Vifa Vertigo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

ok! komt goed!

1ste speaker zit dicht, moet nog wel her en der wat verder afgewerkt worden. Er is extra bracing aangebracht d.m.v. hardhout. Speaker is al behoorlijk zwaar 8) . Nu is de volgende speaker aan de beurt, denk dat de speakers volgende week al naar de spuiter kunnen :D .
Bijlagen
vertigo_dicht.jpg
vertigo_dicht2.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

misschien eerst maar eens laten opmeten,filteren,luisteren en dan naar de spuiter?
als je al die handelingen nog moet doen dan ontkom je absoluut niet aan beschadegingen! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Mee eens. Eerst de speaker geluidstechnisch helemaal afmaken. Plamuren, lakken en spuiten doe je het allerlaatst.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Tja, zat hierover ook nog een beetje te twijfelen. Aan de ene kant denk ik, de kast zit toch in elkaar...en wordt nu niet meer gewijzigd. Enige is dat je kans hebt op beschadigingen tijdens vervoer..daarom zit ik te denken om ze in blanke lak te spuiten. En ik ben echt wel voorzichtig met het vervoeren van de speakers...ze zullen ook echt wel vaker vervoerd worden vermoed ik :) . Als ik de speakers niet laat spuiten, dan moet de kast eerst naar jeroen_d toe, vervolgens wordt het filter in elkaar gezet, en dan moet het voor het spuiten weer uitelkaar gehaald worden...want het filter kan natuurlijk niet blijven zitten bij het spuiten.

Dus daarom dacht ik...misschien is het net zo handig om ze meteen te laten spuiten, dan kan het filter gelijk in de voet gezet worden....maar aan jullie reacties merk ik dat ik beter het spuiten op het laatst kan doen? Wat kan er nu geluidstechnisch nog verbeterd worden, nu de kast in elkaar zit?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

want het filter kan natuurlijk niet blijven zitten bij het spuiten.

die doe je tijdens de testfase toch door de br-poort naar buiten! :wink:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ach ja de kabels van de tweeter, mid-, en basunits (en terminal) komen nu uit in de voet....maar de kabels heb ik extra lang gemaakt zodat het filter buiten de kast opgebouwd kan worden. Ik zie trouwens net op jouw filter (dre xt) dat het met kroonsteentjes is verbonden met elkaar :D . Dus het filter is niet zo lastig om weer in-, en uit te bouwen. Ik dacht misschien moet er dan weer een hoop gesoldeerd worden ofzo :lol: , en verpruts ik het werk van de filterkoning :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

We filteren het gewoon met de lange kabels uit de kast. Als dan het filter definitief is, haal je de drivers er weer uit en laat je de kast spuiten. Daarna drivers erin, kabels korter maken en filter definitief solderen en bevestigen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

dat het met kroonsteentjes is verbonden met elkaar
zitten ook gesoldeerd,maar er waren zoveel punten die bij elkaar kwamen dat een kroonsteentje wel erg makkelijk was.
maar liever een soldering.
het filter in de xt is echt een ramp om er uit te halen,vandaar dat ik je een compartiment in de boden adviseerde. :wink:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

beide speakers zijn klaar! Moeten nog wel verder afgewerkt worden, maar morgen gaat hij alvast naar jeroen_d toe...kan hij alvast aan de slag met het filter...
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

De Vifa Vertigo's staan nu bij jeroen_d , 's middags ook even zijn open baffle speakers beluisterd...dat is mooi!
Deze speakers klinken pas echt 'open' :D , veel lucht tussen de instrumenten, een piano klinkt ook echt als een piano...
En het laag vind ik echt mooi van deze speakers....drums komen erg realistisch over. Bedankt voor de gastvrijheid jeroen!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

ben benieuwd naar de metingen!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik ook! Ik weet eigenlijk wel zeker dat jeroen_d er wat moois van maakt!

Hier nog een paar foto's toen ik ze nog hier had :D
Bijlagen
PICT0076.jpg
PICT0081.jpg
PICT0082.jpg
PICT0083.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

zou ie vandaag al wat gedaan hebben? :mrgreen:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

:lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Hierbij een start.

De blauwe respons geeft de woofers direct parallel geschakeld, gemeten op zo'n 60cm afstand midden tussen de woofers.

