Tolerantie condensatoren op te knappen filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Premiumverum

Tolerantie condensatoren op te knappen filter

Bericht door Premiumverum »

Beste muziekliefhebbers!

Ik zou een vraagje willen stellen over het filter van een luidspreker die ik op wil knappen: de Beovox m100.
Een behoorlijk 5-weg bakbeest uit de late jaren 70, destijds het vlaggeschip van B&O.
Zie hier het ingewikkelde schema: http://www.angelfire.com/sd/paulkemble/beov100.gif

Ik wil de filtercondensatoren vervangen door frisse exemplaren, en zit nogal met de 50uF exemplaren in mijn maag.
50 uF is nergens meer te krijgen, zou 47uF ook goed zijn? Er staat geen tolerantie op de oude exemplaren maar ik heb het vermoeden dat B&O niet voor niks 50uF hebben gebruikt, in hun andere luidsprekers uit dit tijdperk vind je condensatoren uit de huidige E6-reeks, en van heel andere afkomst. Hun ontwerpen zijn meestal goed overdacht.

Hoe nauw komt dit? Kan altijd 3,3uF aan 47 paralellen, maar als het niet zo veel uitmaakt...

Benieuwd naar jullie mening! 8)
Chris_T

Re: Tolerantie condensatoren op te knappen filter

Bericht door Chris_T »

Hmm het plaatje laat voor mij niet?

Ik denk trouwens verder dat je niet druk hoeft te maken over 50uF of 47uF, de toleranties op luidspreker elco's is doorgaans 10% en op Folie condensators 5%.
Premiumverum

Ik zal het plaatje even bijvoegen als bijlage.
Het zal inderdaad misschien geen probleem zijn, toleranties op van die oude elco's waren vast in de orde van 10%. Heb echter ergens eens een post gevonden van iemand die ze op zijn M100's recent had doorgemeten en die kwam op heel kleine afwijkingen van de aangegeven waarden. Mede omdat het filter zo complex is dacht ik dat het wel eens erg nauw zou kunnen luisteren. Vandaar hoop ik hier iemand met meer verstand van filters dan ik te vinden die dat aan een schema goed kan zien :)
Ben benieuwd!
Bijlagen
beov100.gif
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

:shock:

Interssant complex. wth is dat onderste stuk joh? Met een mooie schakelaar?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

sja... en wat te denken van die spoeltjes: 0,7 mH en 0,63 mH. Blijkbaar was 0,7 mH niet in beide situaties bevredigend :?
Rudy_h
Ook commercieel actief

Bericht door Rudy_h »

Ik zou je toch aanraden om de waardes zover mogelijk te benaderen. Dus gewoon een 47 parrallel met een 2.7 of 3.3

Die afwijking van 10% is leuk, op de nieuwe cap is de tol ook 10% en het kan dus ook uitkomen op 43uF, dan zit je mijn
inziens er toch ietwat ver vanaf.
Premiumverum

Het onderste stuk is een overloadbeveiliging: bij te groot vermogen slaat het relais door en gaat een lampje op de speaker branden. Meer info: http://www.beocentral.com/products/bvm100 http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=483 http://beophile.com/?page_id=1479

Als bijlage nog een plaatje, van internet geplukt, van het filter. zo'n 30 bij 20 cm!

Het wordt nog een hele toer, elco's paralellen op dit PCB, het zijn staand model condensatoren met een extra soldeertag op de kop voor de stevigheid. Benieuwd hoe ik daar al die moderne liggende elcootjes passend op ga krijgen, maar het lijkt me een leuk project!
Bijlagen
m100filter.jpg
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Is het niet een idee om een nieuw PCB te ontwerpen?
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Je kunt natuurlijk de condensatoren daadwerkelijk opmeten...

Als je de gratis software LIMP kunt gebruiken is dat heel eenvoudig.
Premiumverum

Ik heb al een paar ideen om de condensatoren goed te doen passen, met een beetje passen en meten moet het wel gaan lukken!

