12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Flavio
Ook commercieel actief
Berichten: 142
Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
Locatie: Zierikzee

12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door Flavio »

Hallo,

Ik wil een subwoofertje maken als aanvulling op mijn center speaker zodat alle drie mijn voorspeakers full range kunnen spelen.
Ik heb ruimte voor een kast van maximaal netto 45 liter (mag ook kleiner) en wil graag een 10" of 12" driver met passief membraam gebruiken.
Ik heb nog een 300W (4 Ohm) Conrad versterker met hi-level in- en uitgangen die ik kan gebruiken.
Het -3dB punt moet bij 30Hz of lager liggen.
Welk merk kunnen jullie aanbevelen tot ca. €200,00 voor de driver plus het membraam? Het mag ook een gebruikte set zijn.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door meiborg »

Wat je eigenlijk vraagt is jongens, schotel mij eens een combi voor en reken meteen even een kastje uit. Ik zelf ben er niet zo goed in en ik denk dat de meeste mensen hier daar niet zo'n zin in hebben. Ik zou me er eens op inlezen op het forum met hulp van de zoekfunctie, er staan genoeg mooi subwoofers in die je kan nabouwen. Ook heeft dit forum een aangeboden sectie waar je zelf in kan zoeken naar gebruikte onderdelen. Nog makkelijker is een bouwpakket uitzoeken op bijvoorbeeld http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm, kijk maar eens tussen de CT, K&T enz. secties. Er staan best goedkope modellen tussen, en de plate amp heb je al dus dat scheelt weer in de kosten. Mocht je dan bij de bouw hulp nodig hebben of tegen problemen aanlopen, dan denk ik dat er hier genoeg hulpvaardige mensen zijn die je daarbij willen adviseren ;)

Overigens begrijp ik je verhaal niet helemaal, een sub als aanvulling op je center is nogal onduidelijk. De sub vult het laag aan en in de meeste gevallen neemt hij het over, voor alle speakers die zijn aangesloten op je versterker. Verder is het idee meestal dat de sub je speakers aanvult zodat deze juist niet fullrange hoeven te spelen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door b_force »

Er zijn inderdaad een hoop subwoofers te noemen.
Wat ik niet helemaal begrijp. Waarom zou je de center fullrange willen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door wouter »

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... /ct243.htm

Afbeelding
Cheap Trick CT 243 ein Subwoofer aus Klang+Ton 4/09

Komt niet helemaal zo diep als je voorkeur maar is wel iets om eens naar te kijken gezien het budget, moet wel passen :wink:
Met (uiteraard) 2 passieve membranen, meestal wel nodig namelijk
Flavio
Ook commercieel actief
Berichten: 142
Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
Locatie: Zierikzee

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door Flavio »

b_force schreef:
Er zijn inderdaad een hoop subwoofers te noemen.
Wat ik niet helemaal begrijp. Waarom zou je de center fullrange willen?
Omdat het kan :)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door meiborg »

Tja, er kan van alles maar heb je er wat aan is de vraag. Je centre speaker is hoofdzakelijk bedoeld voor stemmenweergave, tenzij je alleen naar Barry White concert dvd's kijkt behoorlijk zinloos dus.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door MBG Verhoeven »

Idd, en in 80% van de gevallen zit er ook al een 'filter' op het center kanaal van je reciever!
Om de simpele reden dat de meeste 'std' centerspeakers niet veel meer zijn dan een breedbander of een kleine 2(,5) weg..
Flavio
Ook commercieel actief
Berichten: 142
Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
Locatie: Zierikzee

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door Flavio »

MBG Verhoeven schreef:
Idd, en in 80% van de gevallen zit er ook al een 'filter' op het center kanaal van je reciever!
Om de simpele reden dat de meeste 'std' centerspeakers niet veel meer zijn dan een breedbander of een kleine 2(,5) weg..
Dat filter kan je uitschakelen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door wouter »

Het kan zijn dat de fases van je frontspeaker en centersub niet lekker optellen. In een nadelig geval is dit gedeeltelijk wel in orde, en gedeeltelijk niet. Je krijgt dan een versterking (dreun) en uitdoving (bas gedeeltelijk weg) waardoor je een waardeloze baslijn hebt.

Zo lang je laagsystemen verschillend zijn en je niet heel specifiek de fase kunt afregelen zou ik er niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door meiborg »

Het gaat er ook niet om dat het kan, maar is het een verbetering? Je centre moet een groter bereik weergeven, wat waarschijnlijk de geluidskwaliteit niet verbeterd maar waarschijnlijk zelfs door de extra belasting verminderd. Nogmaals, leuk om zo wat te experimenteren maar ik zou er geen geld insteken, te meer omdat wat logisch redeneren al uitwijst dat het geen verbetering zal zijn. Een sub als aanvulling is natuurlijk geen slecht idee ansich, maar als het voor films is kun je beter een flinke br sub uitzoeken met 12" woofer en deze om kosten te besparen aansturen met je Conrad plate amp. Dan heb je waarschijnlijk meer geluidsdruk voor minder geld.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast

Bericht door Tom Magchielse »

Die 45 liter is wel klein, als je met een grote woofer tot 30 Hz wil komen. De meeste 10 " woofers hebben equivalente volumes van boven de 80 L, zodat je met een stijfheidsverhouding van 2 of meer uitkomt. Dat levert basreflexafstemmingen die hun afsnijfrequentie boven de vrije-lucht resonantie Fs hebben. Dan wordt 30 Hz wel moeilijk. Een woofer met een heel zware conus en een heel krachtige magneet zou daarvoor nodig zijn. Met een 12"woofer liggen de zaken nog moeilijker, dan heb je echt een veel grotere kast nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”