Mijn oma had lang geleden twee boeken in de kast staan, ok ze had kamers vol boeken maar deze twee waren uitermate intrigerend:
"Mengen en Roeren" Deel 1
"Mengen en Roeren" Deel 2
Hierin stond hoe je allerlei metalen chemisch kon kleuren. Geen idee wie ze uit de erfenis heeft weggekaapt maar wat schets mijn verbazing, ze staan integraal online:
Misschien alleen niet meer zo actueel. Boek is uit 1939 en daarmee uit den ouden doosch.
Vermoed zomaar dat sommige ingrediënten inmiddels niet meer legaal of op zijn minst moeilijker verkrijgbaar zijn.
Voor huis tuin en keuken gebruik zijn juist die oude recepten handig. Zo heb je voor het zwart kleuren van zilver (dat willen de meesten juist niet ) en koper/messing b.v. zwavellever (kaliumpolysulfide) nodig.
Pagina 182 van deel 2 is uiterst interessant ^^, zou het alleen niet thuis proberen!
1 drupje nitroglycerine op de grond laten vallen en je hebt een krater van 1m..
Pagina 182 van deel 2 is uiterst interessant ^^, zou het alleen niet thuis proberen!
1 drupje nitroglycerine op de grond laten vallen en je hebt een krater van 1m..
Nou ja, als je een Zweedse super donut wilt maken.........?
vwb het spuiten; 3 dunne laagjes is perfect. Ook zie ik in de verste verte niet dat het dichtloopt. Wat mijzelf verbaasd is dat zelf als ik er met de inbus of schroevedraaier in ga zitten draaien er nauwelijks tot geen beschadigingen komen
Ik heb in het verleden ook wel eens boutjes zwart gespoten (M3 en M4), ik had dus wel dat de lak eraf sprong zodra ik de schroevedraaier erop zette...
Waarschijnlijk is de lak die Wowly dan gebruikt veel harder dan wat ik had.
Daar ben ik dus gauw mee gestopt, nu heb ik een adresje gevonden die M4 inbus zwarte boutjes (ook per stuk) verkoopt, werkt een stuk sneller en staat mooier.
Heb een keer gehoord dat als je bv een stuk roestig metaal hebt.. die in een bak met water te hangen en goot-ontstoppings middel erbij in te knikkeren en met behulp van elektrolize te behandelen.
Heb een keer gehoord dat als je bv een stuk roestig metaal hebt.. die in een bak met water te hangen en goot-ontstoppings middel erbij in te knikkeren en met behulp van elektrolize te behandelen.