Ik heb dat LIMP eens nagezocht, interessant programma! Je kunt er alleen geen capaciteiten mee meten voor zover ik heb kunnen ontdekken, wel impedanties en ESR. Ik ga voor de zekerheid gewoon alle elco's vervangen, het schijnt voor deze speakers een grote verbetering te geven! Dus om dan ESR's te gaan checken... 30 jaar oud dus gewoon alles er uit.

Ik ga elco's van Mundorf kopen:

3,9 uF voor 4uF
8,2uF parallel aan 3,9uF voor 12uF
2*8,2uF voor 16uF
en 47 met 3,3/2,2 voor 50uF

Geen film, ook niet voor de seriecondensatoren omdat het filter is ontworpen voor elcos. De lagere verliezen van een MKP zouden wel eens nare gevolgen kunnen geven!

Een capaciteitsmeter zou in dit geval wel handig zijn, zo kan ik vrij precies bepalen welkecondensatoren waar te gebruiken om de waarden zo precies mogelijk te benaderen. Mijn multimeter gaat tot 20uF, dus voor de 50uF capaciteit wordt het gokken!
bartsegers

Bericht door bartsegers »

LIMP kan wel degelijk capaciteit meten.
Het heeft een volledige LRC meter aan boord.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een capaciteitsmeter zou in dit geval wel handig zijn, zo kan ik vrij precies bepalen welkecondensatoren waar te gebruiken om de waarden zo precies mogelijk te benaderen. Mijn multimeter gaat tot 20uF, dus voor de 50uF capaciteit wordt het gokken!
Achter elkaar zetten, 3 stuks moet 1/3 van 50 opleveren... kun je het gemiddelde te weten komen. Niet zo exact als met limp dus...

Verder vraag ik me af welke winst je denkt te boeken met opnieuw elco's te plaatsen... :roll:
SARK

Bericht door SARK »

Je kunt ook starten met het bypassen van de condensatoren, ik weet nog wel een leuk adresje waar je zeer voordelig aan leuke MKP condensatoren van ISKRA kan komen :wink:
bartsegers schreef:
Hoi,

Ik bied hier een overstock(je) aan van MKP condesnatortjes.
Het zijn 0,022uF condensatortjes, waarmee je naar hartelust kunt tweaken!

prijs: 10 stuks incl postzegels 2€
Zie de datasheet voor alle gegevens.
Eventueel meer te kopen uiteraard, stuur dan even een PM.
Wellicht een mooie cap als bypass condensator, of met een aantal samen voor hogere capaciteit.

Type KNB1542 440 V AC class X1
Link: http://www.iskra-semic.si/KNB154x.pdf

lxhxw: 18x14,5x8,5
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=10172
Premiumverum

Heb eens beter gelezen, en inderdaad! LIMP meet capaciteiten. Mooi programma, ik ga daar eens mee experimenteren!
Achter elkaar zetten, 3 stuks moet 1/3 van 50 opleveren... kun je het gemiddelde te weten komen. Niet zo exact als met limp dus...

Verder vraag ik me af welke winst je denkt te boeken met opnieuw elco's te plaatsen... :roll:
Zoiets bedacht ik ook al, als ik nu een 8,2 opmeet en de 47's in serie daarmee opmeet kun je aan de hand van de bekende 8,2 de 47 berekenen. Omslachtig maar denk dat dat de makkelijkste manier is, of LIMP.

Waarom opnieuw elco's? Zoals ik al zei zijn deze speakers als het goed is zeer doordacht ontworpen aan de hand van elco's, dus rekening houdend met de eigenschappen van elco's. Na 30 jaar zijn die geheid verlopen (capaciteit, ESR) dus met frisse elco's zijn de speakers als het goed is weer als nieuw.

Ik heb MKP's overwogen maar na zoekwerk schijnen die door veel lagere verlieswaarden/andere eigenschappen zeker anders te klinken, maar niet per se beter! Het filter is berekend op elco's, dus ga ik die gebruiken voor een zeker goed resultaat. Ik las ergens over iemand die zijn supertweeter in een 'ear-laser' had veranderd door de lage kwaliteit condensator ervoor in een hele mooie MKP om te zetten! :)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”