Absolute High-end 2-weg
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Absolute High-end 2-weg
Inderdaad! ook nog sokken... Voor dat vliegen kreeg ik nog een uitnodiging... Ik begrijp dat ik toch had moeten gaan?
Re: Absolute High-end 2-weg
Ik was er zelf ook niet (bang voor nog een hobby erbij
)
Nu weer even ontopic.
Co
Nu weer even ontopic.
Het lijkt mij ook welhaast onmogelijk om alle eisen te verwezenlijken met de mogelijkheden die in je startpost staan. Ik ben bang dat je daar geen bevredigend resultaat mee gaat bereiken. Dus probeer de Nescio of een van de vele andere ontwerpen die hier op het forum te vinden zijn. Beter nog probeer ze eerst te beluisteren in Breda.Daarnaast, de TS had het over een gesloten behuizing. Was mijn voornaamste reden om de Nescio te noemen, gebaseerd op een 8" woofer die dan nog enigszins dynamiek heeft voor HT. Je vraagt natuurlijk heel veel van een gesloten 2-weg voor zo'n brede toepassing.
Co
-
hutsefluts
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 30 mei 2006, 14:45
- Locatie: Belfeld
Re: Absolute High-end 2-weg
off topic, maar toch: wanneer is Breda dit jaar?
Wil er eindelijk eens heen gaan.
Wil er eindelijk eens heen gaan.
Re: Absolute High-end 2-weg
Het sterke van de refmon is dat ie al veel hype's heeft overleefd. Hij heeft wel zwakke kantjes hoor, daar niet van, maar ik hoor veel ontwerpen, maar ben altijd blij dat uik naar huis kan gaan naar de reference monitor.
Maar ik ben wel verekkes nieuwsgierig geworden, zelfs als ik de hype wegdenk hoop ik dat ie toch een bijzonder geluid gaat geven!
jan
Maar ik ben wel verekkes nieuwsgierig geworden, zelfs als ik de hype wegdenk hoop ik dat ie toch een bijzonder geluid gaat geven!
jan
Re: Absolute High-end 2-weg
Beide heb ik niet uitgebreid beluisterd maar ik zou zeggen dat de refmon SE de nescio weg speelt...... (op het laag na dan)jeroen_d schreef:De Nescio speelt de refmon totaal weg naar mijn mening. Zet die twee naast elkaar en je mening omtrent neutraal gaat verdampen.
De nescio vond ik, op het laag na, niks bijzonders aan. In mijn ogen wordt het nogal "gehypt".
Ik denk dan maar, iedereen z'n mening........
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Absolute High-end 2-weg
Wel een mooie hype
Och ja, je kan over ieder speaker wel iet s positiefs cq negatiefs zeggen maar de Nescio heeft als enige (tot nu toe) dat de zaak ter plekke op een eenvoudige manier afgestemd kan worden aan kamer en/of wensen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Absolute High-end 2-weg
Ik geef toe... we worden volledig overstelpt met publicaties van speakers waarin DSP wordt toegepast...
Re: Absolute High-end 2-weg
En dat betekend als de topicstarter de Nescio voor film gebruikt, de ingang op analoog moet.amanda schreef:En anders zit dsp wel in een receiver...
Gevolg digitaal naar receiver (HDMI) ---> dsp in receiver ---> analoog uit ---> analoog in AS2.100 ---> dsp AS2.100 ---> analoog naar de ucd100 ---> speakers
Hmmm dat zou voor mij persoonlijk 2 conversies te veel zijn.....
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Absolute High-end 2-weg
Receiver heeft meestal ook digital uit hoor.
Maar dan nog, het valt dan ook uiterst te betwijfelen of passieve filter componenten zoveel beter zijn.
Maar dan nog, het valt dan ook uiterst te betwijfelen of passieve filter componenten zoveel beter zijn.
Re: Absolute High-end 2-weg
Werkt dat gewoon bij een 5.0/5.1 toepassing? Dat de 2 frontkanalen worden gescheiden uit het dolby truehd signaal?b_force schreef:Receiver heeft meestal ook digital uit hoor.
Maar dan nog, het valt dan ook uiterst te betwijfelen of passieve filter componenten zoveel beter zijn.
-
Barry
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 261
- Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
- Locatie: Zaandam
Re: Absolute High-end 2-weg
Dat passieve componenten slechter zijn begrijp ik. Maar met het toepassen van DSP heb ik per speaker een versterkerkanaal nodig, terwijl ik net klaar dacht te zijn met mijn versterking.
