Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Als je een surround setje neerzet met surround speakers erbij kunnen je voor honderden euro's (wellicht duizenden) uitgeven aan speaker kabels. Kijken we even bij stassen vinden we "Van den Hul The Revolution" a 40 euro per meter (single kabel). Voorbeeld:

2 x front = 4 x 3 meter = 480 euro
1 x center = 2 x 1,5 meter = 120 euro
2 x surround = 4 x 8 meter = 1280 euro

Saampjes 1880 euro. Voor 25% van dat bedrag koop een gemiddeld huishouden een compleet 5.1 setje (met speaker kabel :P)

Dit is een extreem voorbeeld, maar überhaupt kun je honderden euro's uitgeven aan kabels. Wat win je hier nou mee? Als ik hier op het forum kijk naar wat voor filters mensen maken filters tot vele honderden euro's aan gouden en zilveren hebben-dingetjes en daartussen zitten Mox weerstandjes van 80 cent met een ijzer draadje er doorheen.

Mijn -simpele- gedachtegang zegt dan wat doet 1000 euro speaker kabel na een lullig moxje toe?

Zelfde voor signaal kabels (rca) die dingen vind je ook voor een godsvermogen, een Inakustik van 1,2 meter a 148 fucking euro. Die gaan in je mooi CD speler (haal je die cd speler open en kijk je wat er achter die RCA ingang zit is dat vaak 10 x niks).

Kortom wat voegen al die kabels vervaardigd uit de mooiste grondstoffen belegd met parels en afgeschermd door hi-tech NASA ruimteschip warmte tegeltjes toe aan het resultaat?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door jeroen_d »

Illusie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

Vooral psychisch.



Maar ehm, deze discussie is al zo vaak geweest!!?!??!
Is het niet handiger om een oud topic te gebruiken hiervoor?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door JvS »

Haha briljante reacties hier! Lekkerr genuanceerd sherif!

Dit topic is nog wel recent:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=18&t=8077
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Had het topic gezien, maar begon met een post over een mooie zelf gemaakte kabel, vond het niet echt gepast om te gaan zeuren of dat de moeite waard is als iemand met veel werk iets gemaakt heeft :)

Anyway ben toch wel benieuwd, vond verder geen recente topics, als het topic overbodig is mag hij van mij uiteraard weg!
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door v-bro »

MrCaBLeGuY schreef:
Had het topic gezien, maar begon met een post over een mooie zelf gemaakte kabel, vond het niet echt gepast om te gaan zeuren of dat de moeite waard is als iemand met veel werk iets gemaakt heeft :)

Anyway ben toch wel benieuwd, vond verder geen recente topics, als het topic overbodig is mag hij van mij uiteraard weg!
Ik weet dat ik een zeurpiet ben, maar ik had het zelf jaren geleden wel fijn gevonden als me al die moeite van het zelf ontdekken was bespaard met wat gedegen text en uitleg.

Topic kan wat mij betreft zeker blijven, maar je weet inmiddels denk ik hoe ik er over denk. :roll:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

Om terug te komen op mijn reactie,
Het blijft steeds een beetje een gevoel van oude koeien uit de sloot halen.
Internet, forums, google staan er namelijk vol mee.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door sjons »

Je zal vast tussen verschillende kabels ook verschillen kunnen horen qua geluid, maar het blijft toch altijd zaak om naar het totaalplaatje te kijken. Het heeft inderdaad vrij weinig zin om duizend euro aan kabel voor een mox van een paar duppies te hangen. En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel jij als consument aan uit wilt geven...

