voorversterker project 6H30

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mr Tube

voorversterker project 6H30

Bericht door Mr Tube »

Bij deze post ik hier mijn huidige voorversterker project waarbij ik de 6H30 inzet als triode versterker. Ik heb hierbij twee triodes parallel gezet om een voldoende lage uitgangsimpedantie te verkrijgen, de 6H30 is hier gewoon ideaal! De versterking is ca 6x en de uitgangs impedantie rond de 500 ohm zonder kathode volger of SRPP of andere trucs, gewoon een simpele triode versterkertrap en niets meer.

Inmiddels lijntrap gereed en al beluisterbaar

volgende stap is nu de phonostage waarbij ik voor een hybride oplossing heb gekozen, een reeds beproefde schakeling voor mij. De gain is wat krap maar toch voldoende voor mijn element (v.d. Hul frog), ik zag het niet zo zitten om concessies te doen voor een grotere gain.

Tot slot nog de voeding, deze is van het type van dik hout....... Ik heb bewust gekozen om geen stabilsatie toe te passen en ook geen smoorspoelen, ik denk dat deze opzet geslaagd is getuigen de luistertesten van de afgelopen drie weken.
Bijlagen
schema spx.jpg
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Nog even het schema van de voeding
Bijlagen
schema spxvoeding.jpg
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Leuk project! Heb je foto's gemaakt?

Ik zit ook aan een buizenvoorversterker project met de 6h30 buis te denken. Heb al naar de classic one van Triode Dick gekeken, dit lijkt me een mooie vv.
Het moet alleen wel matchen met de rest van mijn apparatuur...
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Waarom gebruik je zo gigantisch veel capaciteit in je HSvoeding?

Vind 't wel interessant :P
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Miniwatt schreef:
Waarom gebruik je zo gigantisch veel capaciteit in je HSvoeding?

Vind 't wel interessant :P
Ik wilde geen stabilisatie toepassen, heb daarom gekozen voor een RC filter voeding. De eisen stel ik vrij hoog omdat ik de signaal en stoorafstand op 90dB wil hebben bij normaal luister volume (dus ca 1watt)
de onderdrukking van de storingen op de voeding is ca 8dB dus dan kun je uitrekenen hoeveeel rimpel je mag hebben, uit deze berekening is deze voeding ontstaan met een rimpel van enkele microvolts.
Een tweede voordeel van die hoge capaciteit is de ongevoeligheid voor netspannings variaties, dit is bij een ouder ontwerp met een CLC voeding wel een probleem geweest en dat gaf wat konus gewapper.

De buizen schakeling trekt in totaal ca 50mA per kanaal

Het resultaat is er naar! versterker is volkomen stil, zelfs met oor tegen tweeter.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Matthijs schreef:
Leuk project! Heb je foto's gemaakt?

Ik zit ook aan een buizenvoorversterker project met de 6h30 buis te denken. Heb al naar de classic one van Triode Dick gekeken, dit lijkt me een mooie vv.
Het moet alleen wel matchen met de rest van mijn apparatuur...
zonde om de 6H30 met kathodevolger of in SRPP mode te gebruiken, is ook totaal niet nodig. In de geaarde kathode schakeling is de uitgangsimpedantie laag genoeg, zeker als je er twee parallel zet.
Bij mij is deze 500 Ohm, je zou met kathode ontkoppeling nog lager uitkomen. De vervorming is rond de 0,01% bij 1Vrms, dat is toch wel erg mooi voor een schakeling zonder tegenkoppeling.
Bandbreedte moet ik nog meten, volgens berekening kwam ik op 200KHz uit maar dat hangt een beetje af van de bronimpedantie en stand van de volumeregelaar. Onderste grensfrequentie is 2Hz bij een belasting van 10KOhm,
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Inmiddels zijn de plannen voor een actief luidsprekersysteem concreet en dan haal ik mij weer een nieuw probleem op de hals....
De verbinding van de lijn uitgang naar de luidspreker zal zo'n 3m worden en dat kan ik niet meer met een standaard interlinkje, ook een hele goed interlink als een Kubala Sosna of zo zou ik niet op 3meter willen hebben.
Gebalanceerd is dan de volgende optie waar ik aan denk maar ik wil de voorversterker niet gebalanceerd opbouwen, daar kleven teveel nadelen aan.
Ne enige tijd nadenken en het een en ander op papier te krabbelen ben ik tot het volgende gekomen: Wel een XLR kabel maar asym overdracht
Doel is om de afscherming en signaal geheel gescheiden over te brengen en storingen geheel buiten spel te zetten. Verder wil ik het dan afmaken met ferriet beads en kleine C'tjes, dit vooral aan de ingang van de luidspreker.
Feitelijk is er bij vele goede interlinks ook al gekozen voor een aparte afscherming, hier wil ik daarmee nog een stapje verder gaan.
Bijlagen
xlr verbinding.GIF
xlr verbinding.GIF (2.08 KiB) 2063 keer bekeken
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

even een vraagje:welke voedingstrafo gebruik je in je VV?
mvg
audioot
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

audioot schreef:
even een vraagje:welke voedingstrafo gebruik je in je VV?
mvg
audioot
Een special van Amplimo, universele voorversterker trafo.
2x 135V
2x 9V
2x 15V
1x 50V
voor eigen projecten hebben we er een aantal van laten maken.