Daarnaast wil ik passief omdat ik flexibeler ben met apparatuur, tegenover minder flexibel aan crossover setting.
Maar zo veeleisend is mijn idee toch niet? Ik heb 6.5-7'' nodig en deze hoeft niet eens onder 50Hz weer te geven. Dat valt toch wel mee?
De sub neemt alles onder de 50 Hz over.
Voor HT gebruik lijkt mij het voordelig om niet lager te gaan/willen dan 50Hz. Dan zal de speaker minder snel aan zijn xmax zitten, waarbij het gesloten systeem OOK weer voordelen biedt.
Zoals Ralf opmerkte kan ik mijn zoektocht beter beperken tot de Seas Excel serie. Deze drivers zouden naadloos in de bestaande behuizingen passen en er hoeven zelfs geen schroefgaten bij!
De tweeters komen bijna allemaal in aanmerking gezien de diameter van 104mm. De dikte van de frontplaat vormt geen probleem met een beetje creativiteit.
Samengevat is het volgende dus mogelijk:
Woofer van Seas Excel 6,5'' in combinatie met bijna alle dome tweeters. Ik ken echter weinig Seas Excel ontwerpen waarbij een tweeter van een ander merk wordt gebruikt.
Daarnaast wil ik passief omdat ik flexibeler ben met apparatuur, tegenover minder flexibel aan crossover setting.
Maar zo veeleisend is mijn idee toch niet? Ik heb 6.5-7'' nodig en deze hoeft niet eens onder 50Hz weer te geven. Dat valt toch wel mee?
De sub neemt alles onder de 50 Hz over.
Voor HT gebruik lijkt mij het voordelig om niet lager te gaan/willen dan 50Hz. Dan zal de speaker minder snel aan zijn xmax zitten, waarbij het gesloten systeem OOK weer voordelen biedt.
Zoals Ralf opmerkte kan ik mijn zoektocht beter beperken tot de Seas Excel serie. Deze drivers zouden naadloos in de bestaande behuizingen passen en er hoeven zelfs geen schroefgaten bij!
De tweeters komen bijna allemaal in aanmerking gezien de diameter van 104mm. De dikte van de frontplaat vormt geen probleem met een beetje creativiteit.
Samengevat is het volgende dus mogelijk:
Woofer van Seas Excel 6,5'' in combinatie met bijna alle dome tweeters. Ik ken echter weinig Seas Excel ontwerpen waarbij een tweeter van een ander merk wordt gebruikt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Absolute High-end 2-weg
Nee veeleisend is het absoluut niet, maar een DSP als pre zien vind ik onzinnig.
Desnoods maak je die Scansoeak met een DSP.
@ Peertje
Je kunt je receiver toch gewoon downmixen naar stereo?
Desnoods maak je die Scansoeak met een DSP.
@ Peertje
Je kunt je receiver toch gewoon downmixen naar stereo?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Absolute High-end 2-weg
Mee eens. Het niet doen omdat er teveel omzettingen zijn en daarmee gewoon kiezen voor een oplossing die een minder goed resultaat oplevert... Mjah, zou niet mijn keus zijn. Dat is redeneren vanuit het audiofiele 'minder is meer' cliche, daar sta ik niet achterb_force schreef:Receiver heeft meestal ook digital uit hoor.
Maar dan nog, het valt dan ook uiterst te betwijfelen of passieve filter componenten zoveel beter zijn.
ik vraag me ook af in hoeverre dat verschil tussen digitaal en analoog aansluiten echt zo goed te horen is. Ik heb dat weleens (met een geluidskaart!) getest en hoewel ik en mijn testpartner eerst werelden van verschil meenden te horen, konden we dat in een groffe enkelblinde test absoluut niet hard maken
Je kunt een AS2.100 dus gewoon analoog op een pre-out aansluiten en hem dan gewoon als actief wisselfilter zien. Je kunt dan een voorversterker gebruiken of een 5.1 versterker met pre-outs. Het enige wat je nodig hebt is een pre-out.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Absolute High-end 2-weg
Ik sluit me voor de rest aan bij de mening van Martijn.
Kwaliteit hangt voor het grootste deel af van het ontwerp (kast, filters, afstraling etc), niet van de drivers.
Wil je "high-end" (= chique look) dan kun je voor dure drivers gaan.
