Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Hallo allemaal,

Van forumlid Wowly (wie kent hem niet) heb ik een hele tijd geleden een zeer mooie Nikko Alpha II eindversterker overgenomen (gered van de kliko). Bij de wisseling van eigenaar was mij al medegedeeld dat er één kanaal defect was waardoor de versterker niet inschakelt. Wat er precies aan mankeert is nog niet helemaal duidelijk.

Ik vond het in elk geval zonde om hem weg te gooien. Ik wil hem proberen in oude staat te reviseren of op zijn minst te hergebruiken in een project alhier.
Want zeg nou zelf, is ut gin ploatje?

Frontaanzicht
Front
Front
Binnenkant van bovenkant gezien
Interieur bovenkant
Interieur bovenkant
Binnenkant van onderen gezien
Interieur onderkant
Interieur onderkant
Zoals ik reeds in het bouwverslag van Woody heb vermeld is dit een serieuze kandidaat bij een "repair not possible" als basis te gaan dienen voor mij UcD180-modules. Hoe dit af gaat lopen is nog niet helemaal bekend.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door ray5150 »

Mmmmmm. ik word een beetje horny van die foto's.

Afgezien van het stof, ziet hij er netjes uit.
Ik zou toch wel eerst flink mijn best doen voor hij gesloopt word, alhoewel ik erken dat een UCD veel beter is.

Eerst maar een een "visual check" doen.
Afstoffen, losse draden kijken, zwarte plekjes op onderdelen, slechte soldeerverbindingen.

Zullen we voor de duidelijk de service manual even erbij zetten?
is leuk voor de meekijkers.
nikko_alpha2_service_manual.pdf
(8.19 MiB) 414 keer gedownload
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Ja, het is toch znde om zoiets moois bij het oud vuil te zetten?

Voor mij ligt de uitdaging: Ga ik heel veel tijd steken in de revisie van dit beestje of ontneem ik Woody zijn versterkers en zet die in de Nikko? Zoals in het Woody-topy reeds vermeld kan ik Woody voorzien van een LM3886-kit of van 2 dubbel-mono LM3875 versterkers. Hm, NOG een uitdaging :lol: .

Jij geeft ook al aan dat de UcD waarschijnlijk veel beter is. Daarbij geeft het mij ook meer voldoening omdat ik weer eerder aan het luisteren ben. Op een ander topic las ik ook al dat de AlphaII een zeer warme klank heeft, echt de typische eind jaren 70/begin jaren 80 sound. Ik weet eigenlijk niet of daar mijn voorkeur wel naar uit gaat. Overigens heb ik ook nog een Nikko Beta II om de Alpha aan te sturen. Deze is in goede staat en behoeft mogelijk alleen een lichte revisie (elco´s en dergelijke). Hm, hoe langer ik erover denk, hoe meer mij het gevoel bekruipt dat Woody het met monder vermogen zal moeten gaan doen. Maar goed, een kille versterker in een project dat Woody heet te stoppen is misschien niet helemaal de juiste manier van werken.

Hierbij nog even een plaatje van de Beta II:
Schaamteloos gejat van Audiokarma
Schaamteloos gejat van Audiokarma
Overigens is de BetaII net als de AlphaII ook zwart. Een zeer mooi stel.

De voeding zal er dan ook uit vliegen, want die levert 59Vdc, wat een beetje teveel is voor de UcD´s.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door Wowly »

Mooi zo, gebruiken die handel!

jan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Stel, ik zou de UcD´s zo tegen de acherwand schroeven, dan hebben ze geen direct kontakt met een koellichaam. Zou dat evengoed voldoende koelen om ze op een beetje redelijke temperatuur te houden? Ik wil de koellichamen op de achterkant wel gewoon laten zitten voor het optische effect. Misschien dragen ze nog een klein beetje bij aan het koelvermogen, maar veel zal dat niet zijn lijkt me.

Maar goed: zou de achterwand (ca 2mm plaat) voldoende koeling bieden?

Edit:

Ik geloof dat ik het antwoord al in een oud topic gevonden heb:
jeroen_d schreef:
@Richard, ja dat blauwe moet je tegen de behuizing aanschroeven maar dat is dan ook voldoende koeling.
Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door ray5150 »

Mischa, vriend. ik moet je toch even heel ernstig toespreken...
Je praat nu over deze prachtige versterker alsof hij allready dead and gone is.... :(

Terwijl het mischien maar iets heel simpel is zoals een kapotte weerstand of transistor.
Je hebt een service manual, een werkende helft, en tientallen mensen die je kunnen en willen helpen bij het repareren.
Aan de slag dus! (hint: op diyaudio stond dat het beveiligingsboard heel vaak defect raakt.)

Dan gaan we in je Woody topic verder leuteren waar en hoe je de UCD gaat plaatsen... 8-[
(waar je ondertussen natuurlijk druk aan verder bouwt want over 3 maanden wacht mijn JLH om hem op te vreten... :mrgreen: )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Tsja Ray, deels heb je gelijk, maar ik HEB al audiotechniek uit de jaren 70 en 80. Ik wil hier graag een kwalitatieve bak van maken met een geil uiterlijk. Als ik lees dat jij er horny van wordt, is dat laatste in elk geval al gelukt.
Het eerste zou kunnen lukken door er een setje mooie UcD´s in te hangen. Ik moet de voorversterker nog eens open maken om te zien welke techniek daarin zit. Wellicht dat daar ook nog een en ander te verbeteren valt.

