Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Moderator: Beheerdersteam
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Poging 1: [urlhttp://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320429434259][/url]
Uh. werkt dit?
Chrsi
Uh. werkt dit?
Chrsi
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Hmmmm, ik zie dat het niet helemaaal goed gegaaan is. Op een of andere maner lukt mij dat link plaatsen toch niet echt goed. Gaat altijd verkeerd. Wat ik verkeerd doe weeet ik echter niet.
M.v.g.
Chris
M.v.g.
Chris
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Je mist alleen een = teken tussen url en http, en je beschrijving.Boerenterprise schreef:Poging 1: [urlhttp://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320429434259][/url]
CODE: Selecteer alles
- [url]http://www.zelfbouwaudio.nl/[/url]
- [url=http://www.zelfbouwaudio.nl/]ZelfbouwAudio[/url]
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Zo, Vanavond weer lekker bezig geweest.
Hij begint nu ergens op te lijken.
Hoe ik de indeling ga doen van de componenten ben ik nog niet helmaal uit. Mede oorzaak hiervan is dat ik eigenlijk niet 100% zeker ben hoe ik de onderlinge verbindingen moet maken. CVillier heeft wel een aansluitvoorbeeld, maar daar staat niet alles in.
Achter de gaten op de bovenplaat wil ik RVS gaas gaan monteren. Op de foto is het niet helemaal goed te zien, maar de een is 0,6mm draad en de ander is 1,0mm draad. Deze heeft net even wat minder doorlaat. Ik laat straks eerst de panelen poedercoaten en dan kijk ik wel weer. Plaatjes even voor de impressie.
M.v.g.
Chris
Hij begint nu ergens op te lijken.
Hoe ik de indeling ga doen van de componenten ben ik nog niet helmaal uit. Mede oorzaak hiervan is dat ik eigenlijk niet 100% zeker ben hoe ik de onderlinge verbindingen moet maken. CVillier heeft wel een aansluitvoorbeeld, maar daar staat niet alles in.
Achter de gaten op de bovenplaat wil ik RVS gaas gaan monteren. Op de foto is het niet helemaal goed te zien, maar de een is 0,6mm draad en de ander is 1,0mm draad. Deze heeft net even wat minder doorlaat. Ik laat straks eerst de panelen poedercoaten en dan kijk ik wel weer. Plaatjes even voor de impressie.
M.v.g.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Zoals gezegd heb ik een aantal vragen over het electro gedeelte. De vragen zijn voor jullie waarschijnlijk p-nuts of juist erg logisch, maar zoals ik al eerder aangegeven heb, ben ik niet thuis in electro. Ik hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden in begrijpelijke taal.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
M.v.g.
Chris
* De secundaire spanningen van de trafo zijn toch ook wissel spanning?
* Ze dienen toch op aansluiting T13-T14 resp. T15-T16 aangesloten te worden? (zie onderstaand schema) Ik hoef mij dus toch geen zorgen te maken voor + & - polen
* De aansluitinge T7 & T10 van de voeding worden volgens mij niet gebruikt. Klopt dit? Of moet ik hier nog iets anders op aansluiten? (zie ik iets over het hoofd?
* Aarding vind ik helemaal moeilijk. Ik heb een 3-polige net entree. Dien ik de aard pool alleen maar ergens aan het chassis verbinden (voor de veiligheid) en blijven de voeding en de versterker prints dus ongeaard? Ik kan mij namelijk voorstellen dat je de versterker prints niet verbonden wilt hebben met de aarding van het "net". Toch staat er een aardings teken net naast de aansluitingen T7, T8, T9 & T10. Ik heb namelijk meerdere keren verhalen gelezen over aardlussen en om dit te voorkomen een centraal aard punt gebruiken. Of gebeurd dit alleen met versterkers waar meerder zaken, zoals pre-amp, eind amp, dac en dergelijk verwerkt zijn waarvan de voedingen een aarding vereisen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
M.v.g.