Het is ook een stukje marktwerking denk ik. Ik ben al een tijdje semi-opzoek naar een mooie hdmi kabel, met vergulde (want dat ziet er netjes uit) contacten, voor pak-em-beet een euro of tien. Ben er tot nu to nog niet eentje tegengekomen die onder de dertig euro zit... En waarvoor? 't is een digitale stroom van bitjes die er doorheen moet, netzoals een satakabel (voorin de computer, tussen harde schijf en moederbord), en die heb je ook al voor drie euro...
Gebruikersavatar
Goeiemorguh
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 jun 2006, 15:01
Locatie: Vlaardingen

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Goeiemorguh »

Iets wat ik vaak lees in dergelijke discussies is 'het is maar een illusie/gevoel/whatever'. Mijn vraag is dan: is dat zo erg dan? Als iemand een mooi systeem heeft en daar dure kabels tussen hangt omdat hij of zij dat mooi vind dan zal die persoon een goed gevoel hebben over die set en het waarschijnlijk ook 'beter' vinden klinken. Meettechnisch gezien zal het geluid misschien niet eens veranderd zijn maar wij zijn geen meetinstrumenten maar mensen. Onze hersenen worden door veel meer dingen beïnvloed dan alleen puur het geluid wat uit onze speakers komt, dus de manier waarop wij de muziek ervaren kan wel degelijk 'verbeteren'. Uiteraard zien veel mensen dan later weer een nog mooiere kabel, condensator of wat dan ook en dan gaat hun set opeens minder mooi klinken. Tsjah.. :roll:

Verder zal ik mijn mening er maar even buiten laten, ik hoopte vooral is een andere kijk op de zaak aan te bieden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

Mee eens Goeiemorguh, vandaar ook mijn reactie die ik als aller eerste plaatste.
Als iemand er helemaal blij van wordt, wie ben ik dan om het allemaal te gaan afkraken?
doe waar je zelf blij van wordt 8)
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik haal dit kabeltje uit China, mooi verguld, ziet er prima uit, mooi stevige stekkers en werkt perfect. Het marge profiel op alle hardware (camera's, tv's, lenzen etc) is nihiel. Orders zijn rendabel door accessoires en grote aantallen.

Maar heb kabels van Monster gezien waar 50 tot 60 euro marge op zit, dat weiger ik te verkopen. Ik doe o.a. marketing en het psychologische effect van producten is me redelijk bekend :) Maar het gaat op een gegeven moment nergens meer over.

Ik vind dat ondernemers ook enige verantwoordelijkheid moeten nemen en consumenten niet bedonderen met producten die nergens over gaan.

Je kunt als je voor esthetisch wil gaan kabels als krijgen uit China van alles krijgen, zie:

deze, deze, deze. En nog vele andere producenten. En voor de goede orde, Monster komt uit gewoon uit China. Zijn geen handgemaakte Duitse kabeltjes o.i.d.

(of koop ze hier dan wel hier op ebay)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

Sja er zijn eenmaal verkopers zonder hart....
Dan vind ik dergelijke dure producten nog meevallen.
Er zijn er ook die je veel erger bedonderen.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door anonamemouse »

er zit volgens mij wel degelijk verschil in hoe verschillende kabels "klinken".
helaas is het bijna onmogelijk om hier een goed oordeel over te geven, gewoon omdat het vergelijken tussen kabel A en kabel B vanuit het krakkemikkige menselijk geheugen moet gebeuren. niemand heeft twee 100% identieke installaties staan waarmee een real time test gedaan kan worden. er zit altijd een aantal minuten tussen luisteren naar kabel A en kabel B.

ik heb overal nordost bekabeling tussen hangen. ik heb met een mono cd een aantal kabels beluisterd, in prijs varierend van een paar eurotjes tot een prijskaartje waar ik een HELE leuke versterker voor had kunnen kopen, en de kabel die ik het meest bij mijn smaak vond passen binnen een voor mij acceptabel budget was de nordost.

het standaard testdropvetertje dat bij de apparatuur geleverd wordt is mijns insziens niet meer dan dat: een testkabeltje. het is het absolute minimum om een signaal van a naar b te vervoeren, het meeste signaal vind een beetje ruimte toch wel lekker.

