Opstarten databank Drivers ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartsegers

Opstarten databank Drivers ?

Bericht door bartsegers »

Pfoe, dit is natuurlijk iets wat iedereen wel eens heeft bezig gehouden.
Een databank waar je drivers uit kunt snoepen....

Ik loop hier net tegenaan, in de zoektocht naar .FRD files welke oa. in winsid gebruikt kunnen worden.

Zou het niet prachtig zijn als er een databse word gevormd met driver parameters, en freq. / imp. plots ? (al dan niet in frd. format)

Ik kwam bijvoorbeeld deze site tegen waar iemand een en ander verzameld heeft, het blijft natuurlijk altijd moeilijk om de gegevens in de juiste context te zetten, maar het is altijd een houvast...

http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/Driv ... files.html
deze heeft ook een aantal metingen:
http://www.speakerdesign.net/raw/rawdescr.html

Vast onbegonnen werk allemaal, maar vond die database van visaton zo ontzettend handig, dat ik dacht dat er meer fabrikanten dit moesten doen!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Geweldig idee. Heb voor mijzelf een map gemaakt met allle tests van units die ik interessant vond. Opvallend is dat er veel verschillen zijn tussen fabrikanten info, hobby hifi, K+T etc.

Om die reden heb ik van alle beschikbare info een copy/uitdraai gemaakt zodat ik wat kan vergelijken.

Jouw 2e linkje maakt me weer enthousiast voor een Chorda light met Dayton RS52 2"dome middentoner. Bedankt voor deze SPL-gegevens!!!

Ik weet niet of het dubbel werk is (misschien is t al ergens opgeslagen) maar ik wil zeker helpen met de invoer van gegevens. Persoonlijk zie ik graag de metingen van harmonische vervormingen erin opgenomen worden. En evt. een verwijzing naar ontwerpen waar de unit in gebruikt is.((of sla ik nou door)
bartsegers

Re: Opstarten databank Drivers ?

Een oud topic, maar nog steeds loop ik vaak tegen het feit aan dat er geen databse etc van drivers is.
Ik heb ook een groot aantal units gemeten, freq. responce ed.

Wellicht een idee om hier een driver database te starten met freq. response data etc. ?

Ik heb erg veel meet data, en moet dat eerst rangschikken etc.
Meer mensen met veel meet data?
Je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het opgemeten.
Eigenlijk alle units die ik heb/had. van oude breedbanders tot hedendaagse units.
arjank

Bericht door arjank »

Ik vind dit een mooi idee.
Het is niet nodig dat iedereen op de zelfde manier de response van een speaker meet, maar wat wel van belang is dat je weet onder welke condities deze gemeten is.
Ik heb ook nog een hele boel drivers liggen die ik zou kunnen gaan meten, deze meet ik dan wel in een praktijk gerichte testbehuizing dus geen DIN formaat. Bijv. een 13cm woofer in een baflle van 18cm breed om maar een praktijk voorbeeld te noemen.
Ondanks dat ik nog steeds hobbybox gebruik met mijn een IBF-akustiks meetmicrofoon kan ik zeggen dat de response die ik meet nagenoeg niets afwijkt van wat bijv een hobbyhifi meet. Je moet dus wel representatieve metingen hebben.
bartsegers

Ik meet ook met IBF mic, en de bijbehorende VV. (en usb behringer audio kaartje)

meeste meet ik zonder baffle, en op paar cm afstand.
Inderdaad moeten mensen die hier iets neerzetten vermelden onder welke conditie is gemeten.

Holmimpulse kun je makkelijk gebruiken om in 1 klap de response en gating in 1 plaatje te krijgen.
Eenvoudig plakwerk in paint is het enige wat je moet doen.
sjons

Bericht door sjons »

Hier zit ik ook al een hele tijd over na te denken, maar dan meer/ook in de richting "ik zoek een tl driver" of "ik zoek een tweeter die vanaf 2kHz inzetbaar is".
Op wat voor manieren willen jullie dan drivers zoeken? De meest "logische" is natuurlijk "ik heb driver X, wat voor TS/grafiekjes/winisd data hoort daar bij", maar hoe zoekt men nog meer naar een driver?
Plaats reactie