
Als bepaalde delen van de reflecties kwa fase uit elkaar gaan lopen (door reflectie van een onduidelijk gedefinieerde wand) leveren ze bij optellen minder grote pieken en dalen op. De amplitude van de staande golf wordt zo dus lager.
Grotere onregelmatigheden (grotere pvc-buizen) verspreiden een reflectie over een grotere periode, en leveren dus grotere faseverschillen op.
Ik heb ooit gemeten dat onregelmatigheden (mdf golfjes op 1 wand) die 1/3e van de totale wand tot wand afstand waren een positief effect hadden. In jouw luidspreker zou de diameter van de pvc-buizen 1/3e zijn van de wanden waartussen je ze plaatst.
Deze 1/3e is geen regel, ik heb hier nooit verder mee geexperimenteerd. Misschien is 1/4 ook al voldoende, maar hoe groter ze zijn, hoe meer effect. En in jouw ontwerp kan je dit doen zonder kastvolume te verliezen.
2
De afstand tussen de pvc buizen onderling en de afstand tot de achterwand moet niet verkeerd zijn. Achter zo'n pvc buis creeer je een holte, en doordat er andere pvc buizen dicht op staan is er een kleine verbinding tussen die holte en het volume van de box. In feite is dit een helmholtz resonator. Ik weet niet precies hoe helmholtz resonators een slechte of goede invloed kunnen hebben op jouw ontwerp, maar het zijn, net als staande golven, constructies die energie kunnen opslaan en weer loslaten. De frequenties waarop ze energie opslaan is afhankelijk van het ingesloten luchtvolume en het oppervlak en de lengte van de poort waarmee het luchtvolume in verbinding staat met de buitenwereld.
Misschien wordt dit ontwerp te complex als het zo gedimensioneerd moet worden dat er helmholtz resonators worden gecreerd die bij zullen dragen aan het dempend effect van het ontwerp. Beter is het misschien om de werking van de helmholtz resonators te dwarsbomen door in de poort (de openingen tussen de pvc buizen onderling en tussen pvc buizen en de kastwanden) dempingsmateriaal te plaatsen. Dit is de plek waar luchtverplaatsing gerelateerd aan de werking van helmholtzresonators het hoogst is, hier is je dempingsmateriaal dus het efficientst. Er moet uiteraard wel dempingsmateriaal achter de pvc buizen worden geplaatst!
Wat een lang verhaal! Hopelijk is het niet te wazig om te begrijpen.
Nu weet ik weer waarom ik hier niet meer post: omdat het schrijven van die verhalen veel te lang duurt!
Er zijn denk ik 2 dingen waar je op moet letten.
1
De diameter van de gebruikte pvc buizen in relatie tot de afstand tussen de 2 parallelle wanden waartussen je ze monteert. Wanden die verder bij elkaar vandaan staan hebben grotere pvc buizen nodig. De achterwand is hierin een bijzonder geval omdat je op de voorwand van de box geen pvc buis kan monteren. De PVC buis op de achterwand moet het dus in zijn eentje doen en moet 2 keer zo groot zijn als anders het geval zou zijn.
Wat je hier in principe doet is de wand waartegen je pvc buizen monteert minder scherp definieren. Een golf moet om goed weerkaatst te worden een scherp gedefinieerde wand hebben. Zo'n wand geeft hem bij weerkaatsing namelijk een onvervormde reflectie. Een wand met onregelmatigheden (zoals eierdozen, pvc buizen, houten golfjes, houten punten) zal een vervormde reflectie opleveren. Met vervormd bedoel ik dat de reflectie van de golf is uitgesmeerd over een bepaalde periode. De grootte van deze periode is afhankelijk van de grootte van de verstoringen op de wand (straal van de pvc-buis). Deze afstand vertaalt zich via de snelheid van geluid namelijk in een tijdsverschil tussen verschillende delen van de gereflecteerde golf.
Als de onregelmatigheden op een wand relatief klein zijn ten opzichte van de afstand naar de tegenoverstaande wand (en dus de halve golflengte die daar tussen past), word de wand waargenomen als een plat vlak. (Nederland vanuit een vliegtuig). Als de onregelmatigheden relatief groot zijn, wordt het niet meer als plat vlak waargenomen. (NYC vanuit de helicopter)
Waarom praat ik nou over reflecties? Een staande golf kan alleen storend worden als hij voldoende energie kan opslaan, de manier waarop een staande golf energie op slaat is een optelsom van de energie in een serie reflecties (die in fase zijn met elkaar) van de originele golf.