Je moet zelf bepalen wat je nu precies wilt, want mij is het niet echt duidelijk. Aan de ene kant zeg je namelijk wel dat je voor kwaliteit wilt gaan, maar aan de andere kant wil je daarvoor een standaard "recht toe, recht aan" kast gebruiken.
Kwaliteit hangt voor het grootste deel af van het ontwerp (kast, filters, afstraling etc), niet van de drivers.
Wil je "high-end" (= chique look) dan kun je voor dure drivers gaan.
Je moet zelf bepalen wat je nu precies wilt, want mij is het niet echt duidelijk. Aan de ene kant zeg je namelijk wel dat je voor kwaliteit wilt gaan, maar aan de andere kant wil je daarvoor een standaard "recht toe, recht aan" kast gebruiken.
Re: Absolute High-end 2-weg
Helemaal mee eens. Alleen al de angst dat de extra AD/DA stap het geluid verslechtert, zal het geluid ook daadwerkelijk verslechteren. Er is geen kruid gewassen tegen dit effect op onze waarneming. We kunnen er gewoon niets aan doen. Maar, eens blind getest, verdwijnt het verschil als sneeuw voor de zon.
Ik ben zelfs eens zover gegaan om een origineel wav bestand, zuiver geript van de CD, door mijn geluidskaart en UcD versterker te halen, terwijl de UcD redelijk belast werd. Meettechnisch voor geen meter transparant, vervorming heel eenvoudig te meten. Vervolgens dit wav bestand opgestuurd naar een vriendje, samen met de originele wav. Totaal niet te onderscheiden op gehoor. Ja, geef maar de schuld aan zijn oren, zijn set etc etc. Gaat er bij mij niet meer in dat soort dingen.
Very happy daardoor, want ik hoef me dus nooit meer zorgen te maken over AD omzettingen en of mijn UcD wel goed genoeg is.
Ik ben zelfs eens zover gegaan om een origineel wav bestand, zuiver geript van de CD, door mijn geluidskaart en UcD versterker te halen, terwijl de UcD redelijk belast werd. Meettechnisch voor geen meter transparant, vervorming heel eenvoudig te meten. Vervolgens dit wav bestand opgestuurd naar een vriendje, samen met de originele wav. Totaal niet te onderscheiden op gehoor. Ja, geef maar de schuld aan zijn oren, zijn set etc etc. Gaat er bij mij niet meer in dat soort dingen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Absolute High-end 2-weg
Nou dat ik precies wat ik bedoel! 
Maar er wordt een hoop nagepraat zonder dat er bij nagedacht of de andere optie eigenlijk wel zo goed is.
Tuurlijk als iemand zegt dat hij zich gewoon prettiger voelt bij een bepaalde keuze, zal ik hem daar zeker niet op "afkeuren" oid.
Echter moet je wel zo af en toe even een spiegel voor (jezelf) houden om te kijken of je niet inmiddels gekke dingen aan het doen bent.
Niet dat het erg is dat je dat aan het doen bent, maar dan weet je het tenminste
Mocht het in de toekomst eventueel fout gaan weet je waar je moet zoeken
Echter staat dit rationele natuurlijk los van je eigen gevoel.
Daar is waar het immers toch om gaat.
Maar er wordt een hoop nagepraat zonder dat er bij nagedacht of de andere optie eigenlijk wel zo goed is.
Tuurlijk als iemand zegt dat hij zich gewoon prettiger voelt bij een bepaalde keuze, zal ik hem daar zeker niet op "afkeuren" oid.
Echter moet je wel zo af en toe even een spiegel voor (jezelf) houden om te kijken of je niet inmiddels gekke dingen aan het doen bent.
Niet dat het erg is dat je dat aan het doen bent, maar dan weet je het tenminste
Mocht het in de toekomst eventueel fout gaan weet je waar je moet zoeken
Echter staat dit rationele natuurlijk los van je eigen gevoel.
Daar is waar het immers toch om gaat.
Re: Absolute High-end 2-weg
quoted for truth!b_force schreef:Maar er wordt een hoop nagepraat zonder dat er bij nagedacht of de andere optie eigenlijk wel zo goed is.
5.0 beluisteren met as2.100 gaat enkel via analoog in dus, daarop heb ik het volgede te quote van een forum lid. Ik zal ook wel andere quotes van andere gebruikers kunnen vinden.