Chris
* De secundaire spanningen van de trafo zijn toch ook wissel spanning?
* Ze dienen toch op aansluiting T13-T14 resp. T15-T16 aangesloten te worden? (zie onderstaand schema) Ik hoef mij dus toch geen zorgen te maken voor + & - polen
* De aansluitinge T7 & T10 van de voeding worden volgens mij niet gebruikt. Klopt dit? Of moet ik hier nog iets anders op aansluiten? (zie ik iets over het hoofd?
* Aarding vind ik helemaal moeilijk. Ik heb een 3-polige net entree. Dien ik de aard pool alleen maar ergens aan het chassis verbinden (voor de veiligheid) en blijven de voeding en de versterker prints dus ongeaard? Ik kan mij namelijk voorstellen dat je de versterker prints niet verbonden wilt hebben met de aarding van het "net". Toch staat er een aardings teken net naast de aansluitingen T7, T8, T9 & T10. Ik heb namelijk meerdere keren verhalen gelezen over aardlussen en om dit te voorkomen een centraal aard punt gebruiken. Of gebeurd dit alleen met versterkers waar meerder zaken, zoals pre-amp, eind amp, dac en dergelijk verwerkt zijn waarvan de voedingen een aarding vereisen?
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
* De secundaire spanningen van de trafo zijn toch ook wissel spanning?
Ja, na de diodebrug en afvlakking heb je gelijkspanning
* Ze dienen toch op aansluiting T13-T14 resp. T15-T16 aangesloten te worden?
Nee, op T1, T2, T3, T4 sluit je de + en - van de diodebruggen aan. T13/14/15/16 zijn er om een CLC voeding te kunnen maken.
* De aansluitingen T7 & T10 van de voeding worden volgens mij niet gebruikt.
T7 t/m T10 zijn de GND van de PSU en worden voor de aarding gebruikt
* Aarding vind ik helemaal moeilijk. Ik heb een 3-polige net entree. Dien ik de aard pool alleen maar ergens aan het chassis verbinden (voor de veiligheid) en blijven de voeding en de versterker prints dus ongeaard? Ik kan mij namelijk voorstellen dat je de versterker prints niet verbonden wilt hebben met de aarding van het "net". Toch staat er een aardings teken net naast de aansluitingen T7, T8, T9 & T10. Ik heb namelijk meerdere keren verhalen gelezen over aardlussen en om dit te voorkomen een centraal aard punt gebruiken.
Goed aarden is een lastig klusje. Een metalen kast MOET geaard zijn, anders zou door een losgeraakte draad de buitenkant van de kast onder netspanning kunnen komen te staan... Nelson Pass gebruikt vaak een CL60 NTC in z'n aardingsschema. Zie Aleph 3 schema.
Ja, na de diodebrug en afvlakking heb je gelijkspanning
* Ze dienen toch op aansluiting T13-T14 resp. T15-T16 aangesloten te worden?
Nee, op T1, T2, T3, T4 sluit je de + en - van de diodebruggen aan. T13/14/15/16 zijn er om een CLC voeding te kunnen maken.
* De aansluitingen T7 & T10 van de voeding worden volgens mij niet gebruikt.
T7 t/m T10 zijn de GND van de PSU en worden voor de aarding gebruikt
* Aarding vind ik helemaal moeilijk. Ik heb een 3-polige net entree. Dien ik de aard pool alleen maar ergens aan het chassis verbinden (voor de veiligheid) en blijven de voeding en de versterker prints dus ongeaard? Ik kan mij namelijk voorstellen dat je de versterker prints niet verbonden wilt hebben met de aarding van het "net". Toch staat er een aardings teken net naast de aansluitingen T7, T8, T9 & T10. Ik heb namelijk meerdere keren verhalen gelezen over aardlussen en om dit te voorkomen een centraal aard punt gebruiken.
Goed aarden is een lastig klusje. Een metalen kast MOET geaard zijn, anders zou door een losgeraakte draad de buitenkant van de kast onder netspanning kunnen komen te staan... Nelson Pass gebruikt vaak een CL60 NTC in z'n aardingsschema. Zie Aleph 3 schema.