Als bepaalde delen van de reflecties kwa fase uit elkaar gaan lopen (door reflectie van een onduidelijk gedefinieerde wand) leveren ze bij optellen minder grote pieken en dalen op. De amplitude van de staande golf wordt zo dus lager.
Grotere onregelmatigheden (grotere pvc-buizen) verspreiden een reflectie over een grotere periode, en leveren dus grotere faseverschillen op.
Ik heb ooit gemeten dat onregelmatigheden (mdf golfjes op 1 wand) die 1/3e van de totale wand tot wand afstand waren een positief effect hadden. In jouw luidspreker zou de diameter van de pvc-buizen 1/3e zijn van de wanden waartussen je ze plaatst.
Deze 1/3e is geen regel, ik heb hier nooit verder mee geexperimenteerd. Misschien is 1/4 ook al voldoende, maar hoe groter ze zijn, hoe meer effect. En in jouw ontwerp kan je dit doen zonder kastvolume te verliezen.
2
De afstand tussen de pvc buizen onderling en de afstand tot de achterwand moet niet verkeerd zijn. Achter zo'n pvc buis creeer je een holte, en doordat er andere pvc buizen dicht op staan is er een kleine verbinding tussen die holte en het volume van de box. In feite is dit een helmholtz resonator. Ik weet niet precies hoe helmholtz resonators een slechte of goede invloed kunnen hebben op jouw ontwerp, maar het zijn, net als staande golven, constructies die energie kunnen opslaan en weer loslaten. De frequenties waarop ze energie opslaan is afhankelijk van het ingesloten luchtvolume en het oppervlak en de lengte van de poort waarmee het luchtvolume in verbinding staat met de buitenwereld.
Misschien wordt dit ontwerp te complex als het zo gedimensioneerd moet worden dat er helmholtz resonators worden gecreerd die bij zullen dragen aan het dempend effect van het ontwerp. Beter is het misschien om de werking van de helmholtz resonators te dwarsbomen door in de poort (de openingen tussen de pvc buizen onderling en tussen pvc buizen en de kastwanden) dempingsmateriaal te plaatsen. Dit is de plek waar luchtverplaatsing gerelateerd aan de werking van helmholtzresonators het hoogst is, hier is je dempingsmateriaal dus het efficientst. Er moet uiteraard wel dempingsmateriaal achter de pvc buizen worden geplaatst!
Wat een lang verhaal! Hopelijk is het niet te wazig om te begrijpen.
Nu weet ik weer waarom ik hier niet meer post: omdat het schrijven van die verhalen veel te lang duurt!
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb je verhaal maar even geprint, kan ik het op de bank lekker lezen.
Ik vind het al prachtig dat je reageert, ik ben er nog niet helemaaal van overtuigt, maar er zitten een aantal variabelen in mijn hoofd, volgens mij moet het kunnen werken.
Bedankt alvast.
Ik vind het al prachtig dat je reageert, ik ben er nog niet helemaaal van overtuigt, maar er zitten een aantal variabelen in mijn hoofd, volgens mij moet het kunnen werken.
Bedankt alvast.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb wat PVC gezaagd.
Ik heb een stuk pijp van 160 mm diameter dat ik op de + hoogte van de binnenkant van de kast heb gezaagd.
Het eerste deel wat aan de achterkant komt is 1/3 van de diameter dat zijn dan 3 stukken, en de 2 andere stukken zijn 1/4 van de diameter.
Mijn "werkplaats" is dus zeer beperkt, en de klus heb ik nu geklaard met een decoupeerzaag, dat valt niet mee om dat recht te zagen.
Als de panelen nu in de kast passen, is het mogelijk wat demping achter de panelen te stoppen, ik moet nog even op zoek naar Angelhair.
Als ik de "bracing"zaag zal die niet het hele hoogte hebben, zodat een Helmholtz effect beperkt zal blijven.
Ik heb er wel aan gedacht, als je de bolle panelen in de bodem en top zou kunnen uitfrezen en de bracing ook tot op de boven en onderkant laat aansluiten, dan kan je nog meer of andere effecten krijgen.
