Ombouw Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Daar zou ik het voor doen. Ik hoor de brom zelfs nog met alle buizen eruit. Ik vermoed dat de voeding te spartaans is opgebouwd (weerstand ipv smoorspoel). En de voedingsspanning is te hoog. Ik probeer de eerste serieweerstand nog te verdubbelen. Verder ben ik ook érg tevreden. Leuk tijdverdrijf hoor!
succes met je versterker en groet,
Paul
succes met je versterker en groet,
Paul
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Wanneer je brom hoort zonder dat de buizen geplaatst zijn, dan staat je voedingstrafo waarschijnlijk in te stralen op de uitgangstrafo's.
Hoor je meer brom uit het kanaal dat dichter bij de voedingstrafo zit?
Vrijdag zullen we eens verder kijken en luisteren. Mijn speakers zijn erg gevoelig, dus als er brom is hoor je dat wel.
Hoor je meer brom uit het kanaal dat dichter bij de voedingstrafo zit?
Vrijdag zullen we eens verder kijken en luisteren. Mijn speakers zijn erg gevoelig, dus als er brom is hoor je dat wel.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik zit nu in de tuning fase. En vraag me af welke vd metaalfilm weerstanden ik zou moeten vervangen door koolstof om het geluid nog warmer te maken.
De weerstanden in de anode/kathode kring? Van de voorversterking?
De weerstanden in de anode/kathode kring? Van de voorversterking?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
De kathodeweerstanden zijn ontkoppeld met een elco, dus die weerstanden zullen weinig invloed op de klank hebben.
Wanneer je wat wilt wijzigen, begin dan met de weerstanden die in de signaalleiding zitten. Dit zijn de weerstanden die op het rooster van de buizen zijn aangesloten. Wanneer je een warmer geluid wilt, kun je ook de koppelcondensatoren vervangen door papier in olie condensatoren.
Wanneer je wat wilt wijzigen, begin dan met de weerstanden die in de signaalleiding zitten. Dit zijn de weerstanden die op het rooster van de buizen zijn aangesloten. Wanneer je een warmer geluid wilt, kun je ook de koppelcondensatoren vervangen door papier in olie condensatoren.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Vandaag heb ik wat weerstanden vervangen van metaalfilm naar koolstof.
1) de stopweerstanden.
2) de 110ohm terugkoppel weerstanden.
dit gaf niet echt een mooi geluid, ik miste nu weer een helder geluid. het was een beetje rommelig geluid geworden, kan het niet goed omschrijven.
Dus eerst die terugkoppel weerstanden er weer uit en de metaalfilm er weer in.
Dat trok de boel weer strak !
De stopweerstanden heb ik wel koolstof gelaten en heb wel het idee dat de scherpe randjes eraf zijn. kortom best wel een goede tweak zo.
Oh ja ik heb wel weer iets meer brom
niet echt veel maar meer dan hiervoor. snap er niets van ik heb toch verder niets gedaan.
1) de stopweerstanden.
2) de 110ohm terugkoppel weerstanden.
dit gaf niet echt een mooi geluid, ik miste nu weer een helder geluid. het was een beetje rommelig geluid geworden, kan het niet goed omschrijven.
Dus eerst die terugkoppel weerstanden er weer uit en de metaalfilm er weer in.
Dat trok de boel weer strak !
De stopweerstanden heb ik wel koolstof gelaten en heb wel het idee dat de scherpe randjes eraf zijn. kortom best wel een goede tweak zo.
Oh ja ik heb wel weer iets meer brom
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: Ombouw Bocama LA-224B
koolstofweerstanden ruisen meer, ik weet alleen niet of je dit in deze opstelling zal merken.Pmh123 schreef:Vandaag heb ik wat weerstanden vervangen van metaalfilm naar koolstof.
1) de stopweerstanden.
2) de 110ohm terugkoppel weerstanden.
dit gaf niet echt een mooi geluid, ik miste nu weer een helder geluid. het was een beetje rommelig geluid geworden, kan het niet goed omschrijven.