wat betreft luidsprekerkabel, ik heb al meer dan 15 jaar dezelfde kabel in gebruik. deze is dus inmiddels gruwelijk goed "ingespeeld". het is een inmiddels niet meer te krijgen kabel van monitor, 6 kwadraat, met een hele massa dunner geleidertjes, kostte destijds 12.50 florijnen per meter. ik heb ooit de kans gehad om hem te vergelijken met een kabel van meer dan 2500 euros, er was wat verschil, maar zeker niet voldoende om het verschil in prijs te verdedigen. het 10 cm verplaatsen van mijn luidspreker had beduidend meer effect.
dit is twee jaar geleden ook bewezen op een luisterdag, toen iemand beweerde dat koolstof kabel het absolute utopia op kabelgebied was. ook daar had het verplaatsen van een luidspreker 100 keer meer effect dan dat de kabel opleverde.

mijn advies: luister, probeer, test, en kijk niet alleen naar het effect van de kabel. verplaats ook eens iets in je luisterruimte. dat doet meestal meer dan een kabeltje.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door v-bro »

In de perceptie van de luisteraar zit wel degelijk verschil in de klank van kabels, zal ik nooit ontkennen. Onze hersenen maken er namelijk meer van dan alleen de zintuiglijke waarneming, er worden allerlei stoffen aangemaakt waarbij het gevoel een heel grote rol speelt.

DAT stukje zal ik zeker niet ontkennen! O:)

Wat mij tegen staat is de semi-technische en misleidende texten die mensen en fabrikanten er aan knopen die op geen enkele manier getoetst zijn aan de realiteit. Dit brengt een hoop mensen op het verkeerde been. Natuurlijk als je geld zat hebt koop je gekke kabeltjes voor tussen je set omdat je er een goed gevoel bij hebt.

Dan de HDMI kabel, bij de frequenties die daar spelen zijn parasitaire eigenschappen van kabels al gauw een bepalende factor voor de signaal overdracht, dit is lang voordat het waarneembaar is al meetbaar. Wij mogen dan geen meetinstrumenten zijn, dat is maar beter ook want we zouden heeeeel slechte meetinstrumenten zijn. :roll:

Laten we het vooral niet uit het oog verliezen dat vanuit technisch oogpunt een kabel voor signaaloverdracht moet zorgen en niks meer dan dat. En dat het voor audio frequenties allemaal geheel niet kritisch is zolang de apparatuur aan de eisen voldoet. (waar makkelijk aan te voldoen is)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

Maar v-bro, zulke verkoop praatjes zijn toch helemaal niet gek/nieuw? :P
Wat dacht je van "Vanish Oxi Action Intelligence PLUS Crystal White" (wat een naam heh :lol: ), of de aminopeptiden, kwantum kristallen en alle andere rare meuk in zeepjes, douch gel en weet ik het.

Je lacht je kapot.
Zo kan ik nog wel heel veel van die termen bedenken.
Zelfs bij goede no-nonsense producten kom je wazige teksten tegen (gisteren toevallig nog in een datasheet van Hypex).

Achja, je wilt een product verkopen en veel mensen zijn makkelijk te kneden en manipuleren.
Dat is het spelletje van een verkoper..... ik zou het absoluut niet kunnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Pjotr »

MrCaBLeGuY schreef:

Maar heb kabels van Monster gezien waar 50 tot 60 euro marge op zit, dat weiger ik te verkopen. Ik doe o.a. marketing en het psychologische effect van producten is me redelijk bekend :) Maar het gaat op een gegeven moment nergens meer over.
Monster is wel de limit qua geld graaien, maar dan omdat ze alles en iedereen sue'en die de het woord "Monster" ergens voor gebruikt, althans in de VS. Google er maar eens op rond.