Eerst maar eens een fotootje hoe het nu lijkt.
Ik heb een stuk pijp van 160 mm diameter dat ik op de + hoogte van de binnenkant van de kast heb gezaagd.
Het eerste deel wat aan de achterkant komt is 1/3 van de diameter dat zijn dan 3 stukken, en de 2 andere stukken zijn 1/4 van de diameter.
Mijn "werkplaats" is dus zeer beperkt, en de klus heb ik nu geklaard met een decoupeerzaag, dat valt niet mee om dat recht te zagen.
Als de panelen nu in de kast passen, is het mogelijk wat demping achter de panelen te stoppen, ik moet nog even op zoek naar Angelhair.
Als ik de "bracing"zaag zal die niet het hele hoogte hebben, zodat een Helmholtz effect beperkt zal blijven.
Ik heb er wel aan gedacht, als je de bolle panelen in de bodem en top zou kunnen uitfrezen en de bracing ook tot op de boven en onderkant laat aansluiten, dan kan je nog meer of andere effecten krijgen.
Eerst maar eens een fotootje hoe het nu lijkt.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Het verkrijgen van Angelhair is toch iets moeilijker als ik dacht.
Nu bij de webshop van Eltim 2 type's besteld die komen dinsdag aan.
Ik heb de "bracing" moeten verkleinen tot blokjes die dan demontabel worden, en ga die voorboren, zodat het niet gaat splijten.
De afstandhouders kan ik beter zeggen, zijn verschillend van maat.
De achterste "reflector" krijgt dan een hoogte/afstand van 6 cm en de 2 achterste 4,5 cm de 2 die smaller en dicht unit zitten krijgen een 3 cm hoogte.
Door de verschillen in hoogte en breedte hoop ik de verschillende frequenties uit te doven met behulp van wol en/of Angelhair.
Ik ben benieuwd of ik al verschillen kan horen als ik ze dan aan de praat heb.
Nu ben ik nog niet erg overtuigt en geïmponeerd van het laag.
Nu bij de webshop van Eltim 2 type's besteld die komen dinsdag aan.
Ik heb de "bracing" moeten verkleinen tot blokjes die dan demontabel worden, en ga die voorboren, zodat het niet gaat splijten.
De afstandhouders kan ik beter zeggen, zijn verschillend van maat.
De achterste "reflector" krijgt dan een hoogte/afstand van 6 cm en de 2 achterste 4,5 cm de 2 die smaller en dicht unit zitten krijgen een 3 cm hoogte.
Door de verschillen in hoogte en breedte hoop ik de verschillende frequenties uit te doven met behulp van wol en/of Angelhair.
Ik ben benieuwd of ik al verschillen kan horen als ik ze dan aan de praat heb.
Nu ben ik nog niet erg overtuigt en geïmponeerd van het laag.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Hallo Hannesie,
Ik lees jouw post met grote interesse. Ik sta op t punt n tweede ontwerp te maken voor mijn kasten en heb ook zitten denken hoe ik de rechte constructie anders kan maken om staande golven te reduceren. Waarschijnlijk wordt t een achteroverhellend ontwerk met een aparte frontplaat die deze hoek opheft, met weinig ruimte om de drivers heen. Een ontwerp ala Johan Ketelaar Reference Junior.
Ik heb als laatste modificatie van mn idunn's antie-dreun platen (loodbituum) geplaatst en de kasten werden gelijk een enorm stuk 'doder'. Het verschil was al merkbaar door gewoon in de kastopening (waar de woofer zit) te praten. De kast met loodbituum klonk dood en de kast zonder hoorde je resoneren. Zelfs moeder de vrouw stond versteld van dit simpele testje.
Mischien eens leuk om een 'showdown' te doen als we zover zijn.
groet,
Stefan
PS: Je schrijft ook dat je van t laag niet onder de indruk bent. Kun je je waarneming beschrijven? Bij mij is het laag diep genoeg en heel subtiel. Ik ben er behoorlijk blij mee, ik zoek zeker geen 'disco-luidsprekers'.
