Vifa Vertigo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

WMC schreef:
Wat voor effect bereik je met het parallel zetten van de weerstanden aan de condensatoren voor het hoog? Ik zou zeggen dat je nu, zei het verzwakt, meer lage tonen door laat, maar waarom?
Ik kom hierop uit doordat ik een bepaalde doelcurve wil bereiken, namelijk Linkwitz-Riley 2de orde op 3000Hz. Door de weerstanden wordt het weer een soort van 2de orde filter in plaats van 3de orde, maar dan wel een 2de orde met een specifieke curve die compenseert voor diffractie-effecten.

-edit- je hoeft je niet veel zorgen te maken over het laagfrequent dat dan door de tweeter gaat. Zelfs bij 100W versterkervermogen (niet reëel bij deze speaker) gaat er bij dit filter dan nog slechts zo'n 20mW door de tweeter in het laag, die gemakkelijk zou worden gedissipeerd door de spreekspoel. Bedenk dat ook bij eerste orde seriefilters nogal wat laagfrequent signaal door de woofer naar de tweeter lekt, ook geen probleem.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Ik ben nu lekker van het weer aan het genieten, maar ook naar het filter aan het luisteren. Ik heb nog wat tuning gedaan, de XT300 krijgt nu iets minder midden en de PL18 juist wat meer. Het resulteert in ietsje zachter spelen (0,5dB) rond 2kHz.

De speakers voldoen nu aardig aan het referentiebeeld wat tussen mijn oren zit van mijn eigen set. Klinkt lekker dus! Mooi evenwichtig in deze luisterruimte, eigenlijk niets op aan te merken. Maar altijd weer afwachten hoe het elders klinkt.

Hieronder het complete filter zoals het nu is opgebouwd. @JeroenGRT, je hebt geluk, ik heb al je meegebrachte filtercomponenten kunnen toepassen! Je hoeft slechts voor ca €26,- bij te kopen.
Bijlagen
prototype.png
DSCF4284.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Misschien wel aardig om het verschil in benadering te laten zien van de oorspronkelijke Premium33 en dit knutselwerkje. Je ziet dat bij het Premium filter het rendement veel lager is gehouden. N.B. dit is natuurlijk een simulatie op basis van mijn metingen, geen garantie dat het echt zo is, maar ik heb gecompenseerd voor de tweeter positie omdat de Premium33 geen naar achter hellende baffle heeft. Het is traditioneel 2-weg gefilterd op 2kHz, met flinke bafflestep correctie alsof er geen extra woofer aan de onderkant staat mee te spelen. Maar, dat moet omdat bij de Premium33 de onderste woofer flink en vroeg is gefilterd met een dikke 8,2mH spoel. Verder zie je dat wel de tweeter een hoger volume heeft gekregen dan de bovenste woofer, geeft dus iets oplopend hoog. De onderste woofer zal samen met deze curve leiden tot een flinke basboost in het laag, kan vlot oplopen tot 90 dB. Ik verwacht wel dat het middengebied vlak getrokken wordt door de onderste woofer.

Het is duidelijk dat de twee benaderingen een nogal verschillende klank zullen opleveren. Vooral het middengebied zal heel anders overkomen.
Bijlagen
DSCF4287.jpg
DSCF4290.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

ach man,bijna geen verschil! :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

N.B. de Premium33 heeft wel een andere tweeter, die kon ik helaas niet meesimuleren. Zit een scanspeak tweeter in, ook heel vlak, met 1 dB lager rendement.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

vooral het gebied van 1 tot 3 khz ziet er fraai uit in vergelijk met de andere.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Das niet zozeer het punt, bovendien kan ik er daar heel gemakkelijk naast zitten met mijn simulatie. Het is meer dat de tonale balans van de speakers heel verschillend is (geen teruggenomen middengebied ten opzichte van laag en hoog). Verder maakt mijn filter anders gebruik van het afstraalgedrag van de drivers. Dit doe ik door de slappe filterhellingen en het hogere overnamepunt. Daar waar de woofer behoorlijk begint te bundelen, boven 3kHz, bundelt de tweeter juist het minst (3-4kHz). De combinatie zorgt dat het afstraalgedrag constant blijft en dat de speaker geen overschot aan energie geeft juist in het gebied waar ons gehoor het meest gevoelig is.
Bijlagen
DSCF4277.jpg
DSCF4278.jpg
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Allemachtig Jeroen, dat heb je mooi gedaan! Maandagavond maar eens luisteren bij jeroen_d, ik neem mijn Astin Trew AT2000plus en AT3500 cd speler mee. Dan heb ik een aardig beeld van hoe het zich verhoudt t.o.v. mijn scan speak vertigo's en premium 11's. Mooi dat je de filteronderdelen nog hebt kunnen gebruiken jeroen!

