ATB 701 meetsysteem

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
asterduc
Contacteer:

ATB 701 meetsysteem

Bericht door asterduc »

Kirchner heeft zijn ATB PC software pakket tot een volwaardig meetsysteem opgewaardeerd (ATB 701).

ATB PC maakt gebruik van de on-board PC audio in- en uitgangen of een externe soundcard. De microfoon gaat gewoon in het input kanaal en de speaker moet via een externe versterker naar de soundcard uitgang.

De nieuwe ATB 701 heeft een dedicated soundcard, een precisievoorversterker voor de microfoon en een gecalibreerde eindversterker voor de speaker. Tevens is er ook een T/S parameter functie.
Alles zit in een klein, maar zwaar kastje ingebouwd.

Omdat ik steeds lag te vodden met de soundcard instellingen en het beu was aparte toestellen te moeten inschakelen heb ik onmiddelijk dit nieuwe systeem besteld.
Ht nieuwe toestel is ondertussen ontvangen en reeds gebruikt.
In tegenstelling tot de ATB PC versie ging het deze keer zonder error meldingen of foute meetresultaten, en dat alles in no-time.

Jaja, ik weet het, dat lag aan mijn onkunde met computers, maar Kirchner bewijst hier met ATB 701 dat het ook voor sukkels als ik zonder probleemloos kan.
Er hangt dan wel een dikker prijskaartje aan, maar daar krijg je ook wat voor.
Met deze 701 kan ik mij nu beter concentreren op het meten zelf en niet op het in werking krijgen van de meetapparatuur.

de nieuwe bijhorende software staat nog niet op punt, die zou binnen enkele weken klaar zijn. Voorlopig gebruik ik nog de PC Pro siftware, die blijkt volledig compatibel te zijn.
Ik heb gelijk Kirchner mijn lijstje doorgegeven met zaken in de software die ikzelf tijdens het gebruik ongemakkelijk vond. Enkele daarvan zouden reeds zijn gewijzigd in de nieuwe versie, de andere punten zou hij evalueren. Kijk, dat vind ik nu leuk aan die vent, die heeft een gehoor voor de wensen van de gebruikers! ... en ikke happy natuurlijk, of wat dacht je!

Meetresultaten volgen ongetwijfeld in het topic van de Concave Mk2.

Ed.
Bijlagen
ATB 701.jpg
ATB 701.jpg (6.38 KiB) 3612 keer bekeken
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door SpikyTim »

En nu de vraag die anderen ook gaan stellen. Wat mag het gaan kosten?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik ga die vraag niet stellen hoor. :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Duh, ding wordt via USB op de PC aangesloten EN er zit een dongle bij? Hadden ze die dongle er wel gelijk in kunnen stoppen ...???

Prijs is niet verkeerd overigens voor een kant en klaar systeem. Alhoewel voor de gemiddelde DIY-er toch wel wat boven budget denk ik.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Duh, ding wordt via USB op de PC aangesloten EN er zit een dongle bij? Hadden ze die dongle er wel gelijk in kunnen stoppen ...???
dat klopt Peter, daarom heb ik hem ook onmiddelijk na ontvangst geopend om te kijken of hij er nu nog kan worden ingebouwd.
Er zit een soundcard binnenin waarop een aansluiting zit in, ik denk dat ze dat 'Base A' formaat noemen. Daar is een aftakking gemaakt naar de stekker die buiten op de kast zit.

Op die Base A zou ik intern een hubje moeten aansluiten met de Dongle erin alsook de interlink voor de externe aansluiting.
Op die manier moet het volgens mij wel lukken.
Pjotr schreef:
Prijs is niet verkeerd overigens voor een kant en klaar systeem. Alhoewel voor de gemiddelde DIY-er toch wel wat boven budget denk ik.
Gratis is het inderdaad niet, maar alzeker prijsgunstiger in vergeleken met de 2000 euro voor de Clio 8. Nu is dit wel appelen met peren vergelijken, maar voor mijn toepassingen vind ik dit ruim voldoende en ik ben van alle eerdere ellende af.