Ik lees jouw post met grote interesse. Ik sta op t punt n tweede ontwerp te maken voor mijn kasten en heb ook zitten denken hoe ik de rechte constructie anders kan maken om staande golven te reduceren. Waarschijnlijk wordt t een achteroverhellend ontwerk met een aparte frontplaat die deze hoek opheft, met weinig ruimte om de drivers heen. Een ontwerp ala Johan Ketelaar Reference Junior.
Ik heb als laatste modificatie van mn idunn's antie-dreun platen (loodbituum) geplaatst en de kasten werden gelijk een enorm stuk 'doder'. Het verschil was al merkbaar door gewoon in de kastopening (waar de woofer zit) te praten. De kast met loodbituum klonk dood en de kast zonder hoorde je resoneren. Zelfs moeder de vrouw stond versteld van dit simpele testje.
Mischien eens leuk om een 'showdown' te doen als we zover zijn.
groet,
Stefan
PS: Je schrijft ook dat je van t laag niet onder de indruk bent. Kun je je waarneming beschrijven? Bij mij is het laag diep genoeg en heel subtiel. Ik ben er behoorlijk blij mee, ik zoek zeker geen 'disco-luidsprekers'.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb natuurlijk nog maar 1 kastje en de Grote jongens
die er naast staan kunnen echt wel wat.
Daarnaast is het dat de demping nu nog maar heel subtiel is met een klein beetje wol.
Als ik hem alleen laat spelen is het niet verkeerd, maar heb nog geen gas gegeven i.v.m. met het inspelen.
Als dat een beetje rustig gebeurt, is het meten eventueel ook zuiverder.
Daarnaast is het dat de demping nu nog maar heel subtiel is met een klein beetje wol.
Als ik hem alleen laat spelen is het niet verkeerd, maar heb nog geen gas gegeven i.v.m. met het inspelen.
Als dat een beetje rustig gebeurt, is het meten eventueel ook zuiverder.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
voor inspelen moet je juist wel flink gas geven! Gewoon laten wapperen die handel! Dan wordt de surround en de spider lekker soepel
Jan
Jan
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
>knip<
Soms is het wel handig om de pagina eerst te verversen voor dat je een reactie plaatst
Bericht was in de trant van Wowly.
Soms is het wel handig om de pagina eerst te verversen voor dat je een reactie plaatst
Bericht was in de trant van Wowly.
Laatst gewijzigd door Chris_T op zo 02 mei 2010, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Is dat vanwege de kwetsbare conus? Ik kan mij anders geen reden bedenken waarom het inspelen niet zou mogen met een sinus of ruis.Henkjan schreef:
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
vanwege garantie denk ik
De conus is vrij kwetsbaar, de rolrand relatief stug in het begin, wellicht dat het ontbreken van een spider het inspeelproces dus extra kwetsbaar maakt?
Maar voor andere units is een beetje gasgeven wel aan te raden, zo doen fabrikanten en anderen die units gaan testen het ook.
De conus is vrij kwetsbaar, de rolrand relatief stug in het begin, wellicht dat het ontbreken van een spider het inspeelproces dus extra kwetsbaar maakt?
Maar voor andere units is een beetje gasgeven wel aan te raden, zo doen fabrikanten en anderen die units gaan testen het ook.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
en de ophanging (spider (alleen de Alpair5 heeft geen spider))Chris_T schreef:Is dat vanwege de kwetsbare conus? Ik kan mij anders geen reden bedenken waarom het inspelen niet zou mogen met een sinus of ruis.Henkjan schreef:
The rear suspensions in particular require careful use during the running-in period.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Grappig, ik denk ook aan de condensatoren voor het inspelen
, die Audyncap plus heeft wel wat tijd nodig voor ze lekker gaan klinken.
Daarnaast had ik het boxje op het linker kanaal aangesloten.
Bij klassiek, waar ze het meest voor gebruikt gaan worden, zit naar mijn beleving het meeste laag aan de rechter zijde.
Ik heb ze dus gisterenmiddag even op het rechter kanaal aangesloten, en even gas gegeven
Ter vergelijking, ook even wat zwaarder werk, Amused to Death e.d. en verder geen andere speakers er bij, zoals de actief laag.
Dan merk dat het best los kan gaan, duidelijk laag voor een gesloten kastje (25 liter)en nog heel weinig demping.
Het was voor even te kijken wat het deed, verder ga ik nu maar eens even de inwendig box versterken
Daarnaast had ik het boxje op het linker kanaal aangesloten.