De speakers bij jeroen_d klonken heel erg lekker, als deze speakers daar maar iets in de buurt komen dan ben ik zeer tevreden :D .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

tot maandag! :wink:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Kom jij ook bij jeroen morgenavond? Neem dan gelijk de vifa dre xt mee 8) :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

Kom jij ook bij jeroen morgenavond? Neem dan gelijk de vifa dre xt mee
ja en nee.....
de vifa`s staan niet bij mij.......
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

oke dan heb ik nog een verassing voor je , in de vorm van een xt300 frontplaat :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

JeroenGRT schreef:
oke dan heb ik nog een verassing voor je , in de vorm van een xt300 frontplaat :D
geweldig!! 8)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Gisteren geluisterd bij jeroen_d, samen met dre naar de Vifa Vertigo's. In het begin kloptje er naar mijn gevoel iets niet in het midengebied, het klonk ook een beetje 'hol' . Jeroen_d heeft toen ter plekke nog wat veranderd aan het filter en het verschil was enorm :shock: ! Wat een speaker! Het plaatje klopte gewoon, middengebied was nu fantastisch en het klonk niet meer hol. Geluid kwam volledig los van de speakers, klonk heel erg dynamiekrijk en open met flink veel fundament. De buren zullen vast gehoord hebben dat er wat speakers getest moesten worden :lol: , maar de speakers gaven geen kik. De muzikanten stonden gewoon in de kamer.

Getest op Astin Trew AT2000plus versterker en AT3500 cd speler met Cardas Crosslink bekabeling. Jeroen en Andre, heel erg bedankt! Ik ben zeer tevreden! Vanavond maar eens thuis luisteren!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

kan begrijpen dat je tevreden bent! 8)
een zeer complete en enorm gedetaileerde weergave!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Inderdaad! Ik ga deze dagen nog eens rustig luisteren...ze staan nu in de woonkamer. Deze week ook nog even proberen op zolder, op een Marantz SR14/CD17KI combi.
Bijlagen
DSC_0191.jpg
DSC_0193.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

zolder? :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door hannesie »

Ik heb dit draadje aardig gevolgd, erg interessant, maar wat is nu de definitieve filtering??
Zeker als dat zo een verschil maakte. :)

Hans
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

jeroen zal nog wel wat plaatsen denk ik,maar het ergste is dat ze mijn vifa xt echt wegspelen :roll:
een meer volwassen weergave en dynamischer
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Wat mij nu wel erg opvalt is dat de scan speak units toch wel een stuk warmer klinken dan de vifa's . Verder vond ik de speakers bij jeroen_d beter klinken dan in mijn woonkamer, dat moet dan toch echt aan de akoestiek liggen. Daarom kon ik het niet laten en heb ze net even naar de zolder getild, en aangesloten op de Marantz SR14/CD17KI combo. Op zolder ligt vloerbedekking, en dat klinkt sowieso anders als in de woonkamer met houten vloer. Bovendien klinkt de Marantz ook wat warmer dan de Astin Trew. En ik moet zeggen dat klinkt retestrak 8) .

In de woonkamer vind ik de Scan Speak Vertigo qua middengebied toch wel een stuk mooier dan de Vifa Vertigo. Het laag daarentegen vind ik weer mooier van de Vifa Vertigo. E.a. zal ook met smaak te maken hebben, de vifa's klinken gewoon veel pittiger dan de scan speaks. Blijkt wel dat de akoestiek zeker een enorme rol speelt. Het is in ieder geval een zeer mooie speaker geworden, die enorm veel waar voor het geld bied! De eerste post is van 5 weken geleden, en nu staat er al zo'n speaker hier te spelen :shock: . Mooi! 8)

Jeroen_d komt nog een keer bij mij thuis, en dan zullen we zien of er nog wat winst met het filter te behalen is. Kan hij ook gelijk het verschil beluisteren tussen de SS Vertigo en Vifa Vertigo...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

De speakers zullen hoe dan ook verschillend blijven klinken, dit heeft te maken met de ontwerpkeuzes die ik al eerder heb aangegeven. Twee woofers tov eentje maakt al veel verschil en een kleine mid straalt meer rond zodat het middengebied anders overkomt.

Als dan nog de afstemming zodanig is dat deze vifa variant de tweeter relatief wat harder laat spelen, dan moet je het niet uitsluitend in de units zoeken. Ik geloof niet dat scan speak units zoveel warmer klinken dan vifa units. Wel dat ze zuiverder klinken, zeker bij hoog volume, dat heeft te maken met lagere vervorming.

Maar, zoals ik ook al aan je heb aangegeven, ik was niet overtuigd van 100% goede balans na de wijziging die was aangebracht. Mijn woonkamer verbloemt een te pittig hoog. Dan is het gewoon afwachten hoe het elders uitpakt. Kan meevallen, kan tegenvallen, maar zoals zo vaak geeft een andere luisterruimte een pittiger hoog dan wat ik ervaar bij mij thuis.

