Plasma of LED-LCD?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Plasma of LED-LCD?

Bericht door Pjotr »

Ben aan het kijken naar een nieuwe TV en heb mijn oog laten vallen op de Panasonic TX-P42G15 Plasma ( http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/Pana ... index.html ) Erg mooi toestel maar eigenlijk net een tandje te groot naar onze smaak.

Recentelijk ook wat LCD's van Sony met LED backlight bekeken en die zijn en kleiner te krijgen en toch ook wel erg fraai. Bovendien scheelt het een factor 2 in energie. Heeft mij wel erg aan het twijfelen gebracht.

Zijn er al mensen met een LED-LCD TV hierroo? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bevalt.
Forza

Re: Plasma of LED-LCD?

Bericht door Forza »

Kijk hier eens rond. Hier staan een aantal LED samsung's getest, evenals de TXP42G10/V10.

Zelf heb ik de G15 en ben er uitermate tevreden mee! Ik wil echt niet meer terug naar LCD/LED omdat die vergeleken met Plasma erg onnatuurlijk lijken. Dit merkte ik pas goed nadat ik een week gekeken had naar de plasma en in het weekend bij een vriend (mijn vorige) LCD zag. Ze geven ook een hele mooi (bijna 3D) diepte effect dat ik nog nooit bij een LED of LCD heb gezien.

Het enige waar ik mee zit, is dat ik achteraf gezien beter de V10(20) had kunnen pakken. Die heeft minder last van licht dat er direct opvalt (donkerder beeld bij veel licht) en een THX functie waardoor het beeld "perfect" is volgens de D65 standaard die in filmstudio's wordt gehanteerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Forza schreef:

Zelf heb ik de G15 en ben er uitermate tevreden mee! Ik wil echt niet meer terug naar LCD/LED omdat die vergeleken met Plasma erg onnatuurlijk lijken. Dit merkte ik pas goed nadat ik een week gekeken had naar de plasma en in het weekend bij een vriend (mijn vorige) LCD zag. Ze geven ook een hele mooi (bijna 3D) diepte effect dat ik nog nooit bij een LED of LCD heb gezien.
Ja het blijven "Plastic" kleuren, al vond ik dat met de Sony eigenlijk juist mee vallen. Is dat ook niet een kwestie van calibreren? De spullen daarvoor zijn in huis: ColorHCFR software, die in die test gebruikt is en een GretagMacbeth Eye-One. Het valt mij op dat mijn LCD PC monitor (Samsung Syncmaster Pro) na calibratie gewoon goed is in de kleurweergave en vrijwel perfect op de IEC driehoek te krijgen is.

Zo te zien in die test is de V10 ook energiezuiniger.
Forza

Bericht door Forza »

De kleuren kunnen wel heel mooi in de driehoek zitten, maar zet een gekalibreerde LED naast een gekalibreerde Plasma en een "ouderwetse" beeldbuis. Die beeldbuis blijft toch (nog) het mooiste en natuurlijkste beeld geven op de voet gevolgd door de plasma, terwijl de LED toch echt een heel kunstmatig beeld blijft geven. De LED's (of LCD's in het algemeen) kunnen gewoon niet de genuanceerde kleurverschillen in bijvoorbeeld huidskleur laten zien zoals de plasma en beeldbuis televisies dat kunnen.

Wat je echt moet doen is bij een elektronica boer de verschillende tv's bij elkaar laten zetten of in ieder geval met de juiste instellingen (voor de meeste zijn op de verschillende fora de IEC/ISF/THX instellingen te vinden) de tv's vergelijken (uiteraard met hetzelfde signaal).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Forza schreef:
Wat je echt moet doen is bij een elektronica boer de verschillende tv's bij elkaar laten zetten of in ieder geval met de juiste instellingen
Dat ganiewerken :D

Dan moet je ze allemaal calibreren voor een goed vergelijk. Heb dat al eens voorgesteld maar no way. Bovendien zijn de meesten afgesteld op de "verkoop" met een te hoog contrast of te hoge kleurverzadiging. In de winkel word je gewoon niet veel wijzer.

Wordt denk ik toch wel een plasma. Wat je omschrijft is heel herkenbaar. Heb zelf een tijdje in de pro video business gezeten en heel wat video walls afgeregeld. Thnx voor het meedenken. Zoiets moet toch wel weer minimaal 10 jaar tevredenheid opleveren.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik zweer ook nog steeds bij Plasma en ben ook erg te spreken over Panasonic Ik werkte bij Cameranu.nl en daar verkochten we de plasma's van Panasonic (staat er nu nog maar 1 maar nieuwe lijn komt binnenkort online).

Persoonlijk geef ik niks om energieverbuik, dat 10tje (of paar tientjes) meer per jaar aan stroom voor plasma zal me een worst wezen. En met de hedendaagse stroomprijs is dat verschil toch nihil.