Bij klassiek, waar ze het meest voor gebruikt gaan worden, zit naar mijn beleving het meeste laag aan de rechter zijde.
Ik heb ze dus gisterenmiddag even op het rechter kanaal aangesloten, en even gas gegeven
Ter vergelijking, ook even wat zwaarder werk, Amused to Death e.d. en verder geen andere speakers er bij, zoals de actief laag.
Dan merk dat het best los kan gaan, duidelijk laag voor een gesloten kastje (25 liter)en nog heel weinig demping.
Het was voor even te kijken wat het deed, verder ga ik nu maar eens even de inwendig box versterken
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Vandaag maar eens werk gemaakt van de elementen die ik aan de binnenzijde van de kast wil hebben.
Ik lijk al een beetje een houtworm
.
Ik moest nadenken over hoe ik het beste de bracing/afstandshouders kon monteren en het effect.
Nu zijn er mensen die zeggen snel dat foto de zaak verduidelijken, daar heb ik dan voor gezorgd
.
Ik dacht ruimte over te houden in het midden maar al snel bleek dat er niet zoveel ruimte was.
Ik heb de woldeken die ik had, nu in plaats van in de ruimte, achter de PVC schalen gebracht, en met dat ik de zaak aangesloten had stond de bode met het Angelhair voor de deur.
Ik heb nu dus eerst maar eens geluisterd naar deze opzet en wil dan morgen of overmorgen overschakelen naar Angelhair

Nu dan mijn eerste indruk, het laag (ik heb wel even het gas opengedraaid) was wat warmer en zeker stevig zonder vervorming zoals ik dat ervaar, het hoog condensatoren
gaat al heel goed klinken, behoorlijk verfijnt, niet scherp.
In combinatie met de andere linker grote luidspreker er bij, ook een goed ruimtelijk beeld.
Nu even de fotos, edit, en een foto later toegevoegd voor de duidelijkheid
Ik lijk al een beetje een houtworm
Ik moest nadenken over hoe ik het beste de bracing/afstandshouders kon monteren en het effect.
Nu zijn er mensen die zeggen snel dat foto de zaak verduidelijken, daar heb ik dan voor gezorgd
Ik dacht ruimte over te houden in het midden maar al snel bleek dat er niet zoveel ruimte was.
Ik heb de woldeken die ik had, nu in plaats van in de ruimte, achter de PVC schalen gebracht, en met dat ik de zaak aangesloten had stond de bode met het Angelhair voor de deur.
Ik heb nu dus eerst maar eens geluisterd naar deze opzet en wil dan morgen of overmorgen overschakelen naar Angelhair
Nu dan mijn eerste indruk, het laag (ik heb wel even het gas opengedraaid) was wat warmer en zeker stevig zonder vervorming zoals ik dat ervaar, het hoog condensatoren
In combinatie met de andere linker grote luidspreker er bij, ook een goed ruimtelijk beeld.
Nu even de fotos, edit, en een foto later toegevoegd voor de duidelijkheid
- Bijlagen
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Hallo, ziet er goed uit. Leuk experiment!
Ik heb n andere vraag. Als ik de foto's zo bekijk dan maak je geen gebruik van t standaard filter wat bij de idunn beschreven wordt? Klopt dit? Ik vind bij mij het hoog soms iets 'harder' uit de kasten komen dan t laag en wil graag wat andere waarden proberen maar weet niet goed waar te beginnen.
groet,
Stefan
Ik heb n andere vraag. Als ik de foto's zo bekijk dan maak je geen gebruik van t standaard filter wat bij de idunn beschreven wordt? Klopt dit? Ik vind bij mij het hoog soms iets 'harder' uit de kasten komen dan t laag en wil graag wat andere waarden proberen maar weet niet goed waar te beginnen.
groet,
Stefan
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Leuk, ik weet dat je moeite hebt gedaan om het filter juist te dimensioneren, maar het filter is het standaard filter van Seas.
Voor het laag had ik nog een spoel van 2,7 mH die door Speaker&Co Rotterdam is afgewikkeld tot 2,2 mH (op de eerste foto kun je zien dat de waarde met de pen is gewijzigd) en het condensatortje voor het laag is een gewoon Audyn Cap MKP-QS.
Voor het hoog heb ik de Audyn Cap Plus genomen naar aanleiding van mijn experimenten met de mijn eigen boxen, daar had ik nog de oude Mundorf in zitten, en die zijn voor mij makkelijk verkrijgbaar in Rotterdam en ik weet dat ze goed klinken na wat inspeel tijd.
Het zijn geen goedkope jongens, maar ik wilde het filter kwalitatief voor wat betreft de componenten niet discutabel hebben.
Voor wat betreft het het harde van je tweeters, ik heb ook nogal wat geëxperimenteerd met bedrading in de kast (met voor mij verrassende resultaten)en heb voor juist het hoog de stukjes vd Hul kabel gebruikt, die ik zelf als erg goed heb ervaren bij mijn grote jongens en dan een magnetostaat van Visaton, de rht12s
Ik kan in de huidige opzet nog geen "harde" tweeter ontdekken, het inspelen mag nog even duren, en vermoed ik zeker geen problemen tegen te komen.
Mijn idee zit in de wanden en de tweeter heeft daar geen relatie mee
Ik zat gisteren even te zoeken naar metingen zoals Asterduc heeft gedaan met zijn Concave satetelietjes.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=375
Hij is eigenlijk de aanstichter van het geheel, hij heeft mij weer aan het denken gezet
met die metingen.
Voor het laag had ik nog een spoel van 2,7 mH die door Speaker&Co Rotterdam is afgewikkeld tot 2,2 mH (op de eerste foto kun je zien dat de waarde met de pen is gewijzigd) en het condensatortje voor het laag is een gewoon Audyn Cap MKP-QS.
Voor het hoog heb ik de Audyn Cap Plus genomen naar aanleiding van mijn experimenten met de mijn eigen boxen, daar had ik nog de oude Mundorf in zitten, en die zijn voor mij makkelijk verkrijgbaar in Rotterdam en ik weet dat ze goed klinken na wat inspeel tijd.
Het zijn geen goedkope jongens, maar ik wilde het filter kwalitatief voor wat betreft de componenten niet discutabel hebben.
Voor wat betreft het het harde van je tweeters, ik heb ook nogal wat geëxperimenteerd met bedrading in de kast (met voor mij verrassende resultaten)en heb voor juist het hoog de stukjes vd Hul kabel gebruikt, die ik zelf als erg goed heb ervaren bij mijn grote jongens en dan een magnetostaat van Visaton, de rht12s
Ik kan in de huidige opzet nog geen "harde" tweeter ontdekken, het inspelen mag nog even duren, en vermoed ik zeker geen problemen tegen te komen.
Mijn idee zit in de wanden en de tweeter heeft daar geen relatie mee
Ik zat gisteren even te zoeken naar metingen zoals Asterduc heeft gedaan met zijn Concave satetelietjes.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=375
Hij is eigenlijk de aanstichter van het geheel, hij heeft mij weer aan het denken gezet
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik ben eens even aan het zoeken geweest naar meet programma's e.d.
Ik ken het sticky van Jeroen_d en heb daar wel het overzicht gekregen van wat je kunt doen.
Maar dat meetversterkertje van b_force is nog niet klaar, en een meetmicrofoontje is wel te bestellen bij Rumoh, maar zo gaat er erg veel tijd in zitten.
Ik merk dat ik van de programma's Winisd en Arta Speaker Workshop geen flikker snap in eerste instantie
.
Vroegeh, had ik Boxcalc e.d., dat snapte ik toen nog wel, maar verdikkie, dit is als je de parameters moet invullen bij Winisd al een crime omdat je niet duidelijk hebt of je de juiste waardes op de juiste plek invult.
Als je dus 15 jaar geen meetprogramma meer gebruikt loop je tegen een muur
Zijn er mensen die mij willen helpen met een meting?
Dan wil ik anders verder gaan met de definitieve kast, die moet er wel goed uit gaan zien, een vloerstaander wil ik aan denken met dan de eventuele passieve radiator met een + 40 liter.
Ik denk dat het dan een smalle slanke vorm moet worden waar ik wel ruimte in over houd.
Ik ken het sticky van Jeroen_d en heb daar wel het overzicht gekregen van wat je kunt doen.
Maar dat meetversterkertje van b_force is nog niet klaar, en een meetmicrofoontje is wel te bestellen bij Rumoh, maar zo gaat er erg veel tijd in zitten.