We gaan gewoon nog lekker aan de slag als ik bij jou ben, we hebben nog niet het onderste uit de kan van de Vifa Vertigo gehaald!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Klopt ik denk dat er inderdaad nog meer uit te halen is! Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat...eerst maar eens de speakers verder afwerken.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Vanmorgen is jeroen_d al bij mij thuis geweest, en hij heeft e.a. aan het filter aangepast. Hij kan beter zelf even aangeven wat hij precies gedaan heeft :) . Het geluid is in ieder geval nu nog mooier geworden , we konden mooi switchen tussen de scan speak en vifa vertigo zodat de verschillen duidelijk werden. Bij de Scan Speak Vertigo stond de tweeter veel zachter te spelen, was er meer bas aanwezig en leek het beter in balans te zijn. Nadat jeroen_d met het filter bezig was geweest van de vifa vertigo stond er weer een compleet andere speaker te spelen. De tweeter was wat zachter gezet, het middengebied was nu heel mooi gedefineerd en het laag was nu wel aanwezig maar wel superstrak! Echt zeer mooi gedaan jeroen!

Als je dan nagaat dat er een tweeter in zit van 30 euro t.o.v. 300 euro van een de scan speak r2904/7000....dat gaat echt nergens over! De vifa vertigo klinkt een stuk neutraler dan de scan speak vertigo, de scan speak kleurt iets meer met een tikkeltje aan de warme kant (vind ik). Binnenbekabeling van de vifa vertigo is standaard speaker kabel van 1 euro / per meter (t.o.v. zilver teflon ss vertigo) ...en zit er 6 loodbitumen platen in t.o.v. 24 van de scan speak vertigo :lol: . Dit is dan ook meer een 'budget' versie van de scan speak vertigo (of premium 33) ...maar wat voor een :shock: !! . Nu zullen jullie je misschien afvragen welke ik mooier vind klinken....daar ben ik nog niet over uit....ik vind beide gewoon erg mooi! Maar wat prijs/prestatie betreft...daar wint de vifa vertigo met vlag en wimpel!

Ik zal eens kijken of ik deze kan meenemen naar de zelfbouwaudio dag....dan kunnen jullie ook luisteren. Ik vind dat jeroen_d echt topwerk heeft afgeleverd! Hij is er ook erg druk mee geweest, steeds weer wat aanpassen, luisteren, aanpassen, etc...maar het resultaat mag er zijn! Bedankt Jeroen!!
Bijlagen
vifavertigo_scanspeakvertigo.jpg
vifavertigo_scanspeakvertigo_filter.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Ja, dat was me het dagje wel! 4 uur heen en terug rijden en 5,5 uur filteren! Maar ik ben ook best tevreden zo over de vifa vertigo. Weer een filter ervaring rijker met 2 1/2 weg en 2 stuks 17cm woofers.

Als ik het verschil nu zou moeten benoemen:
Bij de originele vertigo lijkt de bas wat losser te staan van de rest van de muziek. Het middengebied heeft iets meer warmte en presence, het hoog speelt wat zachter dan neutraal.
Bij de vifa vertigo loopt de bas vloeiend over in het middengebied, er is geen onderscheid. Hij is vol, diep en strak, maar net wat minder gearticuleerd als bij de originele vertigo. Het hoog en midden klinken heel schoon en helder. Het midden heeft wel net wat minder detail.
Als ik zou moeten kiezen, zou ik het heel moeilijk vinden. Gelukkig heb ik mijn eigen systeem en hoef ik niet te kiezen. :D

Hieronder het uiteindelijke filter, zoals het nu speelt, met daaronder het afstraalgedrag. Het afstraalgedrag is vanaf 1500Hz net een dipool, met dit verschil dat er geen geluid naar achteren straalt. Het kantelpunt ligt op 3400Hz. Het effect van de onderste woofer is niet zichtbaar, maar die trekt de respons beneden 1000Hz vlak.

Ik zou graag nog hebben geëxperimenteerd met de spoelwaarde van 4,7mH en daar een spoel van 3.9mH en/of 3.3mH hebben geprobeerd. Ik gok dat een filter met een goede kernspoel van 3.9mH en een 0.56mH luchtspoel van 1.4mm in plaats van de huidige 1.0mm net nog wat beter klinkt. Dat daar de bas en het midden nog net een stukje beter van worden.
Bijlagen
Filter definitief.png
afstraalgedrag 0-15-30-45-60 graden.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Nog even de nieuwe respons op 15 graden, voor hannesie die wil vergelijken met het oude filter.
Bijlagen
respons 15 graden.jpg
Gesloten