Wat normaal is bepaal je zelf uiteraard. Ik erger me er mateloos aan, dus wil ik absoluut geen brom horen. Als jij je er minder aan stoort, voila. En het kan bromvrij, vraag me niet hoe ik dat weetPmh123 schreef:tja ik weet ook niet goed wat normaal is, als ik geen signaal heb (muziek op pauze)
en het volume staat redelijk nivo, dan hoor ik nog wel een heel klein brommetje.
Hoe omschrijf ik het... een zoemend geluid samen met de bekende 60Hz. tis echt niet veel meer.
Ombouw Bocama LA-224B
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Hoe weet jij dat???Barry200 schreef:1En het kan bromvrij, vraag me niet hoe ik dat weet
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Daar heb ik zo'n beetje de halve winter aan besteedtPmh123 schreef:Hoe weet jij dat???Barry200 schreef:1En het kan bromvrij, vraag me niet hoe ik dat weet
En het resultaat is een bromvrije versterker. Helemaal nada, zelfs met de kop in de speakers. ik kan met mijn scoop niet supernauwkeurig meten, maar in het kleinste bereik (1mV) zien ik zelfs niks. Dus houd vol!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Als de brom meevarieert met de volumeregeling, ligt dat aan de ingangsbedrading.
Is de versterker wel stil wanneer het volume op nul staat? (dwz, geen brom uit de luidsprekers?)
Is de versterker wel stil wanneer het volume op nul staat? (dwz, geen brom uit de luidsprekers?)
Re: Ombouw Bocama LA-224B
als ik de muziek aanzet kan ik niet horen of het brommetje mee omhoog gaat.
als ik de ipod op pauze zet en dan volume omhoog schroef gaat hij mee omhoog.
Ik heb even een schetsje gemaakt vd ingang met scherm zoals het nu zit.
trouwens de massa heb ik niet aan het netsnoer (randaarde)
als ik de ipod op pauze zet en dan volume omhoog schroef gaat hij mee omhoog.
Ik heb even een schetsje gemaakt vd ingang met scherm zoals het nu zit.
trouwens de massa heb ik niet aan het netsnoer (randaarde)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Het ingangsbusje bestaat ook uit een binnen en buiten-geleider. Leg die buitengeleider ook nog even met een losse draad aan het sterpunt. Dan moet het volgens mij goed komen. Verder heb je het naar mijn idee prima bedraad.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Het scherm loshalen van de tulp dan? of deze ook laten zitten?
Ik neem aan van niet, dan maak ik een lus
Ik neem aan van niet, dan maak ik een lus
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ik hoor haast geen brom nu, alleen vlak bij de speaker nog.
Ik heb wel wat anders nu
om de +/- 5 sec een kraakje op beide kanalen.
Pik ik nu weer wat anders op, zucht... vermoeiend
Ik heb wel wat anders nu
Pik ik nu weer wat anders op, zucht... vermoeiend
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Heb je nieuwe condensatoren gebruikt? Zowel voor de voeding als bij de koppelcondensatoren?
En hebben deze de juiste spanningswaarde?
Ook de koppelcondensatoren moeten pakweg 400V aankunnen.
En hebben deze de juiste spanningswaarde?
Ook de koppelcondensatoren moeten pakweg 400V aankunnen.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
koppel c's zijn nieuwe auricaps
en de voedings elko's zijn ook van het nieuwe type, deze heb ik gemeten en gaven goede waarde aan.
kan het ook de gelijkrichterbuis zijn?
en de voedings elko's zijn ook van het nieuwe type, deze heb ik gemeten en gaven goede waarde aan.
kan het ook de gelijkrichterbuis zijn?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Als je de mogelijkheid hebt om de gelijkrichterbuis te vervangen, kun je dat proberen. Ik ben in elk geval niet zeker of het dat wel kan zijn.
Heb je nieuwe buisvoetjes gebruikt? Kun je eventueel buisvoetjes en pennetjes schoonmaken?
Zie je sporen van vonken in de behuizing?
Heb je nieuwe buisvoetjes gebruikt? Kun je eventueel buisvoetjes en pennetjes schoonmaken?
Zie je sporen van vonken in de behuizing?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
vonken???
ik zal hem weer eens openmaken.
