Bouwverslag Paper HATT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Chris_T »

Wat ik meestal zie is dat men eerst de gaten freest en daarna de fineer er overheen plakt. Vervolgens kun je het dan gewoon voorzichtig wegsnijden.
Geen idee of naderhand frezen wel gaat :(.
Probleem is dat je niet te langzaam kunt frezen omdat het mdf dan verbrandt, maar te snel frezen geeft weer kans op rafelen.

Een vraagje terzijde, hoeveel heeft het zebrano fineer eigenlijk gekost? Ik zit er over na te denken om ook te fineren, maar zit nog een beetje te dubben wat nou goedkoper is: verven+lakken+polijsten of fineren+lakken/oliën.
Laatst gewijzigd door Chris_T op za 03 apr 2010, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door meiborg »

Hoog toerental en rustig aan, niet te langzaam maar zeker ook niet te snel. Ook niet meteen de volledige diepte maar 2 mm / keer bijvoorbeeld. Ik weet niet of je bijvoorbeeld een circle jig hulpstuk hebt of dergelijke, die zijn erg handig maar niet de meest stabiele geleiding voor je bovenfrees. Ik zou daarom in dat geval in twee / drie keer de juiste diepte frezen iets binnen de uiteindelijke binnenmaat, dan tot de juiste binnenmaat nog een keer de volledige diepte het laatste randje weghalen. Zo voorkom je allerlei richeltjes en kleine verschillen. Mijn ervaring is hout in het algemeen pas splintert als door teveel materiaal voeren de frees gaat happen of beneden het optimale toerental valt.

Inderdaad, eerst frezen dan fineren is handiger, plak je fineer anders goed af met schilderstape om hem tegen krassen te beschermen.

Ik vind het een erg interessant project, ben heel benieuwd hoe het eindproduct wordt!
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Chris_T schreef:
Een vraagje terzijde, hoeveel heeft het zebrano fineer eigenlijk gekost?
48,50 per m2

Dank voor de tips. Ik heb nog wat over dus ik kan eerst een proefgat maken, kijken wat het beste werkt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door meiborg »

Altijd een goed idee, eerst proberen op een proefstukje i.d.d. Trouwens dat is niet goedkoop zeg dat fineer, ook erg mooi natuurlijk. Nogmaals, ik maak wel eens een kastje of dergelijke uit timmerpanelen etc. Die zet ik altijd in de schilderstape, kun je mooi op aftekenen ook, blijft je werkstuk doorgaans een stuk netter.
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

En zie hier, een gefineerd setjes luidsprekers. \:D/
Mooi duo.
Mooi duo.
Nerf loopt mooi door.
Nerf loopt mooi door.
Frezen gaat prima!
Frezen gaat prima!
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Ronald_1 »

Dat ziet er netjes uit! Erg mooi ook dat je de tekening van het fineer door laat lopen tussen voorkant en bovenkant. :)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door meiborg »

Zeker mooi, gelukkig dat het frezen geen problemen gaf! Echt een tof project.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door SARK »

mcaudio schreef:
Het wordt mijn eerste fineerklus dus het is wel even opletten geblazen.
Perfect gelukt :!:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Chris_T »

Ik ben jaloers =P~ , mooi werk hoor.

50euro/m2 is inderdaad niet goedkoop, maar wel erg mooi!
En je kunt ook de kosten van het polijsten eventueel weglaten (bij oliën).
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Bedankt! Ben er ook erg blij mee. Net de gaten voor de tweeters gefreesd, is ook goed gegaan. Even een paar mooie zwarte inbusboutjes halen en het ziet er perfect uit. Nu maar hopen dat de woofers snel komen...
Chris_T schreef:
En je kunt ook de kosten van het polijsten eventueel weglaten (bij oliën).
Hoe bedoel je, polijsten?
DSCF9148.JPG
DSCF9149.JPG
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door rickvdvalk »

Ziet er erg netjes uit. Mooi fineer en frees werk!
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Ga even zitten, het is echt waar, de woofers zijn vandaag bezorgd! Verhaal van de leverancier is dat Seas wacht met het starten van de fabricage van de units tot ze genoeg orders binnen hebben. Vandaar dat het ruim 3 maanden heeft geduurd. Zal wel, ik ben blij dat ik ze eindelijk heb :)

Heb net de eerste klanken gehoord en dat gaat helemaal goed komen hoor ik. Ga ze morgen verder afwerken en zal dan eindelijk het resultaat laten zien.
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

klaar! :mrgreen: Netjes gelakt met zijdeglans lak op waterbasis. Klinkt super :!: Ben er heel erg blij mee. Leuk project om te doen ook. Hier dan eindelijk de foto's.
DSCF9317.JPG
DSCF9320.JPG
DSCF9322.JPG
Het is een mooi stel! Tony bedankt voor dit schitterende ontwerp.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door dre »

yep,daar mankeerd niets aan! 8)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Wowly »

gisteren weer eens gehoord......fantastisch!!!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door rho »