Wat je met 2 1/2 weg filtering wilt doen, is niet botweg voor beide woofers een spoel zetten om bafflestep compensatie te bereiken. Nee, je wilt de onderste woofer niet te hard laten meespelen in het middengebied, zodat de bovenste woofer zoveel mogelijk een puntbron blijft in het hele middengebied. Dat kun je zien als een actieve manier van bafflestep compensatie, waarbij het volle rendement van de bovenste woofer wordt gebruikt. Dat is het mooie van 2 1/2 weg filtering.

Dit moet met beleid gebeuren. Hoeveel bafflestep compensatie wil je? Ik mik op 3 tot 4 dB, dat is de ervaring van velen voor het beste geluid met niet teveel bas. Dat betekent dat na bafflestep compensatie de respons zo'n 3 tot 4 dB gedaald moet zijn in het middengebied. Dit blijkt eenvoudig te bereiken door een 2,2mH spoel te plaatsen voor alleen de onderste woofer. Voor de lage frequenties spelen beide woofers volledig mee, voor de middenfrequenties boven 1000Hz speelt de onderste woofer flink zachter, wat zo'n 3,5dB bafflestep compensatie geeft. Zie de zwarte respons.

Hiermee ga ik verder aan de slag. Deze combinatie van woofers, met voor de onderste woofer een 2,2mH spoel, zal verder worden gefilterd. Het gebied tussen 1000 en 2000Hz verdient bijzondere aandacht, daar doet de woofer/kast combinatie vervelend. Combinatie van diffractie en eigenresonantie van de woofer. Hij breekt pas op op 6kHz en doet dat niet vervelend. 2de orde Linkwitz-Riley op 3000Hz moet dus goed mogelijk zijn. Ik ga ermee aan de slag.
Bijlagen
DSCF4263.jpg
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Leuk om te lezen dat je er al een start mee hebt gemaakt! Reageren deze woofers + kast nu heel anders dan de PL14's uit Andre zijn XT?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Maakt niet heel veel uit. Wat je wel ziet is dat de PL18 beter doorloopt naar het hoog toe.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

ik ben echt benieuwd wat dit gaat opleveren!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Het rendement gaat zo'n 92dB zijn. :)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

92db :shock: !! wow!! :D

Dat zou fijn zijn! Wanneer kan ik luisteren :lol: ??
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

met die 92db rendement zal de astin trew pas echt laten horen wat ie in huis heeft! 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Hierbij wat eerste plaatjes van het voorlopig filterresultaat. De enkele respons is die op 15 graden. Ik heb gewerkt met de respons van de bovenste woofer, dat werkte wat nauwkeuriger. Als de onderste woofer wordt meegeteld trekt het laag vlak en gaat het tweeter niveau wat onder het middengebied zitten.

Ik zit nog te dubben of ik een delay netwerk erbij zet. Ik heb hier gesimuleerd alsof de tweeter nog 1,5cm verder naar achteren zou staan dan dat hij in werkelijkheid staat. Dus met dit filter wijst de bundel iets omlaag. Dat is misschien juist wel gunstig, want er zit nog wat teveel energie rond 3kHz. Als je ter hoogte van de tweeter luistert is dit gebied wat afgezwakt. Zou wel eens vanzelf dan heel netjes in balans kunnen komen.

Met de 2.2mH spoel kan nog worden gespeeld. Maak ik hem groter, dan zal het midden meer richting niveau van de tweeter gaan en het laag relatief sterker worden. Ook hier vermoed ik weer dat het niet nodig is. Maar goed, in het weekend het filter maar eens provisorisch voor beide speakers in elkaar bakken en eens gaan luisteren.
Bijlagen
DSCF4281.jpg
DSCF4280.jpg
DSCF4279.jpg
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

dre schreef:
met die 92db rendement zal de astin trew pas echt laten horen wat ie in huis heeft! 8)
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar! De Scan Speak Vertigo's zitten op 89db .
jeroen_d schreef:
Maar goed, in het weekend het filter maar eens provisorisch voor beide speakers in elkaar bakken en eens gaan luisteren.
Leuk om dit te volgen! Je maakt al snel vorderingen zeg! Misschien moet ik anders maar eens bij je komen luisteren wanneer het zover is, ik kan eventueel mijn Astin Trew versterker en cd speler wel meenemen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Dat is prima! PB maar voor een datum.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: Vifa Vertigo

Bericht door WMC »

Wat voor effect bereik je met het parallel zetten van de weerstanden aan de condensatoren voor het hoog? Ik zou zeggen dat je nu, zei het verzwakt, meer lage tonen door laat, maar waarom?
Gesloten