Verschillende typen capacitors in scheidingsfilter
Moderator: Beheerdersteam
Verschillende typen capacitors in scheidingsfilter
Hallo allemaal, onlangs heb ik van Seas de luidspreker idunn gemaakt. Ik ben behoorlijk tevreden met de prototypen en zal binnenkort aanvangen met de bouw van de definitieve kasten. Bij t maken van t filter heb ik voor t hoog de claritycap ESA range gebruikt en voor de laag de claritycap PX range. Zou dit n 'issue' kunnen zijn? Ik heb namelijk t gevoel dat t scheidingsfilter beter kan, ik kan er niet de vinger op leggen en ik bezit niet over meetapparatuur. Als ik de boel toch weer uit elkaar haal dan kan ik net zo goed die PX vervangen door iets anders.
Deze heb ik er nu in zitten.
Hoog:
ClarityCap ESA range 2.70 uF (ESA2u7J630V)
ClarityCap ESA range 15.0 uF (ESA15uJ630V)
Laag:
ClarityCap PX 10.0 uF (PX10uJ250V)
Groeten!
Stefan
Deze heb ik er nu in zitten.
Hoog:
ClarityCap ESA range 2.70 uF (ESA2u7J630V)
ClarityCap ESA range 15.0 uF (ESA15uJ630V)
Laag:
ClarityCap PX 10.0 uF (PX10uJ250V)
Groeten!
Stefan
Re: Verschillende typen capacitors in scheidingsfilter
Daar kan ik kort en droog over zijn: dat gaat geen verbetering opleveren. De caps die erin zitten zijn prima, zogenaamde "betere caps" maken geen verschil.
Precies, je kunt dat geld beter investeren in meetapparatuur. Het kan zijn dat het filter niet optimaal is, daar ga je dan achter komen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Aangezien het een ontwerp is van seas mag je verwachten dat het met zorg is gebeurd.
Zelf fouten meten als beginner zie ik niet voor me. Ik heb bijvoorbeeld een ontwerp van John Krutke gebouwd en kan na veel stoeien een beetje in de buurt komen van zijn metingen. Anders gezegd: als ik net op een andere positie ga meten zou ik het filter al als fout beoordeeld kunnen hebben, terwijl het gehoormatig ook echt wel goed zit.
ESA condensatoren zijn opzich prima, en PX zeker ook wanneer deze niet in de signaalweg staan (en zelf dan nog) dus ik zou het hier ook bij laten. Gevoelsmatig zou ik voor Audyn Cap + of Janzen condensatoren gaan wanneer de filtersectie niet duurder wordt dan de driver zelf. Dat hanteer ik eigenlijk altijd, een soort gevoelskwestie. Duurdere units laat in mijn budget dus duurdere condensatoren toe. Uiteindelijk wil ik nog wel eens blind testen in een echte vergelijksituatie, dan weet ik tenminste echt wat ik er zelf van wil denken.
Zelf fouten meten als beginner zie ik niet voor me. Ik heb bijvoorbeeld een ontwerp van John Krutke gebouwd en kan na veel stoeien een beetje in de buurt komen van zijn metingen. Anders gezegd: als ik net op een andere positie ga meten zou ik het filter al als fout beoordeeld kunnen hebben, terwijl het gehoormatig ook echt wel goed zit.
ESA condensatoren zijn opzich prima, en PX zeker ook wanneer deze niet in de signaalweg staan (en zelf dan nog) dus ik zou het hier ook bij laten. Gevoelsmatig zou ik voor Audyn Cap + of Janzen condensatoren gaan wanneer de filtersectie niet duurder wordt dan de driver zelf. Dat hanteer ik eigenlijk altijd, een soort gevoelskwestie. Duurdere units laat in mijn budget dus duurdere condensatoren toe. Uiteindelijk wil ik nog wel eens blind testen in een echte vergelijksituatie, dan weet ik tenminste echt wat ik er zelf van wil denken.
Allen, bedankt voor de antwoorden tot zover. Ik heb vandaag eea over meten zitten lezen en dat gaat m in mijn geval niet worden. Ik denk overigens wel waar mijn 'observatie' vandaan komt.
Vaak als ik luister dan ben ik heel erg tevreden en klinkt het geheel best heel goed (subjectief!). Veel beter dan mijn BNS-jes. meer definitie, open hoog en spreiding.
Soms luister ik en dan is er lichte teleurstelling over t resultaat.
Ik heb van de week intensief zitten luisteren en de voorlopige, voorzichtige conclusie is dat deze speakers de kwaliteit van de opname heel goed kunnen vertalen. Maar dus ook in het negatieve geval waar de opname gewoon minder is. Waar op mijn BNS-jes de opnames veelal hetzelfde klinken met wat uitschieters naar onder en boven hoor ik bij de SEAS drivers direct dat t om een mindere opname gaat (of n goede!). Als bron gebruik ik bijna altijd uncompressed streaming audio (FLAC) van eigen CDs maar ook wel wat mp3 werk.
