Allpair 10 Fullrange

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Allpair 10 Fullrange

Bericht door amanda »

Is het verstandig om deze driver in een gesloten kastje van 4,5 liter te bouwen?
Hij zou dan gefilterd worden op 80Hz en door subs ondersteund worden in een HT installatie.

Heeft misschien iemand hier ervaring mee? Henk Jan bijvoorbeeld :wink:
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Re: Allpair 10 Fullrange

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik zou even de belastbaarheid controleren in winISD oid. Let wel op dat je de bafflestep compenstatie (die je ws best veel nodig hebt) ook meeneemt!

Persoonlijk (zonder me er echt in deze driver verdiept te hebben) zou ik gaan voor een baffle dat compensatie minimaal nodig heeft tot laten we zeggen 300/250 hz. Daaronder kun je dan een (actieve) woofer aankoppelen! Zodoende heb je maximaal rendement van je driver en geen of weinig last van de aankoppeling met het laag ivm afstraalgedrag :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb 'm zelf alleen in de Conic (hoorn) gehad, maar ik kan wel ff in m'n archief duiken of daar wat bruikbaars tussen zit. wat betreft baffle step correctie: die kan nog wel eens meevallen, want de Alpair10 heeft (net als andere Markaudio drivers) een 'bult' rondom de 200Hz, waardoor je als je de kastbreedte goed hebt zonder BSC correctie zou kunnen wegkomen (net zoals de Conic)
Bijlagen
Alpair10FR.png
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Die baffle step ben ik ook niet zo bang voor, waarschijnlijk komt er hier een nieuwe receiver met flink wat instelmogelijkheden. Het is dan ook de bedoeling om geen filter te gaan gebruiken!

De Allpair 10 moet vlak doorgaan tot 80Hz (THX), het hoeft allemaal niet super hard te kunnen maar wel met weinig vervorming. Als 1 driver niet genoeg is ivm xmax dan wil ik 2 stuks gebruiken, in ieder geval voor de center.

Wat betreft de xmax, daar staat 8,5mm (one way) moet ik dat lezen als een xmax van 17mm? denk het niet toch?

Binnenkort wil ik 2 exemplaren bestellen om een en ander uit te proberen, nu zag ik wel dat er binnen zeer korte tijd een mkII aankomt dus misschien wacht ik daar op...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de Xmax is echt 8½mm one way, dus max slag is 17mm 8)

wat betreft de filtering: kan je dan de helling van de filters sat/sub onafhankelijk van alkaar instellen? want als je deze in een gesloten kastje zet, zal de f3 niet veel onder de 80Hz zitten, en heb je dus al je normale 12dB/oct afval van je sats. om een beetje belastbaar te blijven met dit formaat moet je toch nog extra filteren lijkt me, dus dan zal je een flink steil filter voor de sub moeten kunnen instellen. Zit je kwa formaat "vast" aan zo'n klein kastje? anders zou je een BR kunnen pakken, filtert een stuk makkelijker als die vlak doorloopt tot flink onder de overname freq naar je sub
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

de Xmax is echt 8½mm one way, dus max slag is 17mm
Xmax absoluut is dan 17 mm, de maximale 'lineaire' slag, meestal is Xmech nog een stuk groter maar bij 'verzonken' spreekspoel aandrijvingen meestal niet echt. Maar goed, dat wisten jullie ook wel :wink:
Een paar jaar geleden had ik niet durven beweren dat er breedbanders zouden komen met zo'n grote Xmax, 8,5 mm is gigantisch :D
Arno

Bericht door Arno »

Maar jij hebt toch al een 6.4 opstelling? Of is het voor iemand anders?
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Gewoon voor bij mij thuis :roll:
dre

Bericht door dre »

waar bemoeit ie zich mee! :lol:
Arno

Bericht door Arno »

Ik was al bang dat Amanda ging stoppen met zelfbouw, ze was opeens zoveel spullen aan het verkopen.

Verder wil ik graag wat leren op het gebied van beargumentatie om nog meer luidsprekers in huis te halen :lol: :lol: :lol:
dre

Bericht door dre »

het had een wijf kunne weze! :lol:
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Arno schreef:
Verder wil ik graag wat leren op het gebied van beargumentatie om nog meer luidsprekers in huis te halen :lol: :lol: :lol:
Ik heb het gewoon nodig :^o
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

amanda schreef:
Arno schreef:
Ik heb het gewoon nodig :^o
Daar ontbreekt nog een stukje zin...

"Ik heb het gewoon nodig, jij wil toch ook graag nieuwe kleren..."

