extra wikkelingen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
extra wikkelingen
Ik wens mijn ringkerntrafo te voorzien van 2 extra wikkelingen van 3 volt.Ik zou graag wilen weten of het uit maakt hoe er gewikkeld?Ik bedoel van links naar rechts of van rechts naar links?Laat ons zeggen ik begin met de draad in het midden van onder naar boven moet ik dan naar links of rechts of maakt het niet uit en moeten beide wikkelingen in verschillende richting?Ik kan hier geen tekening van vinden helaas.
Re: extra wikkelingen
Ik zou die wikkelingen in de zelfde richting wikkelen als de reeds bestaande wikkelingen. Ik ga er dan ff van uit, dat je dat kunt zien. Meestal zit er om die trafo's een transparante isolatie. Indien je die nieuwe wikkelingen samen gaat gebruiken, bv voor een +/- voeding, dan beide wikkelingen de zelfde kant op wikkelen.
Even mijn bedoeling uitleggen : ik heb 2 trafo's 1 van 2x21Vac waar ik 2 wikkelingen wil bijvoegen van 3 volt om zo 18 volt te krijgen;Ofwel afwikkelen tot 18V.
De 2de trafo is 1 van 2x12Vac waar ik 2 wikkelingen van 6 volt wil aan toevoegen.
De 2de trafo is 1 van 2x12Vac waar ik 2 wikkelingen van 6 volt wil aan toevoegen.
meanman64 schreef:Even mijn bedoeling uitleggen : ik heb 2 trafo's 1 van 2x21Vac waar ik 2 wikkelingen wil bijvoegen van 3 volt om zo 18 volt te krijgen;Ofwel afwikkelen tot 18V.
Deze afwikkelen
Doen zoals ik in de vorige post schreef
Ehhmm, Patrick, Als je wikkelingen bijvoegd zal de spanning stijgen. Als je wikkelingen eraf haalt zal de spanning dalen.meanman64 schreef:Even mijn bedoeling uitleggen : ik heb 2 trafo's 1 van 2x21Vac waar ik 2 wikkelingen wil bijvoegen van 3 volt om zo 18 volt te krijgen;Ofwel afwikkelen tot 18V.
Simpel recept: neem een stuk afval draad. maak hier 10 losse wikkelingen mee, meet nu de spanning en deel dit door 10.
nu weet je de spanning per wikkeling. nu reken je de bestaande spanning en trek hier de bedoelde spanning af.
neem nu het verschil van die 2 en deel dit door de eerder berekende spanning per wikkeling.
Nu weet je hoeveel wikkelingen je erbij moet leggen of eraf halen.
Bedankt voor jullie reactie,heb ondertussen gemaild met Amplimo en ze stuurde mij een volledige uitleg van hoe het moest.Ik dacht dat de wikkelrichting heel nauw kwam maar dat is niet zo als ik hun uitleg volg.Afgaand op hun trafo's heb je een wikkeling met kleurcodering rood en geel waarvan geel het einde is van de wikkeling.Met de gele word verder gegaan en ga je van boven door het midden van de trafo en maak je zo een aantal windingen verhoogt deze heb je dezelfde wikkelrichting verlaagt deze moet je de andere kant op wikkelen tenzij je een verlaging wilt.Of kan je als je verlaging wil en hij verhoogt niet beter het einde van de nieuwe winding verbinden met het einde van de bestaande?Moet ook vermelden dat ik liever de trafo niet afwind omdat de kans bestaat dat de trafo voor andere projecten gebruikt word.
Wat nen uitleg
Wat nen uitleg
Dat is toch afhankelijk van de wikkelrichting? Voor zover ik me het kan herinneren kun je met bijwikkelen tegen de normale wikkelrichting in wel degelijk de spanning verlagen.ray5150 schreef:Ehhmm, Patrick, Als je wikkelingen bijvoegd zal de spanning stijgen. Als je wikkelingen eraf haalt zal de spanning dalen.meanman64 schreef:Even mijn bedoeling uitleggen : ik heb 2 trafo's 1 van 2x21Vac waar ik 2 wikkelingen wil bijvoegen van 3 volt om zo 18 volt te krijgen;Ofwel afwikkelen tot 18V.
Das juist of je kan van de nieuwe wikkeling het begin en het eind wisselen of van de bestaande wikkeling.Twynn schreef:Dat is toch afhankelijk van de wikkelrichting? Voor zover ik me het kan herinneren kun je met bijwikkelen tegen de normale wikkelrichting in wel degelijk de spanning verlagen.ray5150 schreef:Ehhmm, Patrick, Als je wikkelingen bijvoegd zal de spanning stijgen. Als je wikkelingen eraf haalt zal de spanning dalen.meanman64 schreef:Even mijn bedoeling uitleggen : ik heb 2 trafo's 1 van 2x21Vac waar ik 2 wikkelingen wil bijvoegen van 3 volt om zo 18 volt te krijgen;Ofwel afwikkelen tot 18V.
Ik heb hier nog nooit van gehoord en vind dit moeilijk voor te stellen, maar niet onmogelijk.Twynn schreef:Dat is toch afhankelijk van de wikkelrichting? Voor zover ik me het kan herinneren kun je met bijwikkelen tegen de normale wikkelrichting in wel degelijk de spanning verlagen.ray5150 schreef:Ehhmm, Patrick, Als je wikkelingen bijvoegd zal de spanning stijgen. Als je wikkelingen eraf haalt zal de spanning dalen.meanman64 schreef:Even mijn bedoeling uitleggen : ik heb 2 trafo's 1 van 2x21Vac waar ik 2 wikkelingen wil bijvoegen van 3 volt om zo 18 volt te krijgen;Ofwel afwikkelen tot 18V.
Laat ik nu nog een klein ringkern trafotje hebben liggen, ik ga dit zodra ik tijd daarvoor heb eens uit proberen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Is toch allemaal zo te vinden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator