ingangsweerstand gainclone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rickvdvalk

ingangsweerstand gainclone

Bericht door rickvdvalk »

Ik ben bezig een gainclone op te bouwen volgens het schema op http://www.euronet.nl/~mgw/diy/amps/nl_geenkloon_4.html (onder aan de pagina).
Nou vroeg ik me af of de weerstand r4 de potmeter is of dat de potmeter hier nog voor komt. als ik nl. test draai zonder pot en weerstand loopt mijn dc offset langzaam op.
Met weerstand blijft hij netjes laag, maar ik vroeg me af of als ik mijn potmeter binnen krijg en deze ook nog aansluit ik dan geen verkeerde impedantie krijg of dat dat gewoon goed is.

bedankt
hilbren

Bericht door hilbren »

deze versterker versterkt ook DC! als je een offset krijgt uit je uitgang dan komt die uit je bron. (mits de versterker correct werkt)

R4 is niet je potmeter. potmeter plaats je nog voor deze schakeling als spanningdeler.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Als potmeter kan je gewoon een logaritmische potmeter van bijv. 10k nemen (dat wordt dan ook je ingangimpedantie ongeveer). R4 kan je dan denk ik wel weglaten.

@hilbren: sommige Sansui versterkers schijnen dat ook te doen.
rickvdvalk

Bericht door rickvdvalk »

Het vreemde vond ik dat de offset langzaam opliep. begon echt op 2mv ongeveer en werd langzaam aan meer tot het meer dan 50 werd en ik hem maar uitzette.
Of zou een condensator aan de ingang hier beter zijn ( heb nog wima mkp10 3,3uF liggen) en dan in plaats van r4 de potmeter?
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

Vuurkat schreef:
Als potmeter kan je gewoon een logaritmische potmeter van bijv. 10k nemen (dat wordt dan ook je ingangimpedantie ongeveer). R4 kan je dan denk ik wel weglaten.
Een 10k potmeter zorgt voor een te lage ingangs impedantie.
Een 100k of 50k potmeter zal het beter doen.

Dit schema mist een aantal belangrijke zaken.
Het is bijvoorbeeld zeer aan te raden om tussen de non inverting en inverting ingang een 100p of 200p condensator te zetten.

Hiermee ga je oscillatie tegen.

Heb je een scoop die je aan de uitgang kan hangen?
Hiermee kan je een stuk beter zien wat er gebeurd met de versterker.

R4 bepaald de ingangs impedantie.
Deze moet je altijd hebben. Anders licht de ingangs impedantie in de mega ohmen.
Als je een potmeter aansluit kan je deze weerstand weg laten.
Laatst gewijzigd door Soundexcel op vr 31 okt 2008, 18:47, 2 keer totaal gewijzigd.
hilbren

Bericht door hilbren »

dat is idd vreemd, wat doet de versterkers als je de ingang sluit met iets van 100 ohm?
Soundexcel

Bericht door Soundexcel »

hilbren schreef:
dat is idd vreemd, wat doet de versterkers als je de ingang sluit met iets van 100 ohm?
Dit is niet zo vreemd.

Als de ingang zwevend is, wil de IC nog wel eens rustig naar de voedings spanning wandelen.

Een aantal dingen zijn dus belangrijk:
- Altijd een ingangs impedantie hebben van max 100k
- Altijd meten met een kortgesloten ingang (ingang aan de massa)
hilbren

Bericht door hilbren »

Niet goed gelezen.
(ik ga niet meer posten als ik ziek ben)
Plaats reactie