Buisvoetjes zijn nieuw, buizen zelf niet, ik kan de pootjes nog eens proberen wat schoon te maken.
Gezien de interval dat het kraakje hoorbaar is, lijkt het wel op een iets wat ontlaad.
maar als het bv een voedingselko zou zijn dan heeft deze toch geen 5 sec nodig om weer op spanning te komen?
Buisvoetjes zijn nieuw, buizen zelf niet, ik kan de pootjes nog eens proberen wat schoon te maken.
Gezien de interval dat het kraakje hoorbaar is, lijkt het wel op een iets wat ontlaad.
maar als het bv een voedingselko zou zijn dan heeft deze toch geen 5 sec nodig om weer op spanning te komen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Verandert dat kraakje niet als je de bron en/of versterker wat verplaatst? Of als je een kabeltje uitrolt naar een andere netspanningsgroep?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Wat bedoel je hiermee? wat kan het volgens jou zijn dan? tis een kort kraakje alleen hoorbaar als de ipod op pauze staat. en dan ongeveer om de 5secMarp schreef:Verandert dat kraakje niet als je de bron en/of versterker wat verplaatst? Of als je een kabeltje uitrolt naar een andere netspanningsgroep?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Als je ook dat kraakje enkel in de pauzestand hoort zal dat weinig nut hebben. In dat geval kan het best zijn dat het digitale gedeelte in de iPod een lichte storing op zijn uitgang teweeg brengt, zodra deze op pauze staat. Komt die 5 sec. niet toevallig overeen met de lengte van de audiobuffer?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
het gaat steeds vreemder worden, als ik de ingang loshaal dan is het kraakje minder. nog wel steeds in een bepaald ritme.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan het bouwen en uitzoeken van het schema veel plezier heb beleefd. ook is het resultaat super. maar dat eruithalen van die kleine storingjes (brommetjes, kraakjes) dat is niet mijn ding. ik heb er gewoon niet genoeg verstand van en ook alleen maar een fluke om wat dingen te meten.
maar we houden vol.
morgenavond heb ik weer volop tijd en dan de boel maar weer eens open en kijken of ik iets kan vinden. al zou ik echt niet weten waar ik naar moet zoeken
in iedergeval RobertD zijn tips nog proberen: zoeken naar vonken en pennen vd buizen poetsen.
Oja nog even dit, vandaag de knop binnen gekregen van Acoustic-Dimension (de mat zwarte 26mm). wow mooi ding die past goed bij mijn versterker, beter dan dat prust dingetje wat er nu op zit.
Ik moet alleen nog ff een kraan huren op hem erop te tillen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan het bouwen en uitzoeken van het schema veel plezier heb beleefd. ook is het resultaat super. maar dat eruithalen van die kleine storingjes (brommetjes, kraakjes) dat is niet mijn ding. ik heb er gewoon niet genoeg verstand van en ook alleen maar een fluke om wat dingen te meten.
maar we houden vol.
morgenavond heb ik weer volop tijd en dan de boel maar weer eens open en kijken of ik iets kan vinden. al zou ik echt niet weten waar ik naar moet zoeken
in iedergeval RobertD zijn tips nog proberen: zoeken naar vonken en pennen vd buizen poetsen.
Oja nog even dit, vandaag de knop binnen gekregen van Acoustic-Dimension (de mat zwarte 26mm). wow mooi ding die past goed bij mijn versterker, beter dan dat prust dingetje wat er nu op zit.
Ik moet alleen nog ff een kraan huren op hem erop te tillen
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Dus toch ook zonder aangekoppelde iPod in pauzestand?Pmh123 schreef:het gaat steeds vreemder worden, als ik de ingang loshaal dan is het kraakje minder. nog wel steeds in een bepaald ritme.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ja klopt, maar wel weer minder hard. vreemd heMarp schreef:Dus toch ook zonder aangekoppelde iPod in pauzestand?Pmh123 schreef:het gaat steeds vreemder worden, als ik de ingang loshaal dan is het kraakje minder. nog wel steeds in een bepaald ritme.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Sluit de ingang kort (bv met een doorverbonden tulpstekkertje) en draai dan eens aan de potmeter. Met doorverbonden ingang moet 'ie stil zijn, en weet je dat je hoort is wat uit je Aiai-pod komt.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Wat ik nog niet geprobeerd had is om de iPod helemaal uit zijn dock te halen.
