klankkleur HATT MKIII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

klankkleur HATT MKIII

Bericht door bartve »

Dag,

ik ben van plan binnenkort een HATT MKIII te gaan bouwen (of eigenlijk drivers/filters van de MKIII in een HATT SE kast). Ik heb nu zuilluidsprekers (Vifa Filigran 2) maar wil graag overstappen naar iets handzamers (maar ben ook wel aan iets nieuw toe). De Filigrans voldoen maar gaan bij langer luisteren en wat hogere volumes (niet loeihard) wel wat vermoeien.
De keus voor de HATT komt na urenlang het web afspeuren naar informatie, luisterimpressies, etc. Typisch van zelfbouw luidsprekers is dat je ze niet kunt beluisteren voordat je ze bouwt.
Mijn vraag: hoe zou je de klankkleur, het karakter of wat dan ook van de HATT MKIII beschrijven? Neutraal? Helder? Rustig? Levendig? ...??
Ze worden aangedreven door mijn Naim Uniti en over het algemeen wordt daarover gezegd dat die het best gecombineerd kan worden met 'engelse' speakers, zoals Harbeth, Neat, PMC, Rega, dus niet al te fel of helder denk ik dan. Past de HATT MKIII in die categorie?

Alle tips zijn welkom, veel dank,

Bart
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door Wowly »

Hoi, wat ik zou doen is vragen of je een keertje bij iemand mag komen luisteren. Er zwerven op dit forum veel Hatt's rond. Nog leuker dan het horen van de speker is de muziekkeuze van de gastheer; ik heb zo heel veel leuke cd's gevonden! :)

jan
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door Apparition »

Je bent van harte welkom om een avondje te luisteren!
Toevallig ga ik ze binnenkort bij een vriend beluisteren op een SuperNait met highcap.
Zelf heb ik 2 UcD180 met enkele voeding en een Cambridge audio 640C CD speler.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door fluppie »

Mijn exemplaren zijn ook aanwezig op de luisterdag in Breda :-)
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door Rade »

Hallo Bart,

Misschien een beetje off topic maar goed....

Ik zie dat je de NaimUniti hebt! Ik ben benieuwd wat je ervaringen hiermee zijn. Ik vind het persoonlijk een erg mooi en compleet apparaat. Eindelijk een goed all-in-one alternatief voor losse componenten uit de budget/middenklasse (ligt natuurlijk aan je referentiekader) als ik tenminste de reviews mag geloven. Geen interlinks meer nodig, het aantal netkabels met 75% reduceren en op de koop toe; streaming, Internet radio, DAB, USB aansluiting, MP3/iPod aansluiting.

Tot nog toe heb ik 'm nog niet kunnen beluisteren maar dat wil ik binnenkort zeker een keer doen. Als dit het topic teveel vervuilt mag je me ook wel pb-tje sturen.

De Hatt III heb ik nog niet gehoord maar heb zelf wel een stel DD8 MkII's. De tweeters zijn gelijk en de woofer is de grote broer van de Hatt. Ik neem aan dat er behoorlijk wat klankmatige overeenkomsten zijn tussen beide speakers. De DD8 is i.i.g een erg neutrale speaker. Het hoog is rustig, gedetailleerd maar zeker niet scherp. Het laag is strak en een klein tikje aan de analytische zijde van neutraal.

Groeten,

Erwin
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door bartve »

Dank voor alle tips. Eens een keer luisteren bij iemand die al HATT MKIII's gebouwd heeft lijkt me leuk (ik woon in Nijmegen, werk in Tilburg), maar ben te bescheiden om mezelf uit te nodigen ;-)
De luisterdag in Breda past niet in mijn planning, helaas.
Maar: waagt niemand zich aan een typering van de HATT?
@Rade/Erwin: misschien klinkt mijn hoopvolle verwachting niet genoeg door in mijn bericht, de Naim Uniti wordt over ca. 2 weken geleverd ... als-ie binnen is en ingespeeld zal ik proberen een kort verslagje te schrijven.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door Apparition »

Ik zou ze wel voor je kunnen omschrijven, maar het zo extreem afhankelijk van je referentiekader dat het moeilijk gaat worden om iets te zeggen waar jij iets zinnigs uit kan halen.
Mijn referentie is de set van een vriend van me, dit is een supernait met highcap voeding en Neat Motive 1's.

Vergeleken met de Neat's lijken de Hatts op het eerste gezicht een beetje saai, terughoudend, maar na een tijdje luisteren lijkt het er op dat de Hatts neutraler/rustiger zijn in het hoog/hoogmidden.
De plaatsing is niet extreem precies maar wel heel natuurlijk en organisch.............(geen idee hoe dit te omschrijven)
Het laag is verbazingwekkend stevig, maar verwacht geen wapperende broekspijpen, helemaal vergeleken met de Neat (die extreem veel laag hebben). Maar voor 2 van die kleine woofers voelen ze zeer stevig aan en gaan ze diep genoeg door om naadloos te worden aangevuld met een sub.

Hoop dat je er iets mee kan
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door Rade »

Dag Bart,

Heb je de NaimUniti al binnen?

Groeten,

Rade
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door fluppie »

bartve schreef:
Dank voor alle tips. Eens een keer luisteren bij iemand die al HATT MKIII's gebouwd heeft lijkt me leuk (ik woon in Nijmegen, werk in Tilburg), maar ben te bescheiden om mezelf uit te nodigen ;-)
De luisterdag in Breda past niet in mijn planning, helaas.
Maar: waagt niemand zich aan een typering van de HATT?
@Rade/Erwin: misschien klinkt mijn hoopvolle verwachting niet genoeg door in mijn bericht, de Naim Uniti wordt over ca. 2 weken geleverd ... als-ie binnen is en ingespeeld zal ik proberen een kort verslagje te schrijven.
Als je tot Antwerpen wilt komen ben je welkom om te komen luisteren !
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: klankkleur HATT MKIII

Bericht door bartve »

Ik heb de Naim Uniti nu ongeveer twee weken binnen. Wat betreft features is het een klein wonder: via wifi hangt-ie aan mijn router en dat biedt een wereld aan mogelijkheden, internet radio met zelfs Radio Vlieland ;-) en vooral de verbinding met mijn NAS op zolder (een QNAP TS-119) waarop Twonky draait. Via UPnP/DLNA kan ik zo mijn digitale muziek prima beluisteren via de Naim.
Wat betreft het geluid: ik zou de Naim nog een tijdje moeten laten inspelen, maar nu klinkt die al vrij direct maar ook open en gedetailleerd. In vergelijking met mijn vorige versterkers (een 30 jaar oude Luxman receiver en een vrij recente Yamaha receiver) zit de winst in meer detail, een rustiger, beter luisterbaar hoog en strak, herkenbaar laag,

voor zover, later misschien meer,

Bart
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”