Ander nadeel is dat (mijns inziens) ik de laatste tijd veel meer analytisch aan t luisteren ben ipv naar de muziek te luisteren.
Heeft iemand dezelfde ervaringen?
Groeten,
Stefan
Vaak als ik luister dan ben ik heel erg tevreden en klinkt het geheel best heel goed (subjectief!). Veel beter dan mijn BNS-jes. meer definitie, open hoog en spreiding.
Ik heb van de week intensief zitten luisteren en de voorlopige, voorzichtige conclusie is dat deze speakers de kwaliteit van de opname heel goed kunnen vertalen. Maar dus ook in het negatieve geval waar de opname gewoon minder is. Waar op mijn BNS-jes de opnames veelal hetzelfde klinken met wat uitschieters naar onder en boven hoor ik bij de SEAS drivers direct dat t om een mindere opname gaat (of n goede!). Als bron gebruik ik bijna altijd uncompressed streaming audio (FLAC) van eigen CDs maar ook wel wat mp3 werk.
Ander nadeel is dat (mijns inziens) ik de laatste tijd veel meer analytisch aan t luisteren ben ipv naar de muziek te luisteren.
Groeten,
Stefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Jup, heel herkenbaar.
Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik muziek bij de boxen zocht... uiteindelijk kan ik weer genieten. Simpele setjes klinken soms zo lekker dat ik er jaloers op wordt, uiteindelijk geniet ik wel van een mooi set maar dan moet de opname wel een beetje fatsoenlijk zijn.
En geloof me, jouw set is zo extreem nog niet. Die lijkt me redelijk ongevoelig voor mindere opnames...
FLAC vind ik niet lossless, in vergelijking met CD's pik je ze er zo uit. Mijn luisterervaring tenminste. MP3's gaat in mijn beleving niet samen met mooie audio, maar ik weet niet wat >192kBs nog voor winst oplevert... heb er verder weinig ervaring mee
Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ik muziek bij de boxen zocht... uiteindelijk kan ik weer genieten. Simpele setjes klinken soms zo lekker dat ik er jaloers op wordt, uiteindelijk geniet ik wel van een mooi set maar dan moet de opname wel een beetje fatsoenlijk zijn.
En geloof me, jouw set is zo extreem nog niet. Die lijkt me redelijk ongevoelig voor mindere opnames...
FLAC vind ik niet lossless, in vergelijking met CD's pik je ze er zo uit. Mijn luisterervaring tenminste. MP3's gaat in mijn beleving niet samen met mooie audio, maar ik weet niet wat >192kBs nog voor winst oplevert... heb er verder weinig ervaring mee
Ik heb op t moment geen CD-speler. De reden is dat mijn kinderen over de veel voorkomende gave beschikken om alles wat stuk kan ook binnen nanoseconden stuk te krijgen. Er zijn al 3 dvd-spelers versleten en mijn cd-speler in de auto heeft permanent twee cd's als 'bewoners' aan boord. Dus alles gaat nu op de popcorn mediatank.
Echter, ik overweeg toch om weer een aan te schaffen. Het werkt eenvoudig (nu moet altijd mijn tv aan om muziek te luisteren, heel irritant)en de cd-kwaliteit ten opzichte van flac etc ervaar ik ook als beter.
Ik geloof direct dat mijn systeem niet extreem is, dat wil ook ook helemaal niet
groeten!
Echter, ik overweeg toch om weer een aan te schaffen. Het werkt eenvoudig (nu moet altijd mijn tv aan om muziek te luisteren, heel irritant)en de cd-kwaliteit ten opzichte van flac etc ervaar ik ook als beter.
Ik geloof direct dat mijn systeem niet extreem is, dat wil ook ook helemaal niet
groeten!
Koop een Squeezeboxje, dan met Flac ongecomprimeerd, dat is beter dan de meeste Cd spelers en het laatje kan dan ook niet stuk.
Ik had een CD van Bruce Springsteen die door de Cd speler wel werd afgespeeld maar door de SB3 niet te genieten werd.
Wat bleek, de foutcorrectie maakte er nog wat van, maar duidelijk werd dat bij het converteren er een fout in de "persing" zat.
Een Flac bestand laat duidelijk horen dat het niet goed is, en is correcter dan de CD speler.
Je kinderen kunnen dan ook hun muziek draaien via een eventuele playlist.
Makkelijker en beter dan de popcorn !!!
Tussen haakjes, ik ben ook met een Idunn bezig, maar dan anders, je ziet het wel verschijnen
Ik had een CD van Bruce Springsteen die door de Cd speler wel werd afgespeeld maar door de SB3 niet te genieten werd.
Wat bleek, de foutcorrectie maakte er nog wat van, maar duidelijk werd dat bij het converteren er een fout in de "persing" zat.
