Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door v-bro »

Pjotr schreef:
Kwa capaciteit van de kabel is er ook niet zoveel te zeggen, dat ligt allemaal tussen de 50 pF/m en 100 pF/m. Meer dan laag genoeg om er honderden KHz'en probleemloos doorheen te jassen.
Behalve als de uitgangsimpedantie van de bron heeeeeeel hoog is, zoals ik al eerder zei is dat bijv. bij passieve gitaar elementen. Dan doet die capactieit ineens mee in het audio spectrum.

Inderdaad bij actieve uitgangen waarbij de uitgangsimpedantie heel laag is spelen eigenlijk alle parasitaire eigenschappen geen enkele rol. Maar zelfs ook niet bij de gemiddelde microfoon...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Pjotr »

v-bro schreef:
Behalve als de uitgangsimpedantie van de bron heeeeeeel hoog is, zoals ik al eerder zei is dat bijv. bij passieve gitaar elementen. Dan doet die capactieit ineens mee in het audio spectrum.
Tja, dat is al zo oud als de weg naar Rome en meer een technisch issue. Maar Jimmy Hendrix had er geen probleem mee hoor :mrgreen: En over de PA spelen de meesten gitaristen tegenwoordig draadloos en dan is het al veel minder een probleem.

Heeft verder helemaal niets te maken met de kabel prietpraat in audiofielenland.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door v-bro »

Pjotr schreef:
Heeft verder helemaal niets te maken met de kabel prietpraat in audiofielenland.
Ik vond dat het er in zoverre mee te maken had dat het aantoont dat hoorbare verschillen in kabels met normale apparatuur doorgaans totaal niet aan de orde zijn, tenzij er dingen grondig mis zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Marp »

Het maakt in elk geval inzichtelijk dat het een argument is wat niet kan worden aangevoerd voor een HiFi-keten. Met die wetenschap zal iemand het eerder als loze kreet herkennen*, indien daarmee wordt geschermd.

*) Mits de persoon natuurlijk niet sterker geneigd is om zijn installatie in "mistiek" te hullen.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door v-bro »

Ik zie het zo, een peperdure interlink voor audio frequenties is als een spoiler op een rolschaats. Zoals in het Engels wel eens mooi wordt gezegd:"Useless wings are for pinguins..." Zinloos dus. Voor een gitaar heeft een "low capacitance" kabel wel degelijk zin. Draadloos gitaren is voor veel gitaristen overigens niet een optie omdat het daadwerkelijk de klank beïnvloed. voor een gitarist die met actieve gitaren gewend is te spelen geen probleem, voor een gitarist die gewend is om met een passief element te spelen is het een ander verhaal. Omdat de uitgangsimpedantie daar meerdere kilo-ohms betreft een duidelijk en te berekenen verhaal. Geen loze kreet dus om de lijn naar een gewone hifi keten door te trekken want daarop is technisch gezien dezelfde berekening van toepassing alleen de uitkomst anders...(dat parasitaire invloeden dus geen invloed hebben binnen audio frequenties)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Pjotr »

Pffft, het lijkt nu wel een kabeldiscussie over de rug van gitaristen :lol: Zo kunnen we ook over PU-kabeltjes gaan beginnen. Maar ik mag toch aannemen dat degene die daar mee bezig is de specifieke eisen van een element kent.

High-end (en ook low end :D ) audio apparatuur die op lijn niveau niet in staat is om de paar honderd pF (in de huiskamer is het meestal nog niet eens 100 pF) van een kabel aan te sturen kan w.m.b. de Kliko in.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Marp »

v-bro schreef:
Geen loze kreet dus om de lijn naar een gewone hifi keten door te trekken want daarop is technisch gezien dezelfde berekening van toepassing alleen de uitkomst anders...(dat parasitaire invloeden dus geen invloed hebben binnen audio frequenties)
Om het nou toch even simpel te houden: dat laatste maakt dan toch dat men binnen ons toepassingsgebied de kreet net zo goed als loos kan beschouwen?