Paar jaar geleden sue'den ze zelfs Disney voor de film "Monsters Inc" en wilden ze miljoenen zien. Ze gingen behoorlijk nat en toen Disney een tegenproces begon om de schade op ze te verhalen dropen ze snel af. Echter menigeen die niet even een paar ton voor juristen kan uit trekken blijven ze belagen met claims.

M.i. een goede reden om dat iig nooit te kopen dan wel te verkopen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door b_force »

Zielig vind ik zulk soort bedrijven.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door RobertD »

Toch blijven dit soort onderwerpen de zinnen wel prikkelen.

Ik ben ooit overgestapt van een simpel koperkabeltje naar een verzilverde Oehlbach voor mijn luidsprekers en dat gaf wel een frisser geluid. Maar ik zal nooit honderden of duizenden euro's spenderen aan Monsters en van den Huls en consorten.

Het meest lachwekkende vind ik altijd de discussie over voedingskabels die "beter klinken". Ja, natuurlijk... in de portemonnee van de verkoper, klinkende munt.
De kabel die tussen de wijktransformator en het hoogspanningsnet zit is soms enkele tientallen jaren oud, lekt olie en daardoor is het koper op de aansluitingen geöxideerd. De distributiekabels voor de laagspanningsdistributie maken het geheel niet veel beter, maar er zijn nog steeds audiofielen die voor een paar honderd euri zilver in die laatste anderhalve meter netspanningsvoorziening proppen. Ik denk dat de verkopers lachen in hun vuistje.
Misschien helpt een quantum purifier daar aan ? :twisted:

Mijn motto:

Probeer dingen uit die binnen je budget liggen en stop met proberen wanneer je tevreden bent met de weergave.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Ronkel »

Het blijft verbazingwekkend dat veel mensen lopen te mierenneuken over kabels, DAC's, versterkers en andere dingen. Feit is dat al deze elementen tegenwoordig bijna allemaal heel erg goed zijn (een slechte versterker kom je niet gauw tegen en alleen de brakste, dunne flutkabels wil je niet hebben). Sommige mensen gooien graag ergens geld tegenaan, voor een soort geruststelling dat het daarmee wel goed zal zitten.

En ondertussen laat iedereen de zwakste schakel, de luidspreker, er een beetje bij zitten. En dan met name dingen als afstraalgedrag. Gelukkig hebben een aantal mensen hier heel goed door hoe je nou een goed klinkende set maakt door gewoonweg de juiste ontwerpkeuzes te maken 8) .

Steek je tijd, moeite en geld in je speakers. Als je het goed doet kan dat veel meer verschil maken dan al het andere bij elkaar.

P.S. een theoretisch verschil hoeft in de praktijk niet meetbaar te zijn. Daarnaast hoeft een meetbaar verschil geen hoorbaar verschil te zijn. Het gehoor werkt anders dan een microfoon etc.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door JvS »

Ronkel schreef:
Het blijft verbazingwekkend dat veel mensen lopen te mierenneuken over kabels, DAC's, versterkers en andere dingen. Feit is dat al deze elementen tegenwoordig bijna allemaal heel erg goed zijn (een slechte versterker kom je niet gauw tegen en alleen de brakste, dunne flutkabels wil je niet hebben). Sommige mensen gooien graag ergens geld tegenaan, voor een soort geruststelling dat het daarmee wel goed zal zitten.

En ondertussen laat iedereen de zwakste schakel, de luidspreker, er een beetje bij zitten. En dan met name dingen als afstraalgedrag. Gelukkig hebben een aantal mensen hier heel goed door hoe je nou een goed klinkende set maakt door gewoonweg de juiste ontwerpkeuzes te maken 8) .

Steek je tijd, moeite en geld in je speakers. Als je het goed doet kan dat veel meer verschil maken dan al het andere bij elkaar.

