hoofdtelefoon verlengkabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door Peertje »

Ik wil mijn sennheiser 595 aansluiten op mijn tv.
Hiervoor heb ik een verlengkabel nodig van 15 meter met aan beide kanten 6.35mm jack plug m/fm.
Deze moet ik er achteraf aan solderen ivm het te leggen kabel traject.

Vraag: wat is een kwalitatief goede kabel voor het verlengen van een hoofdtelefoon :?:
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door v-bro »

Een 595 heeft een impedantie van 50 ohm, hier zou je met een 15 meter lange kabel nog wel eens "last" van kunnen krijgen... Beter zou het werken om na de 15 meter een goede koptelefoon versterker met hoge ingangsimpedantie aan te sluiten en van daaruit een korte kabel...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door ray5150 »

Zie jij op 15 meter afstand je televisie nog wel dan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
Zie jij op 15 meter afstand je televisie nog wel dan?
Hij wil het natuurlijk mooi wegwerken :)
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door Peertje »

TV staat op 5,5 meter afstand in mijn slaapkamer. (40 inch)
De kabel moet door mijn tv meubel via een hele omweg naar mijn bed.
Ik vermoed dat 12,5 meter ook al volstaat want ik heb nog 2,5 meter kabel aan mijn hoofd telefoon hangen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door sietse »

Is een draadloze Sennheiser ook interessant? Heb er een in me bureau la liggen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door sietse »

sietse schreef:
Is een draadloze Sennheiser ook interessant? Heb er een in me bureau la liggen.
Heeft denk ik wat te lang niks liggen doen. Was nog duur ook. 119 euro in 2001. Heb boekje en zo nog. ff verder uit proberen en anders maar in de kliko.. :(
Was wel handig want je kon muziekje luisteren tijdens de tuin omspitten of zo.
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door Peertje »

sietse schreef:
Is een draadloze Sennheiser ook interessant? Heb er een in me bureau la liggen.
De draadloze sennheisers die ik beluisterd heb was ik niet kapot van de kwaliteit en draag comfort.


@v-bro
Zelfbouw luidsprekers zijn doorgaans hier 4 ohm.
Dat is pakweg 12 keer lager
Waarom zou dat een probleem zijn met 50ohm?
Vanwege het spanningsverlies / vermogen verlies van de kabel?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door Pjotr »

Gewoon dat simpele dunne 0,4 mm2 zwart-rode speakersnoer gebruiken. Prima voor een hoofdtelefoon van > 30 ohm.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door richard »

Peertje schreef:
Zelfbouw luidsprekers zijn doorgaans hier 4 ohm.
Dat is pakweg 12 keer lager
Waarom zou dat een probleem zijn met 50ohm?
Vanwege het spanningsverlies / vermogen verlies van de kabel?
Misschien twee coaxjes van 50 Ohm, één voor links en één voor rechts. Moet je stekkers er wel op een of andere manier aan de coax zien te fabrieken.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door v-bro »

Peertje schreef:
sietse schreef:
Is een draadloze Sennheiser ook interessant? Heb er een in me bureau la liggen.
De draadloze sennheisers die ik beluisterd heb was ik niet kapot van de kwaliteit en draag comfort.


@v-bro
Zelfbouw luidsprekers zijn doorgaans hier 4 ohm.
Dat is pakweg 12 keer lager
Waarom zou dat een probleem zijn met 50ohm?
Vanwege het spanningsverlies / vermogen verlies van de kabel?
Er gaat bij speakers flink wat spanning doorheen en veel hogere stroom en moet er op langere lengte wel degelijk aan de dikte gedacht worden. Bij zwak signaal en afgeschermde kabel moet je oppassen dat bijv. parasitaire capaciteit niet mee gaat doen, kun je zo uitrekenen na het meten en vervangingsschema van maken. Gewoon het kantelpunt van het filter uitrekenen, heb ik kort geleden nog in een ander draadje ( :wink: ) in het kabelforum hier gedemonstreerd hoe je dat globaal uitrekent.

Ik moet zeggen dat het waarschijnlijk geen reden tot zorgen is, maar even dubbel checken kan geen kwaad...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door Pjotr »

v-bro schreef:
Er gaat bij speakers flink wat spanning doorheen en veel hogere stroom en moet er op langere lengte wel degelijk aan de dikte gedacht worden. Bij zwak signaal en afgeschermde kabel moet je oppassen dat bijv. parasitaire capaciteit niet mee gaat doen, kun je zo uitrekenen na het meten en vervangingsschema van maken. Gewoon het kantelpunt van het filter uitrekenen, heb ik kort geleden nog in een ander draadje ( :wink: ) in het kabelforum hier gedemonstreerd hoe je dat globaal uitrekent.
Hoezo gewoon? Normaliter volstrekt niet relevant, kabel en snoer van dit soort is 50pf - 100pf de meter. Voor 15 meter in het ongunstigste geval: 1,5 nF. Iedere fatsoenlijke versterker kan dat probleemloos aansturen. Enige uitzondering is misschien een oude Naim (what's in a name :D ), die wil met een dergelijke capaciteit nog wel eens gaan oscilleren.

Heb het idee dat moeilijker gedaan wordt dan nodig: Cat-kabel en 4 aderig telefoonsnoer doet het net zo goed.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: hoofdtelefoon verlengkabel

Bericht door v-bro »

Pjotr schreef:

Heb het idee dat moeilijker gedaan wordt dan nodig: Cat-kabel en 4 aderig telefoonsnoer doet het net zo goed.
Dat idee heb ik zeker ook! 15 meter is ook bij lange na niet zo'n zorgwekkende lengte... 8-[ Maar het idee was dat als je eventuele invloed in kaart wilt brengen dat best mogelijk is. Maar zoals ik al elders in het kabeltjes forum aangaf is de uitslag meestal dat je je in de verste verte geen zorgen hoeft te maken.... :roll:
Plaats reactie