Vifa / Peerless / Scanspeak / Tymphany ??

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MrCaBLeGuY

Vifa / Peerless / Scanspeak / Tymphany ??

Bericht door MrCaBLeGuY »

Vifa / Peerless / Scanspeak / Tymphany

Ik zoek even het verband tussen deze merken, met name 1 type tweeter. In veel speaker ontwerpen die ik online her en der tegen kom wordt gebruik gemaakt van de Vifa XT25TG-30/04. Gelijk aan de Scanspeak R2604/832000 (?). Op sommige sites linkt de PDF info rechtstreeks naar de specs van een ScanSpeak sheet.

Op de Tympahy website staat de pdf van deze tweeter die exact gelijk is aan wat op de pdf op Scan-Speak.dk.

1) Is Tymphany waaronder weer Vifa & Peerless valt het budget segment van Scan-Speak o.i.d. ?

2) Die tweeter kost -in vergelijking met het hogere segment- geen drol en ziet er qua specs inderdaad erg leuk uit en een mooi hoog rendement. Iemand ervaring met deze tweeter?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Vifa / Peerless / Scanspeak / Tymphany ??

Bericht door Marp »

Het verband tussen Scan-Speak, Vifa en Peerless is dat ze in het verleden deel uitmaakten van het Deense D.S.T. Toen D.S.T. door Tymphany werd overgenomen zag je geleidelijk gelijksoortige drivers van het ene merk bij het andere merk opduiken. Of ze 100% identiek waren durf ik niet te zeggen. In dat geval lijkt het me aannemelijk dat de nauwkeurigste produkten onder de naam Scan-Speak door het leven gingen.

Tymphany is vorig jaar overigens in Chinese handen gekomen, waarna Scan-Speak werd verkocht. Als ik me niet vergis kwam het daarmee weer in Deens bezit.
k.p.

Bericht door k.p. »

Het fijne weet ik er niet van, maar het zo inderdaad best met toleranties op de producten te maken kunnen hebben. Hier heb ik nog een Vifa tweeter paar liggen die op een gegeven moment niet meer verkocht werden bij Audio Europe. Een soort gelijke tweeter werd wel verkocht onder Scanspeak. Ook de prijs kwam aardig overeen dacht ik. Hoe het precies zit weet ik niet, maar mij was het ook opgevallen dat er redelijk overeenkomstige producten van die merken zijn.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ScanSpeak was eigenlijk een R&D bedrijf met een eigen kleine prestigelijn voor DIYers.
Onder de naam Vifa brachten ze hun technologie op de markt vooral voor OEM.
Ze zijn vroeger met Seas samenegegaan, maar dat huwelijk diirde niet lang.
Daarna hebben ze Peerless onder hun hoede genomen.
Alles zoals Mario reeds aangaf, onder de naam D.S.T.

Tymphany, een amerikaans bedrijf bestaande uit investeerders en uitvinders ?!, had een aantal patenten lopen en zocht een partner die EN productielijnen beheerden EN een wereldwijd marketing , verkoop en logistiek netwerk hadden. Dat vonden ze bij D.S.T.
Zoals gangbaar is bij amerikaanse firmas draait het allemaal rond centen en procenten. Het LAT verhaal waar de procenten en centenjagers bij Tymphany mee rijk gingen worden flopte.
Tegen die Tijd had D.S.T. reeds in de lageloon landen een productielijn lopen voor de Vifa producten. Die van Peerless was in de maak.
ScanSpeak heeft zich uit het groepje losgekocht en is terug ScanSpeak geworden wat het oorspronkelijk was. Omdat ze nu op eigen benen staan en ook in Denemarken het leven niet gratis is moet er winst gemaakt worden. De nieuwe Illunimator lijn, van de hand van een nieuwe chef ontwikkelaar, moet de reputatie hoog houden. De nieuwe Discoverylijn, zorgt voor extra centen.

Veel van de huidige en nieuwe ontwerpen van Vifa en Peerless zijn het resultaat an ScanSpeak ontwikkelingen. Onderlinge contracten hebben bepaald welke producten in de overgangsperiode door wie mogen gemaakt en verkocht worden.

Door de splitsing en de fusies zijn er ook nog nevenbedrijfjes ontstaan. Zo zijn enkele ex-ScanSpeak ontwikkelaars een eigen lijn begonnen. SB Acoustics is er ééntje van (voormalig Revelator R&D man). De Wavecor baas komt dacht ik ook nog uit de ScanSpeak bezetting.

Wie is wie vandaag:
ScanSpeak: volledig zelfstandig onder leiding van Jan Nielsen, back to the future.
Peerless: zeer betaalbare en waardige drivers voor DIY en kleine OEM, made in China volgens ScanSpeak ontwerpen.
Vifa: Vooral grotere OEM leverancier met vooruitstrevende techniek en no-nonsense producten.
Tymphany: centen en procenten ontvanger voor het werk dat andere verrichten.

Deze informatie is 'to the best of my knowledge' en kan mogelijk onjuistheden bevatten.
ovni

Bericht door ovni »

asterduc schreef:
... knip ... SB Acoustics is er ééntje van (voormalig Revelator R&D man). De Wavecor baas komt dacht ik ook nog uit de ScanSpeak bezetting.

Wie is wie vandaag:
ScanSpeak: volledig zelfstandig onder leiding van Jan Nielsen, back to the future.
Peerless: zeer betaalbare en waardige drivers voor DIY en kleine OEM, made in China volgens ScanSpeak ontwerpen.
Vifa: Vooral grotere OEM leverancier met vooruitstrevende techniek en no-nonsense producten.
Tymphany: centen en procenten ontvanger voor het werk dat andere verrichten.

Deze informatie is 'to the best of my knowledge' en kan mogelijk onjuistheden bevatten.
En hoe schat jij die SB Acoustics in?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ovni schreef:
En hoe schat jij die SB Acoustics in?
Schmidt als ontwerper van de Revelator serie zal nu 10 jar later nog steeds goede drivers bouwen.
Imo, niet spectaculiar, maar wel goed.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als ik kijk naar de diverse metingen van SB Acoustic woofers dan ben ik (en anderen) niet echt onder de indruk.
Frequentie responsie loop niet bepaald mooi en ze vervormen hier en daar "flink". (flinke pieken tot boven de 1% etc).
Vergelijk je dat met Scan Speak, dan lijken ze er totaal niet op.

Wat tweeters betreft vind ik ze een stuk sterker.
Die lijken soms bijna op Scan Speaks. Enkel 2e orde vervorming en de rest nagenoeg afwezig.

Wavecor is een beetje hetzelfde verhaal.
Ze hebben een aantal goede woofers en tweeters, maar er zitten er bij die net zo mooi zijn als een Alpenlandschap.
Persoonlijk vind ik ook de bouwkwaliteit beter kunnen.
threshold

Bericht door threshold »

Zelf heb ik de XT25SC-90/04. Die kost maar 15 Euro bij Speaker en Co.
Een uitprobeersel maar nu ik de plastic frontplaat eraf heb gedraaid (en het daarmee vanzelf een XT25SC-60/04 werd) klinkt hij pas echt goed, zeer ruimtelijk, en mag hij blijven. Hij ligt gewoon los op de kast vlak boven een Visaton dsm50ffl, vanaf 4 kHz gefilterd (...pas op met de impedantie...). Echt een koopje!
Plaats reactie