P.S. een theoretisch verschil hoeft in de praktijk niet meetbaar te zijn. Daarnaast hoeft een meetbaar verschil geen hoorbaar verschil te zijn. Het gehoor werkt anders dan een microfoon etc.
Hier ben ik het mee eens. Hoewel ik mensen die ervan overtuigd zijn verschil horen respecteer. Als die mensen zouden respecteren dat ik ervan overtuigd ben dat het hersenen - effect is, zijn we klaar met de discussie :P
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door RobertD »

JvS schreef:
Ronkel schreef:
Het blijft verbazingwekkend dat veel mensen lopen te mierenneuken over kabels, DAC's, versterkers en andere dingen. Feit is dat al deze elementen tegenwoordig bijna allemaal heel erg goed zijn (een slechte versterker kom je niet gauw tegen en alleen de brakste, dunne flutkabels wil je niet hebben). Sommige mensen gooien graag ergens geld tegenaan, voor een soort geruststelling dat het daarmee wel goed zal zitten.

En ondertussen laat iedereen de zwakste schakel, de luidspreker, er een beetje bij zitten. En dan met name dingen als afstraalgedrag. Gelukkig hebben een aantal mensen hier heel goed door hoe je nou een goed klinkende set maakt door gewoonweg de juiste ontwerpkeuzes te maken 8) .

Steek je tijd, moeite en geld in je speakers. Als je het goed doet kan dat veel meer verschil maken dan al het andere bij elkaar.

P.S. een theoretisch verschil hoeft in de praktijk niet meetbaar te zijn. Daarnaast hoeft een meetbaar verschil geen hoorbaar verschil te zijn. Het gehoor werkt anders dan een microfoon etc.
Hier ben ik het mee eens. Hoewel ik mensen die ervan overtuigd zijn verschil horen respecteer. Als die mensen zouden respecteren dat ik ervan overtuigd ben dat het hersenen - effect is, zijn we klaar met de discussie :P
Vind ik ook.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door ray5150 »

sjons schreef:
Het is ook een stukje marktwerking denk ik. Ik ben al een tijdje semi-opzoek naar een mooie hdmi kabel, met vergulde (want dat ziet er netjes uit) contacten, voor pak-em-beet een euro of tien. Ben er tot nu to nog niet eentje tegengekomen die onder de dertig euro zit...
Oh, nee?
Okee, dan wel niet verguld, maar wel voor 10 Euro...
Kijk ook eens bij Action, knakenwinkels, of bouwmarkt...

Zelf heb ik er een paar van de Media Markt, mét vergulde stekkers, 1,5 meter lang, voor iets van 18 euro... :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door Marp »

ray5150 schreef:
sjons schreef:
Ik ben al een tijdje semi-opzoek naar een mooie hdmi kabel, met vergulde (want dat ziet er netjes uit) contacten, voor pak-em-beet een euro of tien. Ben er tot nu to nog niet eentje tegengekomen die onder de dertig euro zit...
Oh, nee?
Okee, dan wel niet verguld, maar ...
Oh, nee? :D
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door MrCaBLeGuY »

Linkje werkt niet Marp, AlleKabels.nl haalt veel bij Nedis (http://www.nedis.nl) Nedis haalt het ook weer allemaal uit China.

Inkoop prijs van Hdmi 1.3 meter verguld bij Nedis is 2,20 euro.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Kabels & Kwaliteit - wat is waar?

Bericht door ray5150 »

Marp schreef:
ray5150 schreef:
sjons schreef:
Ik ben al een tijdje semi-opzoek naar een mooie hdmi kabel, met vergulde (want dat ziet er netjes uit) contacten, voor pak-em-beet een euro of tien. Ben er tot nu to nog niet eentje tegengekomen die onder de dertig euro zit...
Oh, nee?
Okee, dan wel niet verguld, maar ...
Oh, nee? :D
Ja, dat is wel zo. maarrr daar komt nog wel 5 euro verzendkosten bij.... :^o

En de Kluitvat zit op loopafstand:
Bijlagen
kvat workum.PNG
Plaats reactie