Uiteraard kan voor het woordje kleren ook iets anders ingevuld worden... :twisted:
Arno

Bericht door Arno »

In een goed huwelijk is er sprake van een gezonde luidspreker/schoenen-ratio (als die hier 1:1 moet worden, kan ik nog wel een poosje blijven bouwen) :mrgreen:

Sorry voor de off-topic.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ha, dat ga ik uitproberen... Straks eens even tellen hoeveel (hand)tasjes mevrouw hier heeft verzameld, kan ik weer projecten gaan verzinnen :lol: :lol:
Jasper

Bericht door Jasper »

Ik ben er gecharmeerd van de Alpair 5 gold, maar deze heeft te weinig maximum SPL onder de 300Hz om mooi aan te sluiten op mijn Dayton RS390HF. Een Alpair 10 FR zou dat wel kunnen (zegge op 100Hz, actief gefilterd op 4e orde), maar ik ben bang dat ik dan wat detail in het hoog ga verliezen.
Als ik nu een Alpair 10 full range en een Alpair 5 combineer met een passieve 1e orde filter, en onder de 100Hz aan mijn Dayton sub geef (actief gefilterd), zou dit dan een mooie combinatie zijn?
Ik heb wel een artikel in de Hobby Hifi gezien met een Alpair 10 bass en een Alpair 5 grey, maar deze had een wel erg uitgebreid filter en je zou toch zeggen dat je met breedbanders gerust voor een 1e orde filter kan gaan. Een beetje equalizen kan ik altijd nog doen, omdat mijn primaire bron een PC is.

Nog een vraagje aan de kenners: is de SPL van de Alpair 5 vooral x-max gelimiteerd of is de rating van maximaal 12W thermisch? M.a.w. kan ik hem gerust meer voor zijn kiezen geven als ik hem hoger filter (zegge 500 Hz)?
Ik wil deze speakers namelijk ook voor films inzetten en af en toe ook even het concertgevoel in huis halen.
richard

Bericht door richard »

wouter schreef:
de Xmax is echt 8½mm one way, dus max slag is 17mm
Xmax absoluut is dan 17 mm, de maximale 'lineaire' slag, meestal is Xmech nog een stuk groter maar bij 'verzonken' spreekspoel aandrijvingen meestal niet echt. Maar goed, dat wisten jullie ook wel :wink:
Een paar jaar geleden had ik niet durven beweren dat er breedbanders zouden komen met zo'n grote Xmax, 8,5 mm is gigantisch :D
Hoe bepalen ze de Xmax (of Xlin) dan? Meestal is Xlin de helft van het verschil tussen de poolplaathoogte en de spreekspoelhoogte. Bij een plaatdikte van 4 mm zou de spoellengte zo'n 21 mm moeten zijn. Een lengte die niet gebruikelijk is bij een breedbander vanwege het gewicht. Heb je een omgekeerde constructie met een spoellengte van 4 mm zou je een plaatdikte moeten hebben van 21 mm, dat zie ik hier ook niet echt zitten.
Ik heb het idee dat er te pas en te onpas met de termen Xmax, Xlin en Xdam wordt gegoocheld.
Laatst gewijzigd door richard op za 10 apr 2010, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jasper schreef:
Ik ben er gecharmeerd van de Alpair 5 gold, .....Hobby Hifi ....
als je de 5 zo inzet dat deze afgefilterd wordt waar ook de baffle step optreed, scheelt dat al flink in t filter. en een hogere overname maakt hopelijk de noodzaak van de impedantie-platmep-RCL overbodig. lukt dat, dan zou een simpel filter in theorie moeten kunnen, je zet dan de Alpair5 meer als tweeter in, maar dan extreem laag gecrossed. kan zeer goed klinken. wat betreft de belastbaarheid: als je hoger filtert zal de thermische belastbaarheid waarschijnlijk eerder belemmerend zijn dan de uitslag, zeker als ik Asterduc z'n ervaring met zeer luid spelen met een kleine breedbander herinner. maar vraag me nou niet dit in een getal uit te drukken, hangt o.a. van het materiaal dat ze moeten weergeven. ik heb al eens nagevraagd, maar er is voor zover ik kan nagaan geen standaard die zegt van: zus&zo filteren is Y watt belastbaarheid.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

richard schreef:
Hoe bepalen ze de Xmax (of Xlin) dan? Meestal is Xlin de helft van het verschil tussen de poolplaathoogte en de spreekspoelhoogte. Bij een plaatdikte van 4 mm zou de spoellengte zo'n 21 mm moeten zijn. Een lengte die niet gebruikelijk is bij een breedbander vanwege het gewicht. Heb je een omgekeerde constructie met een spoellengte van 4 mm zou je een plaatdikte moeten hebben van 21 mm, dat zie ik hier ook niet echt zitten.
Ik heb het idee dat er te pas en te onpas met de termen Xmax, Xlin en Xdam wordt gegoocheld.
Bij verzonken spreekspoelen (A.K.A. underhung) zijn er 2 opties. Je noemde er 1, de andere is een XBL^2 methode. Daarbij zijn er eigenlijk 2 poolplaten, die een stukje bij elkaar vandaan zitten. Geen 21 mm aan 1 stuk dus.
Verder is Xmax het bereik waarbinnen tenminste (ongeveer) 70% van de aandrijfkracht beschikbaar is.
Plaats reactie