Mensen,
De vorderingen komen traag, maar ik ben nog steeds bezig met een 2-weg met seas drivers. Tussen de bedrijven door doe ik zo af en toe iets. Dit maakt dat je soms net even niet lang genoeg nadenkt en onhandige dingen doet...
Ik heb in een moment van verstandsverbijstering bij het impregneren van de binnenkant van de reflex-sleuf en kast een aantal lijmvlakjes meegenomen. Onhandig, omdat het vettige impregneermiddel (Hermadix Impraline pre-activ) het hout zo mooi afsluit voor invloeden van buitenaf, dus ook voor de lijm.
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van zo een impregneermiddel? Het is een geëmulgeerde olie, dus ik zit te denken aan het afnemen van de lijmvlakken met thinner en daarna licht opschuren... Goed plan? Of zijn er betere ideeën?
Groet,
Rob
Verwijderen impregneermiddel
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verwijderen impregneermiddel
Mijn ervaring is dat je het er niet meer uit krijgt. Thinner verdunt alleen maar en dan trekt het er nog dieper en verder verspreid in.
Maar misschien weet onze hout expert Arno een oplossing?
Maar misschien weet onze hout expert Arno een oplossing?
Dank voor de reactie.
Heb het thinner trucje bij bijenwas op een kast al eens gedaan. Dit ging prima, alleen was de bewerking daarna met een beits die ook op thinner-basis was. Da's natuurlijk geen waterige houtlijm...
Groet,
Rob
Gezellig...Pjotr schreef:Mijn ervaring is dat je het er niet meer uit krijgt.
Hmm, helpt wellicht iets. 't Gaat er om dat het weer enigszins toegankelijk wordt voor lijm. Gelukkig is het geen ramp en heb ik verder nog wel goede mogelijkheden om het vast te zetten. Het weghalen van het impregneermiddel zou wel het makkelijkste zijn.Pjotr schreef:Thinner verdunt alleen maar en dan trekt het er nog dieper en verder verspreid in.
Heb het thinner trucje bij bijenwas op een kast al eens gedaan. Dit ging prima, alleen was de bewerking daarna met een beits die ook op thinner-basis was. Da's natuurlijk geen waterige houtlijm...
Groet,
Rob
Heb thinner geprobeerd, maar dat bracht zoals verwacht niet veel goeds. Daarna grof schuurpapier genomen en dit lijkt de beste oplossing.
Na niet al te lang schuren leek het hout redelijk 'puur'. Wellicht trekt 't impregneermiddel niet erg diep in het hout doordat het compact beuken is.
Een proefplaksel bleef nu redelijk vast op het hout zitten (had geen geduld om te wachten tot volledige uitharding). De lijm liet in ieder geval niet meer als een geheel los van het oppervlak zoals na de thinner wel het geval was.
Goed, niet ontzettend interessant allemaal, maar wellicht heeft een ander nog iets aan zo een update...
Groet,
Rob
Na niet al te lang schuren leek het hout redelijk 'puur'. Wellicht trekt 't impregneermiddel niet erg diep in het hout doordat het compact beuken is.
Een proefplaksel bleef nu redelijk vast op het hout zitten (had geen geduld om te wachten tot volledige uitharding). De lijm liet in ieder geval niet meer als een geheel los van het oppervlak zoals na de thinner wel het geval was.
Goed, niet ontzettend interessant allemaal, maar wellicht heeft een ander nog iets aan zo een update...
Groet,
Rob