- Bijlagen
-
- aleph 3 schema.pdf
- (29.94 KiB) 111 keer gedownload
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Hmmm, Ik snap het nog niet helemaal. Volgens CViller's aansluitschema dienen de gelijkrichters aangesloten te worden op T1, T2, T3 & T4. Bedoel jij dit ook?? Ik doelde namelijk met "ze" op de secundaire aansluitingen van de trafo.
Als ik je goed begrijp bedoel je dat ik T7 & T10 dien aan te sluiten op de aarde. Maar is dit de zelfde aarde als de aarde van het stroomnet? (stomme vraag misschien, want welke andere aarde er nog zou zijn, zou ik niet weten) Zo ja, dan hoef ik maar een van de twee te verbinden met de aarde, want ze staan toch met elkaar in verbinding?
Als hetgeen hierboven staat klopt, klopt het dan dat de min pool van het ingaande audiosignaal en de min pool het uitgaande audiosignaal de aarde van de voeding en dus ook de aarde van het net met elkaar in verbindingstaan?? Zo ja, hmmmm, appart. Ik zou verwachten dat de aarding en de audio min polen van elkaar gescheiden zouden zijn?
M.v.g.
Chris
Als ik je goed begrijp bedoel je dat ik T7 & T10 dien aan te sluiten op de aarde. Maar is dit de zelfde aarde als de aarde van het stroomnet? (stomme vraag misschien, want welke andere aarde er nog zou zijn, zou ik niet weten) Zo ja, dan hoef ik maar een van de twee te verbinden met de aarde, want ze staan toch met elkaar in verbinding?
Als hetgeen hierboven staat klopt, klopt het dan dat de min pool van het ingaande audiosignaal en de min pool het uitgaande audiosignaal de aarde van de voeding en dus ook de aarde van het net met elkaar in verbindingstaan?? Zo ja, hmmmm, appart. Ik zou verwachten dat de aarding en de audio min polen van elkaar gescheiden zouden zijn?
M.v.g.
Chris
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Je hebt een trafo met dubbele secundaire wikkeling. Het ene secundaire paar draden sluit je aan op de golfjes (~) van de ene diodebrug. Het andere idem op de andere diodebrug. Zie plaatje: http://viller.eu/audio/2009jan_gbf5/P10 ... iring1.jpg
Nu ik dit zo aan 't typen ben vraag ik mij af of het wel een goed idee is als je dit allemaal zelf gaat aansluiten... Je bent wel bezig met netspanning, in dat geval is het best prettig als een beetje weet wat je doet. Je zou je wel eens lelijk kunnen bezeren, of erger.
Mede-forum-ers, wat vinden jullie hiervan?
Nu ik dit zo aan 't typen ben vraag ik mij af of het wel een goed idee is als je dit allemaal zelf gaat aansluiten... Je bent wel bezig met netspanning, in dat geval is het best prettig als een beetje weet wat je doet. Je zou je wel eens lelijk kunnen bezeren, of erger.
Mede-forum-ers, wat vinden jullie hiervan?
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Bert,
Nu begrijp ik het door jou geplaatste (gekekende) schema en dat ik de trafo op de AC aansluitingen van de gelijkrichters dien aan te sluiten. De uitgaande pulserende spanning wordt dan afgevlakt door door de "filter" (de voedings print) er achter.
Maak je geen zorgen omtrend de gevaren van het werken met netspanning. Ik ben mij hier volledig van bewust. Vandaar dat ik middels vragen twijfelpunten wil uitsluiten. Het is voor mij de eerste keer dat ik een versterker maak en zal dus veel moeten/ ervan leren. Door vragen te stellen probeer ik steeds meer duidelijkheid te krijgen wat elk component doet. Gisteravond, maar vooral vanmorgen had ik dus weer een a-ha erlebnis en begrijp weer wat meer. Toch dank voor de bezorgdheid, maar ik zou graag "zelf" het project tot een goed einde willen brengen. Uiteraard met hulp van jullie, tenminste dat hoop ik. Ik zal het een en ander wel eens uit tekenen zoals ik nu denk dat alles aangesloten moet worden, op een zelfde manier als CViller. Dan kunnen we zien of ik het werkelijk gesnapt heb.
