Vifa Vertigo

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

geen pl11 als mid erbij? :lol:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

:D Haha nee laten we maar het huidige model aanhouden, ik hoop dat hij natuurlijk nog mooier wordt als jouw model :lol:
Die 10F middentoner van SS lijkt me trouwens wel bijzonder veel waar voor je geld geven. Maar ik zie de 'Vifa Vertigo' niet als een vervanger voor mijn SS Vertigo, maar meer als de vervanger voor de Premium 11's . Bovendien zit ik een beetje met de plaatsing en akoestiek op zolder. Ik denk dat 2 x PL18 met en XT300 dan beter tot z'n recht komt...of denk je niet?

Lijkt me wel een keer leuk om van mijn huidige SS Vertigo een 'Plus' versie te maken, met een 18cm woofer erbij en opnieuw laten filteren....ach wie weet in de toekomst 8)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Gisteren het gezaagde hout opgehaald bij de lokale bouwmarkt, alle spullen zijn inmddels binnen dus we kunnen aan de slag!
De afwerking wordt waarschijnlijk hoogglans zwart, of een combinatie van zijdeglans en hoogglans. Aan de achterkant wil ik de vergulde luidsprekerpluggen net zo monteren als bij de DSS speakers.

Inmiddels binnen:

Intertechnik HP-70 baspoort

Afbeelding

High End geisoleerde, vergulde luidsprekerpluggen

Afbeelding

Pritex FF-30

Afbeelding

Loodbitumen

Afbeelding

en wat standaard luidsprekersnoer , 2x2.50mm2
Bijlagen
PICT0032.jpg
wpb699fee5.jpg
wpb699fee5.jpg (19.21 KiB) 1216 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

goed bezig zo!! 8)
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Thnx! Jij bent er vroeg bij :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

noem je dit vroeg? :lol:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ach ja mijn dochter was vanochtend ook al om 5.45 wakker, dan is 8.30 inderdaad niet zo vroeg :lol:
eXtink
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 19:46

Re: Vifa Vertigo

Bericht door eXtink »

Die High End geisoleerde, vergulde luidsprekerpluggen zien er goed uit, zeker op de manier waarop ze zijn gemonteerd bij die DSS speakers.
Ben benieuwd hoe het afloopt!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

die pluggen zijn ook niet zo duur, 7,50 per twee!

De bouw van de Vifa Vertigo gaat voorspoedig, 1 Vertigo kast is al voor een gedeelte gelijmd. De gaten voor de woofers zijn al gemaakt.
Bijlagen
vifavertigo-voorkant.jpg
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Er moet nog een hoop gebeuren, maar het begin is er. Dit weekend de kast(en) van binnen afwerken met loodbitumen en pritex en speakerbekabeling leggen. Het gat voor de tweeter moet nog gemaakt worden, juiste gereedschap is op dit moment nog niet binnen.
Bijlagen
DSC_0151.jpg
DSC_0155.jpg
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Vifa Vertigo

Bericht door MrCaBLeGuY »

Allemachtig je maakt flinke progressie in 1 dagje :)

Hoeveel bitumen ga je plakken en op welke plekken ?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

:lol: Bedankt! Tja, mijn vader helpt me hierbij dus dat scheelt een hoop! Ik heb 6 x 330 x 250mm loodbitumen liggen, en wil een paar repen op de achterkant en zijkanten plakken. Volgens dre was 3 ook voldoende maar ik heb er toch maar 6 besteld zodat ik 3 stukken per speaker heb. Mijn SS Vertigo gebruikt 12 x 330x250mm loodbitumen per speaker, maar dat lijkt me een beetje "overkill" .

