My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke tijd voor mijn eerste mooie speakertjes na een budget visaton test kreeg ik er plezier in. Ik ga de DD8-MkII maken maar ga eerst 'oefenen' met een kleiner setje bestaande uit de:

Fountek NeoCD3.0M RND BLK
HiVi research 5" bass-midrange F5

Ik ga jullie op de hoogte houden met foto's en feedback is van harte welkom! Beginnend met de foto's:

De drivers
Afbeelding

MDF voor 1 kast, 22mm mdf. Formaat kast buitenzijde: H: 30cm B: 20cm D: 24,4cm
Afbeelding

Filter graph 1
Afbeelding

Filter graph 2
Afbeelding

Filter graph 3
Afbeelding

Schema scheidingsfilter (gekocht voor 25 dollar wat je niet kan moet je maar laten doen)
Afbeelding

Eerste verbinding staat te drogen
Afbeelding

Updates volgen snel!
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door Vuurkat »

Ziet er veelbelovend uit! Al een idee wat voor afwerking je gaat kiezen?
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Nou ik wou ze afwerken met een bekleding van skai leer maar dat plan viel al snel in duigen toen ik besefte dat die eerste verbinding meteen fout was voor die afwerking (error!!) Ik had alleen de 2 zijkanten en boven en onder stuk moeten lijmen dan had ik hem rondom kunnen bekleden in plaats daarvan gooi ik meteen een zijkant en achterkant aan elkaar vast, toen ik erachter was was de lijm al uitgehard. Ik denk niet dat er nu nog mooi strak skai om kan krijgen dus het wordt spuiten of fineer.

Anyway, eerste kastje zit in elkaar. Morgen licht opschuren, het is nagenoeg perfect gezaagd dus schuur met fijne korrel dat het mooi glad is en de lijmresten weg zijn.

Afbeelding

Binnenzijde bekleed met bitumen:

Afbeelding

En voor het eerst in mijn hele leven gefreesd (vandaar de oefen stukjes in het midden)

Afbeelding

-

Ik zit nog wel even met de schema tekening van het filter, die is anders dan wat ik ik tot nu toe gezien heb, ik denk het te weten maar zou het zeer waarderen als iemand zou kunnen zeggen of ik het goed interpreteer. Nog even het schema:

Afbeelding

Wat ik denk:

3 spoelen:
.8 = 0.80 ohm
.4 = 0.40 ohm
.3 = 0.33 ohm (daar staat 20go onder, weet iemand wat dat betekent?)

3 Condensators:
5.6 uf
10 uf
22 uf

5 weerstanden:
4 = Mox 10 watt 4 ohm
2 = Mox 10 watt 2 ohm
33 = Mox 10 watt 33 ohm

4 15 w = Mox 15 watt 4 ohm
1 15 w = Mox 15 watt 1 ohm

Zie ik dat correct?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door Vuurkat »

MrCaBLeGuY schreef:
3 spoelen:
.8 = 0.80 ohm
.4 = 0.40 ohm
.33 = 0.33 ohm (daar staat 20go onder, weet iemand wat dat betekent?)
Ik denk dat je ohm moet vervangen door mH (dat gebruik je meestal bij spoelen).

Het lijkt me dat de rest wel klopt.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door Nijn »

MrCaBLeGuY schreef:
.3 = 0.33 ohm (daar staat 20go onder, weet iemand wat dat betekent?)
Is een spoel van 0.3mH zoals al opgemerkt. Wat eronder staat zal geen 20go zijn, maar 20ga van gauge. Dat is een maat om de draaddikte aan te duiden in de VS. Vaak ook opgegeven als 20AWG (American Wire Gauge) en 20AWG is ongeveer 0.8mm dik.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Bedankt voor de toelichting, morgen filter spullen bestellen. Hoop dat Ronald verstuurd nog op maandag.