M.v.g.
Chris
Nu begrijp ik het door jou geplaatste (gekekende) schema en dat ik de trafo op de AC aansluitingen van de gelijkrichters dien aan te sluiten. De uitgaande pulserende spanning wordt dan afgevlakt door door de "filter" (de voedings print) er achter.
Maak je geen zorgen omtrend de gevaren van het werken met netspanning. Ik ben mij hier volledig van bewust. Vandaar dat ik middels vragen twijfelpunten wil uitsluiten. Het is voor mij de eerste keer dat ik een versterker maak en zal dus veel moeten/ ervan leren. Door vragen te stellen probeer ik steeds meer duidelijkheid te krijgen wat elk component doet. Gisteravond, maar vooral vanmorgen had ik dus weer een a-ha erlebnis en begrijp weer wat meer. Toch dank voor de bezorgdheid, maar ik zou graag "zelf" het project tot een goed einde willen brengen. Uiteraard met hulp van jullie, tenminste dat hoop ik. Ik zal het een en ander wel eens uit tekenen zoals ik nu denk dat alles aangesloten moet worden, op een zelfde manier als CViller. Dan kunnen we zien of ik het werkelijk gesnapt heb.
M.v.g.
Chris
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Ik ben zo ook begonnen met het bouwen van de hypex versterkers....Ik wist van toeten noch blazen. Maar met de hulp en het GOED verstaan van de waarschuwingen van mensen van het forum ben ik er toch gekomen.
Jan
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Mijn eerste echte zelfbouwversterker was een Pass Aleph 5. Ik heb echt geen drol verstand van elektronica maar kan plus en min uit elkaar houden en onderdelen herkennen gaat op dit niveau ook wel. (De Hypex en Thel units zijn nog veel gemakkelijker trouwens). Die Aleph speelde gewoon in 1x goed. Alles gewoon driedubbel in het kwadraat checken en dan spanning erop als het zover is. Heb al het een en ander gefabriekt en de schade heeft zich beperk tot een paar gefrituurde tweeters en een dubbel overgebakken opamp. 
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Misschien een tip, ik heb het wel es eerder verteld, maar ik heb nog steeds twee kleine goedkope ls kastjes met daar in een elco van 1000uF in serie met de speaker. Test kastjes die ik als eersten op een zelfbouw versterker aansloot. Zo kon ik proberen of er geluid uit kwam en er geen DC spanning aanwezig was. Dus geen opgeblazen speakers.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
In principe ready-to-power-up.
Ik wacht alleen liever de check van mede forumlid Christian af. Neemt niet weg dat ik vertrouwen heb in mijn eigen bouw werk.
Morgen kan ik de boven- en achterplaat van de poedercoater ophalen (zwart structuur). 'K ben heel benieuwd hoe het is geworden.
M.v.g.
Chris
Ik wacht alleen liever de check van mede forumlid Christian af. Neemt niet weg dat ik vertrouwen heb in mijn eigen bouw werk.
Morgen kan ik de boven- en achterplaat van de poedercoater ophalen (zwart structuur). 'K ben heel benieuwd hoe het is geworden.
M.v.g.
Chris
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Ziet er netjes uit, complimenten!
Heb je de voeding al getest?
Heb je de voeding al getest?