De voet zal dit weekend ook gemaakt worden, idee is om daarin het filter te plaatsen. Ik hoop dat intern een hoogte van 6cm voldoende is, zodat het filter ook nog op een plankje gezet kan worden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

ik zou midden in de vakken nog een steunbalkje maken in de breedte.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Je bedoeld boven de baspoort en dan naar de onderste woofer toe?
En dan in de bovenste ruimte ook nog een steunbalk in de lengte richting?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

alleen in de breedte!!
in het midden van de grote vakken.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb vanmiddag al wel wat loodbitumen aangebracht, pritex heb ik nog niet vastgelijmd. Dus een steunbalkje erbij maken moet nog net kunnen...dit geeft nog meer stijfheid? Heeft dit verder geen nadelige gevolgen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

hoe kleiner de vlakken hoe minder last van trillingen.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Andre, zoals op onderste foto afgebeeld neem ik aan? En dan in de bovenste 2 grote vlakken een steunbalk?
Bijlagen
Miniref3_350.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Je hebt, met de twee grote bracings met cirkels erin, nu nog 3 grote vlakken. Midden in elk vlak zet je zo'n extra steunbalk. En dan liever niet van MDF, pak een stuk van een ronde balk van 3cm doorsnede zoals je bij de bouwmarkt kunt kopen.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb nog wat MDF liggen, al precies in het formaat van een steunbalk zoals bovenstaande foto. Ik zou het zonde vinden om weg te gooien eigenlijk...wat voor een materiaal zou je voor zo'n ronde balk dan adviseren? Mijn voorkeur gaat dus uit naar MDF, omdat ik dat nog heb liggen...maar als je zegt van je kunt toch beter iets anders kopen dan hoor ik dat graag.

De voet is ook gemaakt, afmetingen voor het filter aan de binnenkant is 14 x 28 x 6,5cm hoogte. Ik hoop dat het filter hier straks in past...het gat voor de tweeter is ook gemaakt. Units liggen er mooi in! Begint al echt op een speaker te lijken :lol:
Bijlagen
vifavertigo_27032010.jpg
vifavertigo_voet.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

Wat die ronde balk betreft, bezemsteel achtig materiaal is prima. Het geeft gewoon meer stijfheid dan MDF in de lengterichting en voor het geld hoef je het niet te laten denk ik. Uit een enkele balk van 2m haal je genoeg materiaal voor 2 speakers.

Die filterruimte, waarom maak je hem niet wat groter? Dat kan best zo te zien. Groter is handig, dan kunnen spoelen verder uit elkaar worden gelegd.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Vifa Vertigo

Bericht door Rade »

Hey Therapy, bekende foto van de Miniref komt daar ineens voorbij... :D

Mooi project! Ik ben benieuwd hoe het resultaat wordt en nog belangrijker wat je luisterervaringen zijn.

Poolklemmen van Holland Link?

Groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Vifa Vertigo

Bericht door JeroenGRT »

@jeroen_d

Mijn pa had nog wat hardhout liggen, dus dat wordt gebruikt als steunbalk. Dat zou dan toch voldoende stijfheid moeten geven. Die filterruimte zou eventueel nog een centimeter langer kunnen, maar dan houdt het ook echt op. De voet bestaat uit 2 platen van 25mm mdf 50x24cm op elkaar gelijmd. Tussen de voet en speaker zit dan een plaat welke extra hoogte geeft voor het filter, en die zit dus gelijmd op de speaker kast. Deze heeft dus niet de afmetingen van de voet. Maar goed zou je hier voldoende ruimte hebben voor het filter? Mijn eigen scan speak vertigo filter is nog geen eens zo groot volgens mij

@Rade Bedankt! Die foto van de miniref had ik 'geplukt' van de speakerland site. Poolklemmen zijn van Speaker & Co, vindt ze zelf erg mooi, en ze zijn nog betaalbaar ook!

Ben ook wel erg benieuwd hoe deze speakers straks gaan klinken! Ik verwacht er erg veel van!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa Vertigo

Bericht door dre »

wij verwachten er ook veel van! :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Vifa Vertigo

Bericht door jeroen_d »

therapy schreef:
Maar goed zou je hier voldoende ruimte hebben voor het filter?
Ik denk het wel, maar zoals gezegd probeer het oppervlak maximaal te houden.
Gesloten