Kastje 1 is geschuurd, even drivers erin om te kijken hoe het staat!
Bijlagen
f5neo011.jpg
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Even over het filter, ik krijg vandaag de onderdelen binnen. Wat ik me (als leek/beginner) afvraag. Aan die min kant zitten sowieso:

- min Amp Input
- mox 1 ohm
- mox 4 ohm
- min Woofer
- spoel 0.33mh
- mox 33 ohm
- min Tweeter

Kun je (esthetisch oogpunt buiten beschouwing latend) al die 7 punten gewoon op 1 punt kunnen solderen ? Of moeten er echt 'tussen draden' zijn tussen elk component/aansluiting?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door SARK »

MrCaBLeGuY schreef:
Kun je (esthetisch oogpunt buiten beschouwing latend) al die 7 punten gewoon op 1 punt kunnen solderen ? Of moeten er echt 'tussen draden' zijn tussen elk component/aansluiting?
Er is een tweetal zaken waarmee je rekening moet houden:
1- Is je vlammenwerper krachtig genoeg om de boel (7 of 8 componenten/aansluitdraden) voldoende warm te stoken en beschadig ik hieerdoor mijn componenten niet :twisted:
2- Kan ik alle componenten meganisch stevig monteren zodat alle aansluitdraden op een punt samen kunnen komen, het is namelijk niet verantwoord om bijv. spoelen letterlijk zwevend te monteren

Tip:
Voordat je gaat solderen ... laat eerst je idee even hier op het forum zien (gewoon de componenten los neerleggen en een foto maken) en verbind met je favoriete teken pakket de aansluitdraden :wink: Gegarandeerd dat je dan voldoende tips/waarschuwingen/complimenten krijgt.

[edit]Er is nog een belangrijk punt en dat is de positionering van de spoelen tov. elkaar, er is een tekening die veelvuldig op dit forum voorbij komt maar ik heb nu even geen tijd meer om deze op te zoeken (als iemand hier in de tussentijd de kans toe ziet, heel graag)[/edit]
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door jantje-secuur »

MrCaBLeGuY schreef:
Kun je (esthetisch oogpunt buiten beschouwing latend) al die 7 punten gewoon op 1 punt kunnen solderen ? Of moeten er echt 'tussen draden' zijn tussen elk component/aansluiting?
Ja, als je dat lukt wel. Ik zou me er zelf niet aan wagen. Ik zou een stuk massieve kern pakken van je 230-aansluitdraden en deze als minpool gebruiken.

Afbeelding

Dat gaat je een hoop ergernis schelen!
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door Vuurkat »

SARK schreef:
[edit]Er is nog een belangrijk punt en dat is de positionering van de spoelen tov. elkaar, er is een tekening die veelvuldig op dit forum voorbij komt maar ik heb nu even geen tijd meer om deze op te zoeken (als iemand hier in de tussentijd de kans toe ziet, heel graag)[/edit]
Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door SARK »

Zenk joe :!:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik had de vraag wellicht anders moeten formuleren, was het niet zo zeer van plan maar vroeg mij af of het theoretisch mogelijk was. Maar ben erg blij met de reacties, met name die positionering was mij onbekend. Fijn omdat van te voren te weten!

Bedankt weer mensen!! Ik maak even een fotootje van de lay-out die ik ga toepassen en post die even.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Bijgaand een opzetje
Bijlagen
filter-f5neo.jpg
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door MrCaBLeGuY »

beste vriendjes en vriendinnetjes (vriendjes vooral :).

Ze zijn af (1tje moet nog even gespoten worden). Ik heb ze bij mijn ouders neergezet (daar stonden mijn oude B&W DM603's eerste versie).

Ze spelen op een Denon AVR-1804 en een simpele Sony CD speler, het geluid is echt fenomenaal (in mijn ogen/oren). Wat een vreselijk helder en open geluid, en tot mijn stomme verbazing voel je de bas in de stenen vloer met de goedkope Hivi Research F5-jes (achter een BR-45 baspoort).

Even uitgerekend wat ze totaal kostte was 420 euro voor het setje incl filter & hout (zonder spuitbussen). Maar wat een verschil met de grote B&W's zoveel opener veel meer details was echt genieten. Mijn moeder (gek op muziek) was erg amused met het geluid.

Ik ben redelijk verbaasd wat een geluid er uit deze drivertjes komt in zo een 22mm mdf kast. Als mijn DD8-MkII's beter gaan klinken dan deze zou ik erg verheugd zijn :)

Ik moet er nog eentje spuiten, zal daarna even fotootjes posten!
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: My First Showcase > 2 weg monitor (F5 & NeoCD3.0M)

Bericht door renderman »

Hey Cableguy, ik was benieuwd of je inmiddels de ander ook al gespoten had. Ben namelijk wel heel benieuwd naar het resultaat.
Gesloten