Mijn eerste meting...

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Mijn eerste meting...

Bericht door SpikyTim »

Allen,

Vandaag ben ik gestart met mijn eerste meeting (T/S) om te zien of mijn meetjig werkt. Ik heb een impedantieboxje een versterker en mijn pc in gebruik. De meting probeer ik uit te voeren met ARTA.
(eerst een calibratie gedaan door line in en out te lussen) Dus de out van de geluidskaart van de pc aangesloten op de versterker. Het linker kanaal naar het impedantie boxje en de uitgang van het impedantieboxje terug naar de line in van de pc. Dan maar een (caraudio) speaker aangesloten op mijn boxje en gemeten. Nu komt de weerstandscurve totaal niet overeen qua grooteorde met wat ik verwachtte. Warschijnlijk doe ik iets totaal verkeerd? Weten jullie raad? (even ter info ik heb ook de hele arta manual afgehaald maar hier word ik ook niet veel wijzer van)
Alvast bedankt voor de info...

In bijlage een screenshot

mvg,

Tim
Bijlagen
test1.jpg
Laatst gewijzigd door SpikyTim op zo 09 nov 2008, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Volgens mij verschuift de grafiek als je je volume aanpast.
Ik weet neit hoe het netjes moet worden opgelost, ik had toen ook de zeflde problemen.

Voor het calibreren een bekende weerstand gebruiken uiteraard.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Bericht door MarcoSQ »

Heb je bij setup -> measurement setup -> reference resistor, de waarde van je gebruikte serieweerstand ingevuld ? Het lijkt alsof je een te kleine waarde ingevuld hebt staan; de vorm van je curve lijkt in orde (twee- of waarschijnlijk drieweg systeempje toch ?), terwijl de hoogte niet kan kloppen.

Verder vind ik je curve erg 'hoekig'; ben je niets aan het oversturen ? (Heeft overigens niet direct iets met je probleem te maken).

Disclaimer : geen ervaring met ARTA, wel met andere systemen, maar dat werkt allemaal toch ongeveer gelijk.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op za 01 nov 2008, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en goed in de instellingen van Arta invullen welke R er in t kastje zit...
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

De referentieweerstand is 27ohm en dit had ik ook ingegeven. Trouwens het betreft hier niet een 3 weg systeem maar 1 enkele speaker free air gemeten.
Net een gewone weerstand getest.
Met een weerstand van 5.6 ohm ertussen kom ik er ook niet. Het volume veranderen doet ook niet veel ik krijg alleen meer ruis bij een lager volume.
Kan dit ook iets met de gebruikte versterker te maken hebben? het is een oude philips van mijn vader.
In bijlage de curve met de gemeten weerstand.

mvg,

Tim
Bijlagen
test2.jpg
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Stomme vraag misschien maar heb je ook het rechter kanaal van de geluidskaart gebruikt?
Er moet een loop vanaf de uitgang van de versterker naar de spanningsdeler/probe en dan vervolgens naar de rechter ingang van de geluidskaart zijn.
Zonder dit kan je volgens mij geen zinvolle metingen doen omdat er dan geen referentie is (spanning over de 27R weerstand).

Het plaatje ziet er trouwens ook raar uit, een erg hoge afval in het hoog zo te zien, toonregeling niet neutraal ingesteld?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik kan je waardes niet goed lezen, maar het kan goed zijn dat je links-rechts moet omdraaien (instellen)
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Bericht door MarcoSQ »

Toonregeling zou niet moeten uitmaken; hij meet het verschil in spanning voor, en na de weerstand. Wat de versterker voor signaal uitstuurt zou volgens mij niet moeten uitmaken (zolang alle frequenties er maar in voorkomen).

Links en rechts omwisselen zou volgens bovenstaande logica moeten resulteren in een impedantie'dip' in je grafiek, als ik goed redeneer. Corrigeer me ajb als ik mis zit...

De versterker zal het ook niet aan liggen, tenzij het een gebrugde is (controleer eens of je signaalmassa en luidsprekermassa dezelfde zijn ? Zo ja, dan is het in orde).

Het lijkt er sprekend op dat je een weerstand+capaciteit meet, maar waarom ? Heb je een schema of een duidelijke foto van je meetsetup ?