Nu ook maar even een foto van het project, heb daarvoor een gescrapte SP-6 behuizing gebruikt. De originele ARC versterker was dusdanig door de vorige eigenaar naar de andere wereld geholpen dat opknappen geen optie meer was.
De print vervangen door een koperen plaat en alles is hardwired opgebouwd behalve de voeding, de aansluitbussen zijn van WBT.

De bodemplaat heb ik vervangen door een dikke (6mm) plaat alu met Ceraball voetjes maar die zit er nu even niet op, bovenplaat is nog origineel.
De potmeters en schakelaars zijn met bijbehorende print nog origineel al is de tape source schakelaar er nu wel tussen uit. De schakelaars onderaan moeten er nog op maar ik zoek er nog twee omdat deze afgebroken waren, ik kan er ook kortere op zetten welke nog wel verkrijgbaar zijn.
Bijlagen
vvspx.jpg
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

nice project
ik heb hier nog enkele ecc99 op de plank en ga dit ook eens proberen als ik wat tijd heb
mvg
audioot
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Voor de ECC99 moet je wel een hogere voedingspanning kiezen, ook is de Ri veel hoger waardoor de uitgangsimpedantie hoog uitkomt. Ik zou eerder voor de ECC88 kiezen, die kan ook op de voeding van 170 a 180V draaien.
De 6H30 heeft een nog lagere Ri dan de ECC88 en is daarmee ideaal voor deze toepassing, Met twee parallel geschakelde ECC99's kom je kwa uitgangsimpedantie uit op zo'n 1K denk ik zo.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Mr Tube schreef:
Ne enige tijd nadenken en het een en ander op papier te krabbelen ben ik tot het volgende gekomen: Wel een XLR kabel maar asym overdracht
Doel is om de afscherming en signaal geheel gescheiden over te brengen en storingen geheel buiten spel te zetten. Verder wil ik het dan afmaken met ferriet beads en kleine C'tjes, dit vooral aan de ingang van de luidspreker.
Feitelijk is er bij vele goede interlinks ook al gekozen voor een aparte afscherming, hier wil ik daarmee nog een stapje verder gaan.
Als je niet gebalanceerd werkt, heb je dan nu niet gewoon een kabel met een dubbele retourleiding? (en extra capaciteit)
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Miniwatt schreef:
Mr Tube schreef:
Als je niet gebalanceerd werkt, heb je dan nu niet gewoon een kabel met een dubbele retourleiding? (en extra capaciteit)
als aan de ingang de de retour hard aan aarde hangt is dat inderdaad zo en dan zou de afscherming beter aan een kant los kunnen hangen.

het idee is om de ingang van de actieve luidspreker gebalanceerd te maken met een trafo, op deze manier zal er geen signaal stroom lopen door de afscherming. Of electronisch gebalanceerd maken met een niet al te hoge afsluitweerstand (denk aan 10K ofzo) maar de voorkeur gaat toch wel naar de trafo. Ik heb nog twee trafo's liggen die goed meten (van enkele Hz tot 100KHz)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leuk project!

Ik zat naar het schema van de lijntrap te kijken. Is het bij parallel geschakelde buizen niet zo dat je de kathodes ook met elkaar moet verbinden? Dat zie ik namelijk ook terug in het "Classic" ontwerp van TriodeDick en in andere ontwerpen.

Wanneer je de kathode ontkoppelt moet je wel een heel goede condensator gebruiken. Het maakt je tekort aan gain misschien wel weer goed.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

RobertD schreef:
Leuk project!

Ik zat naar het schema van de lijntrap te kijken. Is het bij parallel geschakelde buizen niet zo dat je de kathodes ook met elkaar moet verbinden? Dat zie ik namelijk ook terug in het "Classic" ontwerp van TriodeDick en in andere ontwerpen.
Maakt niet zo heel veel uit, is een gewoonte van mij, wanneer de kathodes ieder een eigen kathode weerstand hebben worden ongelijkheden van de buis meer genivelleerd.
Wanneer je de kathode ontkoppelt moet je wel een heel goede condensator gebruiken. Het maakt je tekort aan gain misschien wel weer goed.
Inderdaad zal wel Elna Silmic worden of de cerfines, eventueel nog met een bypass met MKP.

In de lijntrap komt in elk geval geen kathode ontkoppeling, daar is de gain genoeg. Alleen de phonostage krijgt denk ik een kathode ontkoppeling in de laatste trap.
Plaats reactie