Een Flac bestand laat duidelijk horen dat het niet goed is, en is correcter dan de CD speler.
Je kinderen kunnen dan ook hun muziek draaien via een eventuele playlist.
Makkelijker en beter dan de popcorn !!!
Tussen haakjes, ik ben ook met een Idunn bezig, maar dan anders, je ziet het wel verschijnen
-
wouter
- Ook commercieel actief
(voor de zekerheid) Ik doel op de analytische kant, dat muziek echt heel slecht klinkt als de opname te wensen over laat. Dat is inderdaad niet iets om te ambieren, tenzij iemand dat specifiek nodig heeft/leuk vindt.satefan schreef:
Ik ervaar zeker verschil in kwaliteit van de opname. En vaak moet ik even wennen aan de nieuwe akoestiek van een andere opname. Maar wat me nog het meest opvalt is dat als het laag in de juiste verhouding aanwezig is eigenlijk alle opnames wel prettig klinken. De een natuurlijk beter dan de ander, maar ze zijn allemaal goed te pruimen. Zonder de juiste balans van het laag en mid-hoog kan een opname al snel kil gaan klinken en worden foutjes in het midhoog uitvergroot.satefan schreef:Vaak als ik luister dan ben ik heel erg tevreden en klinkt het geheel best heel goed (subjectief!). Veel beter dan mijn BNS-jes. meer definitie, open hoog en spreiding.
hannesie schreef:
Ik ben heel benieuwd. Mijn volgende stap is 'kast 2.0' ontwerpen en maken. Heb hier wel wat gedachten over. Wat heb jij in gedachten?
groeten
Stefan
- MrCaBLeGuY
Op http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html staat een leuke Cap Test van Tony. Die ESA's zijn redelijk high-end. Denk niet dat je snel verbetering zal vinden.
Ik wil in eerste instantie een proef kast maken, die is bijna klaar, filter is klaar, en de zijwand die ik demontabel wil maken is in de laatste fase, ik heb geen haastsatefan schreef:Ik ben heel benieuwd. Mijn volgende stap is 'kast 2.0' ontwerpen en maken. Heb hier wel wat gedachten over. Wat heb jij in gedachten?
In de proef kast wil ik experimenteren met wat bijzondere grappen
Een rechthoekige kast met een mogelijkheid om paralelle wanden te vermijden.
Daarnaast wil ik kijken wat hij doet met een passieve woofer, ook een Seas die ik op het forum heb gekocht.
Dan zou hij met 25 liter + 33 Hz kunnen halen
Ik denk dat het toch aan het filterontwerp ligt, niet aan de componenten op zich. Ik kwam de volgende link tegen: http://www.mamut.net/dynabel/idunn_.pdf
Hierin staat het afstraalgedrag beschreven. Op de luisteras valt al op dat de speaker aan de pittige kant is in het hoog. In het afstraalgedrag kun je zien dat het net boven 2kHz niet goed gaat. Dit maakt de speaker enigszins agressief van klank. Als het dan niet lekker klinkt, hoeft dat helemaal niet aan de opname te liggen. Als de opname op een eenvoudig setje lekker klinkt, dan is het de uitdaging om dat op een goede speaker ook te laten gebeuren.
Misschien dat iemand op het forum met meetapparatuur je kan helpen om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.
Hierin staat het afstraalgedrag beschreven. Op de luisteras valt al op dat de speaker aan de pittige kant is in het hoog. In het afstraalgedrag kun je zien dat het net boven 2kHz niet goed gaat. Dit maakt de speaker enigszins agressief van klank. Als het dan niet lekker klinkt, hoeft dat helemaal niet aan de opname te liggen. Als de opname op een eenvoudig setje lekker klinkt, dan is het de uitdaging om dat op een goede speaker ook te laten gebeuren.
Misschien dat iemand op het forum met meetapparatuur je kan helpen om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.
Hier kun je zien wat er met een ander filter te bereiken is, helaas kun je het ontwerp niet 1-op-1 overnemen vanwege de andere woofer.
http://www.audioheuristics.org/projects ... R18DXT.htm
http://www.audioheuristics.org/projects ... R18DXT.htm
Lijkt me helemaal geweldig. Is er iemand die daar 'zin an heeft'?jeroen_d schreef:Misschien dat iemand op het forum met meetapparatuur je kan helpen om te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn.
Groeten
Stefan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Waar woon je?
(is wel handig om te weten)
Maar ik kan de idunn's + standaard makkelijk meenemen in de auto hoor. Metingen bij mij thuis worden verstoord door 2 schreeuwende snotneuzen 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
We hebben hier op het forum een
knop hoor
Lelystad is niet echt in de buurt....
Lelystad is niet echt in de buurt....
Ik werk in Hilversum en kom zelfs zo nu en dan op ons hoofdkantoor in Rijswijk...en wat is nou afstand in NL?