Verder kun je proberen alles te versimpelen; op laag volume zonder probes en zenerdiodes testen. (Als je die nu gebruikt). Gewoon even met losse snoertjes. Misschien zit er daar ergens iets mis...Ik kan het zo 1-2-3 iig niet verklaren.

Edit. @bart hieronder : Dan werkt arta blijkbaar toch anders dan ik denk. Kan nu niet testen aangezien ik 1) arta nooit gebruik 2) bezig ben met mn setup definitief netjes te maken, maar je voorbeelden zeggen genoeg :).
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op za 01 nov 2008, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

verschil in je referentie links en recht si s enorm, probeer het maar eens :)

(is zo te doen in ARTA)

Das dus dat je gehele impedantie meting opeens x-aantal ohm hoger of lager ligt :) (hangt af van je referentie weerstand)
Bijlagen
fout.PNG
goed.PNG
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Allen bedankt voor de input...
Links en rechts omwisselen heb ik al geprobeerd en dan verspringt de impedantie inderdaad, maar hij geeft dan nog steeds geen goede waardes.
Zie ook het voorbeeld.
In bijlage ook een foto van de opstelling... (zoals je kan zien het boxje komt van Bart)
Verder heb ik ook gemeten dat de massa tussen de ingang en de speaker verbonden is. maar als ik dan de positieve uitgang meet, dan meet ik ook geen weerstand...
Bijlagen
P1000630.JPG
test3.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als het goed is moet het impedantie boxje gewoon werken, die heb ik nmlk persoonlijk allemaal getest.

De massa's zitten idd aa elkaar, maar das logisch.
Voor de rest moet je tussen de rode klem van de "Amplifier" en van "Speaker" (uiteraard zonder andere dingen aangesloten) 27ohm meten.

Wat het kan zijn is dat bij jou de balans tussen rechts en links niet goed staat ? (op de pc dan)

Als dat zo is gaat er nmlk ook heel veel fout.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Staat er misschien in je mixer-settings van windows iets mis? Dit kan problemen geven met je line-in signaal.

Dus als er iets als 'what-you-hear' open staat, of een of andere bijzondere monitoring-optie, uitzetten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daar zat ik dus ook aan te denken :)
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Zo ver als ik weet stonden de mixer settings goed. Ik had de line in in ieder geval gedempt zoals in de manual beschreven staat. Maar ik zal strax als ik thuis ben nog eens even alles stap voor stap nakijken. Ik heb de impedantie box nagemeten gehad en ik kreeg idd een waarde van 27.5 ohm op de multimeter.
Indien ik het niet vind in de settings, dan zal ik het eens op mijn NAD amp testen, ik kan er niet aan doen maar ik vertrouw die phillips gewoon niet echt.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik was vandaag bij iemand anders aan het meten en moest even ARTA daar installeren.
Kwam er achter dat ARTA standard op rechts staat, maar je moet hem op links zetten sowieso.

Maar zoals ik al liet zien, kun je dat duidelijk zien aan de weerstand waarde.

(hij staat hier inmiddels al zo lang goed dat ik het niet eens meer weet :P)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Door dit topic ben ik ook een beetje geïnteresseerd geraakt (lees "Hobby nog meer aangewakkerd" :)) in Arta en heb daarmee een paar testjes gedaan.

Ik denk dat ik erachter ben gekomen wat jouw probleem kan zijn.
Het maakt veel uit hoe je het testkastje op de versterker hebt aangesloten, de plus daarvan moet ook echt op de plus van de versterker zitten.
Toen ik de plus en min een keer per ongeluk omdraaide kreeg ik net zulke rare metingen als die bovenaan deze pagina staan.

Offtopic:

Is het niet onverstandig om óók de aarde van de versterker te gebruiken? Het lijkt me dat het alleen maar problemen kan geven aangezien je daarmee een mooi groundloopje mee kunt maken.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Awel ik zal de polen strax eens even omdraaien want gisteren ben ik er niet meer uitgeraakt. Ik heb zo van die standaard stekkertjes waar je de polen zogenaamd niet mee kan omwisselen, en dan heb ik de kabel met de zwarte markering als (-) genomen. Misschien dat het daar wel in zit want dat is het enige dat ik nog niet geprobeerd heb.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Dat meetkastje meet alles tov dezelfde ground. Je moet dus zorgen dat de min-uitgang van de versterker aan dezelfde pool hangt als de min van je line-signaal.

