- "Knuffels ivm audiokwaliteit NIET verplaatsen AUB!"
en altijd natuurlijk:"Niet voeren AUB!"
Wordt overigens een leuk rekensommetje. Zou een konijn het net zo goed doen als een tijger?
En die van de ALDI net zo goed als van de Bartsmit?
Moderator: Beheerdersteam
Ik snap hier echt de lol niet van. Dat is toch het enige wat telt? Ik had vroeger een boek op de HTS dat heette: de menselijke maat. Techniek is er om de mens te helpen. Niet andersom. Hifi is er voor om naar te luisteren en te genieten, niet om steeds maar weer naar die meetgrafiekjes te kijken. Je oren (in overdrachtelijke zin, niet letterlijk) hebben àltijd gelijk. Bier moet lekker zijn. Muziek moet lekker klinken. Je gaat toch ook geen metingen loslaten op wat het lekkerste bier is?b_force schreef:Dat denk je maar en dat is nu juist vaak het probleemRonkel schreef:Uiteindelijk hebben je oren het laatste woord, maar luister er gewoon eens een tijdje naar en vergeet dan al die metingen.
Ben ik het niet echt mee eens. Veel surround-upmix algoritmes bakken er niks van, dat klopt. Maar luisteren naar een gewone stereo-opname over oordopjes is om heel andere redenen onnatuurlijk. Er is dan sprake van in-head localisatie. Daarnaast is de overdrachtsfunctie van je hoofd en oorschelpen (HRTF) niet meer van invloed op het geluid dat je hoort wat voor een onnatuurlijk timbre zorgt. (Dummy-head recordings doen dat beter; probeer deze opname eens) Ook is het onnatuurlijk omdat de hele presentatie met je hoofd meedraait.]eep schreef:Verder moet je met een surround opstelling oppassen. Je haalt dan namelijk het 'podium' je huiskamer in. In een stereo opstelling heb je een virtueel oneindig diep podium. Ga je een stereo-opname (wat toch de meeste zijn) surround weergeven dan prop je alles in je woonkamer. Dan krijg je hetzelfde onnatuurlijke geluid als luisteren met een koptelefoon. Je wordt dan ondergedompeld midden tussen de muzikanten en dat is erg vermoeiend. Het kan wel, maar dan moet je een echte surroundmix hebben.
Of je moet nadenken waarom het praktisch niet klopt. (zie je iets over het hoofd?)Ronkel schreef:Je moet in geen geval snel conclusies verbinden aan wat je denkt te horen. Het is sowieso absoluut noodzakelijk om een klankmatig probleem vanuit techniek en/of psychoakoestiek te kunnen verklaren om het op te lossen. Als het theoretisch goed zou moeten zijn, maar in de praktijk niet goed klinkt, dan moet je dat accepteren en proberen je theorie te verbeteren of uit te breiden.
Dat verschil tussen surround en in-ear was me al van bewust toen ik het opschreef. Je moet ook telkens zo op je woorden passenBen ik het niet echt mee eens. Veel surround-upmix algoritmes bakken er niks van, dat klopt. Maar luisteren naar een gewone stereo-opname over oordopjes is om heel andere redenen onnatuurlijk.
check, check, check, check, check en ehm check]eep schreef:In het bouwen van speakers komen een aantal takken van natuurkunde bij elkaar die in 1 opleiding meestal niet voorkomen; electronica, trillingsleer, sterkteleer, akoestiek en materiaalleer. En dan krijg je er tegenwoordig ook nog een digitale techniek bij.
Hoe klinkt je speaker in vergelijking met de Orion van Linkwitz?Martijn M schreef:Na enkele jaren met veel plezier naar de OB3W's te hebben geluisterd, is het tijd voor een 'eigen' dipool.
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken!
Erg mooi dingb_force schreef:Martijn je was toch op zoek naar een andere midwoofer?
Ik heb de nieuwe Vifa NE serie gezien (de NE180) en dat ding is echt extreem open.
Qua vermogen moet hij flink wat(t) kunnen hebben en eventueel is er geloof ik een extra koelvin verkrijgbaar.
Leuk topic. Wil ook wel weer eens wat discussiëren als ik dit allemaal lees.Ronkel schreef:Meten is erg belangrijk, maar een meting op zich zegt niets en moet altijd vertaald worden naar wat het perceptionele effect is.
Een foute meting is een mogelijkheid, maar mijn punt is vooral dat wat je meet meestal iets anders is dan wat je gehoor ermee doet. De interpretatie van de meting in termen van perceptie is vaak onjuist. Kamfiltering is misschien wel het mooiste voorbeeld. In een meting ziet het er verschrikkelijk uit, in de meeste situaties is het gelukkig absoluut niet hoorbaar.RSQ8P schreef:Want impliceert jouw stelling ook niet dat, als je perceptionele effect negatief is, de meting niet zou 'kloppen'?
Wat heb je aan een meting als je niet weet wat het effect voor de luisteraar is? Zoals eerder werd opgemerkt, de luisteraar is uiteindelijk wel de maatstaf en alleen hij moet de kwaliteit goed vinden. Een grafiekje dat er heel mooi uitziet is leuk, maar daar heb je in principe niets aan.RSQ8P schreef:Maar wat is het nut van het vertalen van een meting naar het perceptionele effect? En wie is de vertaler? En waar blijven dan zaken als betrouwbaarheid of validiteit? En veralgemeniseerbaarheid?