Nadeel, ze zijn een stuk dikker dan de LCD's of de LED's. Maar ziet er prima uit als hij aan de muur hangt. Tegens de tijd dat er versterkers en cd spelers komen die net zo plat zijn als LED tv's wordt het de moeite waard :)

Voordeel, kleuren vind ik veel natuurlijker en het kijkt een stuk prettiger. Panasonic is ook nog vrij voordelig, zeker de 1366x768 modellen (welke in de praktijk prachtig zijn om naar te kijken met een HD ontvanger) (50 inch voor 700 euro. Ik had voor mijn panasonic een Samsung full HD LCD, best oke maar kleuren inderdaad meer plastic-achtig.

Ik hoor je iets zeggen over te groot, mijn ervaring is dat tv's op het eerste oog altijd te groot lijken. Maar na een paar weken kijken went dat en is het prettig. Veel klanten bij ons moesten tv's zelfs terug brengen, veelal omdat de vrouw des huizes hem te groot vond. Bood altijd aan hou hem een paar weken als hij dan nog steeds terug moet krijg je gewoon je geld terug. In de meeste gevallen kwam er nooit iets terug.
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op vr 02 apr 2010, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Peertje

Bericht door Peertje »

Het nadeel van plasma vind ik persoonlijk dat zwart, niet echt zwart is.
Dit hebben zelfs de nieuwere LCD ook, echter een heel stuk minder tot minimaal.

Een goed gekalibreerd LCD scherm scheelt toch een behoorlijk stuk in de natuur getrouwe weergave.
Ik weet niet uit eigen ervaring of een plasma daar in beter of slechter is.

Helaas heb je niks aan om in de winkel te kijken zoals hier boven genoemd, de tv's staan in de "winkel stand"
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel MrCaBLeGuY maar het gaat om de stand van zaken nu. Zie toch wel dat LCD steeds beter wordt.

Wat je zegt over het formaat is een kwestie van wennen maar een kast van 1m is bij ons gewoon een beetje onpraktisch. Of het zou een witte moeten zijn, dan valt ie als dominant vlak enigszins weg. Enige suggestie die betaalbaar is? Diepte is minder van belang, hij komt vrijstaand en niet aan de muur.

P.s. dat zwart niet echt zwart is boeit mij niet zo, dat is bij een gewone CRT normaal ook niet zo. Is bovendien een kwestie van afstellen en wij zitten niet in een stikdonkere kamer te kijken ;)
Forza

Bericht door Forza »

@ Peertje;

Je hebt gelijk wat betreft het zwart, maar dat is sterk afhankelijk van het omgevingslicht. In een donkere kamer met een (zwak) verlichte wand waar de tv tegen staat is het zwart perfect, amper te onderscheiden van de rand. Dan is het veel "zwarter" dan LCD of zelf FullLED's. Maar in een sterk verlicht ruimte kan het zwart van de plasma tegenvallen terwijl LCD's en LED's dan een veel beter zwart zullen laten zien.

Pioneer had daar overigens geen last van, daar kon je met een zaklamp op schijnen en dan bleef het zwart perfect. Die maakten gebruik van (hele dure) gepolariseerde filters voor het plasma paneel die al het strooi en rest licht tegenhouden. De V10/20 serie van Panasonic heeft een vergelijkbaar filter, maar komt helaas nog nnet niet in de buurt van de Pioneer's.
Peertje

Bericht door Peertje »

Forza schreef:
@ Peertje;

Je hebt gelijk wat betreft het zwart, maar dat is sterk afhankelijk van het omgevingslicht. In een donkere kamer met een (zwak) verlichte wand waar de tv tegen staat is het zwart perfect, amper te onderscheiden van de rand. Dan is het veel "zwarter" dan LCD of zelf FullLED's. Maar in een sterk verlicht ruimte kan het zwart van de plasma tegenvallen terwijl LCD's en LED's dan een veel beter zwart zullen laten zien.

Pioneer had daar overigens geen last van, daar kon je met een zaklamp op schijnen en dan bleef het zwart perfect. Die maakten gebruik van (hele dure) gepolariseerde filters voor het plasma paneel die al het strooi en rest licht tegenhouden. De V10/20 serie van Panasonic heeft een vergelijkbaar filter, maar komt helaas nog nnet niet in de buurt van de Pioneer's.
Ben niet op de hoogte van de verschillen tussen plasma, maar ik heb meerdere plasma schermen gezien die bij een zwak verlichte ruimte (bv slaapkamer)
het zwart is gewoon niet zwart, het zwart lijkt meer donker grijs, ondanks het ontbreken van backlight geven de pixels gewoon licht bij zwart "weergave"!
Ik heb me laten vertellen dat de pixels van plasma niet geheel uit kunnen.......

Kan iemand hier meer over vertellen?

