reckhorn F-1 modificaties

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sevenup

reckhorn F-1 modificaties

Bericht door sevenup »

Dit wilde ik jullie niet laten ontgaan.

Een collega van mij had een F-1 scheidingsfilter gekocht om actief te kunnen gaan filteren en 2 versterkers te gebruiken voor sub en sat. Nu was hij niet tevreden over de geluidskwaliteit. Ik ben de beroerste niet en bood hem aan er even naar te kijken.

Nou lijkt het aan de buitenkant wel netjes, maar binnenin is hij toch wel heel simpel. Voeding is alleen maar een brug met 4 diodes en 2 elcos. Komt ongeveer +/- 16V uit. Verder geen stabilisatie. Ook lokale ontkoppeling bij de opamps is miniem met een 10n of 100n condensatortje. Er zitten 6 TL082 opamps in. Er is geen fatsoenlijk aardpunt waardoor waarschijnlijk de brom ontstaat bij het aansluiten van meerdere apparaten.

Om te beginnen heb ik een centraal aardpunt gemaakt waar de chassisdelen per ingang aanzitten alsmede ook de "nul" van de print. Het aardprobleem lijkt nu opgelost. Ik heb de 2 elco's vervangen voor een paar fatsoenlijke exemplaren.

Ook heb ik al wat draden onderop de print gesoldeerd om een 7812 en 7912 te monteren in de voedingslijn. De bestaande voedingslijnen op de print heb ik hiervoor onderbroken ( doorgekrast ) zodat de spanningsregelaars en een paar kleine elco's er tussen kunnen. Een 100n condensatortje voor achter de regelaar zit al op de print.

Daarna worden waarschijnlijk de opamps nog vervangen voor bijvoorbeeld de OPA2134 of iets dergelijks.

Hieronder een paar foto's van de binnenkant van de F-1.
Bijlagen
F1_3.JPG
F1_2.JPG
F1_1.JPG
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

In plaats van de 78xx en 79xx toe te passen kun je beter de LM317/LM337 gebruiken, nog mooier is shunt regeleaars. Ferriet ringen bij de net entree houdt RFI tegen, bedenk dat de voedingstrafo niets tegenhoudt. Ook kan het nuttig zijn om wat ferriet beads toe te passen op de in en uitgangen, zowiezo nuttig om te kijken welke maatregelen de ontwerper heeft genomen tegen HF invloeden.

De Opamps zeker vervangen! OPA2134 is een goed alternatief of de OP2604.

PS
De tentlabs shuntregelaars leveren niet genoeg stroom denk ik, als je wilt experimenteren met shuntregeling kun je zelf iets maken met een gebufferde TL431 en een contstante stroombron.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb de LM317 en LM337 gebruikt. Staan nu op ongeveer 12V. Ik heb geen ruis/brom meer kunnen horen. Ben benieuwd wat hij er van vindt :D

Later worden de opamps nog vervangen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Mr Tube schreef:
In plaats van de 78xx en 79xx toe te passen kun je beter de LM317/LM337 gebruiken
Bij mijn weten is een 78xx/79xx net zo goed als een LM3x7, alleen kun je die iets minder gemakkelijk van uitgangsspanning variëren.

Groeten,
Mischa
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Als je de voeding nog iets netter wil maken kan je de diodes nog overbruggen met snubber condensatoren. :idea:
Plaats reactie