Ik zal zo eens kijken of ik iets van DC op de uitgang kan meten.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Nou, de resultaten van het inwendig onderzoek:

1. Geen DC op de uitgangen, dat is al redelijk goed nieuws!
2. een paar defecte stuurtrappen en daar omheen liggende weerstanden, is te repareren
3. een van de edelkartonnen main-amp printen is op 4 plaatsen gescheurd. Aangezien hier wel aan te repareren is, blijft het na deze reparatie nog maar afwachten wat er allemaal nog meer kapot is. Daarom heb ik besloten de versterker van zijn interne zaken te ontdoen en hem te gebruiken als behuizingsdonor voor mijn UcD-versterker.

Het binnenwerk:
Sorry Ray !
Nikko5b.jpg
Met nieuwe componenten, even passen:
IMGP1475.JPG
Let wel: deze foto is dus alleen even om te zien of alles een beetje gaat passen en hoe de indeling gaat worden. Schoonmaken van het chassis moet nog gebeuren. De schakeling van de luidsprekerparen wil ik wel intact laten, evenals de ingangen en de stuurprint van de VU-meters. Zoals jullie kunnen zien, gebruik ik de hier al meerdere malen toegepaste voeding met luidsprekerbeveiliging, waardoor ik wel een inschakelsignaal nodig heb om de versterker te actieveren. Dit ga ik waarschijnlijk doen door een simpele schakeling van een tor met een elco op de basis om zo een seconde of 5 inschakelvertraging te hebben. Als er andere ideeen zijn hoor ik dat graag. Ik moet alleen nog eens in het betreffende topic kijken welke spanning de ingang nodig heeft om in te schakelen.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op di 18 mei 2010, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door ray5150 »

Tja, op zich spijtig dat die versterker niet meer te redden is, maar je kunt inderdaad wel leuke dingen met die kast doen.
Is wel een leuk idee om de voorkant helemaal functioneel te houden. een UCD met wappers (VU-meters) is wel een grappig idee.

Zou het dan niet een idee om die beveileging en sturing van die meters opnieuw op te bouwen met nieuwe onderdelen op nieuwe printen?
Staat een stuk netter en is veel betrouwbaarder.

Heb je ook een link voor die inschakelbeveiliging?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Ik moet mezelf even corrigeren. Het is geen luidsprekerbeveiliging, maar een Amp-On schakeling die de UcD-module vrij geeft even nadat de voeding ingeschakeld is.

Het schema:
Voeding UcD180AD.jpg
Hier een link naar het betreffende topic.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op di 18 mei 2010, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door ray5150 »

Maar de hamvraag is: gaat het klaar zijn voor breda?
(over een paar weken is het toch weer carnaval? :wink: )
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Eén van de 2 zal zeker klaar zijn. Mijn streven is beide, maar bij Woody komt nog veel behuizingswerk kijken.

De Nikko moet dan zeker klaar zijn.

Carnaval is niet zo mijn ding, moet gewoon werken.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Zo, een kleine update.

De link naar het topic voor de inschakelvertraging moet ik even terugroepen. Dat is namelijk een exemplaar met een dubbele gelijkrichting, de mijne heeft maar 1 gelijkrichting per kanaal. Waar hij vandaan komt weet ik niet precies, want ik kan hem niet meer vinden :( . Ik was aan het zoeken omdat ik op het punt gekomen ben dat ik kan gaan aansluiten.

Mijn vraag is dus: Wie herkent de voeding die ik toepas? In tegenstelling tot het exemplaar in het topic van de Black Edition heeft de mijne maar 1 gelijkrichting en werkt niet met T-nets. Op de onderkant staat de opdruk "UcD mono supply".

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door ray5150 »

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Die bedoel ik ja. Ik had ook al kontakt gehad met Jeroen, maar omdat hij niet de ontwerper is van de print, weet ik niet of de Amp On in het exemplaar dat ik heb geïntegreerd is.

Ik vermoed van wel, maar heb enige twijfel. Ik vermoed dat zowel de Amp On als de speakeringang tbv de beveiliging op de connector aan de zijkant van de print zitten, maar zoals reeds gezegd: met enige twijfel.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Ik ben er inmiddels achter hoe het zit. Zoals ik al vermoedde zitten de Amp On uitgang en de Speaker ingang op de 2 eerder aangegeven punten. Morgen weer aan de slag, vandaag kan ik helaas niet meer boren. Als ik morgen een beetje door kan knutselen, zou ik een heel eind moeten kunnen komen.