Eerder deze week had ik enkele fotos gemaakt van de boards, maar die staan momenteel op een andere locatie. Zodra ik erbij kom zal ik ze hier posten.

Ed.
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

Heb de mijne vorige week ook binnen gekregen :D

@ Asterduc: gebruik jij de bijgeleverde (gekalibreerde) mic, of heb jij een andere? Mij lijkt het een kaduuk geval, maar dat is mn eerste indruk natuurlijk.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Aquilon schreef:
Heb de mijne vorige week ook binnen gekregen :D

@ Asterduc: gebruik jij de bijgeleverde (gekalibreerde) mic, of heb jij een andere? Mij lijkt het een kaduuk geval, maar dat is mn eerste indruk natuurlijk.
Ja en neen.
Ik heb de microfoon van mijn vorige ATB alsook de nieuwe microfoon.
Tevens gebruik ik ook nog de gecalibreerde microfoon van mijn Clio systeem.
Alle drie zetten ze dezelfde curve neer.

Als je het ding gaat analiseren merk je dat deze microfonen ammeùaal een eenvoudig Electret gebruiken. Kirchner koopt daar een massa van aan, meet ze allemaal door en gebruikt alleen diegene die mooi recht meten.

Om de straande golven binnenin de kast te meten heb ik één van die 'kaduuk' gevallen, zoals jij ze beschrijft, van een krimpkous over de totale lengte voorzien. Daardoor kan hij sluitend in een gat door de kastwand worden gestoken.
Door die krimpkous ziet hij er nu wel veel professioneler uit; minder 'kaduuk' zeg maar.

Mooier zou nog zijn om er een passende alubuis over te schuiven. Zo doen ze dat bij die duurdere mic's toch.

Je kunt ook op eBay Panasonic A61 electrets kopen en die inbouwen, dan heb je gelijk een aantal microfoons ter beschikking. Dat heb ik nu gedaan en ze allemaal via een multikabel aangesloten. Zo kan ik op verschillende plaatsen meten binnenin de kast, zonder het ding constant open en dicht te gooien.

By the way: die Dongle moet nog steeds aangesloten worden op de USB poort.
Ik overweeg om die Dongle binnenin de kast te bouwen, maar vind geen juiste connector om op dat PCB aan te sluiten. Heb je daar zelf al eens aan gedacht? Er zal dan wel met een hubje moeten gewerkt worden.

Ed.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

asterduc schreef:
By the way: die Dongle moet nog steeds aangesloten worden op de USB poort.
Ik overweeg om die Dongle binnenin de kast te bouwen, maar vind geen juiste connector om op dat PCB aan te sluiten. Heb je daar zelf al eens aan gedacht? Er zal dan wel met een hubje moeten gewerkt worden.

Ed.
Hallo Ed,

Dat zal toch niet zonder hubje gaan. Dus of dat nou de moeite waard is? Alleen als je laptop of PC poorten te kort komt.

Zou mooi zijn als Kirchner dat zelf al zo geregeld had maar kennelijk is dat niet zo.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Dat zal toch niet zonder hubje gaan. Dus of dat nou de moeite waard is? Alleen als je laptop of PC poorten te kort komt.

Zou mooi zijn als Kirchner dat zelf al zo geregeld had maar kennelijk is dat niet zo.
Klopt, zonder hub lukt het niet.
De reden dat ik de dongle in de kast wil is:
1. om hem niet kwijt te spelen
2. omdat ie dan niet kan beschadigd worden bij het manoevreren met de laptop.
3. om een poort meer ter beschikking te hebben.

In de 701 kast zit een soort Base stekkerbus ipv de platte USB. Ik heb nog geen hub gevonden die daar op aan te sluiten is. Best kan ik dan de hubdraad direct op het board aansluiten denk ik (zo te zien zijn er maar 4 draden in een USB verbinding).

Ik heb dit gemeld aan Kirchner en had de indruk dat hij dit als nuttige info aannam. Nadeel is dan wel dat je het pakket niet meer 'zonder' de 701 box kunt gebruiken, tenzij je de dongle er dan weer uitneemt en apart in de PC steekt.
Ach, het is toch altijd wat!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou gewoon een apart hubje nemen en daar ook het meetkastje op aansluiten. Mij is opgevallen dat een externe USB geluidskaart via een apart gevoed hubje soms aanzienlijk minder lo-level troep in het signaal geeft.

