Beste,
17 jaar geleden ooit een stel 3 weg speakers gebouwd rond een Mc Farlow pakket. De tweeter lijkt op de huidige Visaton DTC 87.130 Tweeter, de mid is +-13cm en de woofer is 30 cm. het pakket kwam met de filter inclusief en alle 3 de drivers waren MC Farlow, toen gekocht in Nederland via een advertentie in elektuur.
Vandaag is het plan de woofer te vervangen door de Visaton W300 S/8.
De Mid door de Visaton w130 S/8
De tweeter door de Visaton DTC 87.130
Kent er iemand bij toeval dit Mc Farlow pakket en de bijhorende filter? Indien ja, kan ik de Visaton drivers er zo op aansluiten of zijn er aanpassingen nodig?
De kast meet inwendig 116cm hoog, 34 cm breed en 38 cm diep. is gemaakt uit 22mm MDF. De mid en tweeter hebben een afzonderlijk volume van 20 liter en de rest (130liter) is voor de woofer met 2 basreflexbuizen van 75 mm en 10 cm lang. Opstelling is klassiek: Basreflexbuizen onderaan, dan woofer, erboven mid en bovenaan de tweeter.
Kan ik de basreflexbuizen houden in combinatie met de Visaton woofer? Iemand een filter ontwerp suggestie of andere drivers als suggestie?
Alast bedankt voor jullie hulp, het forum inspireert me om mijn speakers onder handen te nemen.
Koenraad
3 weg Mc Farlow speaker renovatie met Visaton drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg Mc Farlow speaker renovatie met Visaton drivers
Eigenlijk ga je nu dus je hele speaker opnieuw bouwen. Je vervangt alle drivers en je moet dus ook je scheidingsfilter volledig opnieuw ontwerpen.
Is het niet een beter (en veel leuker!) idee om een ander ontwerp na te bouwen? Iets heel nieuws in huis halen dus? Drivers zijn tegenwoordig ook veel beter geworden; een 30 cm basspeaker is ook echt niet nodig meer om fatsoenlijk laag te produceren. Met een goede 20 cm speaker kom je tegenwoordig net zo ver. Lijkt me verfrissend en leuk om een heel nieuw ontwerp te zoeken en te bouwen!
Is het niet een beter (en veel leuker!) idee om een ander ontwerp na te bouwen? Iets heel nieuws in huis halen dus? Drivers zijn tegenwoordig ook veel beter geworden; een 30 cm basspeaker is ook echt niet nodig meer om fatsoenlijk laag te produceren. Met een goede 20 cm speaker kom je tegenwoordig net zo ver. Lijkt me verfrissend en leuk om een heel nieuw ontwerp te zoeken en te bouwen!
Hoi Koenraad, ik ben het deels met Ronkel eens dat je wel heel goed moet weten waar je mee bezig bent om het tot een echt goed eindresultaat te brengen. Een luidspreker ontwerp is een huwelijk bestaande uit een enorme hoeveelheid variabelen die meettechnisch en met een beetje magie en geluk met vaak veel tijd en pijn en moeite door de ontwerper tot een goed eindresultaat zijn gekomen. Tenzij je 100% de zelfde specs hebt met de andere drivers is het een piepkleine kans dat er in de verte iets goeds uit tot stand komt. Als er maar één parameter anders is is het dus eigenlijk al gedoemd om te mislukken tenzij je begrijpt wat er mis is en het zelf kan corrigeren. (als het al te corrigeren is in de bestaande behuizing!) Wat de parameters betreft dus ook rekening houdend met het frequentie verloop, veel parameters worden in de gegevens van de fabrikant opgegeven als gemiddelde (impedantie bijv.) of maximale waarde, of op slechts één frequentie punt... Als ontwerper wil je ook rekening houden juist met de uitschieters en afwijkingen die binnen het inzet bereik vallen.
Het is ook zonde en teleurstellend om zonder gedegen kennis en een meetsysteem een hoop geld aan nieuwe drivers uit te geven en te eindigen met iets wat niet naar behoren presteert.
Als je ervaring hebt en het avontuur aandurft, de juiste specs hebt gematcht dan zou je ervoor kunnen gaan. Ik waardeer je instelling om een goede bestaande behuizing niet op de schroothoop te laten belanden!
De speakers die je hebt uitgezocht kun je zo voor controleren of de inhoud van de kast en poortlengte toereikend zijn. Een vrij handige freeware calculator en simulator vind ik AJdesigner voor 'vented' enclosures. Ook hier alle parameters 10000% correct invullen, anders klopt er alsnog niets van. Een idee om je avontuur te toetsen is door bijv. bestaande ontwerpen onder de loupe te nemen en de daarin gebruikte woofer in te voeren en te kijken of het enigzins 'klopt'...
Dan het rendement van de drivers, die moeten tussen mid en woofer mooi matchen, de tweeter kan met weerstand aangepast worden. Die moet dus wat hoger liggen van nature. Impedantie curves, die bepalen de werking van het filter, wat doet de driver op het te crossen punt?
Dit is even een greep in de basics van speakers ontwerpen. Hoop dat je er wat aan hebt!
Het is ook zonde en teleurstellend om zonder gedegen kennis en een meetsysteem een hoop geld aan nieuwe drivers uit te geven en te eindigen met iets wat niet naar behoren presteert.
Als je ervaring hebt en het avontuur aandurft, de juiste specs hebt gematcht dan zou je ervoor kunnen gaan. Ik waardeer je instelling om een goede bestaande behuizing niet op de schroothoop te laten belanden!
De speakers die je hebt uitgezocht kun je zo voor controleren of de inhoud van de kast en poortlengte toereikend zijn. Een vrij handige freeware calculator en simulator vind ik AJdesigner voor 'vented' enclosures. Ook hier alle parameters 10000% correct invullen, anders klopt er alsnog niets van. Een idee om je avontuur te toetsen is door bijv. bestaande ontwerpen onder de loupe te nemen en de daarin gebruikte woofer in te voeren en te kijken of het enigzins 'klopt'...
Dan het rendement van de drivers, die moeten tussen mid en woofer mooi matchen, de tweeter kan met weerstand aangepast worden. Die moet dus wat hoger liggen van nature. Impedantie curves, die bepalen de werking van het filter, wat doet de driver op het te crossen punt?
Dit is even een greep in de basics van speakers ontwerpen. Hoop dat je er wat aan hebt!
-
De Timmerman
Koenraad,
mocht je interesse hebben: ik heb nog 2 stuks McFarlow 12" woofers liggen (weinig gebruikt). Typenummer is CS80 zeg ik uit mijn hoofd. Ik hoef er niet veel voor te hebben. Stuur even een PB als je interesse hebt.
Marc
mocht je interesse hebben: ik heb nog 2 stuks McFarlow 12" woofers liggen (weinig gebruikt). Typenummer is CS80 zeg ik uit mijn hoofd. Ik hoef er niet veel voor te hebben. Stuur even een PB als je interesse hebt.
Marc