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
ziet er mooi uit,
daar ben je volgens mij wel even druk bezig geweest, 270 gaatjes boren, Handwerk?
zelf heb ik geen gaatjes in de bodem of topplaat, nu zonder front gaat dat nog wel.
ik wacht inmiddels al een maand op mijn front van de modushop, ik hoop dat hij zaterdag af is.
daar ben je volgens mij wel even druk bezig geweest, 270 gaatjes boren, Handwerk?
zelf heb ik geen gaatjes in de bodem of topplaat, nu zonder front gaat dat nog wel.
ik wacht inmiddels al een maand op mijn front van de modushop, ik hoop dat hij zaterdag af is.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Inderdaad allemaal handwerk. Daar ben ik wel even druk mee geweest. Het leek mij niet onverstandig om de hitte in de kast ook af te voeren. Boven en achterplaat net opgehaald bij de coater. erg mooi geworden.
Heb jij een standaard maat besteld, of op maat laten maken en eventueel met grafeerwerk?
Ik ben namelijk nog niet helemaal zeker wat ik ga doen vwb de voorplaat. De 10mm panelen van Modushop zijn wel erg mooi, ik heb alleen een afwijkende maat nodig.
Afgelopen week heb ik voor de B1 een kast gekocht bij Modushop, maar ze hebben het verkeerde frontpaneel mee gestuurd. Een zwarte ipv een zilveren.
Echter net een mail gehad dat ze een zilveren op de post hebben gedaan. Fijne service
M.v.g.
Chris
Heb jij een standaard maat besteld, of op maat laten maken en eventueel met grafeerwerk?
Ik ben namelijk nog niet helemaal zeker wat ik ga doen vwb de voorplaat. De 10mm panelen van Modushop zijn wel erg mooi, ik heb alleen een afwijkende maat nodig.
Afgelopen week heb ik voor de B1 een kast gekocht bij Modushop, maar ze hebben het verkeerde frontpaneel mee gestuurd. Een zwarte ipv een zilveren.
M.v.g.
Chris
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Hmmm, ik weet niet of hij dat helemaal luister klaar is, en ik weet niet of dat nog in mijn golfje past. DD8-jes moeten onbeschadigd overkomen en ik heb nog een aantal test kastjes voor de liefhebber gratis mee te nemen.
M.v.g.
Chris
M.v.g.
Chris
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Ziet er erg goed uit, ben bang dat die van mij iets minder mooi zijn.
Ik heb ze net binnen, en ik heb de standaard maat voor het front 10 mm en 4 eenheden hoog genomen.(de rest van de kast op afgestemd)
Moet vanavond zeilen dus het gaat wel kort dag worden voor zaterdag.
Zal morgen het een en ander moeten boren en schroefdraad moeten tappen.
Freeswerk is er niet want er komt bij mij alleen een led in het frontje.
Ik heb ze net binnen, en ik heb de standaard maat voor het front 10 mm en 4 eenheden hoog genomen.(de rest van de kast op afgestemd)
Moet vanavond zeilen dus het gaat wel kort dag worden voor zaterdag.
Zal morgen het een en ander moeten boren en schroefdraad moeten tappen.
Freeswerk is er niet want er komt bij mij alleen een led in het frontje.
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Chris,
In Breda had ik je gezegd dat ik ook de F5 ga bouwen en om een beetje zoekwerk uit te sparen had ik graag geweten welke trafo jij gebruikt(AC voltage en VA)?En op hoeveel moet de Bias afgeregeld worden?
In Breda had ik je gezegd dat ik ook de F5 ga bouwen en om een beetje zoekwerk uit te sparen had ik graag geweten welke trafo jij gebruikt(AC voltage en VA)?En op hoeveel moet de Bias afgeregeld worden?
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Trafo: 2x 18 volt AC van minimaal 300VA (meer is beter).
Bias instellen op 1.3 A, zie ook de service manual.
Bias instellen op 1.3 A, zie ook de service manual.
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Bedankt,als ik op de pcb kijk van de voeding zie ik aansluiting T13.......T16 staan ik veronderstel dat dit voor een eventuele smoorspoel is of heb ik het fout?
Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)
Ik vraag mij af of het kwaad kan als je een trafo van 2x21Vac neemt ipv 2x18Vac?