Edit: het is ook redelijk te zijn in een kamer met normale kunst verlichting
Het was voor mij iig een afknapper
Forza

Bericht door Forza »

Ze kunnen juist wel helemaal uit! Maar wanneer ze eenmaal zijn opgewarmd blijft het plasma gas een beetje licht uitzenden, wanneer je hem uitzet zie je nog ongeveer een 10 à 15 min een hele zwakke gloed. Ik zie die alleen als de kamer totaal donker is en amper een hand voor ogen kan zien. Helaas blijft bij de huidige panelen nog steeds een beetje backlight aan staan omdat het snel in- en uitschakelen van de plasma pixels niet goed is voor het paneel en de levensduur aanmerkelijk verminderd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Toch begrijp ik iets niet. Mijn PC LCD monitor is goed gekalibreerd precies op de IEC driehoek te krijgen, Niet alleen bij 100% maar ook vanaf 10%. Ook het witpunt blijft over alle helderheden met een grey scale op dezelfde plaats: Op het D65 punt dus en wijkt daarvan alleen onder de 5% helderheid enigszins vanaf. Qua huidskleuren heb ik helemaal niet te klagen daarmee.

Nu is het wel zo dat je op een PC de color tables van de videokaart nog hebt waarmee de kalibratie software kan fine tunen. Is zoiets ook mogelijk met een LCD TV? Of kun je daarbij niet direct bij de color tables?
Forza

Bericht door Forza »

Dat is per merk/type verschillend, de LED's van samsung bijvoorbeeld kunnen compleet met colortables worden ingesteld terwijl de G10 van panasonic dat niet kan.

Overigens kan je dat bij elk merk/type instellen via het service menu, alleen dan ben je je garantie kwijt tenzij je het laat doen door zo'n ISF calibratie meneer.
MrCaBLeGuY

Bericht door MrCaBLeGuY »

De PC is met de software en videokaart vele male uitgebreider, dit kun je fine-tunen tot je een ons weegt. Hele maal met een Mooie Eizo monitor en een mooi spyder.

De tv is veel gelimiteerder, veelal moet je het doen met wat je in het menu kunt veranderen (helderheid, contrast, r,g,b, etc). Spyder heeft wel een calibrator voor de tv, is 100 euro maar wel de moeite waard. Ook voor het bijhouden. Staat hier

probeer geen reclame te maken, maar ken alle producten en wat ze doen nog uit me hoofd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah, dank je Forza. Maar om te kunnen kalibreren moet je toch dat service menu in toch?

@ MrCaBLeGuY,

De Spider staat nou niet bekend om zijn nauwkeurigheid. Als je toch geld daaraan uitgeeft kun je beter wat meer aan een Eye-One uitgeven. Ik kalibreer mijn monitor eens per half jaar en merk dat ie over dat halve jaar best wel iets verlopen is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 02 apr 2010, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Forza

Bericht door Forza »

Het ene merk heeft meer afstel mogelijkheden in het menu dan de andere. Die van Samsung zijn heel erg uitgebreid bijvoorbeeld. Maar bij elk merk zijn ze via het service menu zeer uitgebreid in te stellen (dat doet een ISF monteur dus). De gewone consument kan niet zomaar in het service menu komen en als ze dat wel doen (via allerlei codes) vervalt de garantie mocht er iets mis gaan met de tv.
VT67

Bericht door VT67 »

Heb deze week een Panasonic plasma TX-P50G20 gekocht, en morgenvroeg word ie geleverd!!!
De G15 reeks die je aanhaalt in je eerste post is denk ik niet meer te krijgen. Dat was ook mijn eerste keuze maar hij was nergens te krijgen in 46" of 50" formaat.

Groeten
BertDB

Bericht door BertDB »

ik denk dat het voordeel van led-tv's is dat ze pakken minder verbruiken dan plasma's..
Aan de andere kant is het nog een vrij nieuwe technologie (nieuw in de zin van: net op de markt) en dus vrij duur..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

We hebben het nog eens goed bekeken en besproken onder het eten maar een 42" komt er gewoon niet in. Mijn vrouw heeft het w.d.b. voor het zeggen want die kijkt het meeste, ik nauwelijks. 32" is de voorkeur en 37" is echt de limiet.

Voor iets goeds komen we dan toch in het hogere segment en met het oog op de toekomst lijkt mij de nieuwe Panasonic TX-L37V20E dan wel een mooi toestel.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in de What-Hifi waar de awards van 2009 werden uitgedeeld ging die in de 37" categorie naar de Panasonic TX-L37S10 en die in de 32" categorie naar de Philips 32PFL704 (beide toen street price van omstreeks de 700 pond)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb zo'n 37"-er, had van mij (zelfs van mijn bovenmatig terughoudende vriendin!) nu wel groter mogen zijn.... went o zo snel, en het kijkt o zo prettig....

Jan
VT67

Bericht door VT67 »

Inderdaad, het went zeer snel. Ben begonnen met een 32" daarna een 40" en vanaf morgen een 50". Denk wel dat we het daar gaan bij houden.
In eerste instantie wou ikzelf een 46" nemen maar mijn vriendin wou de 50". Laat jullie dus niets wijsmaken, "Size does matter" (blijkbaar) :twisted:

Groeten
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jongens, hou maar op over groter, dat gaat gewoon niet passen en er al helemaal niet uitzien, i.i.g. niet hier :mrgreen:
Arno

Bericht door Arno »

Nou, ik heb er ook een van 32", en die vind mijn vrouw ook groot genoeg. In dit geval gaat groter ook niet passen :lol: :lol:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Arno toch...
Plaats reactie