Ik merk dat ik van de programma's Winisd en Arta Speaker Workshop geen flikker snap in eerste instantie
Vroegeh, had ik Boxcalc e.d., dat snapte ik toen nog wel, maar verdikkie, dit is als je de parameters moet invullen bij Winisd al een crime omdat je niet duidelijk hebt of je de juiste waardes op de juiste plek invult.
Als je dus 15 jaar geen meetprogramma meer gebruikt loop je tegen een muur
Zijn er mensen die mij willen helpen met een meting?
Dan wil ik anders verder gaan met de definitieve kast, die moet er wel goed uit gaan zien, een vloerstaander wil ik aan denken met dan de eventuele passieve radiator met een + 40 liter.
Ik denk dat het dan een smalle slanke vorm moet worden waar ik wel ruimte in over houd.
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb even met Google SketchUp een eerste idee voor de definitieve kast gemaakt, hierin dan de passieve radiator verwerkt, de SP21R.
Hier kan ik ook de ideeën in kwijt.
Of misschien raak ik ze wel helemaal kwijt
, toch klinkt het echt wel goed.
Hier kan ik ook de ideeën in kwijt.
Of misschien raak ik ze wel helemaal kwijt
- Bijlagen
-
- idunn-staan.pdf
- Eerste gedachte sprongetje
- (19.54 KiB) 151 keer gedownload
-
- h9901_sp21r.pdf
- (66.41 KiB) 229 keer gedownload
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ik heb vandaag even wat zitten rommelen. Mn indruk van de idunn bij mij was dat t hoog wat meer volume heeft dan t laag. Normaliter vind ik t n doodzonde om met de hoog en laag-regeling op de versterker te spelen maar vandaag heiligde het doel de middelen.
De Denon van 'source direct' afgehaald en iets meer laag ingedraaid en tegelijk verscheen er een glimlach op het gelaat van ondergetekende. Het harde hoog verdween, het geluidsbeeld kreeg meer fundament en de stemmen lijken nog wat mooier (lees voller) uit de kast te komen.
Uiteraard wil ik dit niet zo blijven doen maar dit oplossen in t filter. Kan iemand me helpen wat aanwijzingen te geven welk component ik dan aan dien te passen in t filter? Het lijkt me dat ik de weerstand op de tweeter aanpas. Suggesties? Of is mijn hele redenering te eenvouding?
groeten,
Stefan
De Denon van 'source direct' afgehaald en iets meer laag ingedraaid en tegelijk verscheen er een glimlach op het gelaat van ondergetekende. Het harde hoog verdween, het geluidsbeeld kreeg meer fundament en de stemmen lijken nog wat mooier (lees voller) uit de kast te komen.
Uiteraard wil ik dit niet zo blijven doen maar dit oplossen in t filter. Kan iemand me helpen wat aanwijzingen te geven welk component ik dan aan dien te passen in t filter? Het lijkt me dat ik de weerstand op de tweeter aanpas. Suggesties? Of is mijn hele redenering te eenvouding?
groeten,
Stefan
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Weet je zeker dat je je weerstanden met de waardes op de juiste plaats hebt gezet, ik heb ze gemeten voor ik ging solderen 
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Ja, als t goed is wel. Ietswat lastig te checken nu ze in de kasten zitten...maar zodra deze weer uit elkaar gaan dubbelcheck ik t nog even...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Heb vanavond met satefan de Idunn's gemeten, zie zijn topic 
Re: De IDUNN ++, en hulp gezocht voor meten !!
Potjandosie, heeft hij al een meting
Ik ben benieuwd hoe het nu klinkt, gezien je commentaar ben ik nu helemaal nieuwsgierig naar het effect van mijn kastje met afwijkende maten en vulling.
Ik ga morgen eens luisteren met Angelhair, ik nu de indruk dat het midden wat terug is gevallen.
Eerst maar eens slapen.
Ik ben benieuwd hoe het nu klinkt, gezien je commentaar ben ik nu helemaal nieuwsgierig naar het effect van mijn kastje met afwijkende maten en vulling.
Ik ga morgen eens luisteren met Angelhair, ik nu de indruk dat het midden wat terug is gevallen.
Eerst maar eens slapen.