We kunnen nu gaan roepen dat het toch wel meetelt maar weer niet van invloed/belang is, alleen houdt dan de doorzichtigheid die je beoogde alweer snel op. Dan slik ik mijn woorden in, en schaar ik me alsnog achter Pjotr's opmerking dat het "niets te maken heeft met de kabel prietpraat in audiofielenland". Dat houdt het dan toch simpeler. O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door jeroen_d »

Het verbaast me dat we toch alweer op pagina 3 zitten over dit uitgekauwde onderwerp.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door k.p. »

jeroen_d schreef:
Het verbaast me dat we toch alweer op pagina 3 zitten over dit uitgekauwde onderwerp.
Die verbazing heb ik ook. Opmerkelijk dat er zoveel mensen zijn die hun argumenten voor en tegen geven. Een vlot rondje op internet geeft genoeg (, en veelal dezelfde,) argumenten om je standpunt te kunnen vormen. Echt nieuwe dingen worden er amper gezegd over dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Het verbaast me dat we toch alweer op pagina 3 zitten over dit uitgekauwde onderwerp.
Mij niet :P Zo komen we wel op pagina 4 :lol:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door JvS »

Ha, we zitten op een meta niveau! Leuk! Bij deze overigens weer een meta'tje hoger :D

Leuk toch, een kabeldiscussie. Zullen we er ook een condensatordiscussie van maken? ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Marp »

Een nadeel bij dit soort onderwerpen is dat de minst geringe opmerking al voldoende is om betrokken te raken. Het maakt eigenlijk niet eens uit of je wel of niet over kabels praat... of dat je bijv. laat merken te begrijpen waarom iemand er een minder relevant voorbeeld bijsleept. Waar discussie wordt gezocht zal discussie plaatsvinden.

Maar ook dit keer gaat dat vanzelf weer over. O:)
Tot de volgende opduikt, in de illusie dat kabeldiscussies hier nog onontgonnen terrein zijn.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door v-bro »

Kabel discussies zijn zo ontgonnen dat ik me er ook over verbaas dat ze nog bestaan en dat het niet gewoon algemene kennis is welke eigenschappen uitmaken en welke niet en waarom. :?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Het verbaast me dat we toch alweer op pagina 3 zitten over dit uitgekauwde onderwerp.
insgelijks

Maar eerlijk gezegd verbaast me dat over heel erg veel onderwerpen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Mr Tube »

Beste mensen,

ja ik weet het er is al een half jaar niet meer gepost hier en er het is al zo vaak aan de orde geweest maar het eindigt altijd weer in een welles nietes discussie.

Kabels hebben we degelijk invloed op het functioneren van een audioset, in de meeste gevallen dat ik bezig ben geweest met kabels enzo was er sprake van een probleem in de audioset.
Dat is heel wat anders dan domweg kabels vergelijken en proberen waar te nemen welke de beste is, de klacht is vaak scherpte of een wollig laag en heel vaak het geluidsbeeld dat niet los komt van de luidsprekers.

Voorbeeld 1
Een Naim versterker in combinatie met kimber cable, klacht geluidsbeeld komt niet los.
met de originele en ook goedkopere Naim kabels was het opgelost. Opvallend bleek dat de versterker veel warmer werd met de Kimber, het verschil was duidelijk meetbaar met een thermometer.

Voorbeeld 2
Schel geluid ondanks de vrij dure set, al diverse keren speakers gemodificeerd om het beter te krijgen...... zonder een bevredigend resultaat. Uiteindelijk aan het kabels wisselen geweest en na 4 verschillende kabels eens een duurdere kabel van PS Audio ertussen gehangen en Bingo!
De luisteraar geloofde er absoluut niet in dus het was ook geen psygologisch effect, het verschil was er echt.