Allereerst doe je dat natuurlijk door de goede kleurtjes te gebruiken. Je zou het ook kunnen nameten met een multimeter, gewoon even checken of alles goed aangesloten is.

Dat moet echter ook gelden voor je versterker. De 'nul' van je line-in moet overeenkomen met de nul van je speakeruitgang. Is dat niet het geval (meten), bijvoorbeeld bij een versterkere die gebrugd is, dan kun je die versterker niet gebruiken voor te meten.

Luidspreker aansluiting omdraaien moet je mee oppassen. Als de grounds namelijk allemaal wel kloppen, sluit je je uitgang kort
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

SpikyTim schreef:
Verder heb ik ook gemeten dat de massa tussen de ingang en de speaker verbonden is. maar als ik dan de positieve uitgang meet, dan meet ik ook geen weerstand...
Volgens mij word daarmee ook dit verklaard want ik had dit gemeten terwijl de box nog aangesloten was op de versterker...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

daniel schreef:
Dat meetkastje meet alles tov dezelfde ground. Je moet dus zorgen dat de min-uitgang van de versterker aan dezelfde pool hangt als de min van je line-signaal.
Ik heb kastje gemaakt aan de hand van de manual van ARTA en is dus alles op deze correcte wijze aangesloten.

Overigens hoeven we niet bij het imp boxje te zoeken, daarvan weet ik 100% zeker dat die het doet.

Er zit wel een beveiliging met diodes tegen overspanning, maar ik verwacht niet dat die direct kapot is gegaan (en dat die dan zo'n curve geeft).

Gebrugde versterkers zijn idd niet goed om zoiets te kunnen meten.
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Bart,

Ik twijfel ook niet aan je boxje, ik twijfel eerder aan mijn aansluitingen of instellingen. Door drukte in mijn prive ben ik hier ook nog geen uren mee bezig geweest. Deze avond volgt er terug meer...

mvg,

Tim
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Oow, dat bedoelde ik niet zo hoor :)

Maar eerder als tip dat je daar iig niet hoeft te zoeken (scheelt weer tijd :wink: )
SpikyTim
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 11:41
Locatie: Meeuwen

Bericht door SpikyTim »

Problem solved!
Het was dus inderdaad de polen die gewisseld waren. Jammer dat er geen aanduiding op de amp zelf staat. De weerstand die hij meet is wel nog net te hoog. Maar ik ben er al achter dat dit aan de kabeltjes ligt met de klemmen. Maar ik kan dus verder. Allen bedankt.

Het piekje dat bij de 950Hz ligt is een resonantie van de conus. Ik heb altijd gedacht dat het rond de 1200Hz lag maar zo zie je dat je uit een meting toch veel wijzer kan worden. :lol:
Bijlagen
test4.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

kalibreer anders LIMP even door niks aan de klemmen van de speaker te hangen (op de impedantie box).

hij corrigeert dan nog iets dan.
Bij mij komt hij dan beter overeen met mijn Fluke tafelmeter.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

daniel schreef:
Luidspreker aansluiting omdraaien moet je mee oppassen. Als de grounds namelijk allemaal wel kloppen, sluit je je uitgang kort
Je hebt gelijk, helemaal niet bij stilgestaan :oops:....
MarcoSQ schreef:
Toonregeling zou niet moeten uitmaken; hij meet het verschil in spanning voor, en na de weerstand. Wat de versterker voor signaal uitstuurt zou volgens mij niet moeten uitmaken (zolang alle frequenties er maar in voorkomen)
Ik heb er zelf mee lopen spelen en inderdaad het maakt niets uit (behalve dat de meeting alleen onnauwkeuriger bij veel filtering omdat je dan tegen de ruispanning aanloopt).

Een hele tijd geleden heb ik een paar keer handmatig de Thiel&small parametertjes bepaalt van enkele drivertjes met een soortgelijke methode.
Daar was het alleen ontzettend belangrijk dat de meetversterker echt lineair moest zijn voor een betrouwbare schatting :).
In die methode werd namelijk gebruik gemaakt van een vaste uitgangsspanning, maar Arta meet deze natuurlijk continue.

Sorry voor mijn postjes luitjes, het was niet mijn bedoeling om dingen te zeggen die niet kloppen.
Plaats reactie