12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Moderator: Beheerdersteam
-
Flavio
- Ook commercieel actief
- Berichten: 142
- Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
- Locatie: Zierikzee
12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Hallo,
Ik wil een subwoofertje maken als aanvulling op mijn center speaker zodat alle drie mijn voorspeakers full range kunnen spelen.
Ik heb ruimte voor een kast van maximaal netto 45 liter (mag ook kleiner) en wil graag een 10" of 12" driver met passief membraam gebruiken.
Ik heb nog een 300W (4 Ohm) Conrad versterker met hi-level in- en uitgangen die ik kan gebruiken.
Het -3dB punt moet bij 30Hz of lager liggen.
Welk merk kunnen jullie aanbevelen tot ca. €200,00 voor de driver plus het membraam? Het mag ook een gebruikte set zijn.
Ik wil een subwoofertje maken als aanvulling op mijn center speaker zodat alle drie mijn voorspeakers full range kunnen spelen.
Ik heb ruimte voor een kast van maximaal netto 45 liter (mag ook kleiner) en wil graag een 10" of 12" driver met passief membraam gebruiken.
Ik heb nog een 300W (4 Ohm) Conrad versterker met hi-level in- en uitgangen die ik kan gebruiken.
Het -3dB punt moet bij 30Hz of lager liggen.
Welk merk kunnen jullie aanbevelen tot ca. €200,00 voor de driver plus het membraam? Het mag ook een gebruikte set zijn.
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Wat je eigenlijk vraagt is jongens, schotel mij eens een combi voor en reken meteen even een kastje uit. Ik zelf ben er niet zo goed in en ik denk dat de meeste mensen hier daar niet zo'n zin in hebben. Ik zou me er eens op inlezen op het forum met hulp van de zoekfunctie, er staan genoeg mooi subwoofers in die je kan nabouwen. Ook heeft dit forum een aangeboden sectie waar je zelf in kan zoeken naar gebruikte onderdelen. Nog makkelijker is een bouwpakket uitzoeken op bijvoorbeeld http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm, kijk maar eens tussen de CT, K&T enz. secties. Er staan best goedkope modellen tussen, en de plate amp heb je al dus dat scheelt weer in de kosten. Mocht je dan bij de bouw hulp nodig hebben of tegen problemen aanlopen, dan denk ik dat er hier genoeg hulpvaardige mensen zijn die je daarbij willen adviseren 
Overigens begrijp ik je verhaal niet helemaal, een sub als aanvulling op je center is nogal onduidelijk. De sub vult het laag aan en in de meeste gevallen neemt hij het over, voor alle speakers die zijn aangesloten op je versterker. Verder is het idee meestal dat de sub je speakers aanvult zodat deze juist niet fullrange hoeven te spelen.
Overigens begrijp ik je verhaal niet helemaal, een sub als aanvulling op je center is nogal onduidelijk. De sub vult het laag aan en in de meeste gevallen neemt hij het over, voor alle speakers die zijn aangesloten op je versterker. Verder is het idee meestal dat de sub je speakers aanvult zodat deze juist niet fullrange hoeven te spelen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Er zijn inderdaad een hoop subwoofers te noemen.
Wat ik niet helemaal begrijp. Waarom zou je de center fullrange willen?
Wat ik niet helemaal begrijp. Waarom zou je de center fullrange willen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... /ct243.htm

Cheap Trick CT 243 ein Subwoofer aus Klang+Ton 4/09
Komt niet helemaal zo diep als je voorkeur maar is wel iets om eens naar te kijken gezien het budget, moet wel passen
Met (uiteraard) 2 passieve membranen, meestal wel nodig namelijk

Cheap Trick CT 243 ein Subwoofer aus Klang+Ton 4/09
Komt niet helemaal zo diep als je voorkeur maar is wel iets om eens naar te kijken gezien het budget, moet wel passen
Met (uiteraard) 2 passieve membranen, meestal wel nodig namelijk
-
Flavio
- Ook commercieel actief
- Berichten: 142
- Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
- Locatie: Zierikzee
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Omdat het kanb_force schreef:Er zijn inderdaad een hoop subwoofers te noemen.
Wat ik niet helemaal begrijp. Waarom zou je de center fullrange willen?
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Tja, er kan van alles maar heb je er wat aan is de vraag. Je centre speaker is hoofdzakelijk bedoeld voor stemmenweergave, tenzij je alleen naar Barry White concert dvd's kijkt behoorlijk zinloos dus.
-
MBG Verhoeven
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
- Locatie: Vinkel
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Idd, en in 80% van de gevallen zit er ook al een 'filter' op het center kanaal van je reciever!
Om de simpele reden dat de meeste 'std' centerspeakers niet veel meer zijn dan een breedbander of een kleine 2(,5) weg..
Om de simpele reden dat de meeste 'std' centerspeakers niet veel meer zijn dan een breedbander of een kleine 2(,5) weg..
-
Flavio
- Ook commercieel actief
- Berichten: 142
- Lid geworden op: do 25 nov 2004, 8:45
- Locatie: Zierikzee
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Dat filter kan je uitschakelen.MBG Verhoeven schreef:Idd, en in 80% van de gevallen zit er ook al een 'filter' op het center kanaal van je reciever!
Om de simpele reden dat de meeste 'std' centerspeakers niet veel meer zijn dan een breedbander of een kleine 2(,5) weg..
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Het kan zijn dat de fases van je frontspeaker en centersub niet lekker optellen. In een nadelig geval is dit gedeeltelijk wel in orde, en gedeeltelijk niet. Je krijgt dan een versterking (dreun) en uitdoving (bas gedeeltelijk weg) waardoor je een waardeloze baslijn hebt.
Zo lang je laagsystemen verschillend zijn en je niet heel specifiek de fase kunt afregelen zou ik er niet aan beginnen.
Zo lang je laagsystemen verschillend zijn en je niet heel specifiek de fase kunt afregelen zou ik er niet aan beginnen.
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Het gaat er ook niet om dat het kan, maar is het een verbetering? Je centre moet een groter bereik weergeven, wat waarschijnlijk de geluidskwaliteit niet verbeterd maar waarschijnlijk zelfs door de extra belasting verminderd. Nogmaals, leuk om zo wat te experimenteren maar ik zou er geen geld insteken, te meer omdat wat logisch redeneren al uitwijst dat het geen verbetering zal zijn. Een sub als aanvulling is natuurlijk geen slecht idee ansich, maar als het voor films is kun je beter een flinke br sub uitzoeken met 12" woofer en deze om kosten te besparen aansturen met je Conrad plate amp. Dan heb je waarschijnlijk meer geluidsdruk voor minder geld.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: 12" Subwoofer en passief membraam voor 45 liter kast
Die 45 liter is wel klein, als je met een grote woofer tot 30 Hz wil komen. De meeste 10 " woofers hebben equivalente volumes van boven de 80 L, zodat je met een stijfheidsverhouding van 2 of meer uitkomt. Dat levert basreflexafstemmingen die hun afsnijfrequentie boven de vrije-lucht resonantie Fs hebben. Dan wordt 30 Hz wel moeilijk. Een woofer met een heel zware conus en een heel krachtige magneet zou daarvoor nodig zijn. Met een 12"woofer liggen de zaken nog moeilijker, dan heb je echt een veel grotere kast nodig.
