Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door harryeng »

Na een jaar lang genoten te hebben van de Seas Coax was het tijd voor een vernieuwing. Na lang zoeken is het uiteindelijk nog een hele aanpassing geworden.

Nu is er een update van speakers. Focal Beryllium tweeters, de bekende W15CH001 als mid, en twee keer een 22 inch als laag. Een hele wijziging! Ook de versterkers zijn aangepast. Momenteel is de Hypex op het hoog, en het mid veranderd in een Mosfet versterker grotendeels in klasse A staat. Was Hypex niet goed? Helemaal niet! Maar in mijn set klonken ze net wat te aardig. Deze versterkers vervormen waarschijnlijk zelfs meer dan de Hypex, maar samen met de zeer open klinkende tweeters en mid maakt het een goede combi. :-$

De veel kleinere mid (van 16 cm naar 13 cm), en de Focal tweeter daar boven zorgen voor een veel beter rondstraal vermogen. De hoeveelheid energie die de kamer in komt is veel groter, waardoor alles weer anders klinkt. Hoe anders? Kom maar luisteren op de DIYdag 2010.
Bijlagen
focal rechts.jpg
focal links 2.jpg
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door harryeng »

De tweeter, de Focal Beryllium tweeter loopt van 2.5K tot heel erg hoog door. De integratie was wel een verassing voor mij; ik wilde hem plaasten in een heel klein kastje om het rondstralen zoveel mogelijk te bevorderen. De testen lieten echter wat anders zien; hij functioneert het beste in een grote kast!

Bij een kleine kast (70mm) komen er veel reflecties tevoorschijn. Bovendien heeft hij een forse stijging vanaf 4K omhoog. Ik kon dat natuurlijk met mijn actief filter wegfilteren, maar teveel filtering eindigt dit vaak in een mooi klinkende speaker.

De tweede pogingen gingen beter. Hij speelt nu in een brede kast van 23 cm. De baffle step is bijna verdwenen. Omdat hij hier van nature al een kleine afval iets hoger heeft, was een kleine aanpassing voldoende om alles weer recht te trekken.

De muziek klinkt heel anders dan de coax! Niet alleen doordat deze tweeter meer kan presteren in nauwkeurigheid. Ook het rondstraalgedrag is heel anders. Dat is nog altijd wennen. Het hoog is wat meer aanwezig, naar wel heel natuurlijk. De afval buiten de axis is maar laag. Hierdoor heb je wat meer kamer reflecties, maar het hele beeld is beter geworden.

De meting is een farfield meting in mijn kamer. Je ziet de 0 graden, de 15 graden en de 30 graden. En dat voor een ouder model tweeter! Ik heb op dit moment zoals je ziet de afstemming op hoog wat getemperd, om het verschil niet te groot te maken met wat ik had.

gr. Harry
Bijlagen
beryllium tweeter.jpg
farfield.gif
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door Martijn M »

Mooi systeem!
Met de DIYdag2010 bedoel je Breda? (hoop ik :) )
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door Paul »

Erg fraai weer, ik zou alleen het topkastje in een contrasterende kleur uitvoeren...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door sevenup »

Paul schreef:
Erg fraai weer, ik zou alleen het topkastje in een contrasterende kleur uitvoeren...
antraciet metallic :)
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door harryeng »

sevenup schreef:
Paul schreef:
Erg fraai weer, ik zou alleen het topkastje in een contrasterende kleur uitvoeren...
antraciet metallic :)
:lol: :lol:
Je moet niet weten hoeveel tijd ik nodig gehad heb om goedkeuring te krijgen voor de uiteindelijke kast en kleur. Deze speaker voldoet aan een uitgebreide set eisen:
  • Er moet een boek op kunnen worden neergelegd.
    Je moet er met stofzuigen tegen aan kunnen stoten zonder er wat van af valt.
    Er mag geen dood vogeltje boven op liggen. (een van mijn oplossingen zag er uit als een B&W tweeter)
    Als het een kleur krijgt, dan het steenrood van de kast.
    Geen nieuwe losse draden.
    Eigenlijk mag je helemaal niet zien dat er iets gewijzigd is.
De onderste kast is in amerikaans kersen uitgevoerd, de bovenste kast in europees kersen. Deze is duidelijk lichter, al is dit op de foto minder goed te zien. Dit om te voorkomen dat het "net niet" dezelfde kleur krijgt. De tweeter kast ligt op rubber. De elektrische aansluiting is tussen de twee kasten met connectoren uitgevoerd, die dan weer in een uitsparing vallen.

Maar klinken dat het doet! Daar had ze dan weer geen bezwaar tegen. Maar dat kunnen jullie inderdaad zelf in Breda binnenkort beoordelen.

Gr. Harry
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door Wowly »

ben erg benieuwd, ziet er cool uit!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Accio Music! V3 met Beryllium tweeter

Bericht door Barry2001 »

Als het zo goed klinkt als het eruit ziet beloofd het veel goeds..
Gesloten