Ombouw Bocama LA-224B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door TubeHead »

Pmh123 schreef:

Wat ik wel zie is dat er 1 van de 4 EL84 buizen heftig :shock: opgloeid bij het aanzetten en zakt snel op normaal nivo. mijn oude buizen hadden dit niet. is die buis slecht????? ziet er een beetje eng uit.

Gelukkig ben ik dan niet de enigste die dat ook heeft. één van die EL84 van mij doet precies het zelfde. Maar ik denk niet dat het heel zo erg is. De "koude" weerstand van het gloeidraad is dan anders oid. Wist wel van de ECC83's dat die het wel vaker deden zoals boven al verteld was.

No worries :D
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Miniwatt schreef:
Als je het regelbereik wat comfortabeler wilt maken kun je tussen de pot en de aarde nog een weerstand zetten. Dan haal je het maximum haalbare volume wel niet meer, maar dat lijkt me hier geen probleem ;)
Even voor mijn begrip, de potmeter is toch een spannings deler? dus loper van de pot naar massa geen volume, loper helemaal naar ingangssignaal vol volume.
Als ik nu een weerstand zet tussen potmeter en massa dan heb ik alleen maar een begin volume toch?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

telefunken schreef:
waarom plaats je op de potmeter plek geen keuze knop.
en een nieuw gat maken voor de volumepot.
Tja ik zit ook al aan zoiets te denken, alleen ik heb niets te kiezen :)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Miniwatt »

Pmh123 schreef:
Miniwatt schreef:
Als je het regelbereik wat comfortabeler wilt maken kun je tussen de pot en de aarde nog een weerstand zetten. Dan haal je het maximum haalbare volume wel niet meer, maar dat lijkt me hier geen probleem ;)
Even voor mijn begrip, de potmeter is toch een spannings deler? dus loper van de pot naar massa geen volume, loper helemaal naar ingangssignaal vol volume.
Als ik nu een weerstand zet tussen potmeter en massa dan heb ik alleen maar een begin volume toch?
Je hebt toch wel een logaritmische potmeter gebruikt hè? Je redenering klopt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Barry2001 »

Zat ook te denken aan een lineare potmeter. Staat het erop? Kan ook zijn dat er een A (lin) of B (log) op staat.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

staat alleen 500k op. maar ik heb eens gemeten, als ik de pot half zet is hij ongeveer 250K
dus ik denk dat het idd lin is.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Miniwatt schreef:
Als je het regelbereik wat comfortabeler wilt maken kun je tussen de pot en de aarde nog een weerstand zetten. Dan haal je het maximum haalbare volume wel niet meer, maar dat lijkt me hier geen probleem ;)
Ik zou die weerstand maar tussen de ingang en de pot zetten. Wanneer je de weerstand tussen de pot en aarde zet, dan krijg je het volume niet meer op nul en begin je met de potmeter linksom gedraaid al op een flink geluidsniveau.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik heb een lin pot vandaar het probleem. Ik vervang hem wel :) zo blijf je lekker bezig
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Vandaag de logaritmische potmeter er in gezet. nu kan ik goed regelen, het probleem van gelijkloop van beide kanalen is ook opgelost hiermee. Ik zat op een veel te klein stukje van de vorige potmeter te regelen.

Nu de JJ-buisjes eens lekker gaan inspelen ........
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Over dat inspelen is niet zo veel te vinden op het net, hoelang, hoe, wat gebeurd er met die een buis... Ik lees hier en daar wel wat maar niet eens een goed onderbouwd verhaal.

Gaat na een bepaalde tijd spelen, de bassen veranderen? of juist hoog en mid. of is dat afhankelijk van de buis.

verder ben ik nu uitgeknutseld... hij is af !
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Gefeliciteerd! Genieten maar dan.

Inspelen moet je gewoon een keer ervaren. Ik heb ook altijd nog het idee dat wanneer mijn buizenbak de hele dag aanstaat, ik 's avonds lekkerder naar muziek luister.

Nieuwe buizen kunnen een beetje kil klinken, vind ik persoonlijk. Laatst had ik een stel nieuwe ECL82's, die stonken zelfs toen ik ze voor het eerst gebruikte. Moeten gewoon hun definitieve vorm krijgen door de warmte ofzo.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Even een luister update:

De JJ's hebben nu een uur of 15-20 gespeeld en ik ben niet tevreden. Er is een irritante bas (beetje dreunend) dus de stuurbuisjes ECC38S er eens uit en mijn oude Mitsubishi ECC83 buisjes er weer eens in. De EL84-ers van JJ nog even laten zitten.