Of heeft dat kastje al een aparte voeding?
Aquilon
In memoriam †

Bericht door Aquilon »

Hey Ed,

bedankt voor de info. Ik moet er maar eens echte metingen mee gaan doen :D
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
Ik zou gewoon een apart hubje nemen en daar ook het meetkastje op aansluiten.
Precies Peter, zo was ik het ook van plan, maar dan met de Hub in de kast ipv uit de kast.
Pjotr schreef:
Of heeft dat kastje al een aparte voeding?
Ja klopt, hij heeft een dedicated voeding.
Bijlagen
HPIM2856 [1024x768].JPG
HPIM2858 [1024x768].JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ziet er netjes uit Ed. Daar past prima zo'n mini hubje (van b.v. de Gamma) in lijkt mij.
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Ziet er allemaal netjes uit.
zit er een LM3886 eind trapje in?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Soundexcel schreef:
Ziet er allemaal netjes uit.
zit er een LM3886 eind trapje in?
We hadden hem deze middag open maar ik ben het vergeten.
Philippe, weet jij nog welke het was?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De 701 heeft nu al aardig wat testjes achter de rug en ik ben er toch dik tevreden mee.

De metingen zijn zeer repeteerbaar (dat was voorheen niet zo evident met de PC-Pro).
Wel blijkt het nodig te zijn om voor elke meting een calibratie te doen. Bij Clio is dat niet het geval. Maar die calibratie is niet meer als 2 knopjes induwen, 5 seconde wachten en de nieuwe cal file wegsaven. Dan gaat allles vanzelf.

Verder nog een paar eigenwijze handelingen, die hoop ik dat hij in de nieuwe software gaat wijzigen. Die zou trouwens in de komende dagen / weken moeten gaan verschijnen.

Kirchner geeft ook graag uitleg (op zijn eigenwijze manier dan). Mijn indruk van hem is dat hij een gepassioneerd audio knutselaar is. Beetje een verstrooide professor. Toen ik zei dat ik vibratiemetingen met de 701 ging doen heeft hij spontaan een paar sensoren en nog een 10-set electret capsules opgestuurd. Dat soort vrijgevigheid en betrokkenheid vind je vandaag de dag niet gauw meer.

Maar, het is en blijft een simpel systeem (voor dummies? misschien wel wat ja, maar wel bruikbaar).
Er is geen waterval diagram, geen impulsmeting en geen instelbare tijdsbasis.
Voor het zwaardere werk heeft hij ATB PC Precision zegt hij zelf.

Ed.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Dit berichtje komt bijna uit de hemel gevallen :).
Ik ben al een paar jaar van plan om een mini 2-weg setje te bouwen, maar het komt er steeds niet van omdat ik bepaalde apparatuur niet heb voor nauwkeurige metingen.
Maar, het is en blijft een simpel systeem (voor dummies? misschien wel wat ja, maar wel bruikbaar).
Er is geen waterval diagram, geen impulsmeting en geen instelbare tijdsbasis.
Voor het zwaardere werk heeft hij ATB PC Precision zegt hij zelf.
Hmm dit is het enige wat me eigenlijk weerhoud om de ATB 701PC te kopen.
Weet je toevallig of dat aan de software ligt of is de ATB PC Precision hardwarematig anders?

Ik heb gekeken naar de website van Kirchner, maar daar staat vrij karrige info over de ATB PC Precision.
Er staan alleen wat spec's over de in/outputs en generator van het meetkastje, maar geen plaatje van bijvoorbeeld een typische meetopstelling om het een en ander af te leiden.
Daarnaast is er helaas ook geen prijsopgave te vinden en of het nog te bestellen is.

Weet iemand toevallig wat meer over de Precision?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Sikalot schreef:
Weet iemand toevallig wat meer over de Precision?
ik dacht dat Ruud van Speakerland in Oss dat systeem heeft staan en het ook kan aanbieden.
Plaats reactie