Dus eerst die terugkoppel weerstanden er weer uit en de metaalfilm er weer in.
Dat trok de boel weer strak !
De stopweerstanden heb ik wel koolstof gelaten en heb wel het idee dat de scherpe randjes eraf zijn. kortom best wel een goede tweak zo.
Oh ja ik heb wel weer iets meer bromniet echt veel maar meer dan hiervoor. snap er niets van ik heb toch verder niets gedaan.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Jawel, je hebt met je soldeerbout tussen de componenten gefrot. Wellicht loopt er nu ineens een gloeispanningsdraad iets dichter langs een ander component dan voor de ingreep. Met zulke triviale zaken hangt het soms samen. Wanneer bij mij alles écht goed werkt neem ik mij altijd plechtig voor om de zaak nooit meer open te maken (althans, de eerste zes maanden...Pmh123 schreef:Oh ja ik heb wel weer iets meer bromniet echt veel maar meer dan hiervoor. snap er niets van ik heb toch verder niets gedaan.
mvg, Paul
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Haha die tip zal ik onthouden!
Eerst nog maar eens een beetje rommelen weer aan de bedrading, daar kan idd wat aan verschoven zijn.
Al is dat dan toch echt minimaal!
Eerst nog maar eens een beetje rommelen weer aan de bedrading, daar kan idd wat aan verschoven zijn.
Al is dat dan toch echt minimaal!
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Zo vandaag me maar eens druk gemaakt over het brommetje wat er weer spontaan naar het aanpassen van wat weerstanden in gekomen was.
Nog niet eerder aan de versterker gezeten onder spanning. dus even voorzichtig aan.
Een puntbek tangetje geisoleerd en toen de versterker naar voor en op zijn kop gezet.
houten onderkant losgeschroeft, en ik was klaar om hier en daar wat aan de bedrading te gaan rommelen.
Versterker aan en....... nix brom
Er is dus invloed van buitenaf. dvd eronder staat uit, de decoder erboven staat wel in standby.
en een hoop voedingskabels liggen er in de hoek.
Zou het helpen als ik de houten onderplaat ga beplakken met aluminiumfolie?
Verder ben ik wel blij dat de versterker goed is. Het vervangen van de koppel weerstanden van metaal naar koolstof is echt een verbetering. ik had niet verwacht dat dit zo duidelijk hoorbaar zou zijn. Hou je van een wat warmer geluid, dan weg met die metaalfilm in de signaalgang.
Nog niet eerder aan de versterker gezeten onder spanning. dus even voorzichtig aan.
Een puntbek tangetje geisoleerd en toen de versterker naar voor en op zijn kop gezet.
houten onderkant losgeschroeft, en ik was klaar om hier en daar wat aan de bedrading te gaan rommelen.
Versterker aan en....... nix brom
Er is dus invloed van buitenaf. dvd eronder staat uit, de decoder erboven staat wel in standby.
en een hoop voedingskabels liggen er in de hoek.
Zou het helpen als ik de houten onderplaat ga beplakken met aluminiumfolie?
Verder ben ik wel blij dat de versterker goed is. Het vervangen van de koppel weerstanden van metaal naar koolstof is echt een verbetering. ik had niet verwacht dat dit zo duidelijk hoorbaar zou zijn. Hou je van een wat warmer geluid, dan weg met die metaalfilm in de signaalgang.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
De dvd speler heeft waarschijnlijk al een metalen kap, dus de onderkant afschermen zal weinig opleveren.
De decoder is waarschijnlijk van plastic, probeer het eens met een metalen plaatje op de plank waar de decoder op staat. Vergeet niet dat plaatje te aarden, een losse metalen plaat helpt nauwelijks.
De decoder is waarschijnlijk van plastic, probeer het eens met een metalen plaatje op de plank waar de decoder op staat. Vergeet niet dat plaatje te aarden, een losse metalen plaat helpt nauwelijks.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Hier weer even een berichtje,
Had ik laatst bijna brand !
wat was er aan de hand, als voedingsaansluiting heb ik een eurostekker genomen met ingebouwde glaszekering. de zekering maakte aan eenkant slecht contact en ging staan sudderen. gelukkig kon ik dat horen door het gekraak over de speakers. snel maar een gewone zekeringhouder erin gemonteerd.
Vervolgens was ik het wisselende brommetje ook zat. soms wel soms niet.
Ik heb de hele aarding aangepakt en het deel bij de voeding en elko's aangepakt en gebouwd zoals beschreven op DHT Rob zijn site. ( zie schema hieronder ) Zo moet het gewoon!
Had ik laatst bijna brand !
Vervolgens was ik het wisselende brommetje ook zat. soms wel soms niet.
Ik heb de hele aarding aangepakt en het deel bij de voeding en elko's aangepakt en gebouwd zoals beschreven op DHT Rob zijn site. ( zie schema hieronder ) Zo moet het gewoon!
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Stiller waar ik mijn versterker ook zet. ik merkte dat hij meer bromde als ik hem in het rek zette bij de rest van de aparaten, nu maakt het niet meer uit en hoor ik niets als ik op luister positie zit. met mijn oor vlak bij de speakers nog wel een lichte zoem maar dat is geen punt.Barry2001 schreef:Ja, en wat is het resultaat?
Ik denk dat dit nu goed is zo.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Nou, mooi dat het goedgekomen is. Maar blijf kritisch he, toch nog wat brom zal je luisterplezier niet ten goede komen! 
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Mijn kathode weerstanden zijn een beetje klein van vermogen.
Het schema geeft 270 ohm aan. Ik heb 6W weerstanden van 300 ohm gevonden. Kan ik die ook gebruiken?
Het schema geeft 270 ohm aan. Ik heb 6W weerstanden van 300 ohm gevonden. Kan ik die ook gebruiken?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
11% bedoel je. wat is het effect als de kathode weerstand verhoogd wordt?Miniwatt schreef:Dat scheelt 1,1%, ik zou het gewoon doen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
De stroom door de eindbuizen zal iets kleiner worden, daardoor gaan je buizen wat langer mee.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Oke geen probleem dus.RobertD schreef:De stroom door de eindbuizen zal iets kleiner worden, daardoor gaan je buizen wat langer mee.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Geen probleem. Als je de klank ineens heel anders vindt, kun je altijd nog een weerstand van 3kOhm parallel aan de 300 Ohm zetten. Dat maak totaal geloof ik iets van 272 Ohm, maar ik denk niet dat je het zult horen.
Die kathode weerstanden moeten inderdaad wel een paar Watt zijn. De geluidskwaliteit zal hooguit verbeteren wanneer je de condensatoren die parallel aan deze weerstanden zitten vervangt door andere types. Black gates zijn op dit spanningsniveau nog wel te koop voor redelijke prijzen, maar F&S of F&K van Tubetown zijn ook heel prettig.
Die kathode weerstanden moeten inderdaad wel een paar Watt zijn. De geluidskwaliteit zal hooguit verbeteren wanneer je de condensatoren die parallel aan deze weerstanden zitten vervangt door andere types. Black gates zijn op dit spanningsniveau nog wel te koop voor redelijke prijzen, maar F&S of F&K van Tubetown zijn ook heel prettig.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Vandaag eens aan het meten geweest, omdat ik het gevoel heb dat het toch nog steeds niet helemaal is zoals het moet zijn.
Het is me opgevallen dat de spanningen erg hoog liggen. 321V op de anode's van de EL84 buizen. Punt A van de voeding is 329V en bij Punt C nog steeds 318V
Uit de trafo komt 295V 2x ipv 270V 2x dit komt denk ik door de 230V ipv 220V van vroeger
Ik zat te denken, om 300ohm aan beide kanten van de voedingsspanning naar de gelijkrichtbuis in serie te zetten. bij 100mA zou dit een spanningsval van 30V opleveren. en dan zit het weer op de 270V ongeveer. Of is dit een slecht plan.
Aan de andere kant moet de gelijkrichtbuis die 300V wel kunnen hebben volgens de specs.
Dan een extra weerstand in de voeding? maar hoe bereken ik die. ik snap ook niet dat er niet meer spanningsval is over pun A naar C daar zit toch 3,8K tussen.
heb het schema met spanningswaardes er weer even bij gedaan. wat moet ik doen???
Het is me opgevallen dat de spanningen erg hoog liggen. 321V op de anode's van de EL84 buizen. Punt A van de voeding is 329V en bij Punt C nog steeds 318V
Uit de trafo komt 295V 2x ipv 270V 2x dit komt denk ik door de 230V ipv 220V van vroeger
Ik zat te denken, om 300ohm aan beide kanten van de voedingsspanning naar de gelijkrichtbuis in serie te zetten. bij 100mA zou dit een spanningsval van 30V opleveren. en dan zit het weer op de 270V ongeveer. Of is dit een slecht plan.
Aan de andere kant moet de gelijkrichtbuis die 300V wel kunnen hebben volgens de specs.
Dan een extra weerstand in de voeding? maar hoe bereken ik die. ik snap ook niet dat er niet meer spanningsval is over pun A naar C daar zit toch 3,8K tussen.
heb het schema met spanningswaardes er weer even bij gedaan. wat moet ik doen???
Re: Ombouw Bocama LA-224B
inmiddels van DHTRob het advies gekregen op de EL84 buizen wat lager in ruststoom te zetten, geen 40mA maar 25mA door de Kathodeweerstanden te verhogen naar 560ohm.
Tevens de voedingsspanning iets te dempen door voor de 1e elko nog een vermogensweerstand van ook ongeveer 560ohm te zetten.
De weerstanden heb ik niet liggen, maar ga het proberen
Tevens de voedingsspanning iets te dempen door voor de 1e elko nog een vermogensweerstand van ook ongeveer 560ohm te zetten.
De weerstanden heb ik niet liggen, maar ga het proberen
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Twee weerstandjes voor de gelijkrichter kan ook best helpen.
Met een lagere ruststroom kan het geluid wel wat "dunnetjes" worden. Probeer dat gewoon uit.
Met een lagere ruststroom kan het geluid wel wat "dunnetjes" worden. Probeer dat gewoon uit.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik heb 600 ohm voor de eerste elko erbij gezet, dit geeft een spanningsval van 50V bij 85mARobertD schreef:Twee weerstandjes voor de gelijkrichter kan ook best helpen.
Met een lagere ruststroom kan het geluid wel wat "dunnetjes" worden. Probeer dat gewoon uit.
dit is wel weer een extra kachel van 4W in mijn kast erbij
Voedingsspanning is nu wel netjes tegen de 300V op de middenaftakkingen van de UTG's
Volgens DHTRob zou de versterker bij een ruststroom van 25mA wat minder "Hard" klinken, ik ga het eens proberen.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik heb nog 4 270ohm weerstanden gevonden en deze eens in serie gezet met de andere 270ohm weerstanden.
Ik moet zeggen dit geeft meer rust in het geluid. samen met de aangepaste voeding geeft dit toch weer een beter beeld!
Ik ga die buizenversterkers steeds meer begrijpen
dat is best leuk.
Nu moet ik alleen de boel nog eens opknappen, het is een mengelmoes van verschillende weerstanden geworden. ik wilde toch alle metaalfilm eruit. Dus maar eens wat Kiwame weerstanden bestellen.....
Als ik 22 mei kom, gaan jullie een top EL84 versterker meemaken !
Ik moet zeggen dit geeft meer rust in het geluid. samen met de aangepaste voeding geeft dit toch weer een beter beeld!
Ik ga die buizenversterkers steeds meer begrijpen
Nu moet ik alleen de boel nog eens opknappen, het is een mengelmoes van verschillende weerstanden geworden. ik wilde toch alle metaalfilm eruit. Dus maar eens wat Kiwame weerstanden bestellen.....
Als ik 22 mei kom, gaan jullie een top EL84 versterker meemaken !