En ja hoor weg bas... ben ik te ongeduldig? :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Wanneer de bassen een beetje teveel dreunen dan kun je een beetje tegenkoppeling overwegen. De demping op de speaker is waarschijnlijk onvoldoende.

Jouw oude ECC83 zijn waarschijnlijk een beetje teruggelopen in versterking. De nieuwe hebben echt nog een gain van 100. Dat zal wel wat uitmaken. Je moet gewoon kiezen waar je tevreden mee bent.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

vanavond de volledige oude bezetting buizen er weer in gedaan. en wat klinkt dat lekker!
dus de jj's staan op marktplaats :) ik heb het eens geprobeerd en laat de oude er maar in.
hopen dat ze nog lekker lang meegaan.

tis jammer dat ik niet kan zien welk merk buis de EL84 is. 6BQ5 meer staat er niet op

nu maar lekker genieten van mijn zelfgemaakte bakkie :P
Laatst gewijzigd door Pmh123 op ma 05 apr 2010, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

RobertD schreef:
Wanneer de bassen een beetje teveel dreunen dan kun je een beetje tegenkoppeling overwegen. De demping op de speaker is waarschijnlijk onvoldoende.
.
Robert, ik zou trouwens wel graag weten hoe je in mijn schema een tegenkoppeling zou moeten maken. van waar naar waar terugkoppelen en wat voor weerstand moet er dan in?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Ik heb een tip voor mensen die ook Bocama's willen voorzien van nieuwe buizen.

De JJ's wilde niemand hebben :D op advies van een kennis van me:
Zet de JJ E84 buizen terug, gooi de JJ ECC83S eruit en vervang die voor Tung Sol 12AX7

en ja hoor dat is de combi!! :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door PA4URK »

Ik heb bij mijn PP zelfbouwer met EL34 buizen ook verschillende types ECC83, 81 en 82 buizen geprobeerd, oude Philips MiniWatts, Mullards, Siemens en JJ's. De Philips buisjes vertoonden bij mij een gedreun dat de anderen niet hadden, dus hup, er uit weer. Maar dat kan misschien ook aan de leeftijd gelegen hebben. De JJ's vond (vind) ik zelf nog het beste klinken hoewel er momenteel weer de oude Siemens in zitten.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

De Tung-sol buisjes klinken heerlijk, geen vreemde bassen en de zangstemmen (daar schoten de JJ's echt te kort) klinken heerlijk relaxt. het zal ook wel te maken hebben met het type schema er gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Nu een poosje de Tung Sol 12AX7 buisjes erin en in moet zeggen die zijn super!

Tevens heb ik de de Kathode condensatoren van 100uF nog vervangen door 220uF F&T elko's en dit is heel mooi. (heb ik niet zelf verzonnen hoor O:) ) het schema is uiteindelijk van Peter van Willenswaard.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Die F&T condensatoren heb ik weleens toegepast in een single ended 2A3 versterker. Met ook zulk positief resultaat.
Bovendien zijn ze betaalbaar. Waar heb jij ze vandaan? Ik had ze volgens mij van Tubetown uit Duitsland.

Kom je naar de ZBA dag in Breda? Neem je de versterker dan mee?
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

De F&T condensatoren gebruiken ze op mijn werk, daar 4 stuks voor de kathodes van de EL84 buizen voor meegenomen. ik denk dat ik ze ook wel wil gebruiken voor de ECC83 kant.
Alleen ze zijn best flink van formaat en denk niet dat ik die kwijt kan. Ik zal nog eens kijken of de 100uF kleiner van formaat zijn :)

Ik denk dat de 220uF ook wel een betere waarde is voor de EL84-ers.

Ik wil best wel naar de ZBA-dag komen, maar kan dat ook zomaar? of kan dat alleen na aanmelden enz? En ik neem mijn bakkie wel mee natuurlijk
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door RobertD »

Er is een draadje op het Forum over de ZBA dag. Daar kun je laten weten dat je komt en wat je meeneemt. Heel gezellig allemaal.
Ben benieuwd naar je versterker.
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

Denk dat ik ook wel ff kom, alleen mijn boxen meezeulen zie ik niet zo zitten hoor
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pcdg »

Heb jij nou nog brom op je versterker zitten of is dat inmiddels helemaal geelimineerd?

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Pmh123
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 26 feb 2010, 18:17
Locatie: Heinkenszand

Re: Ombouw Bocama LA-224B

Bericht door Pmh123 »

De brom is onder controle. Op luister positie hoor je niets
met oor tegen de speakers hoor ik nog wel een zachte zoem/brom.
Rustige muziek met stille passages is geen probleem.
Plaats reactie