Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
eppo34
Berichten: 66
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:41
Locatie: zwolle

Bericht door eppo34 »

als ik de drivers niet uit frees moet ik dan
wel dat plankje achter de driver maken.?????.

Ik kan nu nog niet van die kleine cirkels uitfresen.
Ik moet dat nog voor de frees maken
En ik wil de set graag af maken.

grt Han
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, dan is het plaatmateriaal wel stevig genoeg denk ik. je kan er altijd later nog een mooi 4mm plankje met een gat voor lijmen om de driver te laten verzinken (heb ik ook gedaan, was iets te snel de kast gaan lijmen :oops: )
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

leuk te zien dat het ontwerp ook buiten .nl wordt opgepakt

klikkerdeklik
Bijlagen
ga voor goud wallnut baffle.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
leuk te zien dat het ontwerp ook buiten .nl wordt opgepakt
=D>
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@Henkjan,

Ben je, al lezend, al een paar keer tegengekomen op DIYaudio, in het full range forum. Het aardige is natuurlijk dat de ontwerper van Alpair daar ook deelnemer is en zich in de discussies mengt.
Ook leuk dat je verwijst naar ZBA voor bouwsels met Tangband en Alpair 8)

groeten,
AatV
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

mss een beetje rare vraag, maar ik vind geen zwarte M3 inbus boutjes/vijsjes om deze vast te zetten.
Al het andere materiaal heb ik gevonden bij Rumoh.
Is er iemand die er mij zo 8 wil verkopen ? :mrgreen:
Tenzij ik van de M3 gaatjes van de driver van M4 kan maken door uitboren..

Persoonlijk heb ik nog nooit een speaker gebouwd en is het allemaal wat zoeken ..
Zo ook het "vilt" materiaal op de achter- en zijkant.
Daar heb ik dit voor genomen:

viltmateriaal
is dit wel het juiste ??

thx !

edit: verdorie, ze zijn te koop bij conrad en heb er nét een bestelling gezet .. :-#
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

ik heb zeer tegen mn gewoonte in schroeven gebruikt...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

ondertussen heb ik bij de lokale bouwmarkt 12mm multiplex mooi op maat laten zagen.
Nu rest nog de vraag. Frees ik er best een 82mm gat in en is de speaker (zoals op de foto in de audiospecial) opbouw, of frees ik nog een 100mm randje 6mm diep erin zodat hij schoon gelijkvalt ?

Maakt het uit betreffende het geluid ?
Frezen konden ze niet dus dat moet ik zelf doen ....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

infrezen is wel zo mooi natuurlijk.... je kan ook een stukje 6mm met een 100mm gat er in er extra op doen, zo heb ik t ook gedaan
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

Blijk ik dus al superlang een hulpstuk voor m'n dremel te hebben om 'em om te bouwen tot een bovenfrees voor het perfect uitfrezen van cirkels ... :oops: :lol:

Maargoed, hopelijk vandaag nog is dat gat frezen en de kast lijmen.
Tis wel zo makkelijk om alles op maat te laten zagen door de lokale houthandel. Zo wordt de drempel om een speaker te bouwen voor mij een pak kleiner :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

ik zit er ondertussen aan te denken om er een mooi 2.1 setje van te maken met de CSS SDX7.

Op de website van CSS vond ik enkele bouwtekeningen en ik heb gekozen voor een volledig gesloten behuizing van (200x200x200) en dus 8L.
Dat kan ik nog mooi halen uit de overschot van m'n multiplex plaat.
Nu de vraag. Hoeveel vermogen moet de versterker hebben voor de woofer ?
Ik zou een hypex DS2.0 in combinatie met een Tripath TA2020 voor de alpair 5's willen proberen dan :)
In het artikel raad je een Omnes audio 2.1 aan, maar heeft dat niet te weinig vermogen ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

die Omnes is vooral handig met 4 kanaals en ingebouwde x-over, en voor bij de PC (het originele doel van t ontwerp) lijkt die me voldoende watten te hebben, maar een beetje flinkere versterker voor de woofer kan nooit kwaad natuurlijk (zeker als je wat gaat boosten), de SDX7 kan wel wat hebben.

hoe ga je de filtering doen, zelfbouw actief gok ik?

pas wel op met veel vermogen op kleine breedbanders hè.... reminder
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

De DS1.2 (was verkeerd in m'n vorige post, tis weldegelijk de 1.2 die ik wil gebruiken) heeft zelf een Xover zitten toch ?
Daar mag gewoon een L of R kanaal ongefilterd naartoe toch ? O:)
Daar komt de SDX7 op.

Voor de "ga voor goud" met de alpair 5 breedbanders zou ik opteren voor een TA2020 van Tripath.
Deze heeft 25Wrms per kanaal. Is dit teveel voor deze breedbander ?
Hier zou ik gaan voor de Charlize2 van diyparadise.

Ik was van het gedacht dat een versterker wel iets meer 'juice' mocht hebben dan de speaker, omdat het 'opblazen' van de speaker vaak het vervormen van een versterker is, die zo een gelijkspanning gaat creeëren...

Excuses voor deze vragen maar ik ben een absolute leek op speakerbouw.. :oops:
Laatst gewijzigd door BertDB op wo 31 mar 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door wouter »

xbake schreef:
ik zit er ondertussen aan te denken om er een mooi 2.1 setje van te maken met de CSS SDX7.

Op de website van CSS vond ik enkele bouwtekeningen en ik heb gekozen voor een volledig gesloten behuizing van (200x200x200) en dus 8L.
Dat kan ik nog mooi halen uit de overschot van m'n multiplex plaat.

(...)

