Lenco PTP3

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Lenco PTP3

Bericht door rho »

Ik ben een beetje laat, maar ik zal dan toch maar even een showcase aanmaken.
Ik ben ondertussen al redelijk gevorderd met de bouw van mijn nieuwe draaitafel.
Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn is hier een linkje naar het forum van LencoHeaven. Daar kan je vanaf het begin volgen.

Ik ben dus aanbeland bij het fabriceren van het armboard en het frezen van de kanalen voor de bekabeling.

De stand van zaken:
P1040588.JPG
Zoals je kan zien is het armbord een beetje mislukt. :oops:
Het freesje stond net iets te diep en op zo'n smal vlakje is ie moeilijk stabiel te houden.
Volgende keer klem ik de frees in en beweeg ik het plankje over het glij-vlak van de frees. Ik denk dat dat handiger is in dit geval.
P1040585.JPG
De volgende zaken die in de planning staan zijn het frezen van de kanalen voor de bedrading, het afronden van de scherpe kanten (*), ring voor het plateau frezen en de motor smeren.

Het zou kunnen dat het armboard nog een ander design krijgt ook. Ik moet daar nog eens hard over nadenken. Misschien dat ik iets uit aluminium of RVS ga/laat maken.
Voor het frezen van de kanalen voor de bedrading heb ik een half ronde frees gekocht. Zo kan ik mooie ronde kanalen maken. Ook al zie je dat niet, het zijn de details die tellen he. :)

Meer nieuws als er meer werk is geleverd. :D

(*) Ik moet nog beslissen wat ik ga doen. Ofwel laat ik het zo en frees ik gewoon de kanten rond ofwel lijm ik een 4mm MPX laagje met beuken fineer er op zodat de PTP3 mooi verzonken ligt en frees ik dan pas alles mooi rond.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Lenco PTP3

Bericht door RobertD »

Heel fraai, ook op het Lenco forum vind ik leuke ideeën voor mijn toekomstige draaitafel project.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lenco PTP3

Bericht door rho »

Ja, daar kan je heel wat vinden als je op zoek bent naar ideeën voor een plint of zo.

Ik ga nu wel mijn Rega arm van m'n Thorens moeten halen om op deze te zetten. Net nu de Thorens zo lekker speelt.
Kan ik weer gaan sparen voor een andere arm. :) Waarschijnlijk wordt het weer een Rega. Een RB250 of RB251 om dan later een upgrade van Audiomods te doen.
Maar eerst maar eens deze Lenco aan het spelen krijgen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lenco PTP3

Bericht door rho »

Ondertussen is het geheel iets aangepast. Ik ga een nieuwe constructie maken voor het arm-bord.
Ik heb het trapezium gedeelte van de bovenste laag afgehaald. Daar komt het arm-bord dar ook vervaardigd wordt uit berken MPX.
Ik moet dan nog een mooie oplossing zien te vinden voor de VTA van de Rega arm. De bovenkant van het plateau ligt wat ver boven het MPX (vandaar die eerste constructie). Ik dacht aan een ring in MPX die op het grotere arm-board wordt gelijmd of geschroefd (langs onder).
Mijn eerste oplossing was iig onaanvaardbaar lelijk. :oops:

Zo ver staan we momenteel:
P1040647.JPG
P1040650.JPG
P1040651.JPG
Ondertussen is het motortje gesmeerd.
Het plateau-lager ook loopt soepel.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Lenco PTP3

Bericht door bartsegers »

Ik heb zelf helemaal niks met platenspelers, maar deze bouwsels vind ik toch echt prachtig!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lenco PTP3

Bericht door rho »

Bedankt voor het compliment! 8)

Ondertussen heb ik even een papieren modelletje voor een nieuw arm-bord gemaakt.
Ziet er beter uit volgens mij.
P1040652.JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lenco PTP3

Bericht door rho »

Mijn ongeduld heeft me genekt.
Ik heb de plint een beetje verkloot. :(

In plaats van eert op een stuke MPX te proberen hoe het resultaat zou worden ben ik in 1 keer op de plint te werk gegaan met Woca Deense olie.
Nou, op de kopse kanten van MPX komt dat dus niet zo lekker uit.
P1040743.JPG
Ik heb het er voor een deel terug afgeschuurd gekregen.
P1040756.JPG
Nu hoop ik dat het weer toonbaar wordt als ik er kleurloze wax op zet. Maar ik ga dat dus eerst testen op een proefstukje deze keer. De olie staat al uit te harden.
Daarna schuren zoals de plint is geschuurd en dan de wax er op.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Lenco PTP3

Bericht door Arno »

Wat mij vooral opvalt is dat je nog niet klaar bent met schuren. Ik zie nog allemaal machineslag. Terug naar korrel 80 op een vlakke klos, en buffelen 8)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Lenco PTP3

Bericht door rho »

Ik heb er al een hoop afgehaald.
Ik vrees dat de vorm niet echt mooi meer blijft als ik er nog meer af haal. Het valt nu gewoon heel erg op omdat net daar het wit blijft zitten en op de andere plaatsen niet. Dat springt super in beeld en op foto valt hetnog harder op.

Ik zal nog eens een velletje 80 op het schuurblok spannen en de handjes uit de mouwen steken.
Eens zien of het nog beter kan zonder de hele plint stuk te schuren.
Gesloten