Ik heb geen bewijzen/ervaringen hier over, kan het dus ook niet onderbouwen.Henkjan schreef:begrijp ik t nou goed dat je m op de analoog in van de Hypex hebt staan? zo ja dan zou ik je toch met klem willen aanraden om m digitaal aan te sluiten, scheelt een gordijn
Dus of het wel/geen verslechtering geeft weet ik niet, het geeft iig geen verbetering.
Dit wou ik iig duidelijk maken.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Absolute High-end 2-weg
Ik denk dat 2 extra AD/DA stappen introduceren en een DSP kunnen gebruiken weldegelijk een (enorme) verbetering op zal leveren in weergave ten opzichte van een passief filter zonder die DA/AD stappen.Peertje schreef:Ik heb geen bewijzen/ervaringen hier over, kan het dus ook niet onderbouwen.
Dus of het wel/geen verslechtering geeft weet ik niet, het geeft iig geen verbetering.
Dit wou ik iig duidelijk maken.
An sich voegen extra stappen nooit zomaar iets toe. Maar je moet je ook afvragen of het echt iets 'kost'. Dat veel mensen 'doeken van luidsprekers horen vallen', hoor ik ook over duurdere filtercomponenten en exotische soorten bekabeling. Als je daar verschillen tussen weet te horen en je weet het zeker, dan moet je wellicht DSP niet doen. Ben je net als ik: Kritisch, goed gehoor, maar met de beste wil van de wereld geen verschil kunnen horen tussen kabels, maak je dan niet druk om extra AD/DA stappen als de toegevoegde waarde van DSP zo ontzettend veel kan zijn.
Dat wil ik dan graag ook duidelijk maken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Absolute High-end 2-weg
Ach, ik ben van de strekking dat als 't niet hoeft, waarom dan wel doen? Het wordt er nooit beter op, alleen maar slechter. Of dat allemaal hoorbaar is is een tweede, meetbaar is 't zeker. Daarom ga ik graag uit van een signaalweg die zo kort mogelijk is, zonder allemaal omwegen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
Re: Absolute High-end 2-weg
Natuurlijk, wat niet hoeft moet je gewoon weglaten.
Maar als je, door de historie van je systeemopbouw die je niet wil weggooien (kapitaalvernietiging), moet kiezen tussen het wegwerken van enkele driver resonanties in het werkingsgebied van een middentoner enerzijds en een AD/DA omzetting minder anderzijds, dan weet ik wel waar de voor het gehoor relevante winst te halen is. En een nieuw systeem kopen/bouwen om een AD/DA omzetting kwijt te raken moet je alleen doen voor de leut en de hobby, niet voor het geluid.
Maar als je, door de historie van je systeemopbouw die je niet wil weggooien (kapitaalvernietiging), moet kiezen tussen het wegwerken van enkele driver resonanties in het werkingsgebied van een middentoner enerzijds en een AD/DA omzetting minder anderzijds, dan weet ik wel waar de voor het gehoor relevante winst te halen is. En een nieuw systeem kopen/bouwen om een AD/DA omzetting kwijt te raken moet je alleen doen voor de leut en de hobby, niet voor het geluid.
Re: Absolute High-end 2-weg
Voor wat het waard is
Ik (en anderen die bij mij geluisterd hebben) kan beamen dat de Hypex AS2.100-DG duidelijk meer detail en ruimte laat horen via digitaal in tov analoog in.
Dit wil niet zeggen dat digitaal altijd mijn voorkeur heeft, bij wat mindere opnames klinkt het via analoog wat lekkerder.
Ik (en anderen die bij mij geluisterd hebben) kan beamen dat de Hypex AS2.100-DG duidelijk meer detail en ruimte laat horen via digitaal in tov analoog in.
Dit wil niet zeggen dat digitaal altijd mijn voorkeur heeft, bij wat mindere opnames klinkt het via analoog wat lekkerder.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Absolute High-end 2-weg
Ik geloof jullie graag hoor
. Ik geloof ook dat mensen oprecht verschillen tussen kabels horen.
Ik weet alleen dat als mensen weten naar wat ze luisteren, ze ook veel verschillen waarnemen als ze er niet zijn. Ik meende ook groffe verschillen te horen tussen een geluidskaart digitaal en analoog aangesloten op mijn receiver. Totdat ik het blind ging testen
.
Ik weet alleen dat als mensen weten naar wat ze luisteren, ze ook veel verschillen waarnemen als ze er niet zijn. Ik meende ook groffe verschillen te horen tussen een geluidskaart digitaal en analoog aangesloten op mijn receiver. Totdat ik het blind ging testen
