5.1 Voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
5.1 Voorversterker
Eindelijk begonnen met de bouw van een 6 kanaals voorversterker.
Een tijdje terug een stel UCD's aangeschaft en het plan was om daar een passende voorversterker voor te bouwen.
Om toch ook te genieten van surround bij het kijken naar films, is het idee ontstaan om de voorversterker uit te breiden naar 6 kanalen.
Het worden 6 dezelfde versterkertrapjes met buizen in SRPP.
De ingangskeuze gaat via relais en het regelen van het volume via een 6-voudige motorpotmeter.
Op de eerste foto's de opgebouwde versterkerprint.
De rest van de printen moeten nog worden opgebouwd.
Groet Theo
Een tijdje terug een stel UCD's aangeschaft en het plan was om daar een passende voorversterker voor te bouwen.
Om toch ook te genieten van surround bij het kijken naar films, is het idee ontstaan om de voorversterker uit te breiden naar 6 kanalen.
Het worden 6 dezelfde versterkertrapjes met buizen in SRPP.
De ingangskeuze gaat via relais en het regelen van het volume via een 6-voudige motorpotmeter.
Op de eerste foto's de opgebouwde versterkerprint.
De rest van de printen moeten nog worden opgebouwd.
Groet Theo
Re: 5.1 Voorversterker
strak !
hoe staan de 6N1 buisjes ingesteld ? (voedingsspanning)
Hoe ga je de voeding opbouwen ?
hoe staan de 6N1 buisjes ingesteld ? (voedingsspanning)
Hoe ga je de voeding opbouwen ?
Re: 5.1 Voorversterker
Theo, het begin ziet er goed uit.
Blijf ik volgen.
Enkele overwegingen: Volumeregeling moet wel voor de SRPP en niet erna. Want de SRPP werkt maar voor 1 impedantie optimaal. Vraag: voor welke impedantie zijn jouw trappen geoptimaliseerd?
Ronny
Blijf ik volgen.
Enkele overwegingen: Volumeregeling moet wel voor de SRPP en niet erna. Want de SRPP werkt maar voor 1 impedantie optimaal. Vraag: voor welke impedantie zijn jouw trappen geoptimaliseerd?
Ronny
Re: 5.1 Voorversterker
De 6N1P buisjes zitten erin voor de foto
Er komen ECC99 of 6N6P buisjes in, afhankelijk wat beter klinkt. (als het hoorbaar is)
Ga dat met een proefopstelling proberen.
De voeding voor de gloei is gestabiliseerd door een LM317 met bypass transistor wegens de hoge stroom.
De anodespanning is ook gestabiliseerd dmv een FET en terugkoppeling.
Potmeter komt idd voor de SRPP.
Voor welke impedantie de trap geoptimaliseerd is, zou ik echt niet weten.
Ik weet wel dat een SRPP bij één impedantie de laagste vervorming heeft maar als men de trap afsluit met een andere impedantie, zal dan de vervorming hoorbaar slechter worden?
Er komen ECC99 of 6N6P buisjes in, afhankelijk wat beter klinkt. (als het hoorbaar is)
Ga dat met een proefopstelling proberen.
De voeding voor de gloei is gestabiliseerd door een LM317 met bypass transistor wegens de hoge stroom.
De anodespanning is ook gestabiliseerd dmv een FET en terugkoppeling.
Potmeter komt idd voor de SRPP.
Voor welke impedantie de trap geoptimaliseerd is, zou ik echt niet weten.
Ik weet wel dat een SRPP bij één impedantie de laagste vervorming heeft maar als men de trap afsluit met een andere impedantie, zal dan de vervorming hoorbaar slechter worden?
Re: 5.1 Voorversterker
Theo, Mooie printjes heb je daar, ziet erg erg netjes uit!
Heb je ook een schema van het geheel? Ben wel benieuwd!
Heb je ook een schema van het geheel? Ben wel benieuwd!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Die SRPP trapjes zijn heel geschikt voor dit soort toepassingen, dus ik zou me daar maar niet zo druk over maken.
Ben heel benieuwd naar het schema en uiteraard naar het eindresultaat.