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Zo, het project gaat voort. Gisteravond bijna de hele avond bezig geweest met het op maat maken van 2 metalen plaatjes om niet gebruikte openingen in de kast te dichten en er de terminals in te zetten. Damn, wat een werk als je met beperkt gereedschap je ding moet doen. Ray, ik heb respect voor jouw complete kastconstructies :shock: . Maar goed, ben je bijna klaar, blijk je niet de juiste cinch-bussen te hebben liggen. Ik wilde de afdichtingen in eerste instantie met een dun MDF-plaatje doen, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om de behuizing van een defecte PC-voeding als plaatdonor te gebruiken (recycling ten top :wink: ) . Hierdoor kon ik ook niet de cinch-bussen gebruiken die ik hier heb liggen, dus zonder isolatie ten opzichte van de kast. Deze heb ik dan maar even snel besteld bij electronica-online hier in Landgraaf. Daar zijn ze wel iets duurder, maar ik kan dan in elk geval wel verder.

Wat doet een pc-voeding bij een versterker???
Nikko08.jpg
Juist, die doneert zijn plaatwerk aan een nobel doel:
Nikko10.jpg
En hoe ziet dat uiteindelijk uit ??
Nikko12.jpg
Laatst gewijzigd door mischa72 op di 18 mei 2010, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

DAMN, de connectoren die ik in Landgraaf besteld heb zijn de verkeerde. GVD :twisted: :twisted:

Wie kan mij vertellen waar ik op korte termijn een setje kan kopen ??

Ik bedoel dus deze: http://www.hifituning24.de/images/cbgprt.jpg

Groeten,
Mischa
dirk55
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 21:13
Locatie: Arnhem

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door dirk55 »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door ray5150 »

Bekende busjes, ik gebruik ze al jaren... :mrgreen:
Als je er een mailtje aanhangt bij je bestelling met "Spoed!", dan zorgt Dick ervoor dat het over een dag of twee in de bus ligt.

Maarruhhh, zijn jullie daar in het zuiden zo slecht voorzien in elektronicawinkels dat jullie naar Maastricht of zo moeten?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Nou, de opmerking van Dirk deed mij het licht zien: Een hele tijd geleden tijdens de combi-groupbuy voor de dac's, DickBest en Baco heb ik een paar setjes van deze connectoren meebesteld. Ineens wist ik ze weer te liggen, mat als gevolg dat de pasplaat inmiddels geboord, afgewerkt in in de zinkspray gezet is. Morgenvroeg de zwarte lak er overheen en ik kan morgenavond weer verder.

Op je vraag Ray: Ja, er dikgezaaid zijn ze hier niet die electronicaboeren. Er zit er één in Maastricht, maar die valt tegen kwa voorraad, in Sittard zit de oude Regenboog, die heeft veel (onder andere Old Stock), maar die is lastig te bereiken en in Berg en Terblijt zit Hajé electronics, waar je je buisjes ongevraagd gematched geleverd krijgt :wink: . Allemaal redelijk uit de richting, vooral als je vaart wil zetten in een project terwijl je werk zoveel vrije tijd kost. Nu kun je wel zeggen dat er een aantal vrije dagen aankomen, maar de kids vragen zo ook hun tijd.....

Groeten,
Mischa
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door guido »

Zie dat je die in geleen hebt weggelaten. Begrijpelijk... :-& Die in hoensbroek leeft ook nog geloof ik.

Tsja, waar is de tijd gebleven van de regenboog en meuris die naast elkaar lagen op de markt.... Bij die regenboog wist ik precies waar alles lag. Altijd grappig om die stagaires van links naar rechts te sturen. "Hoger, nog hoger. Ja daar moet je wezen" :mrgreen: Meuris was voor de onderdelen die de regenboog niet had. Frits was wat duurder..

En dan nog de dump in magraten of de hal die ze hadden aan de overkant van de rijksweg.... :-$

Zag nog de post over die cinch busjes. Vreuger op de rijksweg in geleen, lag een leverancier voor zelfbouw speakers. Die had ze....

Begin me oud te voelen..
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

guido schreef:
En dan nog de dump in magraten of de hal die ze hadden aan de overkant van de rijksweg.... :-$
Ja, in die hal was ik ook eens. Jammer dat die meuk weg is, maar goed, bij Hajé kun je ook nog goed slagen.
guido schreef:
Zag nog de post over die cinch busjes. Vreuger op de rijksweg in geleen, lag een leverancier voor zelfbouw speakers. Die had ze....
Je bedoelt Boesen? Die ligt er nog steeds, dus als jij je er oud bij voelt, wat zegt dat dan over die zaak? Of bedoel je Nijsten? Daar kan ik nog altijd terecht. Zit niet meer op de Rijksweg, maar is wel nog aktief.

Maar goed, ik ben voorzien, vanavond weer verder.

Groeten,
Mischa
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door guido »

Bedoelde Nijsten. Wist niet dat deze nog actief was. Idd nog een adres te googlen, maar geen website.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Revisie/Recycling Nikko Alpha II

Bericht door mischa72 »

Hm, een klein dilemma. Wat te doen met de schakelaar voor de speakerselectie? Deze erin laten zitten en laten dienen als speakers on/off of eruit halen?

Ik weet ook niet of de voedingsschakeling er invloed van ondervindt als de speakers afgeschakeld worden.

Iemand tips?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie