Ik ben aan het rekenen aan een LCR serie schakeling met aan de C parallel nog een R.
Nu zou ik graag de step-response willen berekenen. (in excel) Voor de standaard LCR schakeling is wel het een en ander te vinden. Hier heb ik ook al dingen mee berekend als de Q-factor. Hiermee kan ik wel een schatting maken of er overshoot plaats vindt.
Ik ben op zoek naar een methode om dit te doen?
of een goed boek waarin dit beschreven staat?
Stepresponse 2e orde filter systeem berekenen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
Re: Stepresponse 2e orde filter systeem berekenen
Biedt een simulatieprogramma hier geen voldoende informatie? Of wil je het volledig uit de theorie benaderen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De Q-factor is direct gerelateerd aan de hoeveelheid doorschot
Sja een goed boek? Dan kom je toch bij dergelijke regeltechniek boeken.
Ik weet niet of dat te hoog gegrepen is?
Ik moet zelf even in mijn geheugen graven wat voor type systeem een LCR nu is (damn wat zakt dat hard weg zeg!). Kwestie van de overdracht opschrijven.
Voor een LCR is het trouwens een ramp om de absolute waarde te nemen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1464064
Deze heb je echter (gelukkig) niet nodig om de doorslag etc te bepalen.
Op mijn studie gebruiken we voor dergelijke simulaties het programma PSI (enigszins een frustrerend programma, maar het werkt)
Wat wil je precies met de stap-responsie?
Overigens krijg je toch enkel doorschot bij heel erg hoge Q's ?
Sja een goed boek? Dan kom je toch bij dergelijke regeltechniek boeken.
Ik weet niet of dat te hoog gegrepen is?
Ik moet zelf even in mijn geheugen graven wat voor type systeem een LCR nu is (damn wat zakt dat hard weg zeg!). Kwestie van de overdracht opschrijven.
Voor een LCR is het trouwens een ramp om de absolute waarde te nemen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1464064
Deze heb je echter (gelukkig) niet nodig om de doorslag etc te bepalen.
Op mijn studie gebruiken we voor dergelijke simulaties het programma PSI (enigszins een frustrerend programma, maar het werkt)
Wat wil je precies met de stap-responsie?
Overigens krijg je toch enkel doorschot bij heel erg hoge Q's ?
Mijn regeltechniek boek heb ik toevallig uitgeleend aan een collega...
Simulatie pakketten zijn geweldig. Maar de theorie erachter wil ik wel begrijpen... factoren als Q-factor en de dempingfactor zijn niet moeilijk om te berekenen. Alleen omzetten naar een stepresponse wel.
Als ik dit heb kan ik meetgegevens uit artasoft gebruiken om mee te spelen...
Simulatie pakketten zijn geweldig. Maar de theorie erachter wil ik wel begrijpen... factoren als Q-factor en de dempingfactor zijn niet moeilijk om te berekenen. Alleen omzetten naar een stepresponse wel.
Als ik dit heb kan ik meetgegevens uit artasoft gebruiken om mee te spelen...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De impusl- en/of stapresponsie kun je toch direct afleiden van de fase + frequentie responsie?
Handmatig dat omzetten is niet te doen met Fourier-analyse. Dat houdt handmatig al gauw op bij een paar basis functies (en dan nog niet eens het hele spectrum)
Daarvoor gebruik je dus simulaties en/of programma''s die het voor je omrekenen.
Ik weet dat speakerworkshop sowieso van een fase + frequentie responsie een impuslresponsie kan maken (stap volgens mij niet, maar eerlijk gezegd nooit naar gekeken).
Eventueel zou je die impusle responsie dan in ARTA kunnen laden en dan de stap-responsie bekijken
Moet je dus alleen nog de frequentie responsie krijgen van jou schakeling. Met een beetje gegoochel lukt dat wel in speakerworkshop, hoewel je vaak ook wel met diverse simulatie software (multisim oid) je gegevens kunt exporten.
Vervolgens kun je inderdaad de groeplooptijd en andere dingen heel erg mooi zien in ARTA
Handmatig dat omzetten is niet te doen met Fourier-analyse. Dat houdt handmatig al gauw op bij een paar basis functies (en dan nog niet eens het hele spectrum)
Daarvoor gebruik je dus simulaties en/of programma''s die het voor je omrekenen.
Ik weet dat speakerworkshop sowieso van een fase + frequentie responsie een impuslresponsie kan maken (stap volgens mij niet, maar eerlijk gezegd nooit naar gekeken).
Eventueel zou je die impusle responsie dan in ARTA kunnen laden en dan de stap-responsie bekijken
Moet je dus alleen nog de frequentie responsie krijgen van jou schakeling. Met een beetje gegoochel lukt dat wel in speakerworkshop, hoewel je vaak ook wel met diverse simulatie software (multisim oid) je gegevens kunt exporten.
Vervolgens kun je inderdaad de groeplooptijd en andere dingen heel erg mooi zien in ARTA