Mooie print heb je gemaakt.
Ben heel benieuwd naar het schema en uiteraard naar het eindresultaat.
Mooie print heb je gemaakt.
Re: 5.1 Voorversterker
Van het weekend een proefopstelling gemaakt om te horen of de trapjes en voeding werken.
De versterkertrapjes werken, met ECC99 buisjes ingesteld op 10mA per trap.
De serie FET voor de anodespanning wordt wel behoorlijk warm met slecht 2 kanalen aangesloten.
Maar eens kijken wat er gebeurt als er 6 kanalen zijn aangesloten.
Ook de gloeistroomvoeding wordt flink warm, hier moet echt goed gekoeld worden.
Met 6 buizen zit je toch nog op zo'n 2,4A voor de gloei, best wel veel.
De versterkertrapjes werken, met ECC99 buisjes ingesteld op 10mA per trap.
De serie FET voor de anodespanning wordt wel behoorlijk warm met slecht 2 kanalen aangesloten.
Maar eens kijken wat er gebeurt als er 6 kanalen zijn aangesloten.
Ook de gloeistroomvoeding wordt flink warm, hier moet echt goed gekoeld worden.
Met 6 buizen zit je toch nog op zo'n 2,4A voor de gloei, best wel veel.
Re: 5.1 Voorversterker
Met hoeveel Volt stuur je die gloeistroom voeding in?
Als je het spanningverschil zo laag mogelijk houd zal de voeding ook niet hoeven wegstoken.
Staat wel heel netjes, op dat testplankje. ben benieuwd naar het eindresultaat....

Als je het spanningverschil zo laag mogelijk houd zal de voeding ook niet hoeven wegstoken.
Staat wel heel netjes, op dat testplankje. ben benieuwd naar het eindresultaat....
Re: 5.1 Voorversterker
De trafo geeft secundair 20V. (jaja ik weet het te veel voor 12,6 gloei)
Ik stook een 5V weg in de 50W weerstanden achter de trafos.
Het zijn ook slooptrafo's, dus ze worden ook vervangen.
Het probleem is echter dat een LM317 toch een spanningsval van min 3V moet hebben om goed te werken.
Dus zit je al aan 3V x 2,4A = 7,2W minimaal, op zich wel te doen met een flink koellichaam.
Ik zou eerst alle buizen parallel zetten op 6,3V maar dat is teveel van het goede. 6x 750mA = 4,5A.
De buizen op wissel zetten zou het warmteprobleem oplossen maar in een voorversterker ben ik daar niet zo'n voorstander van.
Ik stook een 5V weg in de 50W weerstanden achter de trafos.
Het zijn ook slooptrafo's, dus ze worden ook vervangen.
Het probleem is echter dat een LM317 toch een spanningsval van min 3V moet hebben om goed te werken.
Dus zit je al aan 3V x 2,4A = 7,2W minimaal, op zich wel te doen met een flink koellichaam.
Ik zou eerst alle buizen parallel zetten op 6,3V maar dat is teveel van het goede. 6x 750mA = 4,5A.
De buizen op wissel zetten zou het warmteprobleem oplossen maar in een voorversterker ben ik daar niet zo'n voorstander van.
Re: 5.1 Voorversterker
Zou je ze met 20V en 6 buisjes niet beter met 6.3V kunnen gloeien, en dan steeds 3 buisjes in serie? Dan alleen gelijkrichten, maar niet stabiliseren?
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
Is een geschakelde voeding dan geen beter alternatief? LM2576 is dan een goeie, maximaal stroom 3A, en maar een paar randcomponenten zijn nodig
Of komt er nog een trafo met 6,3/12,6Volt spanning?
Want 50Watt wegstoken is echt veel
Of komt er nog een trafo met 6,3/12,6Volt spanning?
Want 50Watt wegstoken is echt veel
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Ik zou eerder dan voor een low-drop voltage spanningsregelaar gaan.
Linear heeft er daar een paar mooie van. Eventueel er een paar parallel gebruiken.
Dat kun je overigens ook doen met die LM317. Die dingen kosten toch een paar cent.