Dus ze zien er niet enkel heel erg mooi uit. :)
wilco
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 18:40
Locatie: breda

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door wilco »

Hoi,

Na de demonstratie door Tony van de Paper Hatt's op de luisterdag van vorig jaar (op een Moon versterker, meen ik) was ik ook zeer onder de indruk . Dus toen ik zocht naar een geschikt ontwerp om het geluid van m'n flatscreen op te krikken, heb ik besloten om de Paper's na te bouwen. Maar ze klonken zo goed, dat ik ze nu voor audio gebruik. Echt prachtige speakers. Ze hebben de prettige eigenschap om veel detail weer te geven, zonder dat dit luistermoeheid geeft, en dat is knap. Het zijn het echte 'allesvreters'; alles klinkt goed, van harde guitaren tot zacht klassiek of jazz. Natuurlijk mag je van zo'n mini speaker geen superlaag verwachten (alhoewel ze behoorlijk laag gaan), daarom heb ik een actieve sub toegevoegd (MA26 in gesloten kast, hypex, groundsound).

Gisteren op de fantastische luisterdag (bedankt Jan en andere organistatoren!!) vond ik dat ze goed overeind bleven in de grote ruimte, maar in een wat kleinere ruimte komen ze nog wat beter tot hun recht.

Bijgevoegd een paar foto's (dan draag ik ook eens wat bij aan dit forum).
Bijlagen
DSC_0657.JPG
DSC_0661.JPG
DSC_0663-1.JPG
mcaudio
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 20:50

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door mcaudio »

Ook heel mooi Wilco! Goeie stands ook. Dat wordt mijn volgende project, een paar mooie stands. En een sub, en een paar .... Ach, jullie kennen het wel...

Hoe lang zal het inspelen duren? Ze hebben vanaf gisteren non stop gespeeld en komen volgens mij al aardig los.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door dre »

40 tot 60 uur,afhankelijk van de gebruikte condensators :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Barry2001 »

Was zeer onder de indruk op de luisterdag gisteren van de Paper HATT's. Ze stonden daar in de grote ruimte opgesteld, echt ipmressive. Ken de muziek goed van Roger Waters die werd gespeeld, en was er erg van onder de indruk, had echt het idee dat ik zat te luisteren naar iets met een veel groter kastvolume. Ik zoek iets voor een relatief kleine ruimte hier, lijkt me wel wat dit te gaan proberen. Op de luisterdag gisteren stonden toch wel alleen deze HATT's aan, stond toch niet sneaky een sub ergens mee te draaien?? :D
wilco
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 18:40
Locatie: breda

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door wilco »

inspelen zal in dit geval niet van de condensatoren afhangen, want die komen niet voor in het filter. Maar de tweeter heeft die tijd wel nodig, om de scherpe randjes kwijt te raken.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door CarloPJB »

Barry2001 schreef:
Was zeer onder de indruk op de luisterdag gisteren van de Paper HATT's. Ze stonden daar in de grote ruimte opgesteld, echt ipmressive. Ken de muziek goed van Roger Waters die werd gespeeld, en was er erg van onder de indruk, had echt het idee dat ik zat te luisteren naar iets met een veel groter kastvolume. Ik zoek iets voor een relatief kleine ruimte hier, lijkt me wel wat dit te gaan proberen. Op de luisterdag gisteren stonden toch wel alleen deze HATT's aan, stond toch niet sneaky een sub ergens mee te draaien?? :D

Alleen de Paper Hatt`s op `n UcDtje van 2 x 30 Watt en verder geen ondersteuning.Stond er zelf ook van te kijken hoe volwassen zulke kleintjes in zo`n grote ruimte klonken.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door TubeHead »

Wowly schreef:
gisteren weer eens gehoord......fantastisch!!!
Niks aan toe te voegen :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door Barry2001 »

Was/is die set van jou? Complimenten nogmaals... UCD van 2 x30Watt, ik heb wel eens gelezen dat het rendement van de HATT's niet al te hoog is. Zou het met een eenvoudige Single Ended buizenbak ook een beetje gaan, wel eens geprobeerd toevallig?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Bouwverslag Paper HATT

Bericht door CarloPJB »

Jep.
Heb de set vorig jaar van Tony Gee overgenomen en geen minuut spijt.
Vrienden die hier op visite komen beginnen zelfs voorzichtig te polsen of ik voor hun ook niet ff `n setje wil maken.

Om op je vraag te antwoorden,heb ze zelf nooit op `n buizenbakkie gehad en weet ook niet of dat `n gelukkige match is.Had het ff gevraagd in Breda,hadden we het daar misschien kunnen proberen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”