Voorbeeld 3
Opnieuw een schel geluid en nu in mijn eigen set, vooral vrouwenstemmen en blazers waren niet echt te genieten. Toen ik bij toeval een stekker eruit trok van een DVD speler die gewoon uit stond was het schelle ineens weg en klonk het allemaal zoals het hoorde, een lekstroom dus. Wisselen van netkabels en interlinks lieten ook verschillen horen al was het veel subtieler dan het losnemen van de DVD speler.

Voorbeeld 4 (een hele mooie)
Versterker gaat regelmatig piepen en wordt heet (schakelt soms uit), uiterraard beland eerst de versterker bij mij op de werkbank en daar blijkt niets aan te mankeren. Terug naar de klant en het begint al snel weer te piepen, bij navraag blijken er kabels aan te hangen van 10Meter. Dat vond de versterker (Sony) niet leuk en we sluiten een paar kortere aan, geen gepiep meer en versterker wordt ook niet meer heet. Ook in dit geval blijkt dat de lange kabels een belasting (capacitief) vormen voor de versterker welke op tilt gaat, je kunt je natuurlijk voorstellen dat er tussen stabiel en op tilt gaan nog een grijs en vaag gebied zit waarin hoorbare verschillen ontstaan.

Goed dit zijn een paar voorbeelden uit de praktijk waarin kabels een rol spelen, vaak zit het probleem ergens anders maar heeft de kabel invloed. Er is ook een technische verklaring voor elk probleem of hoorbaar effect, zie de kabel als een onderdeel van het hele keten. Denk ook verder dan 20KHz, als een GSM stoort op de audioset (goede test) dan hebben we het over 900 of 1800MHz. Ver buiten de specs van een versterker maar toch gebeurt er wat, blijkbaar wordt de eerste de beste diodeovergang een detektor en wordt de werking van halfgeleiders flink verstoord. Kabels vertonen prima antennes voor allerlei HF rotzooi maar ook 50Hz en de scherpe gelijkricht pieken doen iets.
Sommige versterkers vinden het ook niet leuk dat er storingen binnenkomen via de luidspreker klemmen, de uitgang is hoogohmig bij hoge frequenties dus kan het ongestoord via de tegenkoppeling op de ingangstrap komen.

Uit het bovenstaande blijkt vooral dat het gaat om een goede match, duurdere kabels zijn vaak wel universeler inzetbaar maar met goedkopere kabels zijn ook goede resultaten te bereiken al wordt het wel meer zoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Pjotr »

Tja, dat sommige versterkers instabiel worden met te veel capacitieve belasting ligt toch niet aan de kabels? Is toch meer een ontwerp slordigheid bij de versterker.

Behalve bij Naim, daar is het een ontwerpfilosofie en Naim geeft ook zelf duidelijk aan het hoe en waarom om hun eigen laag-capacitieve kabels te gebruiken (die overigens niet eens veel kosten). Ga je het dan eigenwijs toch anders doen ligt dat niet aan de kabels maar aan de eigenwijze gebruiker.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Mr Tube »

geen versterker is volmaakt en onvoorwaardelijk stabiel, maar ik ben het er mee eens dat het niet aan de kabel ligt als het fout gaat. Al kun je meer of minder capaciteit toch als een ongewenste eigenschap beschouwen, het is vooral een samenspel tussen versterker en kabel.
Een leuk experiment zou zijn:
neem twee losse draadjes als kabel, vergelijk deze met dezelfde draadje maar dan getwist.
ik ben benieuwd of er verschil hoorbaar is.

Twisten doe je om het ongevoeliger te maken voor instraling of juist uitstraling, met losse draadjes heb je een zeer lage capaciteit maar je hebt wel een mooie antenne aan je versterker hangen. Het kan best zijn dat de problemen die genoemd zijn niet echt optreden en dan zijn de verschillen heel klein, je hebt gewoon een hele goede versterker.

Verder heb ik in kabels wel eens vervorming gehoord, het lijkt dan net of een schakelaartje/potmeter niet helemaal lekker is. heeft iets te maken materiaal zuiverheid en oxidatie en geldt ook voor de connectoren.
Plaats reactie