2 of 3 stuks gebruiken en monteren tegen het chassis.
edit:
De LT1528 ofzo
Linear heeft er daar een paar mooie van. Eventueel er een paar parallel gebruiken.
Dat kun je overigens ook doen met die LM317. Die dingen kosten toch een paar cent.
2 of 3 stuks gebruiken en monteren tegen het chassis.
edit:
De LT1528 ofzo
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
Ja dat is waar, echter blijf je wel alles opstoken, alleen verdeel je het vermogen nu over meerdere componenten.b_force schreef:Ik zou eerder dan voor een low-drop voltage spanningsregelaar gaan.
Linear heeft er daar een paar mooie van. Eventueel er een paar parallel gebruiken.
Dat kun je overigens ook doen met die LM317. Die dingen kosten toch een paar cent.
2 of 3 stuks gebruiken en monteren tegen het chassis.
edit:
De LT1528 ofzo
Maar zoals ik al zei, als er nog een trafo komt met 6,3/12,6Volt dan zou ik me er niet zo druk om maken!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Ik zou ook gewoon lekker wissel gebruiken, echter:
De buizen op wissel zetten zou het warmteprobleem oplossen maar in een voorversterker ben ik daar niet zo'n voorstander van.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
of zoiets: http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html
En dan in plaats van de 78xx de lm317, is misschien een makkelijkere oplossing als men nog een power transistor heeft liggen.
En dan in plaats van de 78xx de lm317, is misschien een makkelijkere oplossing als men nog een power transistor heeft liggen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
De voeding voor de gloei is gestabiliseerd door een LM317 met bypass transistor wegens de hoge stroom.
Re: 5.1 Voorversterker
LM1084 is pin compatible met LM317, maar dan 5A! Moet genoeg zijn dacht ik zo...
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
b_force schreef:De voeding voor de gloei is gestabiliseerd door een LM317 met bypass transistor wegens de hoge stroom.
Re: 5.1 Voorversterker
Dat zou kunnen maar als ik alleen stereo luister (wat de meeste tijd is) wil ik de overige buizen uitschakelen.Zou je ze met 20V en 6 buisjes niet beter met 6.3V kunnen gloeien,
Heb ook gedacht aan een schakelende voeding maar ben bang dat dit stoort in de versterker.
Maar ik heb de bypass transistor op een flink groter koelprofiel geplaatst en wordt nu een stuk minder warm.
Er zijn nog maar 2 buizen aangesloten dus het is nog afwachten wat er gebeurt met 6 buizen.
De serie FET zit ook op een iets groter koellichaam maar wordt nog wel behoorlijk warm.
Met 2 trapjes aangesloten loopt er een stroom van ongeveer 22mA door de FET, deze staat dan ca 2W te verstoken.
Op zich lijkt dat niet zoveel maar ik vind het koellichaam wel behoorlijk warm worden.
Misschien valt het ook wel mee, ik kan het nog wel vasthouden
Eerst maar eens voelen als er 6 buizen aangeloten zijn.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Waarom geef je niet elke buis zijn eigen LM317 ? Zo duur zijn die dingen toch niet?
Wanneer je dan buizen uitschakelt als je stereo luistert, blijft de voeding tenminste stabiel.
Scheelt je ook een dissipatie probleem.
Wanneer je dan buizen uitschakelt als je stereo luistert, blijft de voeding tenminste stabiel.
Scheelt je ook een dissipatie probleem.
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: 5.1 Voorversterker
Dan zul je wel voor elke LM317 nog een koelblokje moeten aanschaffen!RobertD schreef:Waarom geef je niet elke buis zijn eigen LM317 ? Zo duur zijn die dingen toch niet?
Wanneer je dan buizen uitschakelt als je stereo luistert, blijft de voeding tenminste stabiel.
Scheelt je ook een dissipatie probleem.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=1560
Moet voldoende zijn. Desnoods gloei je de twee "stereo" buizen apart van de andere.
Moet voldoende zijn. Desnoods gloei je de twee "stereo" buizen apart van de andere.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 5.1 Voorversterker
Waarom zou een schakelende voeding (>20kHz) wel storen en een "normale voeding" (50/100Hz) niet storen?