In het artikel raad je een Omnes audio 2.1 aan, maar heeft dat niet te weinig vermogen ?
Nou dan moet je wel het dunste multiplex ooit hebben als je 8 liter uit een kubus van 20x20x20 haalt :wink:

Die OA 2.1 MKII heb ik zelf gebruikt. Het is een TA2024 (sat) + subversterker en die is leuk voor bij de PC, maar daarmee haal je niet alles uit de units denk ik. De versterker gaat op de hoogsectie echt vervormen voor je breedbander op de max zit. Het laag vervormt niet echt hoorbaar maar is meer voor kleine woofertjes, geen CSS met grote Xmax.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

welja, neem 200mm als binnenmaat :D
224x224x224 dus als buitenmaat met 12mm multiplex
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

de DS1.2 heeft iirc alleen een laagpas voor de sub, je zult ook een hoogpas voor de kleintjes wensen, spelen ze veel zuiverder door (en/of kan je harder)

wat meer sap in de versterker kan geen kwaad, zolang je de volumeknop maar met verstand bedient. klik
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

daar had ik nog niet aan gedacht, aan het hoogpass die ik extra nodig had voor de alpairtjes.
Sowieso is het voor wat achtergrond muziek bij de pc, dus ver gaat de volumeknop niet open, maar ze mogen wel wat 'juice' hebben.

Wat stel je zelf voor henkjan in mijn geval ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

hangt een beetje af van waar je sub komt. als die onder je buro komt, dan zou ik niet onder de 100Hz gaan zitten. kan t subje op je buro netjes tussen de Alpairs in, dan kan je wel wat hoger gaan zitten, 150Hz ofzo. en dan zelfde filterhelling als de LP van de Hypex uiteraard
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

Het subje zou inderdaad op de grond komen.

Ik begin een idee te krijgen van hoe ik het wil doen:

Alpair 5:
Charlize 2 Tripath TA2020 (20W in 4ohm max)
new_charlize2.jpg
CSS SDX7 subje:
Hypex UCD180ST
ProdImgServlet.jpg
Crossover:
MiniDSP board van de animocheck hier op zelfbouwaudio met SPDIF in
board_inhand.jpg
Lijkt het je wat ? :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

xbake schreef:
Alpair 5:
Charlize 2 Tripath TA2020 (20W in 4ohm max)

CSS SDX7 subje:
Hypex UCD180ST

Crossover:
MiniDSP board van de animocheck hier op zelfbouwaudio met SPDIF in

Lijkt het je wat ? :D
lijkt me de perfectie aardig naderen :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

leuk ! :P
Kan ik even wat kennis opdoen over dsp filteren.
meten is weten, maar horen is geloven. :mrgreen:
De tijd dat ik over een butherwurth, bessel of chebychev filter moest leren ligt toch weer een tijdje achter mij :oops:
pdjonghe
Berichten: 36
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 10:28
Locatie: Gent, BE

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door pdjonghe »

ter vervanging van mijn conic, waar ik zeer tevreden over ben, maar ik vrees dat het nieuwe appartement wat krap wordt voor een uitgebreide verzameling cd's én ruimte genoeg voor de conic, ben ik op zoek naar een alternatief voor deze fijne speakers. Geen zuiltjes, wel wat van dit formaat. Ze komen op een kast van 60 cm hoog. Presteren de Tangband W5-1611 hier goed in? Of wat zijn de alternatieven?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

wil je wat met de W5? of iets compleet nieuws? als dat eerste: doe ff een nw topic :D als dat 2e dan zou ik persoonlijk voor iets kiezen zoals xbake, 2 sats met mooie kleine breedbander en dat een paar compacte subs dit alles via een dsp. zeg maar een Nescio in brokken :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

Deze week eindelijk begonnen met het uitfrezen..
laat gisteren m'n dremel het afweten :evil:

Hier zitten we dus momenteel :mrgreen:
MK3_6452.jpg

Weet er trouwens iemand hoe ik het beste de houtstructuur er achteraf door kan laten komen ?
Ik zou ze liever niet verven eigenlijk ..

Ik dacht aan opschuren en polijsten, en dan eventueel inwrijven met boenwas of lijnolie.. zou dit lukken ?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door BertDB »

Eindelijk zijn ze af !
Nu nog wachten op het klasse T versterkertje en ze kunnen op de testbank :mrgreen:

Hierbij kort even mijn bevindingen.

Ze zijn ideaal voor de beginnende luidsprekerbouwer. Het is mijn eerste paartje dat ik neerzet, en bovendien voor een erg klein prijsje te maken.
Maar wat is dit leuk om te doen !!
De plankjes zijn in de lokale doe-het-zelfzaak mooi op maat gezaagd. Eenmaal je dat hebt, is het echt spielerei.

Ik vind het wel spijtig dat ik de cirkel van de drivers niet wat mooier heb kunnen uitfrezen. Je ziet gewoon dat hij niet overal even mooi cirkelvormig is.
Wel erg blij dat ik ze enkel in de lijnolie gestoken heb en niet voorzien heb van een laag verf. Je blijft de houtstructuur mooi zien nu.
De subwoofer die ik hiermee ga combineren (SDX7) zal er uiteraard ook zo uitzien.

Ik heb gekozen om een klein DSPtje te gebruiken straks voor de actieve filtering (2.1), zo vermijd je ook het gebruik van een klein sperfilter in de speakers.


Toch nog een kleine waarschuwing...
Luidsprekers maken is, net als versterkers, erg verslavend .. :shock:

*zie ik hier een uitbreiding van de hobby komen ? :mrgreen: (én een goede bovenfrees, zucht :-$ )
Bijlagen
MK3_6453.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”