En jawel ... kraakje is weg. Vervolgens de iPod eens een paar keer in en uit het dock gehaald misschien slecht contact maar dit hielp niet.
Toen kreeg ik een briljant idee
WiFi eens uitzetten. Ja hoor dat is het !
Opgelost! Wat wel weer vreemd is dat ik nog een zelfde iPod heb welke dit probleempje niet heeft.
Dus ik heb nu een versterker welke bij het aanzetten even zacht zoemt, dan na een min stil is !. Helemaal top nu!
Eerst had ik zoiets van: wat zeuren die gasten allemaal over een brommetje
maar ik geeft toe dat het irritant is. Een versterker waar een prachtig geluid in zit daar wil je geen brom in horen.
Ten slotte heb ik nog een laatste foto van mijn bakkie met de nieuwe volumeknop erop.
Geef toe dat is een verbetering, kost wat maar dan heb je ook wat.
En jawel ... kraakje is weg. Vervolgens de iPod eens een paar keer in en uit het dock gehaald misschien slecht contact maar dit hielp niet.
Toen kreeg ik een briljant idee
Opgelost! Wat wel weer vreemd is dat ik nog een zelfde iPod heb welke dit probleempje niet heeft.
Dus ik heb nu een versterker welke bij het aanzetten even zacht zoemt, dan na een min stil is !. Helemaal top nu!
Eerst had ik zoiets van: wat zeuren die gasten allemaal over een brommetje
Ten slotte heb ik nog een laatste foto van mijn bakkie met de nieuwe volumeknop erop.
Geef toe dat is een verbetering, kost wat maar dan heb je ook wat.
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Prachtig project Martin. Ik hoop dat je er nog lang van mag genieten
En nu, hup naar het volgende project!
En nu, hup naar het volgende project!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Het geeft vooral ook voldoening wanneer je zo'n probleempje zelf oplost.
Die versterker is heel mooi geworden. Kom je er nu mee naar Breda in mei?
Die versterker is heel mooi geworden. Kom je er nu mee naar Breda in mei?
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Misschien dat ik dat idd wel doe.
wel leuk om eens andere projecten te zien
Nog een vraagje:
Ik weet nu alles van de versterker, behalve die uitgangstrafo's
stel je moet die kopen hoe geef je dat op dan?
Nog een vraagje:
Ik weet nu alles van de versterker, behalve die uitgangstrafo's
stel je moet die kopen hoe geef je dat op dan?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Wanneer je uitgangstrafo's gaat kopen dien je een aantal zaken te weten:
Single ended of push-pull ( jij hebt nu een push-pull versterker gebouwd.)
De impedantie aan primaire zijde en aan secundaire zijde
De gelijkstroom die door de primaire wikkeling(en) gaat
Vaak zijn bij de bekende leveranciers (AE-Europe - Tribute - Amplimo etc.) de uitgangstrafo's gestandaardiseerd. Je kunt dan een uitgangstrafo voor twee EL84 in push-pull bestellen bijvoorbeeld.
Bij push-pull kun je trouwens ook nog aangeven of je Ultra-lineaire aftakkingen wilt hebben.
Kijk maar eens bij http://www.dhtrob.com naar de projecten met de EL84 in balans (balans = push-pull)
Single ended of push-pull ( jij hebt nu een push-pull versterker gebouwd.)
De impedantie aan primaire zijde en aan secundaire zijde
De gelijkstroom die door de primaire wikkeling(en) gaat
Vaak zijn bij de bekende leveranciers (AE-Europe - Tribute - Amplimo etc.) de uitgangstrafo's gestandaardiseerd. Je kunt dan een uitgangstrafo voor twee EL84 in push-pull bestellen bijvoorbeeld.
Bij push-pull kun je trouwens ook nog aangeven of je Ultra-lineaire aftakkingen wilt hebben.
Kijk maar eens bij http://www.dhtrob.com naar de projecten met de EL84 in balans (balans = push-pull)
Re: Ombouw Bocama LA-224B
Ah das goed om te weten, ik ben aan het kijken of ik mijn loods kan inrichten om een
straat op te zetten en ze in serie te gaan maken

straat op te zetten en ze in serie te gaan maken
