Paul schreef:heb je ook nagemeten hoe dik ze zijn?
Nope, niet gedaan. Je kon het verschil ook meteen voelen, vandaar dat ik ze even gewogen heb. Maar hoe meer massa, hoe beter.
Goed, ik heb 1,5 uur geklungeld om de speakertjes en frames te verwijderen, het bitumen aan te brengen en alles weer netjes te monteren. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het teveel aan schapenwol te verwijderen. Dit zat helemaal in elkaar gedrukt achter de speakers, dan heeft het geen werking meer.
Helaas kon ik de speaker van binnen niet helemaal beplakken, omdat ik ruimte nodig had om het frame te manoeuvreren.
Als de buis open ligt, dan hoor je duidelijk verschil. Het gaat dan van "tiiiiinngg" naar "tong"

Eenmaal dicht, dan klinkt het voor m'n gevoel hetzelfde als er voor.
Toen de meting. Mja, beetje jammer, want die is identiek aan de metingen hierboven. Er is wel een milliseconde hier of daar te zien, maar daar is geen correlatie tussen. Die zie ik als meetverschillen (ik had wel tapejes op de grond gedaan om hetzelfde te kunnen meten, maar toch).
De komende dagen ga ik goed luisteren of ik verschil hoor in de stukken die me eerste irriteerde, want ik ben er allang achter dat metingen maar deels vertellen wat ik hoor (ook door een gebrek aan mijn meet kennis).